Rijden is stom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Rijden is stom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 00:16

Ja dit zal mijn verzorgpony zeggen. Ze heeft er absoluut geen zin in dat kun je aan alles merken.
Als we richting de bak lopen gaat ze steeds langzamer lopen naarmate ze dichter bij de bka komt en bij de bak gekomen moet ik haar zowat naar binnen trekken.
Bij longeren gaat ze stil staan na eenpaar minuten en is absoluut niet in draf te krijgen ookal doet ze het de eerste keer wel daarna net meer en gaat ze zelfs stil staan.
Met opzadelen ging ze trappen ookal doe ik heel voorzichtig en deed ze het eerst niet.
Tijdens het rijden wil niets lukken, ik ga weer terug bij de basis beginnen het is teveel om op te noemen maar heb vandaag aan de eigenaar gevraagd of ik iemand mag zoeken die mij les wil geven.
Ze Loopt iig of niet door of onbestuurbaar. De stap is slaapverwekkend zonder actie en bijna stil staan en niet lijkt haar aan te spreken.
Zo vind ik het ook niet leuk, ik probeer af te wisselen maar zoveel lukt nou ook weer niet.
Ze vind er gewoon geen bal aan. Of ze snapt er niets van dan kan ook maar ze heeft het een periode beeetje beter gedaan.
Nu gaat niets meer.
Iemand tips hoe ik het rijden/ bewegingeven zo leuk mogleijk kan maken?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:31

ik weet niet of je wel eens aan buiteritten hebt gedacht, dat kan ook heele rg goed helpen. ook kan het zijn dat ze gewoon in een dip zit. of ze heeft ergens pijn en wil daaro niet lopen.
zoals ik dit lees is het nier een vorm van jouw uitproberen
succes in ieder geval, ik weet hoe lastig dit is.. wil jem eer weten pb me even

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 08:28

Jah idd, buitenritten maakt mijn pony altijd weer vrolijk. Goeie tip
Omdat mijn pony nu alleen staat was hij erg chagerijng, maar een lange wandeling buiten deed hem echt goed!
Suc-6

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 08:54

Ik zal maar even voor fleur antwoord geven Knipoog zodat jullie weer verder kunnen met tips geven Knipoog

fleur wil ook SUPER graag buiten rijden, eigenlijk is dat zo'n beetje het liefste wat je doet fleur of niet?
Maar Brenda is ook buiten aan het klieren. Ze is blijkbaar bang voor dieren achter hekken Verward als ze die ziet dan schiet ze er kei hard vandoor.. zo is fleur al een paar keer bijna de weg op geschoten.

Vrijdag ga ik er zowiezo heen, kijken of ik een beetje kan helpen, ook gaan we dan samen nog even naar buiten, ik ernaast (eventueel fiets) en fleur erop..

Maar goed, of ik nou echt in staat ben haar te helpen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:29

Zoals ik het hier lees heeft ze gewoon schijt aan je...... daarnaast vind ze er ook geen moer aan....... Pak m aan op het moment dat ze niet meer mee gaat lopen....... het tempo bepaal jij nog altijd! Ga een springen, ga eens crossen zonder zadel, ga gewoon eens leuke dingen doen. Buitenrijden zou ik nog even niet doen, zeker niet voordat jullie er uit zijn wie er nou eigenlijk naar wie luisterd.......... succes

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 11:05

Bedankt INgrid dat jij voor mij ook eventjes kan antwoorden maar gelukkig is het nog niet zo erg als jij beschrijft. Ze is opzich wel lief maar als ze ergtens bang voor is (en dat zijn dus de diertjes achter een hekje) draait ze om of slaat ze op hol. Heb beide nu 1 keer meegemaakt in 3 keer dat we echt langs zo'n beestje reden. Verder is ze opzich wel lief alleen de laatste keer was ze gewoon heel snel maar dan stapte we voorop en kon ik haar wel stilzetten enzo. En toen kwam er een vogel voor haar langs en schrok ze hard alleen schoot er niet vandoor (heel ahndig want we reden op een dijkje.)
Wat ze echt geweldig vind is kleine paadje in bossen op en af crossen ze is eerder een slome tinker maar dan is het oortjes naar voren en keihard draven. Ook is ze heel voorzichtig met bergjes afgaan hoef haar niet tegen te houden gaat in een heel mooi rustig temo naar beneden.
Maar om bij die bossen te komen moet je 1uur rijden kun je dar even rijden en weer (meer dan) 1 uur terug. Dit kan dus alleen wanneer ik en nog iemand een vrije dag heeft.

