galop onder controle houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

galop onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:38

In stap en draf is mijn paardje heel braaf. Lekker ontspannen enzo..
Maar zodra ik ga aangaloperen is die hele ontspanning weg. Hij is dan sterk aan de buitenkant en ik kan hem niet onder controle krijgen en hij is ook niet nageeflijk meer. als ik weer ga draven is hij weer braaf en mooi met zijn hals en is hij ontspannen.

Wat kan ik het beste doen om de galop ook goed te krijgen zodat hij normaal gallopeerd, ontspannen is en nageeflijk blijft in zowel de aanzet in galop als de galop zelf?

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 16:00

***schop***

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:01

lastig, dat je paardje zo is.
probeer eerst es met een hulpteugel, zodat hij zn hoofd niet de lucht in kan gooien,
probeer dan zelf heel onspannen te zitten, en je benen gebruiken.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan het wel goed voorstellen dat je er zelf niet meer uitkomt.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:06

ik heb zelf niet echt een advies maar ik zou niet te snel naar een hulpteugel grijpen eerlijk gezegd Scheve mond

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:25

Saskia008 schreef:
lastig, dat je paardje zo is.
probeer eerst es met een hulpteugel, zodat hij zn hoofd niet de lucht in kan gooien,
probeer dan zelf heel onspannen te zitten, en je benen gebruiken.

ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan het wel goed voorstellen dat je er zelf niet meer uitkomt.


Alsjeblieft geen hulpteugel, daar verschuif je het probleem alleen maar mee volgens mij.
(Als je per se een hulpteugel wil gebruiken, pak dan een martingaal!)
Verder heb ik dit ook allemaal doorgemaakt met m'n paard, en ik raad je aan om heel veel te galopperen op de volte, probeer hem rond te maken (dat gaat al wat makkelijker op de volte) en veel overgangen galop/draf/draf/galop te rijden. Heb je eigenlijk les, want dat wil ook erg helpen. Verder heel veel oefenen!

Succes!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:29

Dit probleem heb ik dus ook met mijn paardje..
Maar bij mij is de gallop nog oncontroleerbaarder..
Ze heeft zelf heel erg moeite met de gallop,en ik zou ook niet weten hoe ik haar daar bij kan helpen..
Ik ga iig les nemen, misschien voor jou ook een idee? of heb je al les?!
Ik zou dus niet naar een hulpteugel grijpen,ik ben zelf echt tegen hulpteugels en ik zou gewoon het probleem zonder hulpteugels proberen op te lossen..
Succes!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:48

ik zou eerst kijken waarom hij zo ongecontroleerd galloppeerd, heeft hij nog een zwakke achterhand en probeert hij dat te compenseren? Heeft hij last van zn rug en drukt hij die tijdens de galop just weg? Omdat hij dat niet in de draf doet, zit jij niet gespannen of tegenwerkend?
Zo kom je er ook al meer achter waarom hij moeite met galop heeft, alvorens met oplossingen te komen. en welke rijtechnische 'handelingen' het beste baat bij je paard zouden kunnen hebben.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:52

Heel herkenbaar, die van mij deed het ook.

Idd veel voltes rijden en proberen hem op de volte terug te rijden en zo rond mogelijk te krijgen. Als je dan op de volte het tempo er weer uit hebt en hem onspannen hebt, kun je weer een lange zijde proberen.
Bij mij heeft dit flink lang geduurd, maar het gaat echt werken Succes!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:28

Nicoline had hier ook erg last van.
We hebben toen besloten de galop een tijdje links te laten liggen, en vooral op de stap en draf te concentreren. In die tijd is ze in dr rug een stuk sterker geworden, waardoor de galop heel erg vooruit is gegaan.
En in draf hebben we vooral veel figuren gereden, met de aanleuning bezig geweest en met gewichtsverdeling (zorgen dat je paard niet op zn voorhand loopt e.d.).
Je moet trouwens niet te veel in 1x willen: zorg eerst maar dat je paard fatsoenlijk kan galopperen wat tempo betreft. En natuurlijk gelijk belonen als het goed gaat Haha!.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 12:51

zo gezegd zo gedaan. Ik heb meer figuren gereden. Niet met hulpteugels. Mijn zusje is er even op wezen rijden. Ik heb gekeken. Hij liet uiteindelijk wel los (niet helemaal maar toch een beetje) MAAR wat deed hij nu: zowel de linker galop als de de rechtergalop deed hij met zijn buitenbeen raar. Binnen been buigt hij mooi en zet hij ook mooi naar voren maar zijn buitenbeen zet hij kort neer en er zit geen buiging in. Heel raar op beide handen elke keer het buitenbeen. Wat kan dit betekenen? In de draf en stap zet hij zijn passen uitstekend neer maar in de galop elke keer het buitenbeen kort neerzetten en hij buigt zijn been niet (net of ie stijf is, op linksom en rechtsom)

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 13:57

Niemand die dit weet wat dit kan zijn???