Wanneer consequent zijn voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-01 22:53

Sinds ik mijn eigen paard heb vind ik het heel moeilijk om consequent te zijn. En nou vroeg ik me ook af met welke dingen/handelingen je voor een paard echt consequent moet zijn om het voor hem/haar makkelijker/beter te maken. En dan bedoel ik de handelingen die voor het paard duidelijk zijn.
Ik vraag dit omdat ik zelf altijd een schuldgevoel naar paarden heb gehad (en nog steeds heb Frusty ) en dat ik nu merk dat ik mijn paard helemaal in de watten leg. Dat vind ik op zich niet erg hoor (terwijl ikzelf soms wel een hekel heb aan verwende paardjes *LOL* ) maar omdat ze nog jong is merk ik dat ik niet duidelijk genoeg ben voor haar en dat zij mij duidelijk in de maling neemt. Tijdens het rijden speelt ze spelletjes met me, en door dat K*U*T schuldgevoel van me laat ik het ook meestal toe en durf ik niet hard aan te pakken en andere keren (ligt aan me bui) doe ik het weer wel. Ik weet van mezelf dus dat ik totaal niet consequent bezig ben en ik wil dat nu toch weleens veranderen. Nou vroeg ik me dus af of er een aantal punten zijn wat voor het paard beter is om consequent in te zijn. Want het is voor Pregini ook heel verwarrend wanneer ik de ene keer wel iets toelaat en de andere keer weer niet. En omdat ze nog jong is wil ik er nu toch echt iets aan doen......
Dus als iemand mij kan helpen met punten te gaan opnoemen waar je duidelijk consequent in moet zijn dan kan ik me daar beter aan houden dan als ik zelf ga denken (nu begrijp ik dat mijn vriend zegt "dat vrouwen niet moeten denken" Ha ha ha *LOL* ).

Maareh........please help me door punten op te gaan noemen waar ik me echt moet aan gaan houden........

Thanx,

Eva

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 22:58

Hoi Eva,

Volgens mij zijn die punten voor ieder verschillend.
Ik denk dat je voor jezelf moet proberen na te gaan waar bij jou de grens ligt.
Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van je paard.
Tja sorry, maar echt een duidelijk antwoord kan ik verder ook niet geven.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 23:15

Moeilijk he, ik betrap me er zelf ook nogal eens op, maar probeer het toch zoveel mogelijk te voorkomen, dat hij even de baas kan zijn.
Wat rijden betreft, ho is ho, gas is gas, en aan mijn handen trekken mag niet, is dus been. Als ik me hier maar aan hou, gaat het meestal wel goed. Succes *LOL*

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 23:21

Je moet proberen om consequent te zijn in dingen die je toelaat en die je niet toelaat... Dat is voor allebei het duidelijkst!
Je moet voor jezelf je grenzen bepalen, wat jij vindt dat je paard wel mag en wat hij niet mag...
(ik vind het ook moeilijk, maar soms moet je nou eenmaal streng zijn... voor je eigen veiligheid, maar ook voor de veiligheid van je paard!)
Sterkte.. en veel plezier met je paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:12

Tja, waarin ben ik consequent? Bijvoorbeeld: niet in m'n kleren happen, stilstaan bij het opstijgen, na het afstijgen niet met haar hoofd tegen me aanschuren, niet bedelen, netjes voetjes geven etc. Eigenlijk moet je gewoon altijd consequent zijn, zodat je paard goed leert wat wel en wat niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:33

Ik snap jouw schuldgevoel eigenlijk niet helemaal. Consequentie hoeft niet met grof geweld gepaard te gaan namelijk. Volgens mij is het eerlijker om één lijn te trekken dan om de spelregels steeds te veranderen. Duidelijker, en beter voor je paard op die manier.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 13:11

Citaat:
Op 2001-10-21 11:12, schreef Sonja:
Tja, waarin ben ik consequent? Bijvoorbeeld: niet in m'n kleren happen, stilstaan bij het opstijgen, na het afstijgen niet met haar hoofd tegen me aanschuren, niet bedelen, netjes voetjes geven etc. Eigenlijk moet je gewoon altijd consequent zijn, zodat je paard goed leert wat wel en wat niet mag.


Super gezegt Sonja.
kies idd voor jezelf een grens waar ze niet overheen mag enm probeer dan wel streng te blijven voor jezelf.
Vooral met een jong paard kan je beter nu wat strenger zijn je zal daar later alleen maar meer plezier van hebben. Laat hara wel heel duidelijk merken waar de grens is en laat je dan niet overhalen toch over die grens te gaan. Want dan wint zij.

Als je in de omgang meer respect voor je krijgt zal ze dat met rijden ook krijgen. Ga voor het rijden niet teveel tuttelen maar zet haar eerst aan het werk Als ze dan braaf is geweest kan je haar lekker gaan verwennen enz..

Ga eens naar een cliniq van Emiel Voest of Piet Nibbeling die kunnen je veel vertellen over gedrag van paarden en hoe het te corrigeren.

Succes als je nog meer wilt weten PB me maar Lovers .

