Passen tellen met springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Passen tellen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 20:55

Hoe bepaal je met springen wanneer je paard afzet!
Heeft iemand hier tips voor.
Ik ben aan het leren springen, maar heb nog moeite met het bepalen van de juiste afzet.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:08

Gewoon je paard de afzet laten bepalen , da's het makkelijkst en meest betrouwbaar Lachen .

Als je het wel zelf helemaal wilt regelen , dan is het aanrijden met balkjes , goede les en begeleiding , en soms ook oefenen om afstanden te leren schatten belangrijk.

Je kunt bvb. zoals hier onlangs nog ergens op bokt stond , op de hoefslag balkjes neerleggen een heel stuk uit elkaar.

Bijvoorbeeld in galop over het balkje , en daarna 5 galopsprongen , volgende balkje.

Daardoor leer je het aanvoelen , kun je meetellen die 5 galopsprongen tussen de balkjes , en je kunt proberen om er eens een keer 4 of 6 van te maken.... hierdoor wordt je je bewust van afstanden Lachen .

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:26

Ik ga met pmarena mee

En in het parcours gewoon ritme houden, dan kan alles Haha!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:01

Ik weet niet precies hoe groot je paard is, maar wat ik altijd doe met sprinjglesjes is een balk op iets meer dan drie passen voor de hindernis leggen. Dan krijg je een soort in-uit effect, waarbij de afzet heel makkelijk te bepalen is: je maakt een galopsprong over die balk en daarna spring je over de hindernis. Door daarmee te oefenen leer je zelf de afstand in te schatten, en na verloop van tijd kan je de grondbalk weg te halen, omdat je het afzetpunt weet. (dit is eigenlijk een vervolg op het gewone werk op de grond met balkjes!! wat hiervoor gezegd is)
suc6 OK dan!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:16

Ik werk soms met een balk voor de hindernis, maar vind dat niet echt prettig rijden
Ik kom vaak mooier bij de sprong zonder balk. Anders ga je zo op die balk zitten mikken *LOL*

Gewoon ritme houden en altijd ondersteunen met hand en been vind ik nog steeds de beste manier om het te leren. Hoe meer ervaring je krijgt hoe beter je het gaat zien (geldt trouwens ook voor balken op de grond )

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:25

Vond ik in het begin ook heel moeilijk, maar ik spring nu al zo'n 3/4 jaar in een springles en dan leer je het vanzelf een beetje aanvoelen!

De meeste paarden kunnen zelf ook goed inschatten wanneer ze moeten afzetten, als je gewoon goed mee gaat in de beweging is er niet zo veel mis mee. Je leert het vanzelf wel beter inschatten! Lachen

Balken voor de hindernis vind ik ook niet echt lekker rijden, maar is wel een hulpmiddel Lachen

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:32

Goh , dan ben ik dus niet de enige die niet houdt van zo'n vervelend aandacht-eisend balkje voor de sprong *LOL* .

Ik vind het zelf altijd het prettigst om in een rustig , beheerst voorwaarts galopje aan te rijden. Paard het uit laten zoeken in principe.
Merk je op een paar galopsprongen voor de hindernis dat het niet lekker uitkomt , dan kan je vanuit dat nette basistempo makkelijk even de laatste galopsprongen iets verkorten of verruimen.

Ik hou altijd graag aan *zegt zij die al jaren niet serieus gesprongen heeft Haha! * op een netjes , vrolijk en geconcentreerd tempo aan komen rijden en de laatste paar galopsprongen laat je aan het paard over.

Mits je paard die verantwoordelijkheid aankan Tong uitsteken

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:00

Ik spring ook liever zonder dat ik mee moet tellen (lesgeefman telt mee in het begin en zegt hoeveel passen je moet hebben)
Maar ik denk dat je door die passen beter je paard in houd omdat je bv aan je 4 passen moet komen?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:22

pmarena schreef:
Ik vind het zelf altijd het prettigst om in een rustig , beheerst voorwaarts galopje aan te rijden. Paard het uit laten zoeken in principe.

Als ik het mijn paarden uit laat zoeken noemt iedereen mij voortaan speedy gonzales Knipoog Het tempo is toch echt van mij, al pas ik het wel aan op het paard

Citaat:
Merk je op een paar galopsprongen voor de hindernis dat het niet lekker uitkomt , dan kan je vanuit dat nette basistempo makkelijk even de laatste galopsprongen iets verkorten of verruimen.

Dat doe ik dus zelden in de laatste galopsprongen, de laatste drie galopsprongen stil zitten, druk houden en wachten Knipoog
Of het moet echt niet passen, maar dat heb ik daarvoor dan al gezien Als je steeds in de laatste passen gaat rijden dan krijg je een ontzettend rommelig parcours en heb je helemaal geen ritme. Als het constant niet past zou je je galopritme iets aan kunnen passen

Citaat:
Ik hou altijd graag aan *zegt zij die al jaren niet serieus gesprongen heeft Haha! * op een netjes , vrolijk en geconcentreerd tempo aan komen rijden en de laatste paar galopsprongen laat je aan het paard over.

Iedere galopsprong is van mij Knipoog Ook de laatste passen, als het past past het en als ik ze ineens 'los' laat verdwalen ze Clown Dan krijg je toch weer dat toetrekken in de laatste passen...weg afstand Haha!
Maar met het eerste stukje ben ik het helemaal eens

Mits je paard die verantwoordelijkheid aankan Tong uitsteken
[/quote]

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 08:44

helemaal eens met gomir. En de enige manier waarop je zo leert rijden is ontzettend veel doen. Galoppeer maar eens iedere dag 20 keer over een balkje op de grond, wedden dat je op den duur kunt inschatten of de afstand klopt.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:08

Gomir , ik beschrijf niet : de teugels loslaten en fluitend achterover zitten wachten op de sprong Haha!