Zoals gijsenkim het bewschrijfd heb ik het gevoel dat het zo is. Ze reageerd alleen helemaal niet op de zweep ofzo dus als ze niets meer doet en ik geef haar een tik dan krijg ik bijna geen reactie. Ook lastig met longeren dus.
Ik ga zo er eventjes naartoe en ga gewoon vaker en weer korter. Ik was een beetje aan het uitbreiden maar nu zal ik weer terug gaan naar 20 minuten ofzo. Dan zal ik de galop ook weer buiten beschouwing laten want (ookal gaat in galop aanspringen wel heel goed voortaan!) daar gaat echt alles mee fout iig kan ze niet eens een mooi rondje galopperen maar een volte ging nu dus ook al niet meer.
Nou ja iig alvast bedankt voor het helpen.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:39

Ik heb het ook gehad met mijn paardje. Hij was niet vooruit te branden en het was absoluut niet leuk om te rijden. Ik heb toen goed les genomen en geleerd consequent te zijn: als ie es een keer braaf is belonen, maar als hij denkt: doet het lekker zelf, op z'n donder geven. Het heeft bij mij z'n drie jaar geduurt voordat ik echt leuk kon gaan rijden..

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:06

Is moeilijk zoiets. Je kan namelijk van achter de computer niet zien waarom ze het doet. Of het medisch is of idd gewoon beetje scheit aan de ruiter! Probeer idd maar les te nemen! Als het dan in de bak weer beter gaat kun je misschien ook wel naar buiten gaan. Heb je haar sowieso wat meer onder controle.. Succes!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:50

Luuts heeft dat ook gedaan....nou ja bij Yvonne maar goed....We hebben hem echt gewoon elke keer op z'n falie gegeven.Desnoods had ik er zelfs de longeerzweep bij gepakt en hem zo duidelijk gemaakt dat hij MOET lopen. Het is echt gewoon consequent zijn en niet bang zijn om een keer wat harder te meppen. Nu doet Luuts het niet meer Lachen

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:20

Wat jammer dat het nu niet zo goed gaat! Gaat het ondertussen al wat beter?
Misschien kun je haar een keer opzadelen en dan gewoon aan de hand gaan wandelen. Of opjagen in 'de bak'. Tijdens het rijden allemaal enge dingen in de bak zetten, maak het haar leuk! Zorg voor afwisseling.
En als ze niet loopt wanneer dat eigenlijk wel moet, de zweep erover, net als Spoekie zegt, ook al is dat nog zo moeilijk. Zodra ze weet dat ze MOET lopen wanneer jij dat zegt, zal het voor haar op den duur ook leuker worden.
Veel succes nog verder! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:19

Ik zou toch een buiterit gaan maken,d an maar niet naar het bos of durf je echt niet alleen, die pony is je aan het uitproberen!

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:01

Marina schreef: of ze heeft ergens pijn en wil daaro niet lopen.

Ik denk dat dan ook zou kunnen. De kans is misschien niet zo groot, of het lijkt onwaarschijnlijk omdat je het niet ziet, maar het zou bets kunnen...[/quote]

evelien_l

Berichten: 22
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:31

misschien zou je het zadel eens na moeten (laten) kijken. als er iets verkeerd aan zou zijn, kan dat best vervelend zijn voor je pony.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:43

mijn paard heeft dit ook (al sinds zijn geboorte, nouja, ik heb nu ook les in consequent zijn. Dat werkt wel!!!

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:49

Ik rij een paard, de pad lag niet goed, (wist ik niet) daarom liep ze wat minder, beetje vreemd ding die pad Tong uitsteken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:57

fiek schreef:
mijn paard heeft dit ook (al sinds zijn geboorte, nouja, ik heb nu ook les in consequent zijn. Dat werkt wel!!!


Dat werkt zeker. Je moet samen werken met je paard (pony) en jij moet de leiding hebben. Consequent zijn en belonen als het goed gaat! Dan krijgt ze er langzaam plezier in het werk. Zeker als dingen goed gaan!

Heb je ook les? Als het niet zo is, is het zeker aan te raden!