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 14:12

Zep: Mijn schuldgevoel heeft niets met consequentie te maken hoor. Ik weet wel dat dat niet met grof geweld hoeft te gebeuren het is alleen dat door mijn schuldgevoel, ik veel meer toelaat dan nodig is en dit doe ik onbewust. Op dagen dat ik wat serieuzer ben dan ben ik er van bewust dat ik die 'handelingen' bijv. beter had moeten aanpakken. En dan denk ik weer van....."ach ik heb het toch al toegelaten, en dat is mijn eigen stomme fout dus laat ik het maar toe"......en nu wil ik eigenlijk gewoon alles aanpakken en beter consequent zijn. En dan niet meer te makkelijk denken van....'ach, vooruit dan maar, voor deze ene keer'.......en dan blijft het toch niet bij die ene keer.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:31

Schrijf misshcien voor je zelf een sop wat jij belangrijk vindt en probeer eraan te werken. J emag geen onmogelijke eisen aan je paard stellen, maar ook weer niet ejzelf laten leegzuigen door je paard. Dus, schrijf gewoon kort voor jezelf op waar je iets aan wilt doen. Een paar punten. Bevoorbeeld over het van je kleren afbmlijven of het opzij gan wanneer je door wilt. Of je paard moet stilstaan wanneer je het wilt en niet altijd 3 meter verder stoppen enzovoort. Maak het niet te ingewikkeld 5 punten is zeker genoeg in het begin en probeer zo voor jezelf en je paard een grens te trekken waar beiden (jaja, ook de ruiter) zich aan horen te houden. *LOL*
veel succes!

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 15:12

Je kanje paard altijd verwennen buiten het rijden,maar tijdens het rijden moet je gewoon streng zijn en laten merken dat JIJ de baas ben!
Laat ook merken dat je niks pikt,dus niet de niet de ene keer het toelatenen denken van deze ene keer en de andere keer streng zijn,want datis verwarrend voor je paard! Zeg tegen jezelf zodra je erop zit dat JIJ de baas ben! Herhaal dat steeds IK BEN DE BAAS. En niet zielig vinden of je schuldig voelen want jij bent de baas blijf dat herhalen in je hoofd!! En wanneer jij iets wilt laat je paard er niet onderuit komen en blijven doen totdat jij er tevreden mee ben want als je alles toelaat denk je paard dat zij de baas is!! Gaaaap

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:03

Ik heb eigenlijk een heel simpel antwoord: altijd. Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet, zeker als je er zelf al moeite mee hebt. Niet makkelijk, maar succes ermee!

PS Wat ik belangrijk vind:

rijden:
- been is voorwaarts
- als we rijden moet hij op mij letten, niet op iets anders

verder:
- stilstaan met poetsen etc en met opstijgen
- niet schuren
- niet bijten en dat soort dingen
- naast me lopen, niet voor of achter me
- eerst omdraaien en netjes stil staan als hij op de wei gaat

en zeker aan de longe kun je heel goed manieren aanleren omdat je dan ook ziet wat hij wel of niet doet.

PS 2 Ik heb ook een 4 jarige, ik weet hoe het is

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:13

Ben t met Lielle en Zep eens, en Sonja, waar voel je je dan wel schuldig over?

Ik vind dat je altijd consequent moet zijn, voor het paard schept dat duidelijkheid en dat is alleen maar fijn. Ik ben consequent en streng, maar ook heeeel lief als hij braaf is. Schuldgevoel is dus nergens voor nodig lijkt me...

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 10:44

Mijn schuldgevoelens naar paarden toe heb ik altijd gehad. Weet zelf ook niet waarom.........het is niet dat ik ooit iets ernstigs gedaan heb ofzo maar dat gevoel heb ik al van kleins af aan. Kan het ook niet helpen, zou er wel vanaf willen. Maar ik kan een schuldgevoel om de stomste dingen krijgen. Bijv. als ik 15 minuten later kom dan normaal, dan blijf ik ook echt 15 minuten langer en dan krijgt ze te horen waarom ik te laat ben en dat het me spijt (hoezo een kronkel in mijn kop Frusty ?). Of als ik een dag niet veel tijd heb en dus wat sneller poets dan normaal, dan zal ik de volgende dat heeeeel uitgebreid poetsen etc. etc. etc. Het is echt vervelend hoor, maar die schuldgevoelens heb ik niet alleen naar paarden, dat heb ik bij al mijn diertjes die ik heb gehad. Niet bij mensen, maar wel bij dieren. Ik vraag me ook weleens af hoe ik eraan gekomen ben, maar op dit moment zou ik liever willen weten hoe ik eraf kom. Want het is niet ff dat gevoel, nee..........het moet ook de hele dag duren.... Verward

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:00

Nou Pregini, als ik het zo lees, hou jij gewoon heel veel van je paard. Daar is toch niks mis mee?
Ik ben ook niet iedere dag klokslag het zelfde tijdstip bij mijn paard, en de ene dag poetsen we wat langer als de andere dag...So what?
Paard wordt tip top verzorgt en krijgt heel veel liefde en daar staan geen tijdstippen voor.
Wel als het om voeren gaat en de punten die Lielle al op noemt, daar sluit ik me helemaal bij aan.
Wanneer ik dus met mijn paard bezig ben, ben ik altijd consequent, want dat is gewoon duidelijkheid naar je paard toe.