Constante aanleuning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Constante aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 15:58

Voor het eerst van mn leven ben ik echt serieus(achtig) dressuurles aan het nemen. Als strandruiter heb ik wat houdingprobleempjes (zit snel voorover) dus daar werken we aan. Verder heb ik een probleem met mn aanleuning.

Paardlief loopt het liefst in een houding waarbij hij nageeft in zn kaak, maar zn rug vastzet. Ik ben nu bezig om hem meer vanuit de schoft te laten nageven.
Als hij in zn houding loopt heb ik niets in mn hand, in mn les ben ik er naar toe aan het werken dat ik 'iets' in mn hand krijg. Ik richt op een half colaflesje per hand Lachen .

Zoals we dat nu aanpakken: goed zitten (is al een aandachtpunt an sich), been, laag instellen zodat hij nageeft vanuit de schoft, duidelijk stelling vragen. Paard is ook niet van gisteren dus bij deze benadering probeert hij achter de teugel te kruipen. Dmv been, begrenzende buitenhand en af en toe een ophouding met mn binnenhand hoop ik hem dan met zn neus eruit te krijgen.

Tot zover de theorie.

Tijdens dit hele proces glipt echter langzaam maar zeker de teugel door mn handen, als knollebaal plots besluit zn hoofd omhoog te brengen zit ik met klapperende teugels, als ik wat ondoordacht van hand verander heb ik plots aan alle kanten teugel over. Op willekeurige foto's zie ik ook continue hele en halve waslijnen hangen Schijnheilig .

Kortom: een aanleuningsprobleem.

Advies van mn instructeur: veel lezen over theorie en zorgen dat de theorie goed in je hoofd zit. Dan kan ik vervolgens met zijn hulp dat in praktijk brengen.

Mijn vraag dus hier: hoe pakken jullie een aanleuningsprobleem aan? waar op te letten? Zijn er goede topics hierover geweest waar ik mn licht kan opdoen? Weet iemand anders misschien een goed artikel hierover?

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:38

Haha! ben blij dat je dit vraagt, want ik heb hier ook soms last van. Ben benieuwd. Schijnheilig

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:46

Ik heb ook nog geen constante aanleuning, mijn instructeur is al blij dat ik Mistral kan laten nageven Haha!
Wat mij idd ook wel eens gebeurt is dat het hoofd omhoog komt en je veel te veel teugel over hebt. Zijn advies op dat moment is om mijn handen dan wijder uiteen te zetten waardoor het contact er weer snel is en je niet de neiging hebt om snel de teugels korter te grabbelen of ze naar achteren te "trekken". Dit helpt natuurlijk alleen wanneer de momenten van omhoog komen korter/minder zijn dan het nageefelijk lopen, anders zit je constant met je armen wijd Haha!

Ben wel benieuwd hoe anderen dit oplossen Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:05

Ik heb ook heel lang geen mooie constante aanleuning gehad. Met name in galop bewoog ze haar hoofd gewoon nog teveel.

Ik ben toen overgestapt op een andere instructrice (toeval hoor, omdat mijn instructeur daar wegging) en ben ook heel anders gaan trainen. Meer richting het l-d-r, maar niet zo heel extreem.
Dit is mij goed bevallen en de laatste tijd is de aanleuning echt stukken verbeterd. Heb eigenlijk geen klagen meer Knipoog

Bij mij heeft dus een andere manier van trainen geholpen, dat meer op mijn paard aansloot.
Maar aan theorie heb ik eerlijk gezegd nooit wat gedaan Bloos Mijn instructrice legt alles ter plekke uit.

Ik kan je alleen niet vanaf een toetsenbord uitleggen hoe het bij mij gegaan is. Dat is echt stap voor stap gegaan. En er zijn vast bokkers genoeg die dat veeeeel beter kunnen.

Succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:35

Voor tijdens dit leerproces heb ik wel een puntje waar je waakzaam op zou moeten zijn: probeer niet coute que coute die teugels op maat te houden, dat kan souplesse kosten in je vingers. Let dus heel erg goed op wanneer je paard teugel van je snoept en probeer die momenten te localiseren en dan op te vangen met een vlugge ophouding. Je paard snoept teugelruimte zonder dat hij echt ineens trekt neem ik aan? Stugheid kan voorkomen als je probeert het snoepen tegen te houden door je hand dicht te houden in plaats van door een luchtige ophouding.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 18:38

Klopt, het gaat idd heel geleidelijk, stukje voor stukje. Lachen.

