M''n Paard Zoekt De Druk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

M''n Paard Zoekt De Druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 18:36

Sinds ongeveer drie weken, hebben wij ons eigen paard gekocht.
Het rijden gaat erg lekker, al zeg ik het zelf.
Ze loopt goed met der achterhand eronder, en is meestal wel goed aan het been.
In stap ontspant ze, heb ik wel druk op de teugels maar niet zoveel dat je armen het na drie rondjes begeven. Ga ik aandraven tilt ze in het begin haar eigen hoofd nog, maar na een paar passen gaat ze ''hangen'' aan de teugels.
Dit komt door de manier van rijden van haar vorige eigenaar. Die heeft er ingereden, en heeft altijd met veel druk op de teugels gereden. het paard was van voor laag ingesteld en achter hoog, en om dat te voorkomen tilde de vorige eigenaresse als het waren lou's hoofd op met der handen. Lou is dus gewend naar die druk, Nou als ik dat doe zijn mun armen na 10 min ook echt kapot.
Doordat ik niet die druk geef, schudt ze in het begin erg met der hoofd, maar na een paar passen is dit ook over.
Mijn vraag is, hoe kan ik er in de draf ook zo laten lopen, dat ze van voor hoger ''ingesteld'' is van achter, en dat ze dus ook der eigen hoofd als het ware gaat tillen?

Ik snap dat dit wel tijd gaat kosten, want het lou heeft al vijf jaar zo gelopen.

Ook in de galop, hangt ze niet aan de teugels. het is dus alleen de draf?

Iemand tips?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:25

Veel overgangen rijden, en haar van achteren(nog) actiever maken, Ze is druk gewend, en zoals je al zei, gaat ze die zoeken als je die niet geeft, Probeer door bovenstaande tips haar nog ff iets nageeflijker te maken. Als ze nog gaat "hangen"laat dan iets los, geef kneepjes en wat been. Hierdoor zal ze na een tijdje ook wat hoger oprichten.
veel succes OK dan!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:51

jackim schreef:
Veel overgangen rijden, en haar van achteren(nog) actiever maken, Ze is druk gewend, en zoals je al zei, gaat ze die zoeken als je die niet geeft, Probeer door bovenstaande tips haar nog ff iets nageeflijker te maken. Als ze nog gaat "hangen"laat dan iets los, geef kneepjes en wat been. Hierdoor zal ze na een tijdje ook wat hoger oprichten.
veel succes OK dan!



inderdaad dit is eigenlijk de beste tip die je kan hebben en netzoals je zelf al zei dit gaat wat tijd kosten maar ja dat is het wel waard ...

veel succes!!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 09:28

Goed zo Jackim jij weet het!
Hahahahaha grapje hoor,maar je heb gelijk!
Groetjes Lundi

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:36

Niet alleen van achteren actief maken heeft niet zo veel zin. Dat moet je altijd in combinatie met oprichting van voren doen.
Dat doe je heel makkelijk, gewoon je handen iets hoger halen en dan gelijk weer ontspannen om de normale plek. Telkens wanneer ze gaat hangen opnieuw.
Dan zal ze uiteindelijk leren dat ze haar eigen hoofd moet dragen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:39

mijn idee is dat ze haar balans wat aan het zoeken is, deed mijn haflinger ook een tijdje. Zorg dat ze niet kan gaan hangen aan de teugels en hou haar goed voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:27

Je geeft zelf eigenlijk al aan waar het probleem zit, en daarmee heb je het eigenlijk al voor de helft opgelost.

Probeer haar met een korte ophouding meer op het achterbeen te krijgen. Op het moment dat je voelt dat ze achter zakt rijd je heel iets op naar voor. Laat haar echt "los" tussendoor (contact maar meer niet) met zowel hand als been waarbij ze dus op eigen benen door moet lopen. Zodra je voelt dat ze weer steun gaat zoeken op jou, corrigeer je haar weer kort en begin je dus gewoon weer opnieuw.

Als dat iets makkelijker gaat kun je beginnen met schijnovergangen te maken. Vanuit zowel galop als draf naar bijna halt of stap en op het moment dat je de overgang voelt komen rijd je weer iets naar voor.

