Tenen naar binnen: instructeur snapt het niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Tenen naar binnen: instructeur snapt het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 02:01

Vandaag was het beetje frut weer om 4 uur en onze les bleef binnen. Ik reed op Misting voorop en vond het heel goed gaan. Alleen 1 ding doe ik altijd gewoon fout. Ik doe mijn tenen niet naar binnen. Ook stond er iemand langs de kant en zei allemaal opmerkingen en ook de hele tijd maarre Fleur je tenen staan echt ver naar buiten. (aardige opmerkingen hoor daar was echt niets mis mee) Ook mijn Instructeur zei de hele tijd Fleur doe je tenen eens naar binnen! Na een tijdje vroeg ik mij echt af waarvoor ik mijn tenen naar binnen moet doen! Dat je been beter ligt? Maar dan zit ik er echt keiverkrampt op.

Dus mijn instructeur vraagt mij even in het midden te komen staan en kijkt wat ik nou fout doe. Dus hij verlegt mijn been iets maar zijn conclusie was dat hij het niet snapte.

Maar ik dus ook niet. Wat moet ik doen om die tenen naar binnen te krijgen en is het wel zo van belang behalve dat je houding netter is?

Hier een paar foto tjesd. Morgen worden er waarschijnlijk foto's van mij op Misting gemaakt dus dan zijn die wat recenter.

Galop:
Afbeelding

Draf:

Afbeelding

Dit is dan wel het been waarbij ik vind dat het het ergste is. Ik hoop dat er bruikbare tips bij komen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 02:36

Knieen aansluiten= tenen naar binnen.Tenen naar buiten= knieen van het zadel.Probeer t maar eens uit.

Ze mogen een klein stukje naar buiten steken, zodat je je been aan kunt leggen, en je eventuele spoor inwerking heeft.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 09:18

iig is het van belang als je ooit met sporen wil gaan rijden, zo prik je hem de hele tijd in zijn ribben. Verder drijf je dmv het aanspannen van je kuitspieren en door je tenen zo naar buiten te draaien zijn die al gespannen (probeer maar eens terwijl je dit zit te lezen).

Als je volgende keer gaat rijden: Opstappen, hakken uitdrukken, hand onder je dijbeen leggen en naar achteren toe er onderuit trekken. Op die manier liggen je bovenbenen al vlakker aan het zadel, je rijdt dan nl op de binnenkant ipv op de achterkant. Dan kan ook je knie rustig tegen het zadel liggen, en je onderbeen ontspannen afhangen. Wedden dat je voeten dan al veel rechter zijn!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 09:38

Lielle schreef:
. Verder drijf je dmv het aanspannen van je kuitspieren en door je tenen zo naar buiten te draaien zijn die al gespannen


Ik heb het eventjes geprobeerd maar als ik juist mijn tenen naar binnen wil houden is heel mijn onderbeen gespannen. Als ik helemaal ontspannen op de pony zit is dit gewoon de houding. Daarom rijd ik altijd zo omdat ik zo meer ontspannen kan rijden Maar omdat iedereen er wat van zegt wilde ik het eens goed doen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 09:42

Probeeer die truc met je hand onder je dijbeen eens. Je draait nl al je knie naar buiten en dan gaat je teen (recht onder je knie) ook mee naar buiten. Als je dat wil tegen gaan, zul je idd je kuit weer spannen, als je niet het echte probleem oplost.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 09:46

Oke, ik ga direkt misschien weer op de pony rijden van gisteren en dan worden er foto's gemaakt waarschijnlijk. Ik zal het eens proberen. Ben benieuwd!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:19

succes Dat word niet makkelijk ik heb het zelde probleem en ik heb ook al van alles geprobeerd het lukt mij ook nog steeds niet.
IK heb het idee dat waneer mijn tenen naar buiten staan ik meer grip heb en dat ik beter kan blijven zitten onzin natuurlijk maar dat idee heb ik als ik het probeer mijn tene naar binnen draaien gaat het voor geen meter.
Ja in stap wil het nog wel maar dan houd het ook op.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:22

probeer anders eens met a-symetrische beugels te rijden, of scheve beugelblokjes in je beugels te doen. Bij mij heeft dat echt geholpen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:17

in godsnaam geen scheve beugelblokjes gebruiken

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:07

Iets uit stekende tenen zijn niet verkeerd. Zoals je zij die ontspanning en op het paard heen. Je knie kan alleen naar achteren bewegen. En niet opzij. Je dijbeen onder je vandaan trekken is geen opsie omdat dan je onderbenen naar buiten gaan staan.

Je been moet eigenlijk uit je heup gehaald worden. Dus los gekoppeld worden. Zodat je bovenbeen vlakker op het zadel zit. Waardoor je onderbeen mee om het paard heen zit en je teen ook rechter is.