Ik zal er vanavond eens op letten wanneer ik er mee te maken krijg Lachen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:32

springteugeltje gebruiken met rijden (dan voel je eerder of ze langer worden door de stops) en je duim op de teugel houden (mooi ontspannen).

En heel goed opletten dat je met je been naar je hand blijft rijden, aanleuning moet vanuit achter komen. Met pbalo is het inmiddels ook een heel stuk beter, het heeft gewoon tijd (of beter gezegd, werk) nodig.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:50

Ik rij met een springteugel. Het moeilijkste is eigenlijk dat je een heleboel tegelijk moet doen, bij mij is dat nog geen automatisme. Als ik dan op het één let, vergeet ik het andere. Heb nog niet helemaal het gevoel te pakken om direkt op de juiste manier te reageren, moet mezelf eerst afvragen waarom Mistral doet wat hij doet en kan dan pas reageren.
Bij mij dus een kwestie van geduld hebben en "veel uren maken" om het gevoel te pakken te krijgen Haha!

Ben benieuwd hoe het bij Apple gegaan is vanavond Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:01

Buitenbak bevroren, binnenbak was bezet met manegelessen, longeerbak goed begaanbaar.
Niet gereden dus, maar paard gelongeerd met gogue. Had hem wel mooi aan het werk, nageven vanuit zn schoft dus ik had al longerend wel het beeld te pakken wat ik rijdend ook wil hebben Lachen.

Ik ben idd ook nog erg bezig met alles tegelijk doen. Volgens mn instructeur zit ik ook teveel te 'studeren', wil ik alles te netjes doen, en daardoor lukt het juist niet.
Gewoon ontspannen blijven zitten en paard het werk laten doen (en dan heb ik dus ondertussen zo'n soort mantra in mn hoofd: zitten, zitten, denk aan je handen, begrenzen, zitten, ondersteunen met been, rechtop Ziek ).

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:03

Hi, hi, zullen wij met zijn tweeën een bak afhuren Apple? Spelen we een bandje af met het hele riedeltje (gb) Haha! Hoeven we niet meer zo hard na te denken als we aan het rijden zijn Clown Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:07

Hahahahaha Haha!. En een casseterecorder neerzetten in de bak is waarschijnlijk nog goedkoper ook dan prive-lessen Haha!.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:43

Hahaha Apple, zoals mijn instructeur al zegt: jij bent met 10 dingen tegelijk bezig en 6 is ook wel genoeg Knipoog

Dus misschien moet je je even op wat minder dingen concentreren en per keer focussen op wat anders.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:48

je kan 100x de theorie uit je hoofd leren dat je contact met de mond moet houden maar je moet het in de praktijk gewoon doen. theorie is leuk, maar gaat uit van een gemiddelde situatie. en wanneer is een situatie gemiddeld als het een paard betreft? bovendien als jij moet nadenken terwijl je paard reageert, ben jij al te laat. je moet de reflex je eigen maken. goed, het begint bij nadenken, maar zo te horen ken je de theorie wel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:03

Bekend probleem hoor, join the club, zou ik zeggen!
Ik ga binnenkort ook met springteugel rijden om te beginnen. Verder moet je zorgen dat je sneller wordt dan je paard en dat lukt alleen maar door veel vlieguren te maken, niet door theorie in je hoofd te stampen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:39

Je kan natuurlijk ook de les gelijk eens filmen. Dat kan je alle aanwijzingen nog zo vaak herhalen als je zelf wilt.
Plus als je iemand hebt die best veel verteld tijdens je les kan het altijd dat er dingen minder goed doorkomen.

Als je iets gefimt hebt kan je het rustig op de bank er nog eens naar luisteren/kijken. Dan kan je ook gelijk zien waarom je instructeur/strice het allemaal verteld (kan je zelf de fouten zien).
Ook heb ik zelf dan dat ik me aan sommige fouten zo kan irriteren als ik het eenmaal gezien heb dat ik er veel beter op ga letten Bloos!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:13

wat bij mij helpt bij het neusje eruit rijden, is er in ieder geval voor te zorgen dat je paard goed reageert op je been. Ik ben in eerste instantie tempowisselingen gaan rijden waarbij de minste reactie al voldoende is, dus het hoeft niet voluit in een middendraf, enkel dat ik de reactie voel dat ze weg wil, is genoeg. Nu moet ik richting middendraf gaan rijden, als het ware gaan rijden tegen mijn hand aan. En dan zorgen dat ik het op kan vangen met mijn hand zodat ze leert dat het niet eng is. Inmiddels kan ik haar aardig met het neusje eruit rijden, ondanks dat we nog onze B-proef moeten gaan starten. Wel zorgt het voor haar voor af en toe wat onrust in de aanleuning, maar dit is puur omdat ze het niet altijd goed aankan.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt zodra de bak wat minder hard is....

