opstijgen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

opstijgen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 20:01

Ik verzorg nu tijdelijk een friese merrie en dat is niet bepaald een makkelijke. Het ergste is nog het opstijgen. Als ik erop zit bokt ze nog wel eens, maar ik heb een riempje aan het zadel gemaakt waaraan ik me kan vasthouden, en ze bokt echt als een fries, een soort hobbeltke dus *LOL*

Als ik bij het opstijgen mijn voet in de beugel zet, dringt ze naar me toe. Ze probeert dan ook haar kont naar me te keren, maar omdat er iemand haar hoofd vasthoud kan ze dat niet. Ik kom er zowat niet op op die manier, en opstijgen is voor mij toch al lastg omdat ik nogal klein ben Haha! . Wie heeft er een tip voor me?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:03

Je beugel veel langer maken! Dan hoef je niet zo veel met je voet om hoog Knipoog

Maar zo als ik kan lezen, blijft ze ook niets stil staan wanneer iemand haar vast houd?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:53

het helpt om je buitenteugel wat strakker te houden dan je binnenteugel. Als ie dan aanloopt dan zwaait hij zijn kont zeg maar in de richting naar jou toe zodat je been eerder over het zadel is... .snap je het? Knipoog

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:56

Heey,
friese hebben toch apparte trekjes, die van mij peert uhm bij het opstijgen. maar probeer eens in een hoek op te stijgen, zegmaar rechterkant tegen het hek en neus naar de ander muur. bij het opstijgen
de achterboom vastpakken en je zweepje tegen zijn kont leggen. Mocht ie raar gaan doen als je je voet in de beugel doet ondanks het zweepje, geef uhm gewoon eens een lel.
doet ie vervelend als je je been over het zadel doet, dan op je buitenteugel korte rukjes geven en je binnenteugel van de hals af en contact houden.
Veel sucses

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:29

Probeer eens via een opstapje op te stappen.Mischien is jouw fries wel eens geschrokken door een prikkende teen of iemand die niet zo handig opsteeg en daardoor te lang aan z'n rug bleef hangen.Door een paar keer rustig,zonder stress en pijn op te stijgen krijgt ze mischien weer wat vertrouwen.sucses!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:09

Zit het zadel goed. Want het komt op me over als een paard dat pijn heeft.

Controleer haar rug is door met je duim langs de ruggegraat te strijken.

Daarbij zorg altijd met opstappen dat je omhoog springt en dan op je handen steunt. Dus niet opzij blijven hangen met je been er over heen doen. Ze komt waarscheinlijk naar je toe omdat als je opstapt al het gewicht aan die kant komt te hangen en hij opzij stapt om niet om te vallen.

Stap ook is aan de andere kant op.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:17

Fairie schreef:
Je beugel veel langer maken! Dan hoef je niet zo veel met je voet om hoog Knipoog


lekker gevaarlijk
Ze zei dat het paardje ook wel bokt.
Leuk als je er net opzit en je hebt maar 1 voet in de beugel en je paardje gaat rennen, en die blijft rennen omdat telkens die beugel tegen hem aanslingert.
Nog even lekker bokje erbij, daar leg je...
Niet dé perfecte oplossing...
Werd al eerder in het topic gezegt, een opstapje, maar kan alleen als er iemand bij is, die het opstapje weer weg kan halen.
Ga desnoods heel veel met je paardje oefenen, gewoon paar keer opstijgen, en belonen als die braaf blijft staan.
Ook heel belangrijk, zodra je erop zit, op zun donder geven (niet echt gemeen, maar zodat ie iig weet dat het niet mag) als die wegloopt, is heel vervelende eigenschap, zo ben ik wel eens heel rot van me paard gevallen (manegepaard).
Die liep telkens weg als je opsteeg, is nooit wat tegen gedaan.
Op een gegeven moment werd het wegdraven, en de laatste keer dat ik op dat paard reed racete die bokkend weg, zonder dat ik er goed opzat.
Iig suc6 verder met je paardje!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:38

Ilkkah, de beugel langer maken helpt wel degelijk, waar zie je graten in? de beugel slingert niet meer tegen hem aan dan anders, want je voet zit erin, toch? dus voelt ie het niet eens meer.
het is een goede oplossing voor een deel van het probleem.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 22:28

