Hond en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Hond en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 13:05

Wie van jullie neemt met buitenritten de hond mee? Ik wil dat ook erg graag gaan doen, maar weet niet precies hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb de hond al vaker bij het paard in de buitenbak gelaten en dat gaat erg goed, ben ook al buiten met ze gaan wandelen. Maar rijden en de hond er los naast is natuurlijk wel een ander verhaal, omdat je dan minder snel kan ingrijpen, vanaf je paard Scheve mond . Bovendien kan ik langs de weg de hond niet loslaten, pas als ik in het veld of bos ben. Is het een optie om de hond eerst eens aan de lange lijn te houden (eerst oefenen in de bak, zodat hij er netjes naast blijft lopen, opletten dat de lijn mooi strak blijft, anders kan het paard er op trappen), of is dit een erg gevaarlijk idee? ik durf hem nl. niet zomaar los mee te nemen... Iemand ideeën? Verward

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:16

Je hond aan de lijn vanaf het paard lijkt mij vrij gevaarlijk. Ik neem mijn hond regelmatig mee met buitenritjes. Het is zaak te zorgen dat je hond goed onder appèl staat. Ik heb mijn hond geleerd 'naast' te lopen, dus als ik zeg: "naast", komt de hond keurig naast het paard lopen.
Een andere oplossing weet ik zo niet voor je. Ik heb een Hollandse Herder en die is heel goed te trainen. Zal niet met elke hond even makkelijk zijn.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:41

Mijn hond, een mechelse herder, is helemaal idioot bij paarden. Echt zo'n adhd-hondje. Ik heb haar wel eens meegenomen, ging best aardig. Het is wel zo, ik rij weg en hoef helemaal niet langs wegen.
Nu gaat het eigenlijk niet meer zo..samen. Ze is te druk. Ze loopt maar om het paard heen als ik er mee bezig ben. Als ik dan ga rijden loopt ze weg, komt weer terug, dus heen en weer. En als ze het dan erg spannend vind, gaat ze wat blaffen. Ja..en ik had er een aantal keren op d'r donder gegeven: WEG, of Branca! enz.. Nou, dan zie je de oren van het paard heen en weer gaan. Die voelt zich aangesproken.
En als er dan een weg is..komt de hond echt niet naast het paard lopen, dat vind ze eng ofzo. Verward
Als ik ga draven, loopt de hond vooruit. Gaat ook nog wel... En een galopje.. vind de hond wel erg spannend. En het paard wil hem zo af en toe pakken.. dus wil ie achter de hond aan.
Een lijn, heb ik aan gedacht, maar is gewoon te gevaarlijk. Stel, het paard schrikt..lijn komt strak of los en paard stapte erop, of je moet lijn loslaten ineens.. enz.
Doe maar eens oefenen..lijkt me een goed idee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:12

Ik zou om te beginnen je hond leren om netjes naast de fiets mee te lopen voordat je met een paard gaat oefenen. Gelijk met 2 onzekere factoren oefenen lijkt me niet zo'n strak plan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:27

mijn hond luisterde goed en bleef automatisch bij me, dus het is nooit een punt geweest. Nu is ze er echter te oud voor. Ik zal dus ook altijd voor een hondenras kiezen dat van zichzelf uit niet te ondernemend is en te eigenwijs. Geen jack russel voor mij dus.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:38

loopt met je hond en paard eerst aan de lijn naar het park,dat is een stuk veiliger!

stel je zit te paard,paard schrikt en stapt op je hond,of jij laat je hond los omdat je twee handen aan je teugels nodig hebt.

zorg wel dat je hond altijd aan de bermkant loopt en je paard aan de wegkant,want autos zien snel je paard maar rekenen niet op een hond ernaast die veel kleiner en slechter te zien is.

neem lekkers mee voor je hond en tijdens je buitenrit af en toe eens bij je roepen,afstappen en lekkers geven.
zo leert je hond dat jij iedere keer bij (op)dat paard bent en dat hij die dus in de gaten houdt.

veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:02

Desiree schreef:
Ik zal dus ook altijd voor een hondenras kiezen dat van zichzelf uit niet te ondernemend is en te eigenwijs. Geen jack russel voor mij dus.

Ha, ha dan sta je voor je het weet 3 uur lang te wachten bij een konijnenhol (nee, heb geen jack russel trauma...).

Types als herders letten beter op jou, willen graag bij de roedel ofzo blijven.

