zonder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 01:03

Hmmm niks zit beter dan op de rug van mijn paard, zonder zadel wel te verstaan. Ze zit als een huis! Ondanks die hoge schoft, en een foute korte overgang van gallop naar draf kan pijnlijk zijn. hoge schoft!

Hoe is jullie houding op je paardje zonder zadel? Stuift ie weg, val jij met de korste keren eraf? En is je houding echt wel zo goed als je d8?

foto's hier lijken me wel leuk van wat peepz zonder zadel op hun paard, ff cheken hoe het gesteld staat met je evenwicht! Haha!

mijn paard zit echt als een huis, en is zo relaxt dan! Ga het echt vaker doen Haha! Maar met zadel rijden natuurlijk ook wel Lachen

Kussies BounceBabe

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:21

Niet alle paarden vind ik fijn rijden zonder zadel! Mijn pony Roy was wel geweldig. Daar sprongen we zelfs parcoursjes mee zonder zadel en met een halstertje en twee touwen eraan. Handen los en maar jumpen! Alleen met de KWPNners die ik nu rijd (allemaal rond de 1.70) vind ik het toch iets minder geslaagd. Vooral nu een aantal drachtig zijn en steeds ronder worden......

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:07

BounceBabe schreef:
Hmmm niks zit beter dan op de rug van mijn paard, zonder zadel wel te verstaan. Ze zit als een huis! Ondanks die hoge schoft, en een foute korte overgang van gallop naar draf kan pijnlijk zijn. hoge schoft!

Hoe is jullie houding op je paardje zonder zadel? Stuift ie weg, val jij met de korste keren eraf? En is je houding echt wel zo goed als je d8?

foto's hier lijken me wel leuk van wat peepz zonder zadel op hun paard, ff cheken hoe het gesteld staat met je evenwicht! Haha!

mijn paard zit echt als een huis, en is zo relaxt dan! Ga het echt vaker doen Haha! Maar met zadel rijden natuurlijk ook wel Lachen

Kussies BounceBabe


Nou dan ben ik wel benieuwd naar joun foto`s
Ik heb 14 jaar geleden geleerd zonder zadel rijden springen ging me zelfs goed af. Maar nu lukt me dat niet meer hoor.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:29

Ik heb het gevoel dat ik zonder zadel stukken rechter zit dan met zadel (en dan bedoel ik in het midden van de rug, niet recht op.... Schijnheilig )

Het kan aan mijn zadel liggen, kan aan mij liggen... of aan de combi, maar in het vzh-zadel heb ik het gevoel dat ik mijn linkerheup op trek,...... daarom kijk ik ook al uit naar mijn Torsion.... daar had ik tijdens de testrit niet het gevoel.... Haha!

Zonder zadel zit ik niet zo heel erg stevig... helaas.... maar Banjer zit wel erg lekker... geen hoge schoft, geen uit stekende ruggegraat.... Lachen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:42

Ik rij altijd zonder zadel (behalve op buitenritten) waarom? omdat mijn paard het fijner vind zonder zadel als met.
moet wel zeggen dat mijn houding en zit een stuk beter is geworden sinds dien.
Het scheelt hij is vrij breed, maar hij zit absoluut niet als een huis (half tuiger Knipoog ). Hij is ook vaak springerig, maar ik kan het nu allemaal makkelijk uitzitten.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:53

Mijn paard heeft een heel snel drafje, vooral in het begin als ze erg heet nog is.
Dan lig ik er zo af, weet het nu al Haha!

Vriendin van stal heeft er op gezeten zonder zadel en toen stoof ze ervandoor in een keiharde galop, en zij zat heel relaxed, ze schijnt dus in een keiharde galop als een huis te zitten, maar dan moet je eerst door dat hobbelige drafje heen Haha!

Helaas nog geen foto's van, zal ik binnenkort eens proberen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:06

Ik kan zonder zadel aardig blijven zitten, nu vind ik doorzitten zowieso al makkelijker dan lichtrijden. Ik stuiter niet ofzo, alleen zijsprongen en dat soort acties zijn iets lastiger Haha!
Jordy zit heerlijk zonder zadel, rond ruggetje en heel weinig schoft. Nadeel is alleen dat hij nogal los in zijn velletje zit, en een hele gladde vacht heeft.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 20:22

dobbel"]
[quote="BounceBabe schreef:
Hmmm niks zit beter dan op de rug van mijn paard, zonder zadel wel te verstaan. Ze zit als een huis! Ondanks die hoge schoft, en een foute korte overgang van gallop naar draf kan pijnlijk zijn. hoge schoft!

