linker galop lukt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

linker galop lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 21:58

telkens ik in linker galop ga gaat mijn paard in rechter galop. Scheve mond dit doet ze bij iedereen Verward we hebben ook al de dierenart er bijgehaalt maar die vind ook niks weten jullie miss. wat ik het beste kan doen

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:43

Fout aangeleerd misschien? Heeft ze dit altijd gedaan of doet ze dit pas sinds kort?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:14

Mijn paard wilde ook niet in de linker galop.
Tips die ik ervoor heb gekregen:
-Extra de hoek in rijden voor je aanspringt. werkte niet.
- Aanspringen op een volte. Werkte ook niet.
-Aanspringen na een hindernis. Werkt ook niet.
-Bij het aanspringen gewicht naar binnen hangen. Werkte ook niet
- Extra de bocht inrijden, hulp geven, ophouding binnenteugel en tegelijk een tik op het buitenachterbeen geven. Werkte wel. Haha!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:51

Er kunnen twee rijtechnische problemen zijn waardoor ze niet goed KAN aanspringen:
1. Ze valt naar binnen in de wending, waardoor ze volledig op haar binnenvoorbeen steunt en dus de buitenkant alleen vrij is om aan te springen
2. Je hebt teveel druk op de binnenteugel omdat je stelling vraagt waardoor je de binnenschouder belemmert bij het aanspringen en ze dus verkeerd aanspringt.
Probeer zelf goed te analyseren wat er precies gebeurt tijdens het aanspringen. Als ze niet naar binnen valt kun je proberen eens buitenstelling te vragen tijdens het aanspringen. Als ze wel naar binnen valt moet je haar eerst leren de hoek door te lopen door haar een paar keer in de hoek stil te zetten. Als ze dan denkt dat ze rechtdoor de hoek in moet rijd je verder en spring je aan, dan valt ze niet in de wending.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 19:27

de manege eigenares rijd er ook mee en dit doet ze ook bij haar ook mensen dat wedstrijd rijden hebben haar ook al in rechtergalop proberen te zetten maar ook niet gelukt Huilen dit deed ze een paar dagen geleden helemaal niet pas toen ze is ontsnapt en heel veel heeft gegeten Party!! deed ze dit maar ik zie daar geen verband

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:07

ik reed op het binnenbeen en dan veel naar voren, natuurlijk stelling en buiging zijn dan ook belangrijk. mijn paard gallopeerd dan wel zo goed aan. nu doe ik het wel normaal maar dan moet ik wel goed stelling houden! Succes! Groetjes BounceBabe

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:40

ben het met horseyfries eens!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:06

Ik zou je meer richten op de juiste buiging van je paard en juiste beenzetting. Als dat niet in orde is kan ze ook niet fatsoenlijk in de juiste galop aanspringen.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:58

Zou longeren ook helpen?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:56

kellykeuhh schreef:
de manege eigenares rijd er ook mee en dit doet ze ook bij haar ook mensen dat wedstrijd rijden hebben haar ook al in rechtergalop proberen te zetten maar ook niet gelukt Huilen dit deed ze een paar dagen geleden helemaal niet pas toen ze is ontsnapt en heel veel heeft gegeten Party!! deed ze dit maar ik zie daar geen verband

Nou hier kan wel degelijk een oorzaak liggen hoor. Als ze ontsnapt is en misschien rare beweging heeft gemaakt of is uitgegleden kán ze ergens pijn hebben. Ook kan ze, omdat ze veel gegeten heeft, last hebben van haar buik. Je moet eens kijken of er achter de achterste rib een verdikking zit. Als dat zo is heeft ze gewoon pijn met aanspringen. Die van mij springt dan altijd overkruist aan om het betreffende achterbeen bij zijn zere buik te ontlasten. Ik weet het niet hoor het is maar een suggestie. Suc6

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:40

Ik denk dat Mowtje wel eens gelijk kan hebben, mijn paard kan momenteel helemaal niet meer galopperen, eerst alleen op links, ben afgelopen maandag in de kliniek geweest en ze blijkt verschoven ruggewervels te hebben en scheurtjes in haar bekken, dit is gekomen na een uitglijer in het land, maar het ontstond wel heel geleidelijk, laat het dus wel goed nakijken is mijn advies...Ik moet er op rekenen 2 tot 3 maanden uit de roulatie te zijn...

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 18:37

de galop lukt alweer gistere ging ik eens dressuur rijden want volgende maand heb ik een kleine wedstrijd en daarvoor moet je linker en rechtergalop doen en ik legde mijn been achter de singen en ze zat meteen juist in galop dan heb ik haar even gestopt en terug aangesprongen en ze zat weet juist Haha! Haha!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:18

da's nog eens goed nieuws!