a

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 08:30

a
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:18

Het zou best kunnen dat je misschien te grof rijdt voor dat paard. Als het een heel sensibel diertje is kan het zijn dat hij bang wordt van jou correctie. Misschien werkt het beter om hem een keertje te waarschuwen als hij gaat drammen door een keertje UUH te roepen.
Het eerste wat ik bij mijn instructrice leerde wanneer mijn paard ging draken en drammen was: niets doen en alleen UUH roepen. Ik doe het nog steeds en het werkt echt geweldig!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 10:31

het is wel een serieuze mogelijkheid Janna!
ik heb je zien rijden en weet dat je niet oneerlijk bent, integendeel (je weet hoe ik erover denk, maar ik mag het niet meer zeggen van je, grijnz!), maar ik denk ook dat er soms paarden zijn die je niet kan "dwingen" dingen te doen, maar die je moet "vragen". Nu moet je dat niet overdrecen gaan zien hoor, ik ben geen doetje ofzo, maar hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel?????????????

Verward Verward Verward Verward

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:30

Christa's paard kun je ook niet op een "normale" manier aanpakken, dan schiet hij zo enorm in de stress dat je niks meer met hem kunt beginnen. Een stemverheffing is bij hem meer dan genoeg, misschien geldt dat ook voor dit paard?

Ik heb zelf een Engelse Volbloed gehad, dat was er ook eentje die je niet kon dwingen. Blijven vragen en uiteindelijk deed ze alles braaf, maar beging niet de fout om een keer te schoppen... Frusty

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:16

Ha ik heb je ook zien rijden Kwijl oeps. Ik vond je heel eerlijk rijden Leys is best gevoelig en gaat snel over de zeik. Toch deed hij dat niet bij jou hij was wel boos en hij schopte wel. Maar je bleef tegen hem praten waar hij heel goed op reageerde.
Je was heel consequent met je been iets waar menig ruiter een voorbeeld aan mag nemen en IK OOK Lachen.

Dat paard kan NOG gevoeliger zijn dan Leys en kan het misschien niet verwerken. Ik zou zeggen probeer het eens je merkt snel genoeg hoe hij reageert. En dan weet je vanzelf wat je wel en niet kan doen Lovers.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:39

Probeer het eens door te waarschuwen.
Ik ben ook zoals jij (nouja ik rijd helaas nog lang niet zo maar pak ze wel zo aan)
1 keer op de rem trekken als ze doordrammen en een flinke schop indien nodig.Toch ben ik nu ook dat waarschuwen gaan gebruiken ik grom vaak iets van let op of denk drrrr om.
Ik merke namelijk dat lodewijk bangig werd als iets niet lukt begon ie meteen hard te lopen bang voor een schop of iets.
Terwijl Floor bij een waarschuwing gewoon doordieselde

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 13:07

s
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:47

Ik bedoelde in dat topic met "te soft" eerder "te makkelijk", in de zin van, een beetje flierefluiterig rondrijden, niet consequent genoeg zijn.

Dat "uuuh!" of soms "let óp!" roep ik dus ook eerst naar mijn paard, ik probeer gedram zoveel mogelijk op die manier op te lossen. Als ik bij hem een keer te grof doorkom met mijn been dan kijkt ie me een week niet meer aan Haha!

Sommige paarden komen verschrikkelijk terug óp je been. De truc is meestal om dan niet hárder door te komen, want daar worden ze alleen maar nog vervelender van, maar liever een paar keer kort en snel achter elkaar, dat je ahw sneller bent dan zij zich op kunnen blazen. Misschien kun je dat eens proberen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:55

Ik denk dat je het snel genoeg door hebt als je te hard bent, dan zal het paard nerveus worden en angstig en vaak alsnog niet doen wat je vraagt omdat het meer met "vluchten" bezig is. Probeer goed te kijken naar hoe het paard op je reageert, en of het ontspannen aan het werk is. Dat is toch uiteindelijk de bedoeling.
Mijn pony moet je niet te vaak dwingen want dan wordt hij steeds dwarser en lastiger (echt pissig!) Ik moet dus wel consequent zijn (moeilijk), maar niet te hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:59

Zeer bruikbare tip die ik ooit kreeg van iemand die ik hoog aansla was dat ik mijn paard meer moest 'verleiden', vreemd maar het werkt.
Verleiden is wat anders dan lijmen trouwens.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 21:37

s.
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:40

janna, ik herken dit helemaal!
Mijn merrie kun je ook niet dwingen iets te doen (ergens langslopen, whaaah er zitten Pokémons achter, daar ga ik niet langs, denkt ze dan.....en dan kan ik doen wat ik wil maar het enige wat werkt is steeds iets verder ernaartoe dmv volte openen in een soort schoudervoor. Ga ik slaan, schoppen, schreeuwen, werkt ze alleen maar meer tegen).
Ook de trailer in is een tijdje een probleem geweest lang geleden, en opstijgen, en iets simpels als de teugels over haar hals(over het hoofd).....waren allemaal periodes.

Maar even to the point. de mijne is ook superkriebel op de zweep, ik hoef maar aan te leggen en ze springt bij wijze van spreke een meter de lucht in. Erg lastig als je bijv. net iets meer achterbeen wil in galop.
Ook op stemverheffingen reageert ze heel sterk, dat moet ik gewoon niet doen, daar wordt ze bang van.
Met dit soort dingen moet je leren leven. Dingen dus altijd rustig opbouwen, geen 'rituelen' veranderen.......

Ach joh, ieder paard heeft weleens een periode dattie wat minder gaat toch, misschien gewoon even een weekje rustig aan? Dat zou ik doen.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:50

Pokémons!!! Dus dát ziet ie!! *LOL* ik snapte al niet hoe hij nog steeds kon schrikken nadat al de niezende muizen door de kat waren opgevroten, maar nu heb ik de oplossing... pokémons...

Ik zal mijn paard een Nintendo kado doen Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 23:38

Ze zitten ook in het bos, achter Staatsbosbeheerbankjes, bomen, prullebakken.....en ze vallen ook uit de bomen, da's helemaal eng (het lijkt een kastanje, maar nee, dat kan nooit, het beweegt toch? en anders kijk je net zolang tot je dénkt dat het beweegt...)..allemaal píkachu's. oid. Die eten paarden, wist je dat?
Maargoed, als moddie dit wil verwijderen, moet je dat snel doen, hoezo offtopic....... Party!!