Leg het tempo in het begin niet te hoog. Concentreer je op de activiteit in de beweging en niet in de lengte. Ze mag onder geen beding groot gaan en van het achterbeen af, maar moet met korte, snelle passen leren ondertreden. Van daaruit kun je later weer meer naar voor oprijden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:12

Als hij hangt in het bit, zal het wel niet helemaal kloppen dat ie goed van achteren loopt. Idd veel overgangen en zelf niet met je handen rijden (meer voor het been, ook al reed de vorige eigenaar zo dan zou het paard nog anders bij jou moeten lopen als jij anders rijd)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:14

Fairie schreef:
Dat doe je heel makkelijk, gewoon je handen iets hoger halen en dan gelijk weer ontspannen om de normale plek. Telkens wanneer ze gaat hangen opnieuw.

Dan ben je naar mijn mening toch meteen de hele aanleuning kwijt... Kun je beter met je been oplossen!

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:17

Zep schreef:
J

Leg het tempo in het begin niet te hoog. Concentreer je op de activiteit in de beweging en niet in de lengte. Ze mag onder geen beding groot gaan en van het achterbeen af, maar moet met korte, snelle passen leren ondertreden. Van daaruit kun je later weer meer naar voor oprijden.


ben het volkomen met je eens Zep, iedereen roept op zulk soort topics altijd, veel been, geen hand, maar wat jij aankaart is ook imo daar bijna altijd het gevolg van!

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 21:36

De meningen zijn een beetje verdeeld hier Knipoog

Maargoed, vandaag ging het rijden wel beter Lachen Maar dat verschilt elke keer weer. Ik weet nei precies wat ik deed *LOL* Maar het werkte iig wel, ze begon haar eigen hoofd te dragen Haha!

Fairie schreef:
Dat doe je heel makkelijk, gewoon je handen iets hoger halen en dan gelijk weer ontspannen om de normale plek. Telkens wanneer ze gaat hangen opnieuw.
Dan zal ze uiteindelijk leren dat ze haar eigen hoofd moet dragen.


Hier zeg je dus, til der maar op. Dat is niet de bedoeling, ja ze komt dan wel om hoog, maar niet op de juiste manier naar mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 21:39

Het idee is dus dat jij haar niet continu "optilt" maar met een handhulp het gewicht van de voorkant naar de achterkant "overhevelt" ahw, waarna je je hand weer ontspant en zij dus moet leren om haar balans op het achterbeen te vinden ipv op jouw hand. In het begin zul je dus heel veel moeten corrigeren, later zal dat makkelijker gaan.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:54

door been te geven zou je haar moeten leren dat ze haar hoofd gaat optillen, wees hier consequent in, en als ze erg gaat hangen speel met je handen en opdrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 12:33

Maar alleen maar meer been geven Princess, heeft als gevolg dat ze hoogstwaarschijnlijk zich alleen maar harder van het achterbeen afstort en dus alleen maar zwaarder wordt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:06

Let er goed op dat je paard zijn/haar rug gebruikt.

Meestal als ze aktief van zichzelf zijn, hoeft het nog niet te zijn dat de rug correct gebruikt wordt.

Let er dus op dat je het gevoel hebt dat je paard vóór de beenhulp blijft. Dwz: je hebt het gevoel dat je elk moment kan aangalopperen.

Zeker in stap kan je goed voelen of je paard over 4 benen loopt. Zó stappen, dat hij aktief is, maar dat de aktiviteit wél van JOU komt. Je kunt dit proberen aan te voelen door het gevoel te krijgen dat hij over 4 benen stapt en hij met de achterhand de voorhand aktiveert. Drang naar voren dus. Als je voelt dat hij van voren sneller stapt dan van achteren, dan voorkom je dit door met je zit de achterhand groter te laten stappen, zonder dat hij aan de voorkant sneller en korter gaat stappen.


Doordat hij over 4 benen loopt, gebruikt hij ziijn rug en kan je zo meer (natuurlijke) oprichting krijgen/vragen.

Let erop dat je niet geneigd bent je handen terug te werken. Hou wel contact met de mond, maar hou een bepaalde plaats voor jezelf in gedachten, waar je handen niet achter mogen kruipen.

En last but not least: beloon tijdig Knipoog