Hoe is jullie houding op je paardje zonder zadel? Stuift ie weg, val jij met de korste keren eraf? En is je houding echt wel zo goed als je d8?

foto's hier lijken me wel leuk van wat peepz zonder zadel op hun paard, ff cheken hoe het gesteld staat met je evenwicht! Haha!

mijn paard zit echt als een huis, en is zo relaxt dan! Ga het echt vaker doen Haha! Maar met zadel rijden natuurlijk ook wel Lachen

Kussies BounceBabe


die zag ik aankomen Lachen

Nou ik zal ze maken beloof ik! Maar ik kan niet uploaden hoe vaak ik het ook heb geprobeerd Haha! en de digi heeft mijn broer mee en die is pas weer over een maand terug, dus ik zou alles dan moeten laten ontwikkelne van gewone camera en dan scannen en dan uoploaden........dus het kan ff duren! Maar beloof ik je hehe je krijgt um t zien:D

ps. vandaag schrok ze omdat ik ff mijn evenwicht in gallop kwijt was, stuif weg was ze, en plof daar lag ik haha:D Stond direct weer op, woar is mien peerd:P Hahah daarna er weer op, relax watje Haha! haha! Ze kan ook zo paniekzaaierig doen soms Haha!

Nou dan ben ik wel benieuwd naar joun foto`s
Ik heb 14 jaar geleden geleerd zonder zadel rijden springen ging me zelfs goed af. Maar nu lukt me dat niet meer hoor.
[/quote]

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:20

Hoi,

Ik rijd zelf het liefst zonder zadel, heb dit zo geleerd en vind het zelfs moeilijker om met zadel te rijden,ook al heb ik een boomloos.
Tips voor de paarden met gladde velletjes of om een natte kont van het zweten tegen te gaan : een deken met dekensingel of van die chaps. Chaps zijn in de winter zowieso lekker om mee te rijden, is warmer.

groetjes yvonne

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:26

Ik heb ook veel zonder zadel gereden, toch voel ik me er niet zo prettig bij. Ten eerste omdat het voor mijn gevoel minder plezierig is voor het paard en ten tweede vind ik het met het buiten rijden niet veilig. Het voordeel is dat je gewoon goed leert zitten!

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:07

ik rijd heel veel zonder zadel zal wel kijken of ik foto's kan plaatsen

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:34

ik rijdt ook heel veel zonder zadel, zeker als Amber een klein beetje last van haar been heeft. Net zoals Theunissen hierboven zal ik eens kijken of ik er ook wat fotootjes van kan plaatsen..
Is wel leuk.
Oh ja, Amber is een beetje te dik dus dat zit als een grote, oude, lekkere ingezeten fauteuil!! Ze kan bij de overgang naar galop wel eens een beetje bokken maar ik ben echt nog nooit van haar afgevallen.. Denk dat ik op zich wel goed in evenwicht ben.
Zonder zadel rijden is ook altijd goed om te doen voor een betere houding in het zadel. Als je zadel tenminste goed is.. Die van mij die schuift volgens mij altijd naar links, stom ding. Als ze nou toch eens niet zo duur waren............................

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:14

Ik ben echt grote fan van zonder zadel rijden, is toch fantastisch? Maar je moet er wel het paard voor hebben, mijn eigen paard had echt zo'n mega schoft en gooide enorm hoog op, geen goed plan dus, al heb ik wel ns zonder zadel met m gesprongen, ik had het idee dat hij het leuk vond... Maar ik nie zo. Ik rij nu een draver bij van ong. 160 en das veel beter, rij vaak zonder zadel en ook zonder hoofdstel, maar dan alleen als ik alleen in de bak ben. En buiten moet je inderdaad wel een erg betrouwbaar paard hebben, maar dat deed ik vroeger ook (maar dan weer met andere ponies)...

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:32

ik vind het zelf heerlijk, zonder zadel rijden
op daisy hebben we nog nooit zonder zadel gereden, maar op flicka wel en ze zit heerlijk! ze is wat breder, en geen schoft(kan ook lastig zijn, want ze is best rond dus je zit breed met je benen, maar je zal absoluut geen pijn hebben Knipoog )
heb hier wel een paar fotos van in de zomervakantie:
draf;
Afbeelding
stap:
Afbeelding
stilstaand:
Afbeelding

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:06

ja op een haf zonder zadel gaat nog wel, maar ik vind die schoft van een kwpn er van 170 toch iets minder....na tien minuten ....gloeiende, das echt niet fijn zeg maar

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:22

omdat xxLindaxx zo dapper is geweest om foto's van zonder zadel te plaatsen, zal ik het ook maar doen.... ik weet al dat ik een bagger-houding heb... Haha!

Banjer:

hier val ik er bijna af..... Clown
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Bassie (manegepony op stal bij Ineke2):
Afbeelding
Afbeelding

Arti (van Ineke2):
Afbeelding
Afbeelding

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:14

Ik had op de manege een hele tijd geleden een keer zonder zadel gereden, maar op mijn bijrijdpaard heb ik pas echt ontdekt. Echt heerlijk om zo op zijn warme rug door de bak heen te stappen. Ik doe het nog niet zo lang, maar ik merk toch wel dat het een beetje gaan wennen. Kon ik de eerste keer nauwelijks rechtop zitten en kukelde ik er bij elke bocht of onverwachte beweging nog zowat vanaf, inmiddels heb ik al iets meer mijn zit en mijn balans gevonden. Draven heb ik nog niet gedaan, daar moet ik nog even wat moed voor verzamelen. Galopperen zonder zadel, nou voorlopig nog maar even niet. Kost me al genoeg moeite als er een zadel opligt!