Maar als je zelf (nog) niet echt lekker kunt mikken en afstanden kunt zien , dan is het imo het verstandigst , makkelijkst en rustigst als je een net basistempo aanhoudttussen de hindernissen , en ook al heb je voortdurend elke pas onder controle , je bij het aanrijden WEL luisterd naar je paard en toestaat als die aangeeft wat kortere of langere galopsprongen te willen nemen.

Niet als een gek uit elkaar laten vallen die laatste 3 galopsprongen natuurlijk , als je het dan nog moet gaan redden ben je al te laat Clown .

Ik heb het over het hele proces vanaf het moment dat je je paard richting sprong stuurt. Heb je hem er in een netjes tempo op "gericht" , laat hem dan zelf kijken en luister naar wat hij aangeeft en doe DAAR wat mee.

Vaak zie je dat mensen zelf het tempo aan het bepalen zijn bij het
aanrijden op de sprong , en dat het dan niet uitkomt...
Laat dan liever het paard aangeven wat hij wil en luister daarnaar ,
niet puur loslaten en zijn gang laten gaan , maar doe wat met wat het paard aangeeft Lachen

En , zoals ik al zei , alleen met een paard dat die verantwoordelijkheid aankan en in een fijn basistempo door dat parcours heen wil / kan.

Een scheurijzer dat alleen maar HARD wil kan die verantwoordelijkheid in dit geval dus NIET aan. Zoals die van mij dus o.a. Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 09:12

mijn instructeur zegt het altijd heel simpel: als je het niet ziet, kun je het ook niet oplossen, dus dan doe je ook niets. Maar dan moet je idd wel in een gecontroleerd basistempo met een goed ritme kunnen rijden, en dat is ook al een kunst op zich!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:51

Lielle schreef:
mijn instructeur zegt het altijd heel simpel: als je het niet ziet, kun je het ook niet oplossen, dus dan doe je ook niets. Maar dan moet je idd wel in een gecontroleerd basistempo met een goed ritme kunnen rijden, en dat is ook al een kunst op zich!


Idd, je kunt niet oplossen wat je niet ziet Knipoog Al proberen een hoop mensen dat wel Haha!

Volgens mij zijn wij het best aardig eens pmarena Maar overlaten aan je paard staat bij mij toch wel een beetje gelijk aan losgooien als ik het lees(als ik je zou zien rijden valt het misschien wel mee Haha! ). En als een ander dat dan ook zo leest wordt het weer zo'n gedoe. Hebben we volgende maand een topic dat het paard steeds weigert Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 19:38

Dankjewel allemaal, binnenkort ga ik weer flink oefenen.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 20:46

Achja gomir , we zijn het wel eens geloof ik idd ook ,
Het "overlaten aan je paard" bedoel ik dus heel subtiel Haha!

Marliesje : veel plezier en succes !!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:18

oog op de sprong krijg je door ervaring, wij oefenen meestal voordat we met het springen beginnen, gewoon over een balkje galopperen netalsof het een hindernis is en afgelopen keer hadden we zo _| de balkjes liggen, (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) dan moest ik er schuins of eigenlijk in een volte overheen rijden, dan zij mijn instructeur nu 1 pas, of 2 of 3, en dan moest ik kijken waar ik moesten beginnen (het kleinste hoekje, of juist iets meer naar het midden toe) dat was ook uiterst leerzaam en het lukte ook nog eens!

mijn pony moet ik wel bij me houden voor de sprong, anders zet hij veel te vroeg af, (ik heb hem niet leren springen en dat is geloof ik bij de vorige eigenaar niet zo perfect gedaan) ik moet hem helpen anders basculeert hij niet en dan komen er vaak fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:20

Lielle schreef:
mijn instructeur zegt het altijd heel simpel: als je het niet ziet, kun je het ook niet oplossen, dus dan doe je ook niets. Maar dan moet je idd wel in een gecontroleerd basistempo met een goed ritme kunnen rijden, en dat is ook al een kunst op zich!

Mee eens
Ik zie er na jaren oefenen gewoon nog steeds geen bal van Verdrietig
Maar op die manier ben ik heel wat B en L parcoursen rond gereden en nog vaak met goed gevolg ook Lachen

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:54

Lielle schreef:
mijn instructeur zegt het altijd heel simpel: als je het niet ziet, kun je het ook niet oplossen, dus dan doe je ook niets. Maar dan moet je idd wel in een gecontroleerd basistempo met een goed ritme kunnen rijden, en dat is ook al een kunst op zich!


Helemaal mee eens! *LOL*
Ik zie zelf best snel hoeveel galopsprongen nog, en of we passen of niet. Maar eigenlijk ben ik daar helemaal niet zo blij mee. Daardoor ga ik namelijk zelf afstanden schatten, maar ik moet het in de B nog gewoon een beetje aan mn paard overlaten. Gewoon ritme en been houden.
Want als ik 'm nu in de B al te veel ga helpen, en ik weet het in het M of Z een keer niet, dan staan we stil. En dat is niet de bedoeling natuurlijk Knipoog

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:45

Ik tel zelf altijd mee!
3 galop passen van te voren inschatten en bij de laatste extra been geven *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:38

aqua schreef:
Ik tel zelf altijd mee!
3 galop passen van te voren inschatten en bij de laatste extra been geven *LOL*

waarom geef je extra been? Nergens voor nodig.