Dit doe je door je benen uit te zwaaien. Dus vanuit je heup zwaai je bijde benen opzij. En laat ze dan weer terug vallen. Je zit zo meer op je kont. En je been gaat vlakker liggen.

Je tenen blijven altijd wel iets uit steken. En dat is ook goed. Ik doe het zelf ook te erg.

Wat ook helpt is je knie laten zakken.

Oefenen en oefenen hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:42

De reden waarom jij je tenen naar buiten steekt is omdat je op de achterkant van je dijbeen zit, en ook iets te ver achter in het zadel. Meer voor in het zadel gaan zitten. Probeer je been maar eens van het zadel te doen, naar achter te bewegen, Vanuit achter tegen het zadel aan naar voren bewegen, dan zit je automatisch op de binnenkant van je dijbeen, je zult zien dat als je dat voorelkaar krijgt, dat het geen probleem is om je tenen naar binnen te krijgen, dat gaat dan automatisch.

Veel succes!!!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:53

Dan loop je soms wel nog tegen het probleem aan dat als je bouw niet helemaal handig is (of niet past bij de bouw van je paard of vooral pony) dat je in die houding niet goed kan drijven met je onderbeen.
Ik heb het namelijk ook en ik merk dat ik dan vastloop in mijn knie... Ik moet met de binnenkant van de kuit drijven, maar kan die niet op die manier genoeg naar binnen krijgen omdat mijn knie nu eenmaal niet zijwaarts kan knikken. Ik moet mijn knieën dus wel iets draaien om aan te kunnen sporen. Bij een groter paard dat van onder breder is dan van boven heb ik er minder moeite mee dan bij een rond-lijvige pony waar ik net op pas. Ik heb bij de laatste namelijk maar heel weinig of vrijwel geen lijf vanaf mijn knie. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Is dus niet altijd alleen maar een houdingtechnische fout, maar soms ook een houdingtechnische en rijtechnische moeilijkheid...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:13

ja ik snap wat je bedoelt. Ik noem maar een overdreven voorbeeld, zelf heb je X benen.... maar als je op een tonnenronde pony gaat zitten heb je het probleem dat het niet goed 'past' zeg maar. (kweet nie of het ook echt zo is, maar om maar even een voorbeeld te noemen).

Bij mij werk het ook om je bovenbenen naar binnen te draaien, dmv wat josien zei, dus je benen uitzwaaien zeg maar. Dan zit je knie ook meer naar binnen en je tenen dus ook. Maar ik krijg dan het probleem dat ik niet 'weet' hoe ik mijn krachten goed moet gebruiken, dan is mijn evenwicht meteen een heel stuk minder.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:26

heeft het ook niet met je bekkenstand te maken ?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:36

Ga eens gewoon op de grond staan, tenen naar voren, benen wat uit elkaar. Dan zak je door je knieen. voila, zo hoor je op je paard te zitten. Al je dat kan, kun je het ook gewoon op je paard doen.

Als je je tenen naar voren hebt ligt ook de rest van je been correct. Als je je been naar buiten draait kun je nooit goed op je kont zitten met benen die aan je paard liggen.

succes met verbeteren, is echt heel erg moeilijk als het er eenmaal in zt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:02

Maar er is wel verschil in hoe de hoek tussen onder- bovenbeen en heup is... Ik heb dus zelf ook iets x-benen en als ik dus mijn bovenbeen goed heb liggen steken mijn onderbenen af. Wil ik drijven, dan kan ik die onderbenen alleen aan het lijf krijgen als ik mijn benen iets draai. Bij een gevoelig paard hoef ik bijna geen been te geven en dan is het draaien maar minimaal, maar wil ik sterker in kunnen werken, dan wordt het draaien wel erger... Ik drijf dus ook vaak naar achteren als ik hard moet werken. Ook vanwege het kracht kunnen zetten. Dat staat helemaal lelijk en is slecht voor je evenwicht.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:15

laurae schreef:
Ga eens gewoon op de grond staan, tenen naar voren, benen wat uit elkaar. Dan zak je door je knieen. voila, zo hoor je op je paard te zitten. Al je dat kan, kun je het ook gewoon op je paard doen.


succes met verbeteren, is echt heel erg moeilijk als het er eenmaal in zt.


ik snap dat het zo de houding is zoals je op een paard moet zitten. Maar dat is toch heel moeilijk, een paard past toch nooit precies in die pasvorm zeg maar?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:29

Haha!

de theorie is van wel. Ik heb een keer erg goede zitles gekregen met theorie en alles er bij, en ze liet mij toen zien dat daar het idee van je rijhouding vandaan komt. Als je zo staat sta je volledig in balans. Als je zo zit zul je ook volledig in balans zitten. leun je te ver naar voren met je bovenlichaam zul je naar voren vallen als je stilstaat. Dat doe je ook op je paard alleen zul je dan bv je knieen aan gaan knijpen om er niet af te vallen.

