knarsen op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

knarsen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 18:09

hallo allemaal.

mijn pony knarst op het bit tijdens het rijden, zelf heb ik er geen last van, maar ik heb het idee dat ie daardoor minder goed loopt.

hebben jullie tips?

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:40

Weet je zeker dat hij daardoor minder goed loopt? meestal zijn paarden die met het bit 'spelen' juist goed te rijden omdat ze het bit lekker aannemen. Vraag anders eerst aan je instructrice of het idd daar aan ligt.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:29

wat ik altijd heb geleerd heb is dat een paard dat knarst op het bit dat de aanleuning niet gelijk op 2 teugels is.
probeer je pony goed op 2 teugels te rijden, en zoals als is gezegd vraag je instructrice is.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:21

het paard waar ik op rij doet dit ook, ze lijkt qua geluid dan op een zeehond die blaft...
inderdaad is mijn aanleuning nog niet perfect, maar ze schuimt wel altijd en ze loopt voor haar niveau super.
Verder kan ik je ook niet helpen.

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:03

Mij is altijd verteld dat het verzet is.
Heb bondstrainingen gehad met mijn pony een paar jaar terug en toen werd mij verteld dat het verzet is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:32

Dat knarsen ten koste gaat van het rijden klopt. Vaak si het inderdaad verzet. Van belang voor de oplossing is waarom hij zich verzet. Vaak zie ik dat mensen teveel druk hebben in een bepaalde hand. Dit gebeurt onbewust. Het paard raakt hierdoor in problemen met het corrigeren van zijn eigen balans en gaat knarsen. Vaak gaat dit gepaard met het vastpakken van het bit. Probeer eerst het probleem te vinden en ontspan in ieder geval je handen zodra je het hoort. Maak een overgang naar de stap en ga even heel wat anders doen tot het dier zich weer ontspant. Dan pak je hem weer op en probeer je nog eens waar je mee bezig was.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:14

Aqua8horse OK dan! OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:49

Aimee schreef:
Aqua8horse OK dan! OK dan!


Dank je Pling

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:11

je rijdt waarschijnlijk toch met teveel druk op de teugel,een paard dat knarst hangt vaak in de hand.het kan ook zijn dat je mentaal teveel van hem vraagt.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 19:22

heel erg bedankt allemaal voor de reacties! ik zal erop letten, of ik teveel druk heb op me handen.
zelf denkt ik van niet, omdat ik eingelijk helemaal niets doe met me handen. en hij doet het ook als ik stap en hij een lange teugel heeft.

maar in ieder geval! ik zal het even proberen allemaal!

thanx!

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:28

Bij mij is het geen kwestie van teveel druk, maar meer denk ik dat ze het bit aan de linkerkant niet goed aanneemt. Ook het rijden met het binnenbeen naar de buitenhand is rechtsom moeilijker dan linksom. Iemand hier nog tips voor? Ik probeer nu bewust de linkerhand er goed bij te houden op rechts, en binnenhand ontspannen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:41

Ik ken ook een paard dat knarst. Volgens mij is het echt een teken van ongenoegen. Of het nu verzet, pijn of angst is? Kan allemaal.
Het paard dat ik ken doet het allleen bij beginners. Dan zijn de hulpen niet duidelijk genoeg en wordt hij onzeker.
Voordat je naar een oplossing gaat kijken zou je eerst de oorzaak moeten achterhalen. Laat je paard helemaal nakijken (rug, tanden, zadel, enz) Als dat niets oplost moet je toch echt naar je zelf gaan kijken (of laten kijken) Als iemand anders jou observeert tijdens het rijden, kan diegene misschien in welke situaties hij knarst.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:10

Ik heb een pony die doet dat ook soms.
En dat is een teken van dat ze goed op je letten en dus hun best doen.
dat ie daardoor minder fijn loopt ik zou niet weten hoe dat komt.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:52

alles is verder qua materiaal in orde. Het zou wel kunnen zijn dat ze niet alles begrijpt, we zijn goed een aantal maanden onder het zadel aan het trainen. Verder ben ik op drie momenten per week met haar bezig, waarvan 1 keer met les. Ik heb zelf het idee dat het echt komt doordat ze niet goed genoeg de linkerteugel aanneemt. als we gaan rijden blijkt nergens uit dat ze het ergens niet mee eens is.