uitstrekken, piaffe en buigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 20:55

Ik heb even drie vraagjes..

1) Hoe laat je een pony een uitgestrekte draf doen? Veel pony's doen dat bij de middendraf al, en veel zeggen er tegen mij dat je hem zo laat strekken (gewoon middendraf laten doen) maar Robin strekt dan echt niet hoor!

2) Wat zijn de hulpen van een Piaffe?

3) Robin is altijd opgericht gereden, maar ik wil juist dat hij meer buigt in zijn hals. Wat doe ik hieraan, en welke hulpteugel raden jullie mij aan tijdens het longeren (en wanneer mogelijk, tijden het rijden)

Alvast bedankt!!

[Edit Karin] titel iets duidelijker gemaakt [/edit]
_________________
<FONT COLOR="blue">Door Shanaia [quote]Ik wil Nathalie als me kleine lieve zusje [quote]</FONT>
<FONT COLOR="red">Robin, ik hou van je!</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-14 21:05 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:00

als je hem lager wilt hebben. Been geven.. Hand er iets openen en heel iets naar voren zetten en naar je hand toe rijden. Moeilijk uit te leggen want het is een gevoel-verhaal.

Wil je gaan piafferen dan?? Verward

Een hulpteugel voor het longeren raad ik je de pessoa teugel aan.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:20

volgens mij moet je je paard zo ver verzamelen dat hij zijn achterhand er super onder heeft, dat hij gaat zitten en dan bijdrijven en tegenhouden met een zachte hand... maar zeker weet ik het niet!!

Een tip vraag je instrukteur/trice.... maar piaffeer pas als je er klaar voor ben....

wat voor klasse rij je dan nu?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 22:31

Ik train hem op M niveau, maar ik vroeg het niet omdat ik dat zo zeer wil oefenen o.i.d. maar ik wilde gewoon kijken of hij het snapt. Dus gewoon voor 1 keer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 00:49

Uitstrekken kan pas als een paard voldoende balans heeft en voldoende kan "doorveren" in de bovenlijn. Eigenlijk geldt dit voor vrijwel alle oefeningen Haha! het paard moet sterk genoeg zijn om heel veel te kunnen stuwen, maar daarbij wel in balans te blijven. korte stukjes, veel schakelen, zorgen dat hij echt "electrisch" aan je been wordt is de beste voorbereiding. Hele lange zijdes door de baan klappen heeft voor de training weinig nut.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 06:35

Hihi, dat zou handig zijn, een knopje voor de piaffe Haha! maar als het zo makkelijk zou gaan dan zou ik geen dressuur meer rijden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 10:10

Als paarden heel hoog gereden hebben hebben ze inderdaad een knopje voor de piaffe. Denk je dat Robin dat knopje al heeft Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 16:34

Ik weet het niet, daarom wil ik het proberen. Hij heeft hoog gelopen (zz) Scheve mond\

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 17:44

Nat,

het uitstrekken: je moet zorgen dat je je paard heel goed in balans hebt, en super op de achterhand.
Het paard mag dan niet gaan versnellen, dus je moet een constante druk op de teugels hebben, daarna moet je hem met je been van achter naar voor rijden.

Een paard dat ZZ heeft gelopen MOET dat kunnen.


Piaffe: begin er niet aan, wanneer je het zelf niet kan is het te moeilijk om te kijken of je paardje het kan, Kunt het beter aan iemand vragen bij jou in de buurt die het zelf kan. Ik denk als ik eerlijk ben dat je paardje het niet kan, omdat piaffe in het ZZ niet voorkomt.


laag stellen: je moet zorgen dat je paardje door zijn rug gaat lopen en met de achterhand mee gaat, Je moet hem als het ware willen halslaten strekken, dan heb je hem diep.

