Bij de linkergalop geen druk op rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Bij de linkergalop geen druk op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 10:49

Jawel, het ene probleem is verholpen en er komt weer een ander probleem om de hoek kijken.
Maar goed, dat is paardrijden.

Linkergalop, zolang ik de hoefslag volg ziet het er goed uit. Licht stelling naar binnen, schouders mooi recht, goed onderspringend en ondertredend achterbeen, lekker los door het lichaam en een mooie bovenlijn.
Maar dan....

Ik wil een volte draaien, ik heb geen druk meer op de buitenteugel (rechts). Ik wil met mijn binnenbeen toch naar die buitenteugel rijden. Met links hou ik wat stelling, zet mijn hand niet vast, geef lucht, zit zelf goed meegedraaid naar links en de volte wordt groter en groter.

Bij de A en bij de C gaat de volte nog wel. Maar bij de B of E is het een ellende. Het ziet er daadwerkelijk niet uit. Ik rij bijna gewoon de bak rond op de binnenhoefslag in plaats van een volte.

Ik weet wat ik moet doen. Links loslaten, met binnenbeen naar de buitenteugel rijden, desnoods een pasje opzij laten wijken, eisen dat ze die hand opzoekt. Maar het lukt me niet. Ik kan zelf geen druk krijgen op rechts.

Begin maar te roepen "privéles, instructie, hulpteugel of wat dan ook" maar dat heeft geen nut. Privéles heb ik, maar helaas volgende week zaterdag pas weer en ik wil niet nog een week aanklooien en de linkergalop niet rijden is geen optie. En een hulpteugel gooi ik er niet om, daar vind ik het probleem nog niet ernstig genoeg voor, het is nog een jong paard wat het moet leren.

Dus wie heeft goede tips? Het mag ook met longeren zijn en dan wil ik wel hulpteugels gebruiken.

Alvast bedankt!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:45

Dat is inderdaad een lastig probleem. Ik heb er zelf ook last van en ik heb geen jong paard.
Ik heb les van een instructeur waarbij losheid in de hals op nummer 1 staat. Ik denk dat ze misschien toch vast houd. Soms hoeft het maar een klein beetje te zijn, maar dan pakt ze vast en kan ze zo gaan rennen met je. Voor de rest buitenteugel goed op de plaats houden, maar dat weet je zelf ook wel. Ze zal uiteindelijk toch zelf de buitenhand opzoeken.
Ik vind het moeilijk om vanaf hier er verder iets over te zeggen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:32

Dit is een heel begrijpelijk maar lastig probleem. Jonge paarden hebben al moeite met een volte en dan nog in galop.
Even een paar punten voor je zelf.

Je zegt dat je zelf mee draait. Heel goed, maar zit je dan ook ligt op je binnen zitbeen knobbel.
Neem je handen goed mee. Niet te veel natuurlijk. Maar zoveel dat je buitenhand boven de schoft is.
Teken je voor je zelf de loop van de volte voor je uit.

Als je al deze dingen al doet. Pak dan is een grotere volte. Of een halve volte. gaat het hier nog mis. Neem dan een zweepje naar beneden hangend in je buitenhand. Op het moment dat je stuurt, en je zeker weet dat het goed is. En je paard toch onder je vandaan loopt. Steek dan het zweepje even naar buiten, dus niet slaan. Als het goed is gaat hij hier al voor opzij naar binnen en weer onder je. Beloon hem, en doe het nog een keer. Reageerd hij niet. Even een klein tikje met die zelfde zwaai beweging.
Die zwaai beweging is in het begin een grote beweging. Later hoef je de zweep als het goed is alleen nog maar te bewegen. En nog later hoef je enkel je buitenbeen even opzij te doen. Helpt meer dan dat getrek en geduw.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 11:47

Helaas maar weinig tips.
Ik heb gisteren toch les gehad en daarbij ging het erg goed.
We weten dat het probleem dus simpeler is als gedacht.

Ik heb nog steeds een gekneusde enkel aan de rechterkant. En als je daarmee gaat paardrijden dan kan je er toch minder kracht mee zetten.
Wat was het nu... ze liep niet echt over de schouder weg, dat viel op zich mee. Ze liep door mijn rechterbeen heen, dus haar achterhand zwaaide meer uit dan de voorhand.
Dus als ik 2 teugels in mijn linkerhand deed, mijn rechterhand langs mijn been liet liggen met een zweep erin dan ging het wel goed.
Dan voelde ze het zweepje daar liggen.

Dus gewoon ondanks de pijn toch meer doen met mijn rechterbeen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:00

Of het zweepje er zo lang bij houden. Hoe meer dat je met je enkel doet. Hoe langer het duurt dat het genezen is.
Het is de keus wat je maakt hé.

Fijn dat je er achter ben hoe het kwam.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 17:52

Ja, een oud bericht omhoog gehaald.
Helaas... het probleem is nog niet opgelost.
Het zelfde probleem is weer terug.
Linksom loopt ze op een volte gewoon door mijn buitenbeen heen. Ik kan een schop geven of een tikje achter de kuit, het boeit haar niet.
Iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:14

Alleen op de linkervolte in galop? of ook in draf en op rechts?
Kan je haar op de grond zijwaarts laten gaan door je hand op de plaats van je been te leggen? Leer haar eerst op de grond en daarna erop vanuit stilstand wijken voor druk... Dan weet je in ieder geval zeker dat het geen onbegrip is. Ga dan in stap en draf de volte openen en sluiten dmv je benen, stukjes wijken. Daarna zou ik met die galop verder gaan oefenen. Lukt het dan niet vind ze het gewoon echt moeilijk!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 23:35

Het ligt aan mij.
Ik merk dat ze het moeilijk vindt, omdat ze het moeilijk vindt gaat ze versnellen op de volte en ze galoppeert al zo ruim en daardoor voor mijn gevoel erg hard. Maar op die volte gaat ze dan echt hard. Wat doe ik... ik hou mijn linkerteugel dan te strak om toch stelling te houden en ik vergeet de buitenkant.
Daarna kom ik opeens met mijn buitenteugel en buitenbeen, maar dan is ze al teveel uitgezwaait dus ik kan het dan nooit meer goed krijgen.
Ze gaat al sneller zodra ik de volte inzet.
Het is vooral bij een volte op het midden, bij A of C gaat het nog wel. Alleen in de galop en alleen linksom.

Het ligt dus aan mij en ik weet wat ik moet doen. Alleen tussen theorie en praktijk zit nog een gigantisch verschil.... helaas.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:21

Volgens mij is stelling het gevolg van een correcte buiging om je binnenbeen, daar heb je je binnenteugel in principe niet bij nodig. Vooral als je paard makkelijk door de buitenkant heen valt, is de kans groot dat je hem gaat VERbuigen ipv buigen als je teveel aan de binnenkant zit. Je moet eerst volledige controle over tempo en richting hebben voordat je kan werken aan stelling en buiging.

Tjalko heeft ook wel problemen gehad in de galop en ook op de linkerkant had hij erg de neiging om naar buiten uit te breken en het dan op een lopen te zetten. Wat mij erg heeft geholpen is om in een volte steeds beide schouders met je buitenteugel naar binnen te zetten. Je moet hierbij wel uitkijken dat je buitenhand niet over de manenkam heen komt (dat gaat hij kantelen). Het voelt niet altijd even soepel en ziet er ook niet altijd mooi uit, maar Tjako leerde hierdoor wel in zijn lijf te buigen ipv in zijn hals.