Vreselijke onderhals... Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miiessy

Vreselijke onderhals... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:00

Haaj
Ik verzorg nu zo'n 3 maanden een kwpn merrie met een vreselijk onderhals, nu is mij vraag wat ik hier mee aan moet.
Ik zou graag willen weten wat ik nu moet doen om het eraf te trainen.

Xx Michella

wakiekie

Re: Vreselijke onderhals... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:06

meestal als je een paardje traint waarbij die lekker door de hals gaat lopen verdwijnt de onderhals doordat de spieren boven getraint worden.

groetjes lizz

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:08

Maar dat is toch juist het probleem ? Als ze zo'n onderhals hebben krijg je ze lastig na gevelijk ( was bij mijn paard wel het geval iig. ) Die was zo stug e moeilijk na beneden te rijden nou krijg die hals daar dan maar af... Hij is nu wel aardig weg.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:20

je kan hem met longeren bijzetten, zodat hij in de goede houding gaat lopen en dus de goede spieren gebruikt. en les nemen als je dat nog niet hebt. een instructrice kan je op weg helpen en oefeningen meegeven om te zorgen dat hij beter en makkelijker gaat lopen. ook kan ze helpen bij inventuele problemen die voorbij komen.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:27

pollyB dat is idd het probleem door die onderhals krijg ik haar niet naar benede,..hoe heb jij het dan gedaan met jou paard?

Dolor k heb 1 x pw les we zijn nu bezig met haar meer ontspannen want ze is ook altijd vreselijk gespannen is dat dan ook misschien een rede dat ze daarom haar onderhals zo opzet?
zal is een keer proberen longeren met bijzet Knipoog

meer tips?

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:41

ja dat kan indd de reden zijn dat ze daarom haar hals van onderen weg drukt, als ze gespannen zijn drukken ze hun rug weg in meestal tergelijke tijd ook hun onderhals, veel balkjes draven als je er op zit, helpt veel, en longeren met bijzet helpt inderdaad ook omdat ze hier dan eerder door de rug gaan lopen omdat er dan niemand opzit, ( bijzet: bijv. stiek/passoa/dubbele longe) zet hem niet te vast dit werkt averrechts

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:43

veel oefenen en doorzetten. ik denk dat dat gespannen zijn er ook mee heeft te maken. doordat ze zo gespannen is kan ze niet lekker en goed lopen en gebruikt ze de goede spieren niet. jullie zijn iig goed bezig door te proberen haar te laten ontspannen. als die ontspanning er in zit, kan je denk ik pas verder met het op de goede manier rijden. je kan misschien wel al beginnen met longeren. maar ja, als ze ook erg gespannen gaat lopen met longeren heeft dat denk ik ook weinig zin, maar eerst maar eens een keer proberen en dan maar weer verder kijken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:44

Hoe eet ze haar eten? Krijgt ze dat hoog, want dan kan het ook helpen, naast het rijden om haar alles op de grond te geven.
Dit zorgt er ook voor dat ze wanneer ze niet rijdt andere spieren aan moet spannen en los moet laten.

Daarnaast zou ik idd met rijden proberen haar eerst te laten ontspannen, je neemt les, wat al erg goed is hoor Knipoog Ga in elk geval niet te snel en wordt niet ongeduldig, dit is toch iets dat tijd nodig heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:52

RianneH schreef:
Hoe eet ze haar eten? Krijgt ze dat hoog, want dan kan het ook helpen, naast het rijden om haar alles op de grond te geven.
Dit zorgt er ook voor dat ze wanneer ze niet rijdt andere spieren aan moet spannen en los moet laten.

Daarnaast zou ik idd met rijden proberen haar eerst te laten ontspannen, je neemt les, wat al erg goed is hoor Knipoog Ga in elk geval niet te snel en wordt niet ongeduldig, dit is toch iets dat tijd nodig heeft.

Inderdaad.
Ik ben met mijn paard 2,5 jaar bezig geweest voordat het lampje ECHT ging branden.
Ik kon der wel nageeflijk rijden , maar niet lekker laag over de hals heen.
Na een jaar lukte het mij wel, maar ik kon er niet mee beginnen, pas het laatste stukje van de training kreeg ik het voor elkaar.
Nu gaat het prima, maar dat is gewoon iets wat ontzettend veel tijd nodig heeft.
Wees blij met elk pasje wat hij goed doet en prijs hem dan de lucht in.. (niet letterlijk)
en als het een keer niet wil wod dan niet boos..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:54

Die spieren gaan weg als ze in de juiste aanleuning gaat lopen, maar dat heeft zijn tijd nodig. Logisch dat ze dat niet wil want die spieren zitten in de weg, het is wat pijnlijk, ze krijgt spierpijn ervan... Ik zou haar regelmatig met een in het begin vrij los hulpteugeltje longeren, niet te lang en rustig opbouwen en verder met rijden proberen de aanleuning te verbeteren. Een paard als dit zou ik eerst naar het halsstrekken willen rijden en dan pas korter en meer bij elkaar in een geslotener aanleuning. Dan moet ze haar rug ook goed gebruiken, leert ze naar de hand toelopen en zitten de spieren minder in de weg. Maar rustig opbouwen is de boodschap en geen wonderen verwachten. Ik kan jou ook niet van vandaag op morgen in een spagaat duwen als je dat nooit gedaan hebt Knipoog

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:17

bedankt voor de tips Lachen
K denk ook niet dat volgende week t probleem al verholpe is hoor Knipoog k neem er gewoon rustig de tijd voor, en overhaast niks want straks forseer is alleen maar dingen..

