paard wil niet strekken!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

paard wil niet strekken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 10:23

Mijn paardje die wil gewoon niet strekken, niet in stap maar ook niet in draf.
Nou vraag ik mij af of jullie misschien tips hebben om hem te leren/laten strekken!
Alles is welkom!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:29

in welk opzicht?
Hals strekken in de stap en draf of uitstrekken in stap/draf?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:21

In Stap of draf, dus uitgestrekte stap of draf..
beetje dom dat ik dat er vergeet bij te zetten :S haha

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:23

Beginnen met kleine stukjes voorwaarts en weer terug te rijden, hier gaat het alleen om de reactie op je been (wel heel consequent zijn). Herhaal dit echt achter elkaar, dus niet 1 keer per rondje bak. Gaat dit goed, bouw dit dan op tot 3 à 4 passen voorwaarts, en dan weer terug. Als het goed is merk je dat dit steeds beter gaat, en dat je paard ook gaat verruimen. Als dit goed gaat, kun je eens een lange zijde proberen. Wel veel geduld hebben, een paard moet ook leren om zijn evenwicht te bewaren en om te verruimen. *LOL*

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:13

Zoals dandy zegt is het goed. Strekken moet uit de verzameling komen. En op die manier kom je een heel eind.
Ga niet kijken naar zijn benen. Laat hem eerst maar verruimen onder je. En vandaar uit kan je verder.

In stap is dit heel moeilijk. Dit komt omdat het paard geen zweef moment heeft. En dus zijn benen moeilijk kan strekken zonder daarbij zich in het nadeel te werken. Dus zonder op de voorhand te vallen.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:41

Hoi Hoi,

Ik ben mijn driejarige aan het beleren en inderdaad het verruimen valt niet mee van een jong paard omdat hij dit nog niet begrijpt . Verward

Misschien begrijpt jouw paardje ook niet helemaal wat de bedoeling is maar, wat ik gedaan heb, is hem eerst aan de longe te leren verruimen. Als hij in draf was en ik zei dus JA, dat hij dan een paar passen weg liep, ik liep er iets met de zweep er achter aan en dan ging hij uiteindelijk.

In het begin ging hij best wel vaak in galop maar later kreeg hij het al snel door omdat ik hem met mijn stem beloonde dat hij braaf was als hij wat verruimde.

Daarna als ik ging rijden en ik JA zei, dan liep hij ook onder mij een paar passen weg daarnaast gaf ik hem been en bereidde hem al in de hoek voor (wakker maken). Als hij het goed deed, dan ovedreef ik het belonen zo, dat hij wist dat hij het goed gedaan had.

Nu hoef ik hem alleen nog maar voor te bereidden in de hoek en dan weet hij al wat hij moet doen ik doe iets meer been er aan en hij verruimt uit zich zelf zonder dat ik nog JA hoeft te zeggen!

Mijn paard kreeg het binnen twee weken door en ik denk vooral omdat ik de klemtoon op belonen (braaf) legde dat hij weet dat hij het goed doet. Daar krijg je denk ik ook een stuk zekerder paard van dan dat je de klemtoon meer op stout legt (niet dat ik zeg dat jij dat doet hoor) maar daar krijg je een stuk onzekerder paard door omdat hij/zij niet weet wat ze fout doet.

Misschien heb je hier wat aan! Slim Nagelbijten / Gniffelen

groetjes Primadonna

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:54

Strekken bij een jong paard??
Dat kan een jong paard nog helemaal niet dus kan je dat ook niet van hem verlangen.
Mijn paard is nu 8 en hij begint nu pas een beetje te strekken !!
Wat verruimingen oefenen ja maar meer niet !!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:59

Wil niet strekken?
Ik denk eerder dat hij niet KAN strekken.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:09

Tooske schreef:
Strekken bij een jong paard??
Dat kan een jong paard nog helemaal niet dus kan je dat ook niet van hem verlangen.
Mijn paard is nu 8 en hij begint nu pas een beetje te strekken !!
Wat verruimingen oefenen ja maar meer niet !!

Mijn diertje is 3,5 en is nu zo'n 4 maanden onder het zadel. Waarbij ze 3 weken vakantie heeft gehad en ik haar maar 2 keer per week reed de eerste 2 maanden en daarna 3 keer per week en sinds kort 3 keer per week + 1 keer longeren. Dus ze is niet te hard aan het werk.
Maar strekken dat ze kan!!!

Als een paard goed wordt ingereden, als het paard nergens blokkeert en ze de bouw ervoor hebben dan kan een paard strekken. En dat doen ze als veulen al. Dus als ze het evenwicht onder het zadel hebben gevonden dan kan een paard van 3,5 jaar dat ook!

Het verhaal dat het uit de verzameling moet komen dat vind ik onzin. Je begint met middendraf en ik denk dat de topicstarter eerst met middendraf moet beginnen en daarna pas met strekken. Eerst met minder genoegen nemen. Want zeg nou zelf, wanneer is het middendraf en wanneer uitgestrekte? Uitgestrekte vind ik idd. wanneer het vanuit een verzameling in 1 keer goed naar voren gereden kan worden, wanneer de zweefmomenten langer worden, het paard gaat zitten en de voorbenen echt goed naar voren brengt.

Veel mensen kijken alleen naar de voorbenen, maar achter zit de motor. Zolang het paard zijn achterhand er niet onder zet, dan kan het paard de voorbenen ook niet verder de lucht in gooien. Een paard moet als het ware gaan zitten, dan kunnen de voorbenen spectaculaire dingen gaan doen. Voor die tijd blijft het minimaal.
Dus de achterbenen worden heftiger opgetild en gaan ook verder naar voren. Daar begint strekken mee.

Dus ga hieraan werken, kont eronder zetten. Zelf diep zitten, je bekken kantelen en op je kont zitten. Jouw buikspieren aanspannen en zorgen dat het paard zijn buikspieren aanspant. Alleen dan kan je een bol ruggetje van je paard krijgen, dan kan het kruis gaan zakken en kan het paard beginnen met de passen echt te verlengen.

Als het paad dat niet kan dan krijg je strekken in de zin van "versnellen en een ietsje verruimen".

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:54

probeer je paard door zijn lijf te rijden, ontspanning, goed aan de hulpen, aanleuning, enig sinds wat swung, van daaruit rijdt je vaak een goede uitgestrekte gang, vaak willen paarden niet strekken omdat ze niet lekker door hun lijf zijn en geen fijne aanleuning hebben, controleer dit eerst dus even en werk vanuit daar verder.