Mijn moeder heeft een nepherder (kruising) en die let heel goed op waar zij is. Ik ben er vroeger wel mee op training geweest en hij kan ook super naast de fiets. Ik denk dat je eerst de basisgehoorzaamheid goed moet hebben. Dus eerst inderdaad netjes bij jou aan de voet lopen en netjes naast de fiets kunnen. En ook niet onbelangrijk is dat hij gewend is aan paarden.
In stap en draf loopt de hond van mijn moeder meestal voor. Hij kent ook het bevel: "voor", dat betekend dat hij voor de paarden moet lopen (mijn paard kan bijvoorbeeld wel eens schrikken als de hond, Midas, even een bosje indukt en dan weer in volle vaart vrolijk bij rent).
In de galop laat hij ons altijd voor, hij gaat aan de kant en blijft achter ons aan gaan (dat vind mijn paard dan niet eng want hij heeft dan gezien dat het Midas is).
Midas kan ook braaf af gaan liggen naast de paarden als iemand ons inhaalt. Is ook handig. Hij luistert gewoon behoorlijk goed en dat is wel iets wat moet als je je hond los mee laat lopen.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:52

Ik heb mijn hond(kruising jack russel x friese stabij) eerst in de bak naast mijn paard leren lopen. Het is dan wel zaak dat je hondje een beetje onder controle hebt. Dat met dat touw lijkt mij ook niet zo'n goed idee.Kan je doen als je paard 100% betrouwbaar is met honden en gewend is iets mee te hebben aan een lijn. Mijn hondje gaat mee het Amsterdamse bos in en moet dan eerst de bosrandweg over steken(dat is een hele drukke weg.Veel suc6.

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 09:53

Ik ga eerst eens oefenen de hond naast te laten lopen. Ze zijn wel al helemaal aan elkaar gewend, Moor heeft altijd honden om elkaar heen gehad, dus die zal hem niks doen en niet schrikken, dus dat is stap 1. Flink in de bak oefenen eerst maar!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:05

Mijn vorige doberman ging ook altijd mee met de paarden,ik woonde vlakbij het bos alleen moest ik dan wel een drukke weg over.
Ik had haar geleerd om tegen het paard op te gaan staan,zodat ik even een lijn aan haar vast kon maken,eenmaal in het bos aangekomen ging ze weer tegen het paard opstaan zodat ik haar los kon klikken.
Daarna ging ze het hele bos mee door,het is dat ik hier nu alleen maar dijkjes heb om op te rijden voordat ik aan de oude maas ben anders had ik hem nu ook zo meegenomen.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:28

Als je hond goed luistert en aan je paard gewent is, en je paard aan je hond Haha! moet het geen probleem zijn. Leren luisteren moet je hond ook zonder paard, dus oefenen zonder paard bij de weg en andere rare dingen.
Die van mij vindt het helemaal geweldig om mee te lopen, zo leuk dat hij het in de bak ook wil Haha! en dat mag nou net weer niet Verward

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:08

Ik nam de stal hond regelmatig mee. Als ik paarden van het land ging halen(500 meter van de boerderij af), met paarden naast de fiets, onder het zadel of voor de kar. Echt een geweldig brave hond die gewend was aan paarden.

In het bos hadden we vaak 3 paardjes en een hond mee. 1 pony voor de kar, 1 onder het zadel en 1 los mee. En de hond los mee. De hond is een 'schaaps herders'ras dus die hield netjes in de gaten of de pony die los liep niet te ver ging. Maar nooit problemen gehad.

Nu ik weer alleen moet rijden omdat ik van stal gewisseld ben mis ik het wel om een hond mee te hebben, het is wel erg gezellig. Die hond was gewoon super braaf en liep ook netjes op commando naast je paard, kon je weg sturen en op afstand afleggen enzo. Ideaal dus.

Maar je moet er wel zeker van zijn dat je paard en hond niet raar op elkaar reageren en je hond goed luisterd.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:51

Onze vorige hond ging ook altijd mee. Ik hoef niet zo veel drukke wegen over te steken Knipoog *LOL*
Hij luisterde redelijk en kwam me altijd wel weer achteraan.
Onze nieuwe hond is nu 1 keer meegeweest, maar is veel te snel. Ik ben haar te snel kwijt, alhoewel ze me wel altijd weer achteraan komt.
Isolda moet ook nog wat aan haar wennen, omdat ze zo druk en beweeglijk is, schrikt ze nog wel eens van haar. Maar ik denk dat als ik haar nog een paar keer mee neem, dat ook wel over gaat.

Victoria
Berichten: 8
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:53

ik neem ook vaak mijn hond mee (Rottweiler) en we moeten wel langs drukke wegen en ook langs boerderij waar andere honden uitnodigend naar hem blaffen. Maar hij blijft keurig bij me lopen ook op het strand gaat het eingelijk altijd goed het zijn de mensen die het vaak verpesten omdat het een Rottweiler is gaan ze vaak hun hondjes optillen of snel naar hun kinderen RENNEN waardoor mijn hond denkt o leuk gaan we spelen.

