slof of bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjannie
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:20

ik gebruik zelf alleen hulpteugels als uiterste redmiddel. Als ik alles al heb geprobeerd. Als je naar een hulpteugel grijpt die je nooit gebruikt heb, kan ik je alleen aanraden om hulp te vragen bij een deskundige. Die kan je precies vertellen hoe het moet en wat je goed en fout doet. Niet zomaar naar de eerste de beste luisteren, want er zijn veel te veel mensen die niet met de middelen die ze gebruiken kunnen omgaan...
Succes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:52

Ik ben gewoon van mening dat je eerst maar eens moet leren ontspannen te rijden met je paard. Vaak lukt gallopperen etc. dan ook.
Als ze gewoon goed en ontspannen etc. rijd met dat paardje en les heeft etc. moet ze dat zeggen.
Ik vind de hulpteugels alleen zo'n drama, maar ja da's mijn mening.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:57

Ik kan mijn paarden ontspannen rijden, ik kan een paard ontspannen rijden. Ik gebruik ook vrijwel nooit hulpteugels, maar mijn jonge merrie is het eerste paard waarbij ik de slof wel toe moest passen. Zonder die slof kreeg ik haar niet ontspannen, ze rende alleen maar weg. Met die slof kon ik het wegrennen voorkomen en haar wel ontspannen krijgen. Ik rij er overigens niet meer mee hoor. Ik doe het namelijk echt niet voor mijn plezier. Ik heb ook zodanig met de slof gereden dat het ook maar tijdelijk was, (dat is ook oorspronkelijk de bedoeling van een slof). Het gaat nu prima zonder.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:58

Je ziet gewoon vaak genoeg meiden automatisch met slof rijden, zodat ze tenminste aan de teugel lopen. Ik vind dat gewoon vreselijk.
Maar in dit geval gaat het er waarschijnlijk om dat het paard te hard gaat?
Ik vind lesnemen de beste optie.
Mocht een hulpteugel nodig zijn, geeft je instructrice dit wel aan. Lachen

Dit is trouwens niet bedoeld om Sparklin af te zeiken of zo, ik probeer haar te helpen.
Zelf grijp ik niet naar een hulpteugel, mits het een advies is van mn instructrise, snap je? Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 14:39

Mijn paard deed haar hoofd omhoog en dan werkte de rem totaal niet meer. Met de slof trok ik haar hoofd omlaag en dan werkte de rem weer. Het naar beneden rijden kon ik met de gewone teugel, soms een beetje m.b.v. de slof maar die kon ik heel snel weer ontspannen. Andere opties waren: naar de muur toe sturen en haar zo stilzetten of knoelhard in haar mond zagen en rukken. Slof was hier gewoon de keuze van het minste kwaad. Les had ik zowiezo, een tijdlang 2x per week zelfs. Mijn instructrice vond met slof ook een betere optie op dat moment. Ik ben heel blij dat ik niet meer met de slof hoef te rijden, ik rij zelf veel comfortabeler zonder. ER zijn goede redenen om met slof te rijden, maar veel mensen doen het om de verkeerde redenen: ze kunnen niet met de benen rijden, dus ook niet naar de hand toe. Dan maar met de slof naar beneden trekken. Ook is gebrek aan nageeflijkheid van een paard oorzaak van de ruiter als deze niet in balans zit en het paard ontzettend in de rug stoort. Het paard komt dan natuurlijk met hoofd omhoog om zichzelf te beschermen. Dan moet eerst maar eens aan de zit gewerkt worden voordat er naar de slof gereden wordt. Ik kan me ook groen en geel ergeren als de slof misbruikt wordt hoor. Maar ik zal het niet bij voorbaat afkeuren.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 18:25

Nee inderdaad, vaak wordt de slof meteen gezien als iets slechts, terwijl t ook juist goed kan helpen.
Maar dan ben ik wel van mening dat je wel eerst goed moet kunen rijden, sowiso op t paard wat je dan rijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 12:42

tja, je moet je eigen onkunde inderdaad niet oplossen met de slof. DAar ben ik mee eens.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:25

slof is fout!!!!! het is de manier om je paard te verpesten als je er niet goed mee om kan gaan...ook als je er wel mee om kan gaan zou ik het niet doen...
probeer het op en andere manier op te lossen!
suc6 er mee

