Wat te doen bij hoofd zeer diep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wat te doen bij hoofd zeer diep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 13:32

Als ik met mijn ruin een buitenrit maak wordt hij na een tijdje een beetje moe, en als hij moe wordt gaat hij altijd wat dieper lopen. Opzich is dat wel weer te corrigeren door flink been te geven, maar nu heeft hij de laatste tijd wel eens de neiging om te gaan zitten klooien tijdens een buitenrit.

Meestal begint het met een ongevraagde galop waarna ik hem moeilijk in draf kan krijgen. Hij doet op zo'n moment gelijk zijn hoofd laag. Het lukt me dat niet om hem weer omhoog te drijven. Teugels kort houden lukt ook niet omdat hij mij dan zo over zijn hoofd trekt als hij zo diep gaat lopen. Hij is verder niet gemeen maar gewoon ongehoorzaam op zo'n moment en het is denk ik ook een kwestie van wie op dat moment de baas is. Hij dus Scheve mond
Mijn instructeur zegt altijd dat als dit paard doorkrijgt dat hij maar een veertje op zijn rug heeft ik nog niet klaar met hem ben Haha! Het is een onwijs sterk paard, maar er moeten toch wel truukjes zijn waardoor ik hem slimmer af kan zijn..
Over het algemeen heeft hij wel respect voor mij alleen zijn er best wel momenten, zoals dit, waarbij hij zijn kracht toch in de strijd gooit.

Hoe zou ik kunnen handelen als hij met zijn hoofd aan de grond loopt?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:09

In iedere geval niet gaan trekken. Het paard trekt dan gewoon terug. En omdat hij toch sterker is, is dat dus niet de juiste methode. Met rukken kom je vaak al een heel eind. Lukt dat ook niet. Ga dan is oefenen aan overgangen door lichaamstaal en zit. Dus je stem, en je houding van zitten. Reageerd hij daar goed op. Dan kun je het ook tijdens een buitenrit oefenen. Zo zijn de teugels niet zo belangrijk meer.

Wat ook kan helpen is zijn kont om tikken.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:37

Bedoel je met diep ver achter de loodlijn, of ver omlaag? Rowan wil het eerste wel eens doel als hij opgefokt is (omlaag mag wel altijd zolang hij niet op m'n handen hangt) en is dan vaak ook aan het prutsen met het bit. Ik geef meestal een korte ophouding in combinatie met een beenhulp, dan komt hij weer omhoog.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:45

kun je niet o eerst een beetje erg terugtrekken,en als hij veel kracht op zen mond zet plots je handen voruit smijten en direct terug aannemen, misschien dat je hem dan weer zo onder controle hebt dat je gewoon kan doorrijden?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 15:34

hand openen en van voor naar achter rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 17:59

Als hij je in de maling neemt door te gaan galopperen, rij hem dan maar eens flink voorwaarts! Hij wil hierdoor nml dat je meer druk op de teugels zet, zodat hij lekker kan gaan hangen.

Galoppeer dus maar lekker door en laat hem wakker voor je been worden, zodat er meer oprichting ontstaat. Zodra je dat hebt, neem je hem terug. Beloon hem ook als hij inderdaad netjes luistert.

Probeer het dus voorwaarts op te lossen. Hoe meer druk je op de teugels legt door hem terug te nemen, hoe meer hij gaat hangen.

Rij desnoods overgangetjes draf/galop/draf (zoveel mogelijk met je zit!), zodat hij beter aan je been komt te staan en minder gaat hangen, omdat hij zijn rug moet gebruiken in deze overgangen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 20:24

Iedereen bedankt voor de reacties!

ArwenLune schreef:
Bedoel je met diep ver achter de loodlijn, of ver omlaag? Rowan wil het eerste wel eens doel als hij opgefokt is (omlaag mag wel altijd zolang hij niet op m'n handen hangt) en is dan vaak ook aan het prutsen met het bit. Ik geef meestal een korte ophouding in combinatie met een beenhulp, dan komt hij weer omhoog.


Als hij moe wordt gaat hij te ver achter de loodlijn lopen maar dat is met correct rijden wel te corrigeren. Tijdens de buitenrit overdrijft hij er echter enorm in en loopt hij eigenlijk gewoon ver omlaag met zijn hoofd, hij raakt dan zowat met zijn neus de grond, dat lukt me dus niet om te corrigeren doordat hij zich dan erg sterk maakt in een open ruimte.....