Maar als je hond niet altijd gehoorzaamd dan zou ik hem niet meenemen je moet ook al op je paard letten en wat er omheen gebeurd

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:57

Wij nemen onze hond meestal wel mee. Bijna altijd als we te mennen gaan, als ze niet mee mag, dan doet ze heel zielig... Gaaaap We hebben haar nooit aan de lijn.., lijkt me ook niet zo'n goed idee. Het heeft wel veel voordeel als je altijd je hond meehebt. Onze paarden zijn gewend dat er zomaar iets uit de struiken komt vliegen enzo, of als er een hond ineens vet begint te blaffen of naar de benen duikt...

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:08

Belinda schreef:
. Het heeft wel veel voordeel als je altijd je hond meehebt. Onze paarden zijn gewend dat er zomaar iets uit de struiken komt vliegen enzo, of als er een hond ineens vet begint te blaffen of naar de benen duikt...

Vingers aflikken Wij hebben in het bos heel veel last van de hondenuitlaatservice en daardoor schieten er regelmatig honden uit de struiken.Ik schrik vaak heviger als mijn paard.Of wel ik schrik me te pletter en mijn paard loopt gewoon door alsof hij wil zeggen:dat is nou een hond oke? ik moet ook alles uitleggen.Honden om en rond je paard zijn dus wel heel erg handig.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:11

Ik neem mijn hond ook altijd mee naar het paard en soms rent hij een stukje mee in de bak.
Naar het bos neem ik hem niet mee, ik moet een vrij smalle weg over, en ondaks dat mijn hond perfect onder appel staat durf ik het niet aan.
Wel als ik met de trailer ga, dan hoef ik geen weg over en dan neem ik mijn hond gewoon mee, lekker rennen, heerlijk en het paard is het al helemaal gewend.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:52

ik zit dit hier een beetje jaloers te lezen. heeft dan niemand hetzelfde probleem als ik? ik zou zo graag één van m'n honden meenemen naar buiten, maar het probleem ligt bij hún. mijn paard staat aan huis, dat maakt dat mijn honden als pup natuurlijk ook vroeg of laat kennismaken met het schrikdraad. en daar de verkeerde link leggen: paard= elekrische schok. zo braaf als m'n paardje is met de honden, ze vertrouwen hem voor geen meter

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:24

Als je het eerste stuk aan de hand gaat en dan in het bos pas op je paard klimt, moet het kunnen. Het hangt wel van je paard af of dat kan. Hij moet ook goed luisteren en aardig zijn tegen je hond. Veel plezier!

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:56

ik ga heel vaak langs de weg met mijn twee duitse herders ernaast
Ik ben begonnen door ze eerst aan de lijn naast het paard te houden als je een atente hond hebt is dat niet zo'n probleem dan springen ze wel opzij
daarna ben ik los gaan oefenen met de hield dan een zweepje in de hand waar de honden liepen en dwaalde ze te ver van mijn zij kregen ze een zacht tikje met de zweep zodat ze weer netjes naast me liepen en daarbij een komando (bij mij is dat naast omdat ik dat ook naast de fiets gebruik )
nu kunnen ze los mee en als ik op het strand kom geef ik ze het commando vrij en dan mogen ze gaan en staan waar ze willen
ga ik dan wee rrichting weg geef ik het commando naast en ze volgen weer

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:21

Ik neem mijn hond nooit mee. Romy heeft al een hond in het ziekenhuis geslagen... en andere honden slaat ze ook.. Dus ga het zowiezo al nie opzoeken...

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:39

lijkt me wel gezellie een hond meenemen,maar jah ik heb een maltezer leewtje!
die lopen zo snel weg!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:09

Ik neem mijn hond ook niet mee. Heb hem juist geleerd om op het erf te blijven als ik wegrijd! Op 2 zeer actieve dieren letten, lijkt me te gevaarlijk, wil me voor 100% op mijn paard kunnen concentreren als ik rijd.
Ook als ik in de bak rijd, mag de hond er pas in als ik aan het uistappen ben.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:59

Sinds Diever een klap gehad heeft van het schrikdraad blijft hij braaf op de bank in de stal, boehoehoe. Toen hij ng mee ging was het veel gezelliger. Ik had hem geleerd wat naast, links en rechts was, Dus vanaf het paard kon ik hem sturen. Maar ja Diever is dan ook bijna geen echte hond meer zo goed luisterd hij...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:29

Ik zal het ook niet zo snel doen 9vooral niet met kleintjes) De kans dat je paard uithaalld, een vreugde sprong maakt etc. en daarbij je hond raakt is vrij groot, ik wil het risico niet nemen dat mijn hond een klap krijgt omdat ik hem zo ggraag mee wil nemen, dan ga ik later nog wel een keer wandelen met de hond...