Foto's heb ik overigens niet. Punt 1 is de bak daar te donker voor, punt 2 ben ik altijd alleen op stal en foto´s van jezelf te paard nemen gaat zo moeilijk hè Tong uitsteken. En punt 3 is mijn houding voorlopig nog niet iets wat ik graag wil showen!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:59

Heb nog geen fotos, maar zal die zo snel mogelijk maken.
Maar zelf heb ik met en zonder zadel een hele vaste zit.
Val er echt zelde af (als ik er dan afval is het mijn eigen schuld door die stomme kustjes te paard Tong uitsteken)
Soms in rengalop door het weiland crossen in wel errug moeilijk om dat te blijven zitten op mijn verzorgfjord omdat die natuurlijk van die korte manen hebben waar je je niet aan vast kan pakken.
Maar zelfs het springen lukt errug goed zonder zadel.
Maar zal heel snel ff fotos maken van zonder zadel en hier neerzetten.
Eigenlijk vind ik zelf het zonder zadel rijden het lekkerst Lachen

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:53

Ik heb ook geen foto's maar ik heb voor de tijd dat Herlando geen zadel had, altijd zonder zadel gereden en hij rijd zoo lekker!! Ik ga anders v/d week ofzo wel even foto's maken.. Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:24

Ik heb van de zomer drie keer zonder zadel gereden, en eigenlijk ook voor de eerste keren écht gegalopeerd toen. Elke keer was op dezelfde pony en van de eerste keer heb ik gelukkig geen foto's. De tweede en derde keer wel, de tweede keer was in de binnenbak dus geen mooie foto's en ik zit echt heel erg slecht, dus ik laat alleen de foto's van de derde keer zien:
Draf
Afbeelding Afbeelding
Op de twee foto's boven, zie je dat ik mijn binnenbeen afsteek, ik weet ook niet waarom. Op de eerste foto zit ik ook een beetje onderuit gezakt. Ik heb altijd al erg veel moeite om netjes rechtop te zitten en zonder zadel is dit nog erger.

Afbeelding
Boven: Hier kom ik denk ik net uit de galop, ik ga dan altijd te ver naar voren zitten en om dit te voorkomen (want als ik dat doe ga ik heeeeel erg stuiteren en lig ik er zo af Haha!) ga ik achterover hangen, dat zie je dus. Maar ik heb hier op zich mijn rug wel recht en je kunt zien dat ik geen steun zoek bij de teugels en niet klem met mijn benen.

Galop
Afbeelding
Afbeelding
Bovenste twee: tja... mijn tenen Haha! Ik vind aan de ahnd van de foto's, dat ik in de galop te veel steun zoek bij de teguels, het lijkt een beetje alsof ik aan de teugels hang. Ik heb trouwens in mijn linkhand een pluk manen, dus ik denk niet dat ik ook werkelijk écht aan de teugels heb gehangen. Mijn binnehand is omhoog voor de volte en om te zorgen dat ik achterover blijf zitten en niet in elkaar duik. Op de tweede foto trek ik mijn schouders op.

Conclusie: Ik zit zonder zadel heeeeel erg slecht! Haha! (meer oefenen dus!)

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:25

ik vind het leuk om te doen, helaas is dolly (naja voordat ze drachtig was dan) heel smal, dus je moet de ruggegraat tussen je bilspleet houden anders ga je vallen, en dat is niet zo heel lekker Tong uitsteken

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:37

Ik rij ook regelmatig zonder zadel Zal even een fotootje opzoeken Lachen

Afbeelding
zonder zadel én zonder hoofdstel Party!! De sprong is trouwens 60cm hoog en Mirei springt er een beeeeeeeetje ruim overheen Schijnheilig

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 01:33

heb op het moment nog geen foto's van ik zonder zadel, heb dat dan ook al jaren niet meer gedaan.. Nee ik rijd zelf ook het liefst zonder zadel, ook naar buiten, heb nu een paard waarbij dat kan maar eerst moet ze conditie hebben en moet de ergste pit eruit zijn bij haar :S maarik doe niks lieverals zonder zadel rijden, dat staat als een huis Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:46

Ik rij nog altijd graag zonder zadel, maar omdat ik daar precies geen foto's van op de computer staan heb, zet ik er een paar oude foto's bij. Dit moet euhm... dateren uit een ander tijdperk, een 5 of 6 jaar geleden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:48

mijn houding is zonder zadel echt wel veel beter.
Maar omdat suleika vrij smal is en ook een hoge schoft heeft, rij ik er alleen zonder zadel op als ik de longeersingel erop heb liggen (Dan zit ik achter die singel).
Ik rijd eignelijk altijd met shabrakje eronder, want ze heeft gladde haren (en is smal) dus dan schuif ik er zo af.