iemand nog wat laatste adviesen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amy_oud
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 01:26

voordat ik ga beginnen met een begin te maken van het beleren.Jaja,eindelijk is het zover,hij heeft iets minder dan 3 jaartjes niks hoeven doen.Twas de bedoeling dat we al veeeel eerder zouden beginnen maar door onverwachte gebeurtenissen kwam het er niet van.Gelukkig is Angel(ja zo heet ie,maar of ie zijn naam eer aan doet)al wel aan wat dingen gewend.Hij weet dat als ie vast staat,hij niet weg kan lopen Haha! en dat een zweep best pijn kan doen(eigen schuld,dike bult)
maar heeft iemand nog adviesen voordat ik echt ga beginnen???Zoiets als "Doe dit vooral niet" en "doe dat vooral wel"
kheb niet zin in onverwachte dingen Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 09:36

heb je al eens een paard beleerd? Anders zou ik als beste advies kunnen geveb: laat iemand met ervaring je helpen. Vooral omdat het een hengstje is en hij nog niet zoveel heeft gedaan.
Succes!

amy_oud
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 12:09

ik heb wel es een merrietje beleerd,iig geholpen met beleren.Maja,dit is een hengstje...
Een goede vriend van mij heeft aangeboden om te helpen,hij heeft al meerdere hengstjes beleerd.Maar hij wou wel het merendeel aan mij overlaten,ook omdat ik later graag zelf paardjes wil gaan beleren en ik moet het dus zelf kunnen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 12:28

sorry hoor, maar beleren kun je niet alleen, veels te gevaarlijk! Haha!

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 10:09

Ja dat kun je niet alleen., ik neem aan dat je er niet op gaat zitten zonder longeer lijn, je zult toch iemand nodig hebben die je paard aan de longe vast wil houden, of je wil helpen met opstijgen als je er voor het eerst op gaat.
Suces

jildert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 22:20

Ik denk dat je beleren best alleen kunt alleen moet je oppassen met een jong paard omdat ze wel eens vreemd uit de hoek kunnen komen door vrolijkheid dus zorg dat er altijd iemand bij je in de buurt is als het fout gaat.

Ik zou eerst opstijgen en laten wennen aan het gevoel van gewicht op zijn rug, dit een paar keer herhalen todat hij het gewend is.

ik heb zelf mijn eigen paard ook beleerd en ik heb de eerste paar keren alleen geoefend met een zadel erop, dus zonder hoofdstel zodat je niets kunt verpesten met je handen, en het paard zijn eigen tempo kan bepalen. (eerst wel grondoefeningen gedaan zodat het paard luister naar stemhulpen)

Later kun je beginnen met een hoofdstel met een bitje zonder teugels, daarna teugels eraan en losse teugels geven.

Rijd in het begin niet langer dan een kwartier en bouw dit rustig op zodat het paard goed zijn spieren kan laten "opbouwen" zonder ze te overbelasten (let wel: het is een jong paard).

Ik heb zelf erg veel geluk gehad en elke dat heeft een instructrice mij begeleid ook voor het grondwerk, ik vind grondwerk heel belagrijk omdat je dan een band opbouwd met het paard en als het op de grond goed is is het onder het zadel ook goed, als je op de grond al de controle kwijt bent ben je dat in het zadel ook, hoe vaak zie je niet op wedstrijden dat meisjes van een jaar of 12 een Z proef rijden en goede punten halen maar die op de grond niet de baas zijn over hun paard?? Dit loopt op de duur een keer verkeerd af vandaar dat een goede band met het paard belangrijk is.

Je moet ervoor zorgen dat jouw idee zijn idee wordt. Dan heeft het paard er plezier in en zal alles voor je doen ongedwongen en dat is echt paardrijden!! Party!! Party!! Party!!

Doe gewoon rustig aan en vraag niet teveel zo zal je veel verder komen met je paard!!