Hoe krijg je een paard goed aan je been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 19:31

Gisteren op mijn stage hadden we het erover dat paarden die een vlieg kunnen voelen toch nog zo ongevoelig lijken dat ze niet vlotter door gaan lopen als ze stevig aangedrevwen worden. De een moet zijn paard continu schoppen/priken/slaan om het in beweging te houden terwijl een ander kan volstaan met een zachte beenhulp. Volgensmij ligt dit verschil niet in het temperament van een paard maar meer in hoe concequent jezelf bent. Vindt iemand het goed dat zijn paard maar sjokken blijft ook al schopt hij nog zo hard dan zal het ook nooit beter aan het been worden. Als je echter zorgt dat het paard reageert bij een kleine beenhulp en het beloont als het daarop direct vlot wegstapt/draaft dan zal het op je blijven reageren (denk ik). Maar wat is nu de beste manier dit voor elkaar te krijgen? Mijn manier vandaag was: draven in het ritme van de beweging, geen reactie dan fel been geven en als Beau dan nog niet reageerde een flinke pets met de zweep. Hij had er wel een paar nodig maar uiteindelijk reageerde hij zeer goed, hij ging al bij een kleindrijfje netjes in draf.. Ik hoop niet dat jullie mij nu een pony-beul vinden maar naar mijn idee is het zo dat ik de leider ben en dus het tempo bepaal. Beau moet dus goed op mij letten. Hoe doen julie dit eigenlijk? Zijn er nog andere manieren dan met de zweep want echt vriendelijk is het natuurlijk niet.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:40

Door veel overgangen te rijden en schijnovergangen te rijden.

Veel overgangen van stap naar draf, draf middendraf ed.

Schijnovergangen zijn, dan je je paard/pony heel langzaam daat draven (bv) maar net niet dat ie gaat stappen, op het moment van de "overgang" geef je been zodat ie weer naar draf moet.


Succes ermee groetjes Lara

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:43

en het werkt echt *LOL* ikzelf ga heel veel van stap naar galop enzovoorts en ook in hele langzame draf net geen stap en dan in een snelle draf
heerlijk is het ook

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:17

Ik mag daar idd ook wel eens mee aan het werk. Onze bak is alleen zo zwaar dat Jurga er niet lekker in kan sjouwen, dus dat is al een nadeel. Daarom wilde ik meer op de wei gaan rijden... heeft ze een wat minder zware bodem onder haar voetjes. Haha! Maar ik ben vaak niet consequent geneog. of ik ben het tien minuten en dan zak ik weer in, heel irritant dus, want zo kom ik nooit verder. Boos!
Ik heb schoppen onder mijn kont nodig om te blijven rijden. Maar overgangen en schijnovergangen zijn idd de beste manier.... waarom doe ik dat dan ook niet gewoon *grom*?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 14:02

Inderdaad over gangen rijden.
Snel achter elkaar, dus van stap naar draf, meteen flink door laten lopen (zonder continu te drijven) dan weer stap.
Veel afwisselen en inderdaad van die schijnovergangen.
Halthouden, voorwaarts in draf, aangalloperen, paar passen, dan weer overgang naar draf etc.
Ook voor zorgen dat hij na een keer been meteén reageert, dus scherp houden.
Doet ie dit niet, en reageert niet na eén keer duidelijke beenhulp, hup een tikje met je zweep.
Alert houden. Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 22:09

simpel gezegd: naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug, naar voren en weer terug,

_________________
Paarden zijn nix meer dan Logica!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef op 2001-10-19 22:10 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 22:13

Geef een heel kleine hulp, en corrigeer onmiddellijk als daar geen reactie op komt. Maar je moet steeds teruggaan naar die hele kleine hulp, anders leert hij nooit dat hij daarop al moet vertrekken. Dat corrigeren hoeft overigens niet met grof geweld gepaard te gaan. Maar hij MOET onvoorwaardelijk vertrekken als jij je been aanlegt, dat is de basis van je hele rijden.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 15:04

Dat weet ik Zep en ik probeer dat ook voor elkaar te krijgen met Beau maar de enige manier om hem feller aan mijn been te krijgen is ( zoals ik hierboven al beschreef) een keer zachtjes, een keer fel drijven en dan een Harde tik met de zweep. Wil ik een betere reactie dan heb ik die zweep naar mijn idee wel veel nodig.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:37

ik heb mijn paardje licht op mijn been gekregen door te drijven als ze harder moets en vervolgens mijn benen alleen maar rustig te laten hangen, zodra ze terug viel in haar oude/ langzame tempo dreef ik haar weer aan en dan weer van voor af aan.
Het werkte bij mij heel goed, maar mijn pony is dan ook erg temperament vol Haha!

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 11:54

Veel overgangen rijden, en heel veel figuren. Dan blijft het paard lekker actief en moet het wel doorlopen

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:07

idd veel overgangen erg belangrijk veel figuren rijden en van hand veranderen slangen voltes zo blijft het paard bezig en houd de aandacht goed bij jou...als die nog niet door wil lopen rutig wat been geven als het niet werkt gewoon een tik niet zacht gewoon 1x wat harder en meteen been erbij houden en echt veel overgangen maken net wat steef zegt!! naar voren en terug

sucses Lachen

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 15:18

geef been. geen reactie nog een keer iets feller. geen reactie tik achter je been. zorg dat de hulp steeds kleiner wordt en dat t paard steeds sneller reageerd. om dit veel te oefenen moet je natuurlijk ook weer veel terug rijden en weer naar voren zoals steef zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 00:00

[quote]
Op 2001-10-18 19:31, schreef Mellien:
Gisteren op mijn stage hadden we het erover dat paarden die een vlieg kunnen voelen toch nog zo ongevoelig lijken dat ze niet vlotter door gaan lopen als ze stevig aangedrevwen worden.

Even terzijde; er bestaat totaal geen verband tussen de reactie op een vlieg en de reactie op een drijvend been. Dat de huid direct trilt als er een vlieg landt is een reflex, netals wanneer de dokter met een hamertje tegen je knie tikt en die vooruit schiet. Deze acties gaan buiten de hersenen om. Een drijvend been wordt echter nooit een reflex omdat deze 'informatie' altijd via de hersenen gaat, hoe snel het paard ook reageert. Het zwiepen met de staart naar een vlieg is geen reflex; dit doet een paard 'bewust' en dit gaat dus via de hersenen (en dus komt de staart vaak te laat Knipoog)

Een flitsende reactie op je been moet je dus aanleren. Als je paard traag op het been reageert 'weet' het dus niet dat hij sneller moet gaan lopen. Het aanleren van zo'n electrische reactie doe je door consequent versterken van de hulpen tot het paard reageert (als je dit consequent doet weet het paard al snel dat het alleen maar onprettiger wordt als hij niet naar je eerste hulp luistert), door steeds te herhalen (en dat is dus het voortdurende vertragen/versnellen wat hier genoemd wordt) en belonen. Dus teugels geven als je gas geeft! Later hoeft dat niet altijd meer maar in het begin wel omdat je hem anders in de mond straft als hij gehoorzaamt. Bovendien moet je je even focussen op 1 ding tegenlijk; dus niet eisen dat hij direct op het been reageert en daarbij zijn hoofd op de juiste plaats blijft dragen. Dat maakt het in de beginfase alleen maar moeilijker omdat hij dan in feite twee dingen in 1 keer moet leren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xyzutu2 op 2001-10-27 00:10 ]</font>