Alleen naar buiten, deathwish??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Alleen naar buiten, deathwish??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 00:23

Jazeker, helaas wel.
Mijn paard wil echt NIET alleen naar buiten, en ik wil dat wel
Ik heb haar gekocht toen ze 3 was en toen was het al een probleem...

Teneerste krijg ik haar al niet het erf af, mevrouw gaat gewoon op de rem en als je vervolgens been geeft of een tik met de zweep gaat ze omhoog en draait zich in de lucht weer om richting... juist de stal.
Dit doet ze rustig een keer of 10-20.
Als je haar dan eindelijk zover hebt dat ze van het erf af is Ziek staat ze om de 10 meter stil en begint het hele ritueel weer van voren af aan.
Meppen, sporen e.d helpt NIETS, ze gaat alleen maar meer omhoog, lieve woordjes, geduld het maakt niets uit, ho is ho bij mijn Des Boos!

Als je na veel bloed, zweet en tranen eindelijk het zandpad bereikt hebt
draait ze soms echt helemaal door.
Bokken(echt vuil bokken), steigeren, in de lucht omdraaien en dit allemaal het liefst tegelijk.
Met als gevolg dat ik al 2 keer met mijn kont in de sloot ben beland.
Paard in rengalop over de drukke weg, auto's duiken weg in de berm, hoofdstel aan gort en een paard met klapperende flanken op stal aantreffen.

Ik baal hiervan, ik wil gewoon redelijk normaal een buitenritje kunnen maken zonder gevaar voor eigen leven en dat van m'n paard.
Daar komt bij dat ik volgend jaar ook graag met haar wil crossen, wat volgens mij moeilijk gaat met een paard wat niet alleen wil lopen Huilen
Als we in een groepje zijn wil het prima, super relaxed zolang ze maar niet voorop hoeft te lopen.

Het irritante is dat ik van het zomer prive springles had bij mijn instructeur thuis en hem dit verhaal vertelde.

Hij zei: laat mij maar even..
Ik: OK, veel plezier en vergeet niet je bodyprotector Haha!

Ik liep achter hem aan en m'n ogen vielen bijna uit m'n oogkassen, dat beest liep gewoon het erf af met een lang teugeltje.
Ik loop verder met hem mee want ik denk, dit kan niet lang goed gaan.
Ze deed niets, zo mak als een lammetje Verward
Hebben we hier te maken met een dominantie probleem of merkt ze dat ik nerveus ben?

Sorry voor het lange verhaal en tips zijn zeer welkom



Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 16:37

Misschien is mijn adem niet lang genoeg..
Meestal als ze de trukendoos opentrekt en stilstaat denk ik inderdaad, OK als jij wilt stilstaan gaan we stilstaan.
Maar... meestal ben ik dat binnen een minuut of 2 alweer zat en geef ik been waardoor mevrouw weer omhoog gaat.

Slaan tussen de oren bij het steigeren, en uberhaupt slaan helpt bij die van mij niet.
Het is net af ze zich daar op dat moment voor afsluit, je komt gewoon niet meer door, ook niet met je been.
Ik vraag van het weekend even of m'n vriend meegaat en haar vastklikt aan de longeerlijn, kijken hoever we deze keer komen...
Ik wordt zelf ook wat angstiger doordat ik er nu 2 keer afgestuiterd ben, de gevolgen zijn dan niet meer te overzien en dat is best eng.
Vooral omdat die van mij niet blijft staan maar met een waas voor z'n ogen in rengalop naar huis scheurt.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 17:12

Hmm, ben niet zo into Natural Horsemanship, tenminste niet om bakken met geld aan een cursus uit te geven.
Als er een "goerroe" bestaat die alleen met dit specifieke probleem aan de slag wil gaan, prima daar sta ik best voor open.
Het gaat met de jaren al wel beter, vroeger was het pas echt een schijterd
Durfde ze niet eens alleen van de trailer naar het inrijterrein en van het inrijterrein naar de ring.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 18:03

Ja, waarschijnlijk moet ik er gewoon wat meer tijd en energie in steken om het probleem onder controle te krijgen.
Het probleem is dat je er altijd iemand voor moet "lastigvallen" in de zin van meegaan, meelopen enz.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 19:54

Ik ben vanmiddag even naar buiten geweest.
Ik had m'n vriend kunnen strikken om haar aan de longeerlijn mee te nemen.
De longe hing eigenlijk de hele tijd in een boogje en hij liep naast mij zeg maar.
Ik moet zeggen dat ze de heenweg heel gespannen en terughoudend was.
Haar hele lijf stond strak van de spanning, de rug ook superstrak.
En dat kon ik voelen dwars door mijn shabrak en m'n lamsvelonderlegger heen Scheve mond
Op een gegeven moment vond ze het allemaal toch wel heel eng en stond ze op het punt echt te gaan flippen.
Ik heb het kunnen beperken tot een beste bok en 1 keer recht overeind.
Op de terugweg hebben we de passage zeer uitvoerig geoefend onder het genot van een hoop gesnurk en blaas geluiden Schijnheilig
Terug naar huis, dat wou ze wel natuurlijk.
Als we dit nou elke week een beetje kunnen volhouden heb ik goede hoop dat ik van het voorjaar misschien wel alleen kan gaan.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 11:18

Sjuimpje, ik heb geen pony hoor Haha!
t'is wel een bloedtype van 163 wat onder een ruiter van >1.75 net een pony lijkt Schijnheilig

Maar het eerste gedeelte wat jackim zegt klopt wel: rustig blijven, op je ademhaling letten enz.enz. maar...was het allemaal maar zo simpel.

Als ik ook compleet uit m'n dak ga als zij compleet uit haar dak gaat berg je dan maar.
Elke vorm van beendruk, meppen o.i.d. is dan reden om nog meer omhoog te komen.
Dat werkt misschien bij een wat slomer/flegmatiek type die daar van onder de indruk is en denkt goh, ze wordt boos laten ik me maar weer gaan gedragen.
Dat hoef je bij die van mij echt niet te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 14 bezoekers