Ik ben bang van "mijn" paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Ik ben bang van "mijn" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 20:40

Het is dus niet mijn paard,maar m'n half pension paard.

Eventjes een overzichtje van de manege:
er zijn dus 2 binnenbakken,de a-bak en de b-bak.In de a-bak worden alle groepslessen gegeven,behalve de springles,en in de b-bak worden dus de spingles en de longe-lessen gegeven.In beide bakken kan vrij gereden worden (tenzij er les is natuurlijk)
De a-bak is de "drukke" bak,iedereen staat er altijd te kijken naar wie er aan het rijden is,ook is een grote poort,die op de parking uitkomt (maar deze is meestal gesloten,dus van auto's heb je geen last)
De b-bak is een soort rommel-bak.Er is een stuk afgesloten,en daar wordt het hooi/stro/houtkrullen gelegt.Hierdoor kloppen de afstanden tussen de letters niet meer helemaal,dus serieuze figuren rijden is praktisch onmogelijk.

De lessen worden dus is de a-bak gegeven.Deze rijd ik op zondag en op woensdag mee.Op vrijdag heb ik privéles.Elbey,het paard dus is over het algemeen heel braaf,alleen moet je hem vaak vooruit "schoppen".Eens je hem zover krijgt dat hij vlot is,blijft hij dit ook wel.

In de groeplessen moeten we een voor een aangalopperen,een paar voltes maken,verruimen,verzamelen,en weer aansluiten bij de groep (die aan het stappen is)Steeds als ik dit doe en ik kom voorbij een bepaalde hoek (die waar die poort is) geeft hij een paar bokken en begint als een gek te galopperen.Hij loopt recht naar de groep,vaak naar een paard wat schopt,en dan ben ik weer vertrokken voor een paar rondjes crossen.Vooral op de rechterhand is het erg.
Bij aansluiten doet hij het ALTIJD en als ik gewoon vrij rijd doet hij het soms.Hij moet al 5 jaar lang voorbij die hoek,hij heeft dus vaak genoeg kunnen zien dat daar echt niets is om schrik van te hebben.
Dit heeft als effect dat ik me zoiso al opspan als ik voorbij die hoek kom.Ik weet dat dit niet mag,maar het lukt me echt niet om te ontspannen.Die enkele keer dat ik een tijd heel lekker aan het rijden ben,doet hij het niet.Of toch niet de eerste keer(en).En dan ineens,zonder waarschuwing,en vaak op een andere plek,schiet hij toch ineens weg.
=>kan ik weer een tijd doorrijden,want zo kan ik hem niet op stal zetten.

Gisteren had ik springles.Eerst balkjes draven,en hij was vreselijk sloom.Daarna gingen we een laag kruisje springen.Toen was hij niet meer sloom,ook niet echt vlot,gewoon zoals ik het graag heb.Het was mijn eerste springles,en ik was superblij dat het zo goed ging.Ik had er dus ook alle vertrouwen in dat de parcourtjes in de 2e helft van de les goed gingen gaan.
Nou,niet dus,ik vloog over de sprongen,had geen rem meer (gelukkig nog wel een stuur).En toen het parcours klaar was,en ik de opmerking kreeg dat het heel goed was gegaan voor een 1e keer (ik heb al wel gesprongen,vrij vaak zelfs,maar dit was de 1e keer met hem) ,ging meneer nog veel harder crossen,en begon gewoon weer te springen.Dit keer had ik helemaal geen controle meer over welke kant ik uitging.Hij bleef maar rondjes lopen,steeds harder,en af en toe sprong hij een keer.Uiteindelijk kreeg ik hem toch gestopt (door hem tegen de kant aan te laten lopen),maar ik was echt zoooo bang,ik zat gewoon te huilen Verdrietig
ik moest nog eventjes draven,en dan mocht ik uitstappen en hem op stal zetten (de anderen sprongen nog eventjes door)

Morgen heb ik dus privéles.Normaal kijk ik er echt superhard naar uit,maar ditmaal zie er zo hard tegenop.Ik hoop maar dat ik nog de moed vind om weer op te stijgen...

