wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 20:51

Ik rij op een verzorgfjord sinds een paar dagen alleen ze hangt verschrikkelijk erg hoe kan ik het haar afleren? Verward

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:32

Meer met je benen rijden en minder met je handen.
Als ze veel gaat hangen, benen erbij, als ze dan niet ophoudt, tikje met de zweep.
En natuurlijk wat op bijna elk RT probleem van toepassing is: overgangen rijden, figuren en steeds maar aan de gang blijven! Laat die pony maar eens werken!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 22:52

Benen er goed aanhouden, en dus minder met je handen rijden. Je paard hangt op je handen, dus dat betekent dat je tegendruk geeft. Het moet érgens op kunnen hangen. Dus geef hem geen steun met je handen maar laat hem op eigen benen lopen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 02:26

Direct de teugels even loslaten. Dat werkt alsof je bij iemand een kruk zou weg schoppen. Daarna weer oppakken. En inderdaad met je zit en je benen rijden en je handen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn als ondersteuning. Succes

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 11:51

Als ik een zweep gebruik daar is ze bang voor

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:50

Niemand zei toch iets over een zweep? Het ging over je benen gebruiken.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 15:26

Annetje zei:


Citaat:
Meer met je benen rijden en minder met je handen.
Als ze veel gaat hangen, benen erbij, als ze dan niet ophoudt, tikje met de zweep.
En natuurlijk wat op bijna elk RT probleem van toepassing is: overgangen rijden, figuren en steeds maar aan de gang blijven! Laat die pony maar eens werken!


Nou zoals dit wel een tikje met de zweep!!!

Maar ja dus als ze gaat hangen moet ik gewoon veel overgangen rijden?
Maar als je galloppeertr doet ze het ook en trekt ze je bijna uit het zadel![/b]

Femmes86
Berichten: 206
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 15:43

Gooi de teugels maar es onverwacht los..is even lef hebben misschien maar heeft mij vaak geholpen.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 17:43

Ik heb toen de teugels los gegooit maar reageert ze weinig op.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 17:58

Veel (bijna) overgangen rijden, als ze goed terug wil en ze duikt weer, een ophouding maken en als ze daarop reageert, direct aanvullen met been. reageert ze niet dan een overgang terug maken en opnieuw voorwaarts.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 18:05

Oke dan ga ik dat morgen eens proberen want ik ben van plan om morgen te gaan rijden!!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:39

Inderdaad paard aan de gang houden, wanneer je haar zwaarder op je handen voelt komen meteen een tempowisseling maken, of een figuur of natuurlijk allebei. Dan heeft ze niet de tijd om te gaan hangen.
Vervelend dat ze niet met zweep te rijden is Scheve mond maar ja, als je het verder niet nodig hebt, dan heb je daar natuurlijk geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:28

Hij kan alleen hangen als er iets te hangen valt Lachen
Dus zoals gezegt loslaten.

Ook in de galop kun je tempo wisselingen rijden.
Rij em maar eens een paar passen naar voren en weer terug zonder aan de teugels te komen.

Maar het aller belangrijkste is je paard aan het been houden.
Als jij drijft moet er meteen een reactie komen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 09:49

Alj je de teugels losgooit, moet je wel actief blijven met je been! Precies wat Kawa zegt, als je been geeft moet je reacties krijgen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:33

Rij zelf ook op fjorden en ken het probleem
Rij zelf ook met sporen, en heeft wel heel veel effect:

Als ze hangt op mijn hand, laat ik me hand los, en spoor ik haar aan (met sporen heeft dat bij een fjord een beter effect dan met blote hak) , gevolg is dat ze struikeld, daardoor gaat ze weer opletten.
En telkens herhalen, en zo gaat ze het steeds minder doen, en houd het soms zelfs op (maar zover ben ik nog niet met Iris)

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 21:41

Nou ik heb vandaag gereden en het hangen was al iets minder ik heb ondertussen wat overgangen en verschillende dingen wezen doen.
Toen ze eenmaal weer begon had ik even de knop omgedraait en heb ik een stokje van een boom af gebroken en even laten merken van je moet wat doorlopen en opletten en dat hielp.

Ik deed dus zo ik gebruikte een stokje en omdat zij nogal een beetje snel gaat dan met een stokje/zweep dan laat je hem los en dan gaat het wel.

Ik had vandaag al wel wat meer contact met d´r maar af en toe bleef ze wel hangen maar dat kan minder worden.


Maar bedankt voor al jullie reacties ik heb er zeker wat aan gehad.!!