Ik maak inderdaad wel eens mijn beugel langer, maar soms is het nogal lastig hem korter te maken al ze er weer eens vandoorschiet. Het is een beetje een vreemd paardje, zoals de eigenaar zegt 'zo wisselvallig als het weer'. Zaterdag ging ik rijden en ze gaf geen problemen bij het opstijgen en zondag slingerde ze zich zowat tegen me aan. Ze kan soms ook echt gemeen zijn, tegen de tralies opvliegen als je langsloopt enzo. Ze komt ook al naar me toe slingeren als ik mijn gewicht nog op de grond heb, dus het is gewoon puur verzet. Het zadel zal ik idd eens controleren, ik rijd met een zadel dat van een andere fries is geweest. Ik denk alleen niet dat de eigenaar een nieuwe wil kopen, aangezien ze in het voorjaar wordt verkocht.

Bedankt voor de tips!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:31

Het lijkt mij toch, dat als je je beugel gewoon op normale maat hebt, je er sneller opzit en beter zit dan dat je daarna je beugel nog moet verstellen.
Ik zou het zelf nooit doen, veel te gevaarlijk....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:03

Een hele training bezig zijn met opstijgen. Want daar begint het rijden en als het daar al niet goed gaat, dan gaat de rest van het rijden ook niet. Want als je paard dan al onder je vandaan loopt, hoe moet dat dan in de middendraf en andere oefeningen/gangen?

Let erop dat je zelf niet teveel druk hebt op je binnenteugel, want dan stuur je het paard naar jezelf toe. Buitenteugel eraan, voet in de beugel en jezelf in een soepele zwaai op het paard zetten, niet hard in het zadel terecht komen.

Je zegt dat je klein bent, dat ben ik ook (hé... vandaar mijn naam Kleintje Knipoog) maar dat mag geen reden zijn. Pak een mannenfiets en stap daar eens op. Dan moet je ook je been over het zadel en stang zwaaien. Zo maak je jezelf soepeler.
Ga trappen lopen en neem niet de eerste trede voor je, nee.. neem stappen van 2 of 3 treden tegelijk, want je linkerbeen is voor het opstappen ook hoger in de beugel dan 1 trede.
Zo train je je bovenbeenspieren, die moeten je toch omhoog drukken, want je moet niet met je armen aan het zadel jezelf omhoog hijsen.

Als je jezelf TOCH omhoog hijst, dan kan het paard niet anders dan omvallen. Je trekt het paard dan met je gewicht naar binnen. Je paard doet dit niet om je te pesten, maar omdat het zijn balans kwijt raakt.

Dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Eerst met mensen die het paard vasthouden, desnoods met nog een helper die jou een voetje geeft.
Daarna alleen vasthouden, daarna helemaal alleen.
Steeds weer opstappen, afstappen.
Pas als het paard keurig stilstaat kan je een rondje stappen en dan desnoods eraf. Want ja... voor het paard is dit ook heel zwaar!

grace1

Berichten: 7
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 00:04

als het een jong paard is kan het een manier van uitproberen zijn zit er met het opstijgen geen vooruitgang in dan zou ik het zadel en de rug eens laten controleren

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 21:02

Het gaat in dit geval niet om een jong paard, maar om een zeer koppigr merrie, die waarschijnlijk mishandeld is. Ze is vreselijk kopschuw en als de dood voor opgeheven handen of zweepjes. Eerst trapte ze ook nogal veel, maar dat doet ze de laatste tijd niet zoveel meer. Ik rijd met een gelpad, omdat ze een gevoelige rug heeft, en het zadel zit redelijk goed. Voor de zekerheid heb ik er ook een bontdekje onder gedaan. Ik heb ook gepobeert iemand aan de andere kant te laten hangen, zodat ik haar niet omtrek met mijn gewicht, maar erg veel verschil maakt het niet.

Ik denk idd dat het een vorm van uitproberen is. Ze heeft ook weinig respect voor mensen, ze loopt zo over je heen alsje niet uitkijkt. Ik blijf proberen, en bedankt voor julie reacties! OK dan!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:59

Ik heb gehoord dat veel Friezen problemen hebben met opstijgen en dat de basis van dat probleem nogal eens in slechte verbindingen in de bovenlijn zit, waardoor ze pijn in de rug hebben - maar dan aan de voorkant, dus waar de schoft overgaat in de rug.
Degene die mij dit vertelde had zelf een Fries met dat probleem en is het paard om en om gaan rijden en longeren aan de pessoa (om 'em sterker te krijgen). Daarmee was het probleem na verloop van tijd verholpen.