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:34

ooit met slof gereden?? Wel eens mee gewerkt?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 16:04

Tjonge jonge joslover. Jouw naam zegt al iets over je reactie zeg. Heb jij mijn vorige reacties wel gelezen? jij slaat dus ook blind als je alleen maar het woord slof ziet staan? doe nou eens niet zo overdreven en probeer te relativeren zeg! Wat een onzin om elk paard verpest te vinden omdat hij met slof gereden is. Nu zou Paddy dan dus ook verpest moeten zijn. sorry voor je, maar nee, dat is ze dus niet.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:38

Die reactie van joslover is wel erg kortzichtig.
Een slof kan best goed werken bij de goede ruiter, die weten meestal ook goed waar ze mee bezig zijn.
Maar ik probeer altijd maar te waarschuwen, grijp gewoon niet direct naar zo n ding. Probeer t eerst zelf op te lossen en lekker goed en eens wat extra les te nemen. Ik heb iemand een paard helemaal naar de fillistijnen zien rijden, dat paard zat muur- en muurvast en werd steeds bozer met rijden.
Daarbij kwam ook nog dat die meid vreselijk zaagde en dat paard sneeen in de mondhoeken had.
Dat paard is dus verkocht omdat t vastliep. Nu heeft ze een ander waar ze zich op uit kan leven...

Ja sorry hoor, maar hiermee wil ik alleen maar zeggen dat de slof niet voor de beginnende of de slechte ruiters zijn. Als je je paard niet ontspannen kunt krijgen, zal de slof al helemaƔl niet helpen.

Lachen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 17:40

Nogmaals dit is geen oordeel over Sparklin, meer over t algemeen. *LOL*

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 23:26

Zit er net zelf aan te denken om de slof eens te gaan proberen bij mijn paard. Vroeger stond ik op een stal waar iedereen met slof reed, hoorde daar bij de outfit of zo. En dan hing de gewone teugel slap, hadden ze het paard in de krul en vonden ze zichzelf geweldig rijden. Misselijk .
Toch heb ik een ander paard van mij ook wel eens met slof gereden. Ze was erg sterk en ik redde het niet met een gewone teugel op de moeilijke momenten.
Mijn huidige paard is in de bak redelijk gemakkelijk aan de teugel te rijden maar wil er de laatste tijd buiten nogal eens vandoor. Vandaar dat het me wel iets lijkt om dan een extra iets te hebben in geval van nood. Voordeel van een slof is inderdaad dat je hem niet gebruikt als je hem niet nodig hebt. Een Thiedemann blijft inwerken.
Het is inderdaad een hulpteugel, en dus alleen zinvol als je hem gebruikt op het moment dat je hulp nodig hebt en niet constant.
Als iemand andere tips heeft om te voorkomen dat mijn paard in vliegende vaart gaat hou ik me aanbevolen!

Groetjes Alexandra

paardjebok
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:06

Je moet niet met slof of bijzetteugel longeren of rijden.Je moet het zelf leren.Met een slof en bijzet zet je ze vast.Je moet les nemen om het onder de knie te krijgen.Kan je aan de teugel rijden dan kan je het bij het moeilijkste en stugste paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:16

sorry paardjebok, maar zo simpel ligt het niet.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 19:21

Citaat:
Op 2001-10-25 10:06, schreef paardjebok:
Je moet niet met slof of bijzetteugel longeren of rijden.Je moet het zelf leren.Met een slof en bijzet zet je ze vast.Je moet les nemen om het onder de knie te krijgen.Kan je aan de teugel rijden dan kan je het bij het moeilijkste en stugste paard.



Wat klinkt dit dom zeg.....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 12:16

Sorry hoor paardjebok, maar heb je enig idee waar je over praat?
Verward Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 12:21

De vraag van sparklin lijkt mij hiermee afdoende beantwoord.


_________________
did you finally get the chance to dance along the light of day?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lovely op 2001-10-27 12:22 ]</font>