Groetjes Lara

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:48

ik zou pas aan de piaffe beginnen als je zelf ook zz rijd... dan pas kan jij je daarop concentreren.... en paiffe wordt trouwens helemaal niet in zz gevraagd of wel.... toch pas in de grand-prix of Pr. St. George???? of ben ik nou gek Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 19:33

Piaffe komt pas voor in de Grand Prix dus er zijn eigenlijk geen ponys die dat kunnen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 19:41

zie je wel ik dacht al zoiets dus jouw pony kan dat 'officieel' niet dat wil niet zeggen dat hij het helemaal niet kan maar zijn (zoals Steef al zegt) maar weinig pony's die dat kunnen..... dus de kans is klein dat tie vanjouw het kan!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 20:20

Ja, nouja. Ik wil gewoon kijken of hij het kan. Ik heb er niet veel aan als jullie zeggen dat hij het WAARSCHIJNLIJK toch niet kan.. kan het toch proberen!? Verward Omdat er op marktplaats die zwarte pony te koop stond, die Z dressuur gereden werd, die kon Piaffe, dus ik dacht, misschien kan Robin het ook wel!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:53

probeer het als je het echt graag wil maar tis niet makkelijk!!!! je paard moet zo gereden wordn dat je dnekt dat je droomt!!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 21:00

Hihi, maar nu nog antwoord op de vraag. HOE laat je je paard piafferen? (of hoe zeg je dat?>) Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 21:18

Uit het boek ‘Dressuur, ruiter en paard in perfecte balans’ van Jennie Loriston Clarke (een aanrader!)

Piaffe
Bij de piaffe wordt de uiterste verzameling in draf gevraagd. Het is een diagonale beenzetting waarbij zeer veel impuls nodig is. De achterbenen worden sterk onder-gebracht waardoor de voorhand lichter wordt, de croupe zakt, de benen worden ge-heven in een verende gecadanseerde draf en het paard blijft de hele oefening op 1 plaats. De knie-, sprong- en kogelgewrichten moeten zodanig gebogen worden dat de teen van het voorbeen boven de kogel van het andere been komt. Bij de achterbe-nen wordt de teen ter hoogte van de andere kogel geheven. Paarden die van nature een ronde actie hebben, tonen meestal een verhevener piaffe dan paarden met vlak-kere gangen. Cadans, kracht en een goede houding zijn echter belangrijker dan de hoogte van de passen.

De hulpen voor de piaffe
De eerste hulp voor de piaffe is een halve ophouding, vervolgens rijdt u voorwaarts met de zit die licht blijft, zodat het paard zijn rug omhoog kan brengen en zijn croupe kan laten zakken. De kuithulpen zijn licht en in het ritme met de passen. Sommige paarden pakken het ritme beter op wanneer men de benen om de beurt gebruikt, andere reageren beter op beide benen tegelijk. De handen moet heel licht aangeven dat het paard op één plaats moet blijven en toch voorwaarts blijven toestaan. Bij een ervaren combinatie kan de ruiter meestal de piaffe aangeven door alleen maar recht-op te zitten en kuithulpen te geven, en houdt hij het paard op één plaats door de op-richting van het bovenlichaam.

De hulpen op een rijtje:
-Maak een halve ophouding
-Rijd het paard voorwaarts met een licht recht bovenlichaam en zit en hele lichte teu-gelhulpen
-Beenhulpen moeten zacht en zwaaiend zijn
-Ruiter moet op het paard afgaan; als het goede passen maakt moeten lichte, diago-nale hulpen gegeven worden
-Als het paard ‘kleeft’ gebruikt u beide benen tezamen in het ritme van de passen om meer impuls te krijgen, maar de passen niet te versnellen

Genoeg zo? Valt nog niet mee lijkt me!
Dit boek is echt een aanrader! Er staat ook in hoe je de piaffe aan kunt leren, zowel vanaf de grond als onder de man, maar das een heel verhaal en ik heb geen zin om dat over te typen, dan moet je het boek maar kopen! Uitgestrekte draf staat er ook in, maar dat moet je zelf maar lezen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 21:20

klopt het boek is idd een aanrader ongeloofelijk goed boek! succes er mee tis niet makkelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 00:49

In Duitsland worden pony's overigens doorgereden tot op PsG of GP niveau. Overall ligt het niveau bij een veel grotere groep veel hoger daar.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:45

Als je pony het niet kan is het echt moeilijk alleen hoor!
De hulpen staan wel heel duidelijk uitgelegd hierboven maar het lijkt makkelijker dan het is. Ik heb met een Lipizzaner wel piaffe gedaan, het was een merrie die dat bij ons op de manege geleerd heeft. De eerste paar keren hield mijn instructeur het paard nog vast en gaf met de zweep hele zachte tikjes tegen de benen en tegelijkertijd moest ik de hulpen geven. Na een tijdje kan dit dan los en moet je paard leren om steeds beter die achterhand te gebruiken.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 10:47