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:26

Je even een week of 3 alleen op je handen concentreren. Gewoon alleen je handen, al gaat je paard op z`n kop lopen(bijwijze van dan he)
Pas als je handen in orde zijn kan je aan de rest gaan werken.
Het duurt wel langer dan die 3 weken. Maar dan word t een soort automatisme.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:34

Aanleuningsprobleem is een veel voorkomend en moeilijk probleem. Behalve dat je moet begrijpen wat je aan het doen bent, moet je ook een behoorlijk stukje gevoel ontwikkelen. Dat is een leerproces en daar heb je instructie bij nodig. Aanleuning ontstaat door het drijven met je kuit en het opvangen met je hand. Dus je wekt kracht op die je voor opvangt. Zelf werken wij met het zogenaamde 0-punt systeem. Op het )-punt trekt het paard niet aan jouw hand en jij niet aan de mond van het paard. Komt het paard omhoog met zijn hoofd, dan probeer je je hand bewust te houden op het nulpunt. De druk die je dan voelt is weerstand. Door te drijven met je kuit zal het paard gaan nageven op de die druk. Op dat moment ontspan je direct je hand. Dat betekent dat je hand op het nulpunt blijft. Je hand gaat dus niet mee in de beweging van je paard. Zou je dat wel doen, dan blijft er druk op je hand en voelt het paard geen verschil. Voor het paard is dan niet duidelijk wat je precies wil. Je moet het paard gaan leren om jou te leren dragen en vervolgens zo natuurlijk mogelijk laten lopen. Het paard moet het dus op dat moment aantrekkelijk vinden. Het is dus uitermate belangrijk om op het moment van nageeflijkheid je hand te ontspannen. Je kan ook belonen met een zachte vriendelijk stem( door te belonen met je hand ben je direct je aanleuning weer kwijt) Zorg dat je altijd gelijke druk hebt op beide teugels en ontspan je binnenhand in de wending en houdt je buitenhand tegen de hals. Gebruik je teugels nooit zonder beenhulpen, en probeer je zelf eigen te maken dat de linkerteugel samenwerkt met je rechterbeen en andersom. Het wordt vanzelf een soort automatisme. Probeer goed ontspannen te zijn en te blijven en denk om je schouders. Probeer je bene zo stil mogelijk te houden en alleen te drijven op het moment dat het nodig is. Kijk rond en niet teveel naar je paard. Succes in ieder geval.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:04

Aqua8horse schreef:
Komt het paard omhoog met zijn hoofd, dan probeer je je hand bewust te houden op het nulpunt. De druk die je dan voelt is weerstand.


Ik vind het een goed verhaal wat je vertelt, alleen het bovenstaande kom ik niet helemaal uit.
Als het paard zijn hoofd omhoog brengt, dan heb je op een gegeven moment geen contact meer. Dan red je het IMO niet door je hand op het nulpunt te houden.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:59

Op zich werkt het systeem van Aqua8horse goed, ook als je paard het hoofd omhoog brengt. Wat zou kunnen als je op het moment dat je paard het hoofd omhoog doet, en jij hebt hierdoor geen contact meer, is dat de teugels te lang zijn. Ze mogen best kort zijn. Bij mij zijn ze voor mijn gevoel ook altijd te kort, maar dat is een kwestie van wat je gewend bent.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:13

lieke2 schreef:
Wat zou kunnen als je op het moment dat je paard het hoofd omhoog doet, en jij hebt hierdoor geen contact meer, is dat de teugels te lang zijn.


Maar dat wordt ook als probleem aangegeven door de topicstarter (en ook door mij hier ergens boven).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:22

Correctie: als je paard zijn rug vastzet, kan je niet spreken van nagevelijkheid. Het zal in dat geval waarschijnlijk ook zo zijn dat hij niet meteen reageert op je beenhulp.

Probeer met het omlaag/rond rijden eens te denken aan de rugspieren die onder je zadel zitten. Probeer zodoende ook met je zit, elke keer als je neerkomt in het zadel, het gevoel te hebben dat je de achterbenen er meer onder wilt drukken (let op: niet douwen!).

Pas als je een goede drang naar voren hebt en dus fijn aan je been- en zit hulp is plus dat je zelf een constante druk (geen blokkade) via je handen hebt (denk eraan dat je handen "ademen"), kan je je paard voorbereiden op het nagevelijk zijn.

Rij veel voltes en overgangen hierin. Denk in de volte goed aan de lengtebuiging (dus: gebogen in het hele lichaam), waarbij je goed oplet of zijn binnenachterbeen eronder en aktief blijft lopen. Hierdoor zal hij zijn rug meer moeten gebruiken en zal hij uiteindelijk meer willen nageven.

Om meer constantie te krijgen, kan je elke keer als je stapt (goed van achter naar voren stappen, met je zithulp!) even jezelf controleren of je teugelvoering en zit in orde is.

Btw: rij je met handschoentjes?

Succes!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:26

Tessebes"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Komt het paard omhoog met zijn hoofd, dan probeer je je hand bewust te houden op het nulpunt. De druk die je dan voelt is weerstand.


Ik vind het een goed verhaal wat je vertelt, alleen het bovenstaande kom ik niet helemaal uit.
Als het paard zijn hoofd omhoog brengt, dan heb je op een gegeven moment geen contact meer. Dan red je het IMO niet door je hand op het nulpunt te houden.
[/quote]
Inderdaad, als je paard al hoog is, ben je eigenlijk al te laat.

Imo is het noodzakelijk dat áls je gaat voelen dat je paard neigt naar het omhoog komen, je hem meteen wat meer erdoorheen moet rijden.

Een foefje om te controleren of hij er wel doorheen is, is wat terugkomen, zonder takt te verliezen. Is hij er niet goed aan, dan raak je hem meteen kwijt...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:01

Tyrza"]
[quote="Tessebes"][quote="Aqua8horse schreef:
Komt het paard omhoog met zijn hoofd, dan probeer je je hand bewust te houden op het nulpunt. De druk die je dan voelt is weerstand.


Ik vind het een goed verhaal wat je vertelt, alleen het bovenstaande kom ik niet helemaal uit.
Als het paard zijn hoofd omhoog brengt, dan heb je op een gegeven moment geen contact meer. Dan red je het IMO niet door je hand op het nulpunt te houden.
[/quote]
Inderdaad, als je paard al hoog is, ben je eigenlijk al te laat.

Imo is het noodzakelijk dat áls je gaat voelen dat je paard neigt naar het omhoog komen, je hem meteen wat meer erdoorheen moet rijden.
[/quote]

Idd, je moet sneller worden dan je paard.
Het gaat eigenlijk al fout doordat het paard de teugels stukje bij beetje uit je handen trekt. Op dat moment heb je nog wel aanleuning, maar als je de aanleuning verliest en hij z'n hoofd omhoog wil brengen, dan kun je dat met zulke lange teugels niet meer corrigeren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 14:36

Hier ben ik weer Lachen.

Ik rij idd met handschoentjes en heb er nu ook een springteugeltje op gezet (helpt iig al om te checken of mn teugels op constante lengte blijven Lachen ).

Ben er wel achter dat goed losrijden erg belangrijk is bij mn paard. Als hij lekker is opgewarmd kan ik ook meer van hem vragen en kan ik hem ook vragen vanuit zn schoft na te geven Lachen.

Over het 'aan het been zijn'. Toen ik dit paard net had gekocht zat ik er weleens op en dan dacht ik 'Goed, ik wil nu naar draf. Hoe zal ik dat eens aanpakken Haha!', om vervolgens een half rondje verder in een sukkeldrafje te vertrekken Haha!. De eerste tijd hebben we vooral gewerkt aan het 'scherp krijgen op been'. Nu is hij soms met losrijden (harde wind, kijkerige bak) wat vluchterig voor mn been. Is hij opgewarmd en ontspannen dan is het tempo ook weer een stuk constanter en is hij goed aan het been.

Ik heb gister wel gemerkt dat ik de neiging heb mn schouders vast te zetten.