Fjord: maakt zich sterk in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Fjord: maakt zich sterk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 20:33

Ik rijd af en toe wel eens op een fjord, hij is best wel braaf, maar er is wel een probleem: de galop. En dan eigenlijk niet het aanspringen of het galoperen zelf, braaf het terugrijden naar de draf. Op het moment dat je goed terug in het zadel gaat zitten, je bovenbenen iets aanspant en een lichte ophouding op je teugels wil maken, duwt hij zijn kop naar voren en naar beneden en zet het op een lopen, met het bit tussen zijn kiezen. Er zit dan echt geen rem meer op.
In de draf en stap is er geen probleem, dan laat hij zich normaal terugrijden en maakt hij zich niet sterk. En een paar weken geleden konden we wel gewoon galoperen, maar tegenwoordig is dit dus de nieuwste ontwikkeling.
De enige manier waarop we hem tot nog toe terug kregen was met flinke kracht aan 1 teugel trekken. Dit is natuurlijk geen oplossing, ik wil hem gewoon rijtechnisch kunnen terugnemen, alleen ik zou niet weten hoe? Hij reageert namelijk niet op normale hulpen.
Iemand suggesties?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 20:40

Dat naar de bakrand trekken was dus ook de enige mogelijkheid nog. Zodra je besloten hebt, dat je hem wil terugnemen, zet hij het op een lopen. En als je hem los laat, dan gaat hij alleen maar als een idioot rondjes rennen. Toen ik dat probeerde was ik dus zo 3 rondjes verder. En toen heb ik hem maar met volle kracht met zijn hoofd naar de bakrand getrokken en toen duurde het nog van de H naar de M (met zijn hoofd bij C bijna door het juryhok) tot hij stopte.
Als je hem dus loslaat, gaat hij dus gewoon harder doorrennen, volgens mij zit er ergens een steekje los bij hem.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 21:08

Ja, ik las jouw topic net nadat ik de mijne geplaatst had. Alleen is Colin meestal makkelijker met andere pony's erbij dan als hij alleen is.

Hij is trouwens 8 of 9. Ik denk niet dat er echt wat mis is met zijn rug oid, voor de wagen doet hij het namelijk ook, alleen door de liverpoolstang is hij dan wel terug te krijgen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 11:49

Lielle schreef:
extra rond instellen voor de overgang en de overgang inzetten aan het eind van de korte zijde, zodat de muur ook al een remmende werking heeft. En idd niet te lang galopperen.


Als je hem rond instelt gebruikt hij weer wat anders tegen je: dan krult hij zijn kin op zijn borst en maakt zich dan sterk. Dan is hij meestal nog stuurlozer dan wanneer je hem gewoon min of meer lang laat. In de draf wil hij best werken enzo, het is echt puur de galop.

Hij wordt trouwens gereden op een rvs enkelgebroken bustrens (en met mennen een rvs liverpool).
Als hij achter een ander zit, dan stopt hij wel, die loopt hij niet omver, dus om hem nu 'vriendelijk'te laten stoppen, galoppeer ik wel eens achter Jip aan en als Jip dan weer gaat draven, moet hij ook stoppen, zonder dat ik in zijn mond hoef te zitten, maar dit werkt uiteraard niet als ik alleen ben in de bak.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers