Hoe krijg ik een soepel paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Hoe krijg ik een soepel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 20:23

Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paard? (stond onder RT en vroeg me dat wel eens af)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:44

Oefenen en oefenen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:45

Heel simpel:

Goed les nemen Haha!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:01

Men neemt een zwaar bit en een slof
Eens flink doortrekken en voila je paard is soepel enzovoort..

Dat denken soms nog mensen hier op bokt

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 21:07

Dookie schreef:
Men neemt een zwaar bit en een slof
Eens flink doortrekken en voila je paard is soepel enzovoort..

Dat denken soms nog mensen hier op bokt

Is er geen andere manier? Bloos! Hoe doen jullie dat?

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:14

Veel oefenen. Ik rijd vaak eerst een kwartier zonder hem echt aan de teugel te rijden, gewoon losjes, en dan veel figuren enzo, dan is hij soepeler en dan kan ik echt beginnen Haha!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:31

Relliej"]
[quote="Dookie schreef:
Men neemt een zwaar bit en een slof
Eens flink doortrekken en voila je paard is soepel enzovoort..

Dat denken soms nog mensen hier op bokt

Is er geen andere manier? Bloos! Hoe doen jullie dat?
[/quote]

Eens lekker doortrekken is toch veeeel gemakkelijker en snel, anders moet je je zo moe maken Gaaaap

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:36

Dookie dit meen je niet. Waarom je het doet weet ik niet. Maar komt niet bepaald leuk over.

Een soepel paard. Krijg je als je paard ontspannen is en goed reageerd op je hulpen.

Als je gespannen bent, kun je moeilijker gewegen. Probeer maar is met je hand. Beweeg hem eerst gewoon ontspannen, daarna gespannen. MErk je het verschil.

Daarbij grondwerk.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:05

Hoe krijg je een soepel paard?
Door veel oefeningen te doen en veel wendingen enzo.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:12

Veel overgangen, figuren, en met veel geduld loswerken.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:55

Mijn paard was in het begin ook stijf en liep niet op eigen benen.

Dit heb ik weg kunnen rijden door heel veel overgangen te rijden en onwijs veel slangevoltes en gewone voltes verkleinen tot zo klein je kan (let op je stelling en buiging) en vervolgens heel langzaam de volte weer groter maken.

Bij mij heeft dit onwijs goed geholpen.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:38

josien schreef:
Dookie dit meen je niet. Waarom je het doet weet ik niet. Maar komt niet bepaald leuk over.

Een soepel paard. Krijg je als je paard ontspannen is en goed reageerd op je hulpen.

Als je gespannen bent, kun je moeilijker gewegen. Probeer maar is met je hand. Beweeg hem eerst gewoon ontspannen, daarna gespannen. MErk je het verschil.

Daarbij grondwerk.


Natuurlijk meen ik dit helemaal niet Scheve mond
Maar je moet de kleine lettertjes lezen, ik zei maar dat volgens sommige mensen het nog altijd de manier is om je paard "nageefelijk" te krijgen (ook al loopt hij eigelijk in de krul)

Ik zou er nooit een slof aanhangen of een zwaarder bit. Stel dat het zo erg word dat ik er een zwaar bit in moet hangen, zou ik eerder aan mezelf twijfelen dan aan mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Farjen op 04-12-03 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:40

Hmm... ik denk dat als ik nu vandaag m'n schoen zet, en heel veel liedjes zit, dat er dan misschien een soepel en ontspannen paard inzit...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:02

Ellende schreef:
Hmm... ik denk dat als ik nu vandaag m'n schoen zet, en heel veel liedjes zit, dat er dan misschien een soepel en ontspannen paard inzit...

Dan moet je er wel veel wortels en hooi bij doen voor het paard! Dan laat je zien dat je goed bent voor paarden en dat je het waard bent Knipoog

Soepel paard: door goed los te werken, door een paard te hebben wat lekker aan de hulpen staat, wat rechtgericht is en op 2 teugels loopt.

Gehoorzaam paard: consequent zijn in alles. Dus ook als je ernaast staat. En door veel te werken met wachtoefeningen. Zodat het paard niet uit zichzelf al een oefening inzet. Zo krijg je ze gehoorzaam en gewillig aan de hulpen.

Uitgebalanceerd paard: meenemen naar de garage, op de brug laten zetten en laten uitlijnen en uitbalancere Knipoog Tong uitsteken
Nee, ook hier weer door het paard tussen 2 benen en 2 teugels te sluiten. Het paard moet zich laten sluiten en laten langer worden op jouw hulpen. Het paard moet goed in het spoor kunnen lopen en moet ook op jouw hulpen in meerdere sporen kunnen lopen. Je moet de voorhand en de achterhand samen opzij kunnen zetten, maar ook apart opzij kunnen zetten. Dan krijg je een paard wat in balans kan lopen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:03

Overigens, door het elastiekjes te laten eten krijg je ook een heel elastisch paard Tong uitsteken

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:30

Soepel paard: zelf eerst een soepele ruiter worden. Niet als een stuiterende zak aardappels met betonnen handen en benen zitten Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:32

cornelie schreef:
Soepel paard: zelf eerst een soepele ruiter worden. Niet als een stuiterende zak aardappels met betonnen handen en benen zitten Lachen
en dat moet je ook leren, waardoor je weer aan de basis komt die jippie al opmerkte: goed les nemen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:45

SuperPepeijn"]
[quote="cornelie schreef:
Soepel paard: zelf eerst een soepele ruiter worden. Niet als een stuiterende zak aardappels met betonnen handen en benen zitten Lachen
en dat moet je ook leren, waardoor je weer aan de basis komt die jippie al opmerkte: goed les nemen.
[/quote]
Ja, maar ze heeft het volgens mij over directe en geen indirecte oorzaken Nerd

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:46

i see, in dat geval: goed dressuur rijden Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:18

Jippie schreef:
Heel simpel:

Goed les nemen Haha!


Je haalt me de woorden uit de mond Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:23

SuperPepeijn schreef:
i see, in dat geval: goed dressuur rijden Haha!

te abstract Tong uitsteken

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:06

En wanneer is een goede instructie goed Lachen Soms kom je er na tijden pas achter dat die 'goede' instructie misschien helemaal niet zo goed was. Maar ja, ik dwaal af Knipoog OF kijk in de catalogus van de paardendrogist, heeeeeeeel veel middeltjes om een paard soepel te krijgen Knipoog

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:15

Hoi, om er even een serieus antwoord tussendoor te knallen.
ik weet niet hoe je niveau van rijden is, maar misschien helpt het je om (na eerst even lekker warm te hebben gereden) de grote volte op te gaan en de ene helft van de volte stelling naar binnen, de andere helft van de volte stelling naar buiten te vragen (contrastelling).

Na een paar cirkels op deze manier te hebben gereden ga je van hand veranderen. Paar keer weer op die manier de volte rond rijden. Dan pak je de volte vanuit de contrastelling over naar de andere kant. Daamee bedoel ik dat je achtjes gaat rijden, voorbeeld, je rijdt op de rechtervolte met linkerstelling dan ga je op x over op de linkervolte (maar verander niks aan je stelling want die is weer naar binnen op de nieuwe volte). Dan na 1 volte vraag je weer contrastelling (in dit geval dan dus de rechter) en ga je weer terug naar je rechtervolte.
Van deze oefening wordt je paard lekker soepel omdat ie tijdens die stellingwissel ook zn hele lijf moet buigen.
Als je dat geregeld oefent en een tijdje vol houdt wordt het steeds beter. Let wel op tijdens het stelling vragen dat je paard niet over de schouder naar binnen of buiten valt (al naar gelang welke stelling je op dat moment hebt). Goed met je benen blijven sturen!
Vind het moeilijk om je dit zo op schrift uit te leggen maar als ik het niet probeer weet je nog niks of zoals mn motto al zegt: niet geschoten is altijd mis.
Natuurlijk redt je het niet zonder les, Anky krijgt tenslotte ook nog steeds les, zorg dat je iemand kan vinden waar je je lekker bij voelt en waarvan je het gevoel hebt dat je er iets mee opschiet.
Heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
succes
ciska

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:58

gewoon gaan oefenen en veel rijden en figuren rijden!!!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:54

Kleintje schreef:
Overigens, door het elastiekjes te laten eten krijg je ook een heel elastisch paard Tong uitsteken


Is dat ook in poedervorm te krijgen? Anders kauwt tie zo lang en krijg ik het bit er niet in...