Dus,hebben jullie tips voor als ik vrij rijd?Ik neem les,maar ik moet deze zelf betalen,dus vaker is geen optie.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:49

echt een tip heb ik niet voor je.......
maar misschien dat je ouders een extra les willen betalen.
als je ze uit lecht dat het echt nodig is omdat je nu zo bang voor je paardje bent!
misschien moet je vragen of je morgen ook even een sprongetje moet maken en als hij het dan braaf doet heel erg goed belonen.
ik durfte een tijdje niet meer naar buiten omdat ik gevallen was.....
en toen ben ik een week geleden weer voor het eerst naar buiten geweest (samen met 2 vriendinnen) en toen was ze heel braaf.
en als je het langzamer hand weer een beetje op bouwt misschien dat je dan over een tijdje niet bang meer bent!

maar veel plezier morgen met je les!!!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:11

Ga eerst is aan de reactie werken. Dit mag ook gewoon naast je paard. Of tijdens het longeren.

Wees daarbij consequent en zeker van je zelf. Een commando moet je niet moeten geven dan 3 keer.
Dus zeg maar, 1 keer normaal, tweede keer harder en duidelijker, derde keer hard en reactie eisen. Weet hij eenmaal dat hij moet luisteren. Dan kun je weer met rijden gaan oefenen.

Je verhaal komt bij mijn over. Dat je je paard niet de baas bent. Als hij wil gaat het goed. Maar als hij geen zin meer heeft of iets anders wil doen. Dan heb je nog maar weinig te vertellen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:38

Het is goed dat je al les hebt, vraag daar zoveel mogelijk hulp aan.
maar ik denk dat hij je gewoon uitprobeert en zijn zin doet. Zelf zou ik hem als hij weer zo wegschiet, en dan terug wil gaan draven hem laten galopperen, dat hij móet. En dan ga je zelf pas terug naar draf wanneer jij dat wil.

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:50

Inderdaad, ik zou net als wat angelke schreef, hem laten galopperen, net zolang totdat hij er geen lol meer aan beleeft. Dus als hij terug wil naar de draf nog een stuk door laten galopperen. Ook kan het misschien helpen als je je zweep in je binnenhand doet als ie moeilijk doet in de hoek, zodra je het idee hebt dat ie ervandoor wil gaan een enorme tik op z'n binnenschouder geven. Waarschijnlijk is ie dan zo geschrokken dat ie vergeet er vandoor te gaan. En bezig houden dus veel figuren, zodra hij afgeleid raakt iets moeilijks vragen, halthouden, verzamelen en figuren rijden, zo moet zijn aandacht wel bij jou blijven. En wat betreft het bokken: vooruit blijven drijven, dan wordt het bokken al een stuk moeilijker. Als je m echt niet meer kunt houden dan stilzetten in een hoek, desnoods door hem de hoek in te trekken (wel blijven zitten Lachen ). En dan weer opnieuw proberen. Veel op de volte gaan bij die 'enge'hoek. Ik denk dat ie je gewoon aan het uitproberen is en dat je even moet laten zien wie de baas is. Zelf blijven werken aan je ontspanning, je paard voelt het ook als je ergens bang voor bent, praat tegen hem dan moet het vast beter gaan!

Veel succes ermee!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 21:15

Ik was vergeten dat ik nog met een ander paardje opgeschreven stond voor de les,ik superblij dus Haha!
M'n vriendin heeft dus met elbey gereden.daarna heb ik mezelf gedwongen om toch maar op te stappen.Het ging eerst super,hij stond lekker vlot en reageerde meteen op m'n been.
MAAR toen ik een volte aan het galopperen was gaf hij plots een bok.Tuurlijk pik ik dat niet,dus kreeg hij een tik.En het volgende moment was ik weer door de bak aan het crossen...het gaat niet echt goed tussen ons dus.Ik zal toch maar eens aan m'n ouders vragen om een extra lesje in de week,tot het weer beter gaat,want ik durf echt niet meer rijden,en het is echt een leuk paardje,het zou zonde zijn als ik zou stoppen...