Citaat:
Op 2001-10-15 19:33, schreef Steef:
Piaffe komt pas voor in de Grand Prix dus er zijn eigenlijk geen ponys die dat kunnen.


sorry STeef, dat is kul!
er zijn best ponies die de piaffe kennen, o.a. Red Debil, de pony waar Kirsten Bekker(s?) EK's mee gereden heeft, kende de piaffe en de passage! Maar het zal van een pony in (Nederland) nooit in dee proefje gevraagd worden nee!

EN Nathalie: als ik jou was zou ik de piaffe ook niet zomaar even uit gaan proberen, je kan er heel snel dingen mee gaan verpesten, zowel voor je pony als voor jezelf!

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:33

Euh, als die van jou het kan.......Kom je het ons dan ook FF leren???? Schijnheilig

Maw. piaffe leer je niet even, daar gaat jarenlange training overheen!!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:18

Citaat:
Op 2001-10-16 10:47, schreef Tender:
sorry STeef, dat is kul!
er zijn best ponies die de piaffe kennen, o.a. Red Debil, de pony waar Kirsten Bekker(s?) EK's mee gereden heeft, kende de piaffe en de passage! Maar het zal van een pony in (Nederland) nooit in dee proefje gevraagd worden nee!


Wijs jij mij eens netzoveel ponys als paarden aan die Piaffe kunnen? Er zijn er misschien een paar die piaffe en passage ed kennen. Het zijn er zo weinig. er zijn gewoon veel meer paarden die dat kennen gewoon omdat je met de paarden naar de Grand Prix kunt en je bij de ponys niet verder kunt komen als de Z2. Daarom zijn er ook zo weinig ponys die dit kunnen, omdat dit bij de ponys gewoon niet gevraagd word.
Ik heb het hier wel over NL want in duitsland (lees ik net van Zep) gaan ze door tot Prix St. George of Grand Prix.
Dit is niet boos bedoelt hoor!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:36

Ik denk dat het idd heel moeilijk is aan te leren, maar neem nou mijn vorige pony. Die had er waarschijnlijk wel aanleg voor! Haha!
Zij was vaak erg druk en opgefokt. Wanneer ze heel graag naar voren wou en als de ruiter zijn/haar handen sloot en daarbij wat kuitdruk gaf, begon ze zo te piafferen. Niet dat dit natuurlijk een goede manier was (het zou ook vast geen geweldige piaffe zijn geweest Haha! ), maar de aanleg had ze er dus wel voor!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:47

Citaat:
Op 2001-10-16 15:18, schreef Steef:

Wijs jij mij eens netzoveel ponys als paarden aan die Piaffe kunnen? Er zijn er misschien een paar die piaffe en passage ed kennen. Het zijn er zo weinig. er zijn gewoon veel meer paarden die dat kennen gewoon omdat je met de paarden naar de Grand Prix kunt en je bij de ponys niet verder kunt komen als de Z2. Daarom zijn er ook zo weinig ponys die dit kunnen, omdat dit bij de ponys gewoon niet gevraagd word.
Ik heb het hier wel over NL want in duitsland (lees ik net van Zep) gaan ze door tot Prix St. George of Grand Prix.
Dit is niet boos bedoelt hoor!


grinnik, je herhaald exact wat ik typte, druif!!!

ik bedoelde het ook niet boos hoor, netzo min als jij, grinnik!
maar ponies kunnen het dus wel, er zijn ook vast wel meerdere die het aangeleerd is (ongewijfeld niet zoveel als paarden), en idd omdat het 1) niet gevraagd wordt in wedstrijden 2) de meeste ponyruiters die rij-ervaring nog niet hebben.

Maar zoals gezegd, ik heb in de Hoefslag ooit eens gelezen dat Red Devil van Kirsten Beckers het wel kan, zowel piaffe als passage!!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:55

haha, je lijkt Desiree wel. Die noemt me ook altijd druif als ik iets stoms zeg. Haha!

Ik heb dat ook in de hoefslag gelezen ooit. (toen ik nog klein en onschuldig was!