raar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:02

Misschien probeer je het wel te erg en spant ze zich daardoor. Je schrijft dat de enige keer dat het wel lukte, je niets deed om haar aan de teugel te laten lopen.

Elke keer dat ik me voorneem om gewoon te rijden om uit te waaien en geen zn heb om echt dressuuroefeningen te oen, kom ik er na een uur helemaal moe en voldaan vanaf, want dan loopt ze meestal perfect. Misschien je meer concentreren op het voorwaarts gaan en de stelling en buiging en op tijd ontspannen... Valt altijd te proberen natuurlijk. Kost zelfs minder moeite dan een uur tevergeefs proberen haar aan de teugel te zetten...

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:10

Ik heb maar 1 raad aan je: les nemen. Als je zelf niet goed weet wat aan de teugel rijden inhoudt, dan heb je iemand nodig die je dat gaat uitleggen. Succes!

wyoming

Berichten: 2502
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:23

als ze voor de wagen staat heeft ze een ander bit in daar kan het ook aan liggen want dat bit heeft een andere werking, maar ik zou niet met dat bit gaan rijden, maar gewoon les nemen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 23:45

Kun je mij dan vertellen hoe JIJ een paard aan de teugel rijdt?

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:22

Ritselen?? Bedoel je daarmee zagen?? dat hoop ik niet!! De meesten paarden gaan dan idd snel aan de teugel,,maar dat doen ze alleen om van dat gezaag af te komen. Je kan het beste (ik heb het zo geleerd, en het werkt bij vrijwel alle paarden aardig) door af en toe iets te knijpen met je hand, dan weer loslaten, en eerst natuurlijk goed beginnen met soepel te rijden, een stijf paard krijg je niet zo makkelijk aan de teugel

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:35

dr zijn 10000000e topics over dit onderwerp probeer de zoekfunctie eens

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:42

begin eerst maar eens met stelling etc, maak hem lekker los... veel overgangen rijden. En niet constant denken : ' hij moet aan de teugel' . dan wil het juist niet. Probeer lekker met die stelling enzo eerst bezig te gaan, dat aan de teugel lopen komt later wel! Succes!

En idd, wat bedoel je met ritselen?...

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:06

Suzi schreef:
ja, maar wat bedoel je met buiging en stelling?? concentreren..?? een keer ging ze bijna aan de teugel maja.. er zit zoveel lekker gras onder haar voeten...maar ik probeer hazr niet te dwingen en ik MOET niet persee aan deteugel maar ik probeer het hara gewoon een beetjete leren zal maar zeggen... maar ze snapy niet goed wat ik bedoel. maar ja. ik snap dan neit dat ze het wel doet als ze gaat mennen..


Hoe wil je je pony leren "aan de teugel" te lopen als je er zelf al niks van snapt Verward

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:59

Ophelia"]
[quote="Suzi schreef:
ja, maar wat bedoel je met buiging en stelling?? concentreren..?? een keer ging ze bijna aan de teugel maja.. er zit zoveel lekker gras onder haar voeten...maar ik probeer hazr niet te dwingen en ik MOET niet persee aan deteugel maar ik probeer het hara gewoon een beetjete leren zal maar zeggen... maar ze snapy niet goed wat ik bedoel. maar ja. ik snap dan neit dat ze het wel doet als ze gaat mennen..


Hoe wil je je pony leren "aan de teugel" te lopen als je er zelf al niks van snapt Verward
[/quote]
Precies! JIJ moet het leren, niet met zagen, of wat jij ritselen noemt, maar neem fatsoenlijk les!
Aan de teugel lopen betekend, paard ontspant in het geheel en de rug ook, de hals loopt in een 'krul', het paard gebruikt zijn achterhand, dus de hele massa er onder.
Dus jij moet nu voorwaarts gaan rijden, alleen voorwaarts, blijf maar eerst een met je handen van de teugels weg, ga niks frutselen! Je zult zien dat ze dan steeds meer het hoofd naar onderen brengt.
En om echt verder te kunnen gaan met het nageeflijk rijden, moet je je iemand in de buurt zoeken die je les kan geven.
En ga idd nog even kijken bij de zoekfunctie..
En het gras mag niks uit maken, jij bent de baas, als jij wil dat ze niet aan het gras komt, hoort ze er niet aan te komen!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 11:25

Onder deze sticky vind je een aantal topics over het aan de teugel rijden:
[RT] Aan de teugel rijden

Wil ook even zeggen dat je een paard eigenlijk niet aan de teugel kan léren rijden. Het is de ruiter die zodanig moet rijden zodat een paard dit vanzelf doet. Zónder gefrustel aan de teugels.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:51

Ik denk niet echt dat ze met ritselen zagen bedoeld... bij het woord ritselen denk ik eerder aan spelen/kneden met je handen. Maar goed, dat heeft ook niet echt heel veel zin ( dat spelen ) als je helemaal niks doet met je been... eerst moet hij goed aan je been zijn, dan gaat hij van voren vanzelf ontspannen! van achter naar voren werken en niet andersom

Maar idd, er zijn hier al heeel wat topics over geweest, heb ook al zo'n 100 keer erop gereageerd ( vraag me eigenlijk elke keer af waarom ik het nog doe Clown ) en op die manier kom je er vast wel uit!