Naadjuh4Live

Berichten: 421
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:08

Myranda schreef:
Inderdaad, ik zou net als wat angelke schreef, hem laten galopperen, net zolang totdat hij er geen lol meer aan beleeft. Dus als hij terug wil naar de draf nog een stuk door laten galopperen. Ook kan het misschien helpen als je je zweep in je binnenhand doet als ie moeilijk doet in de hoek, zodra je het idee hebt dat ie ervandoor wil gaan een enorme tik op z'n binnenschouder geven. Waarschijnlijk is ie dan zo geschrokken dat ie vergeet er vandoor te gaan. En bezig houden dus veel figuren, zodra hij afgeleid raakt iets moeilijks vragen, halthouden, verzamelen en figuren rijden, zo moet zijn aandacht wel bij jou blijven. En wat betreft het bokken: vooruit blijven drijven, dan wordt het bokken al een stuk moeilijker. Als je m echt niet meer kunt houden dan stilzetten in een hoek, desnoods door hem de hoek in te trekken (wel blijven zitten Lachen ). En dan weer opnieuw proberen. Veel op de volte gaan bij die 'enge'hoek. Ik denk dat ie je gewoon aan het uitproberen is en dat je even moet laten zien wie de baas is. Zelf blijven werken aan je ontspanning, je paard voelt het ook als je ergens bang voor bent, praat tegen hem dan moet het vast beter gaan!

Veel succes ermee!


ik kon ut niet beterzz zeggen *LOL*
doe je best het lukt je wel OK dan!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:38

Ga eerst eens longeren, laat het paard op je stemhulpen reageren.
Zorg dat het paard je vertrouwd.
Spring voorlopig even niet meer maar zorg dat je elkaar gaat vertrouwen, want als het vertrouwen weg is, is het goed rijden ook ver te zoeken!
Suc6 morgen!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:31

hoe lang rijd je hem al?klintk als testen...streng zijn en duidelijk wanneer hij bokt tikje of in ieder gevalsraffen wil hij niet voorbij de hoek nog een keer er langs net zoalng tot hij het niet meer tdoetn of laat er een keer iemand anders op rijden paaarden hebben dondersgeod door of je bang bent of niet

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 17:35

ik rijd nu een week of drie met hem.Het kan best uittesten zijn,maar dan zou hij het bij het andere meisje dat met hem rijd en de eigenaresse toch niet doen?

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:11

mijn pony dolt me ook, hij stelt zich ernorm veel aan, pas heb ik er in de les 1 uur over gedaan om hem langs mn instructrice te krijgen, die heel lief voor hem is, die rustige stem heeft e.d ik heb toen als tip gekregen dat je je handen gesloten moet houden en goed je binnenbeen eraan moet houden, probeer het anders een met een hulpteugel ofzo, dat je hem in ieder geval onder controle kan houden voordat hij ervandoor schiet... misschien dat je hier iets aan hebt Lachen doeii suc6

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:17

oja met springen natuurlijk GEEN hulpteugel he... das nogal logisch..

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 23:05

met springen rijd ik met martingaal.dan heb ik toch net iets meer te zeggen.Gewoon vrij rijden doe ik meestal zonder iets,maar er hangt een tiedemann in de kast,misschien dat ik die maar eens boven haal.Ik vraag het zoiso eerst nog even aan m'n instructrice.en de eigenaresse natuurlijk.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:18

ja zou ik ook doen, maar heeft de eigenaresse al eens gezien hoe hij ervandoor gaat? anders moet je het eerst eens proberen waar ze bij is, en ik zou eerst aan de eigenaresse vrage hoe hij reageerd op een hulpteugel want misschien gaat hij dan wel stijgeren ofzo ik weet niet, maar dan kan hij achterover klappen, en dat willen we niet!!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:00

Rijdt je soms op de Furkahoeve?? Want jou beschrijving komt mij héél bekend voor namelijk... En het paard Elbey ken ik ook, is dat geen bruine?

Ik heb voor de rest niets toe te voegen aan de reactie van de anderen, ik ben het met ze eens!

Off topic : Staat Ritchie er nog? Gaat het goed met hem??

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 20:00

jep,ik rijd daar,en elbey is idd een bruin paard