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:21

Ik heb haar een tijdje met gogue gereden en gelongeerd voor het rijden aan slof. En steeds afbouwen dus op een gegeven moment zonder bijzet rijden enzo ging steeds beter... Alleen heb ik ook dat ze lui voor het been is en moeilijk te sturen enzo heb jij dat ook ? Ik ben er al bijna jaar mee bezig hoor Tong uitsteken.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:23

Je kan evt een slofteugel gebruiken ( jaa..ik zei het, SLOFTEUGEL ) waarschijnlijk flipt zo heel bokt op me Ja

Deze kan je helpen maar ook de boel flink verpesten. Daarom alleen mee oefenen met een instructeur erbij Lachen

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:25

jaa lui is ze zeker Tong uitsteken en idd ook moeilijk voor het been.. sturen gaat wel steeds makkelijker, omdat ik veel voltes rijd om dr toch een beetje soepeltjes te krijgen, want ze is ook nog behoorlijk stijfjes..

Sisco; Ik heb t lef niet om met slof te rijden Bloos klinkt heel idioot maar ben toch heel erg bang dat ik het eerder fout dan goed doe, dus laat de slof liever liggen Knipoog toch bedankt voor de tip Lachen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:27

Longeren met touwtjes en dan laag zetten Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:28

Sisco4life schreef:
Je kan evt een slofteugel gebruiken ( jaa..ik zei het, SLOFTEUGEL ) waarschijnlijk flipt zo heel bokt op me Ja

Deze kan je helpen maar ook de boel flink verpesten. Daarom alleen mee oefenen met een instructeur erbij Lachen

Nee ik flip niet.
Maar ik vind wel dat er meer is dan een slof teugel.
En je die alleen moet gebruiken als je weet hoe je er mee om moet gaan!

(en als ik dan hoor: dat ze lui voor het been is, dan denk ik dat slofteugel niet de oplossing is, maar dat een groot deel van het probleem daar ligt, dus heel conseqent je paard aan het werk zetten)

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:33

Ik denk niet dat de slofteugel helpt, als het paard zijn hals al niet goed kan buigen door een onderhals?

Ik zou proberen haar wat langer te rijden, zo dat ze naar je handen toe zakt en zo aanleuning krijgt. Dan proberen dat stukje steeds meer uit te bouwen naar beneden. Als dat helemaal lukt dan is haar hals waarschijnlijk al een stuk verbetert omdat als ze steun heeft aan je handen (dus niet hangt) ze haar onderhals ontspant. Dan kan je beginnen met bij elkaar te rijden. Maar het heeft gewoon tijd nodig Lachen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:37

Mijn paard heb ik gelongeerd met touwtjes op de Lammert Haanstra manier. Dat werkt erg goed. Hij heeft een boek over longeren geschreven en daar staat precies in hoe het werkt.
Bij mijn paard is de hele onderhals nu weg!

Succes ermee!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:02

Is hij ook los in de hals en heel licht in je hand ? Bij mij gaat het in draf en stap heel goed. Gallop gaat meestal wel goed maar soms gaat ze heel hard en holt ze keihard weg..

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:05

Dat in galop, dat ze dan gaat rennen, dat hebk dus ook.. een normaal galopje is bijna niet voorelkaar te krijgen.. het enige wat ze dan doet is rennen rennen en nog is rennen.. voor de rest is ze wel wat soepel in de hals maar niet heel erg, het word voornamelijk geblokeerd door dr onderhals..

rest bedankt voor de tips
Widner, Dat ga ik cker proberen, klinkt als een goeie tip..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:07

Een en ander gaat tijdens het rijden wat makkelijker als je er gewoon een martingaaltje omheen hangt.

Dan kan ie in ieder geval niet meer met een holle hals gaan, maar verlies jij tegelijkertijd ook niet het gevoel in je handen door al die leidsels die je bij gebruik van een slofteugel wel in handen hebt.

Dus, martingaaltje en veel, heel veel overgangen rijden om het achterbeen te activeren. Dan komt die hals vanzelf wel bol.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:09

Oja dat is bij mij ook nog zo ze loopt nauwelijks van achter... Gaat ondanks alles niet slecht hoor Tong uitsteken.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:11

Ik dacht dat een martingaal was voor paarden die alleen maar hun hoofd egt recht omhoog houden (sterrekijkers) maar blijkbaar dus niet Tong uitsteken k heb hier nog wel ergens een martingaal liggen.. misschien dat dat helpt Lachen Die overgangen maak ik zowiezo al veel om haar wat actiever te maken en alerter..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:14

daantjuhhh schreef:
Sisco4life schreef:

Nee ik flip niet.
Maar ik vind wel dat er meer is dan een slof teugel.
En je die alleen moet gebruiken als je weet hoe je er mee om moet gaan!

(en als ik dan hoor: dat ze lui voor het been is, dan denk ik dat slofteugel niet de oplossing is, maar dat een groot deel van het probleem daar ligt, dus heel conseqent je paard aan het werk zetten)

dan kan je altijd de thiedeman proberen Lachen

Goh, wat ben ik weer heerlijk met hulpteugels bezig. Maar soms helpt het echt om een paard ergens doorheen te krijgen Lachen

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:15

Klopt hoor Knipoog. Die gogue heeft mij ook heel erg geholpen...