En het klopt ook. Probeer het maar eens als je stil staat. Dan kun je goed voelen wanneer je in evenwicht zit, en dat is als je die houding aanneemt.

Niet dat ik nu overigens zo'n bijster goede zit heb, maar ik doe hard mijn best om rechtop te blijven zitten met tenen naar voren en ontspannen schouders Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:31

Mijn rechtervoet wijst ook altijd naar buiten. Mijn linker niet. Conclusie: ik spoor gewoon niet. Maar ja, vertel eens wat nieuws Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:50

Geen mens is recht net als elk paard. Je moet je trainen om goed recht te zitten. Dus je moet ten eerste weten hoe dat moet en dan kun je gaan trainen.

Wat laurea zegt vind ik goed. Probeer dan te voelen hoe jouw gewicht op je voet zit. Ga is in die stand gewoon wat zwaaien. Naar voren en naar achteren. Dan merk je wat ze al zij dat je gaat spannen om niet te vallen.

Ik laat de mensen in het begin altijd eerst voelen hoe ze in evenwicht kunnen zitten. Dit doe ik door eerst die grond oefening te doen. En ze dan op hun paard te laten stappen en dan precies het zelfde te laten doen. Je beweegt op je paard naar voren en dan naar achteren. Dat doe je een paar keer. Dan laat je je rustig terug komen zo ver dat je ontspannen zit, en dus in evenwicht zit. Dit kan je ook met je benen doen. Gooi ze eerst wijd uit zoals ik beschreef. En ga dan ook is je benen bewegen naar achteren naar voren enz. Dan laat je ze terug komen zover dat je lekker zit.
Tijdens deze oefeningen moet je goed je zwaarte punt in je zadel blijven houden. Dus rustig met buik adumming blijven adumen.
Je zult merken dat je meer rechter op zit en dat je been onder je lichaam zit. Om dit vast te houden blijf je je voet naar de grond denken. Laat je je knie zakken en hou je je heupen open.
En als je nu is naar beneden kijkt naar je voet. Dan zie je dat je tenen niet zo meer uit steken als daarvoor.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 22:34

Vandaag heb ik op mijn verzorgpony gereden en gekeken hoe het nu ging.
Het is een TOTAAL andere pony. De pony van zaterdag is een best iele pony van 1.39, heel snel en mijn bene steken dr dus wel een stukonderuit. Ze heeft een vzh- kunststof zadel richting dressuur. Brenda is een tinker van ongeveer 1.50 heel breed en heeft een dressuurzadel. Bij Brenda heb ik veel minder last van mijn tenen die naar buiten staan alleen in de galop heel erg. Maar vandaag lette ik er dus op en ik kon op een gegeven moment niet echt meer rijden van een pijn bij mijn lies/heup. Dat klopt natuurlijk ook weer niet misschien toch gewoon mijn benen die zo staan?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:19

Je hebt steeds naar beneden gekeken. Op die manier ga je je heup spannen en je boven been. Dat kan de pijn verklaren.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:30

Hoe los ik mijn probleem dan op, ik heb dus hetzelfde dat mijn tenen naar buiten gaan staan, maar ik ben zelf vrij lang (1.85), mijn bovenbeen past al niet goed "achter" de wrong van mijn zadel, mijn paard is niet hoog (1.65), vrij iel en ik steek er een klein stukje onder uit, plus dat ik ook nog eens X-benen heb. Voor mij is het gewoon onmogelijk om zonder pijn in die houding te zitten. Bovendien kan ik hem in de juiste houding ook niet goed aandrijven omdat mijn been ahw een beetje om zijn buik heen moet vouwen (dat is al slecht voor mijn knie en dat voel ik als ik intensief les heb gehad). Bij mij en mijn paard is het volgens mij gewoon anatomisch niet mogelijk, kan dat? En is dat heel erg als je verder geen wedstrijden rijdt maar wel lest om hogerop te komen?

PS Ik rijd overigens zonder spoor en wil dit ook blijven doen omdat mijn paard erg gevoelig is op de hulpen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:52

Je kan ook gewoon 's avonds op de bank eens wat gaan oefenen. Voet strekken en dan weer naar boven doen, afwisselen met een draaiende enkel beweging. Als dit makkelijker gaat en niet meer pijnlijk is kan je als afwisseling ook je tenen omhoog doen(hak naar beneden) en dan heel voorzichtig je voet iets naar binnen draaien. LET OP nooit forceren!!! Dus heel langzaam opbouwen, eerst een paars seconden, dan weer iets langer enz. Altijd afwisselen met een andere oefening en met regelmaat ontspannen. Succes.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:56

Met x benen word het inderdaat moeilijker. Je had beter o benen kunnen hebben hé.

Goed je been uit je heup koppelen. Dus regelmatig je been wijd uit gooien. Dan koppel je been uit je heup, en kun je beter zitten zonder pijn te hebben.
Ga niet te ver. Voel je de pijn opkomen. Stop er mee. En ga het uit bouwen.