paard is zo sterk...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

paard is zo sterk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 20:52

nou Luna is een merrie van 4.5 jaar oud.
Op zich is het een schat van een paard (nou ja voor zo,n jong ding dan Haha! ) Maar ze is zo sterk, ze wil NIET nageven ze steekt haar hoofd naar beneden en legt dus al dat gewicht in jou handen. Op die manier kan je dus eigenlijk al niet sturen door het gewicht in je handen.
Ophoudingen maken helpt niet want gaat ze nog meer hangen.
Ik kreeg toen het advies, veel overgangen maken maar dat werkt niet, als je haar wil terug nemen moet je echt aan die teugels gaan hangen anders dendert ze gewoon door!! Heb je haar eindelijk terug en wil je een versnelling hoger dan rent ze echt weg.
Hoe kan ik dit oplossen??
Volgens mij neemt ze me op dit moment gwoon in de zeik omdat mijn voet nu in het gips zit en ik niet zo kan rijden als ik zou willen, maar toch....
Ik moet ergens een fout hebben gemaakt want ik heb haar zelf ingereden. Kan dus niet zeggen dat het de schuld van iemand anders is. Haha!
Ik heb meer jonge paarden ingereden en dat ging eigenlijk goed.
Bij Luna is het voor het eerst dat ik dit probleem heb.
Zijn er meer mensen die dit kennen?

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:29

Als ze gaat hangen, flink been geven, ze zal dan wel stoppen.. Ik kreeg ook eens advies als je paard echt hard hangt, je opeens je teugels loslaat zodat ze naar onderen valt zeg maar..

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:35

Klinkt mij bekend in mn oren,
mijn haffie van 7 is ook echt onwijs sterk. aan de teugel rijden lijkt haast onmogelijk. er komt nu al iets verbetering in. ik rij ook veel overgangen en longeer hem ook redelijk vaak en hem dan heel erg op de stem laten lopen, veel op de stem trainen en zelf altijd rustig blijven. dat heeft bij mij best redelijk geholpen. ik moet met mijn paardje vooral veel geduld hebben
heel veel succes met jouw paardje

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:18

Klinkt mij ook heel bekend in de oren!!!

Alhoewel het bij mij wel binnen een week over was Haha!
Op het moment dat ze wou gaan hangen liet ik gewoon in 1 keer alle teugels los, de eerste keer lag ze bijna plat op der bekkie.
De keren daarna werd ze al voorzichtiger.

Loslaten en gelijk weer oppakken, en natuurlijk lekker in jouw tempo laten doorlopen.
Dus zo snel dat ze niet eens de kans krijgt zich te realiseren dat ze er weleens vandoor kan gaan Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:25

Wat ik denk dat het probleem is. Dat je paardje geheel op de voorhand loopt en jouw handen(bit) gebruikt om niet voor over te vallen.

Neem is een lang ligt touw en maakt dat aan het bit vast. Of je moet zelf al lange teugels hebben. Je laat hem geheel vrij. Dus geen contact met het bit. Laat hem eerst maar is zelf uit zoeken hoe hij het beste kan lopen. Gaat stap en de wendingen in stap goed. En kun je ook stoppen uit stap. Dan kun je gaan aandraven. En weer met teugels lekker los. En weer het zelfde. Veel overgangen en wendingen zoals al eerder gezegt is.

Op het moment dat het paard hangt op jouw hand. Kun je doen wat je wilt, Maar het paard krijg je niet zomaar meer los. Daarbij komen de hulpem op het bit zo niet meer aan. Dus vandaar teugels los. Zelf zijn evenwicht laten zoeken. En doordat je de teugels los heb. Komen de teugel hulpen veel sneller en beter aan. En ja veel stem commando's.

Als ze tijdens het terug komen weer gaat leunen. Direct teugels los en vooruit rijden. En natuurlijk heel hard belonen als hij het goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:31

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Een paard kan alleen hanhen als er iets terug hangt.
Als jij los laat, valt er niets te hangen.
Maak je niet druk over dat krulletje, dat komt later wel eens.
Hij moet eerst leren lopen op zijn eigen benen, ipv jou handen als steunpilaar te gebruiken.

Wil je hem terug krijgen, ga zwaar zitten en gebruik je stem.
En op de stem leren reageren kan heel goed aan de longe.
En dat kun je daana onder het rijden ook goed gebruiken.

En je moet hem voor je been maken.
been is reactie.
zonder been, kun je niks.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:20

rijdt jij met een gipsen voet ?
Volgens mij is dat helemaal niet bevorderlijk.
Anyway... idd hangen kan alleen als er tegen gewicht komt.
Loslaten die boel en leer hem om hem te rijden op je zit. Geduld is een schone zaak. niet kwaad worden, maar juist belonen als het wel lukt.
verder proberen om vooral voorwaarts te blijven rijden. Wordt ie zwaar..voorwaarts, wil hij stoppen als het hem uitkomt....voorwaarts.
Steek vooral niet je benen af omdat hij moet stoppen...benen blijven eraan. Zonder benen kun je weinig.
Peru is heel erg op mijn stem... Als ik in galop zit en ik zeg ho......dan ben ik net een westernruiter...whahaha...
Dit respect voormijn stem heb ik gekregen door het longeren.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:08

Hey, bedankt voor de tips.
Vandaag heb ik geprobeet om de teugels in een keer los te laten en banketstaaf raden nooit wat er toen gebeurde.....In plaats van haar evenwicht te verliezen ging ze gewoon haar hals lopen strekken. grrrrr.
Heb op het moment veel last van mijn voet dus denk dat ik maar de rest van de week ga longeren. Dan leert ze gelijk te reageren op mijn stem.
Dat doet ze aan de longeerlijn vrij goed maar zodra je erop zit is ze dat weer ff vergeten ofzo maar het kan toch geen kwaad om een paar dagen te longeren?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:06

Het kan helemaal geen kwaad om een paar dagen te longeren, kan zelf nu ook moeilijk rijden doordat ik overbelaste knieen heb :S, maar longeer nu ook veel, gewoon zadel en hoofdstel erop, beugels en teugels eraf, longe eraan en heel veel met je stem werken!!
ook als je aan het rijden bent die commando's die je tijdens het longeren gebruikt gebruiken. dan leert je paardje vanzelf wel te luisteren!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 10:22

ik hoop het soms is het echt om te huilen.
Helemaal omdat je weet dat ze het wel kan maar het gewoon niet doet!!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:27

past je zadel goed?
ik werd laatst gevraagd door iemand (met haflinger) die hetzelfde probleem aangaf. of ik het eens wilde proberen omdat mijn oersterke ruin wel netjes kan lopen. nou ik erop en pft echt heavy! na een poosje kreeg ik de indruk dat zijn zadel niet echt lekker zat. we zijn eens gaan kijken en het bleek dat het zadel gewoon niet lekker op de rug zat. ze heeft inmiddels een zadel met lucht aangeschaft... wat blijkt, hij is nog wel sterk ( misschien gewoonte geworden) maar ze rijdt hem nu keurig aan de teugel en hij dendert ook niet meer zo door.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 17:30

Het zdel past gewoon het ligt er mooi op.
Heb het voor de zekerheid nog even aan de manege leiding gevraagd maar die zeiden ook dat het goed ligt.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:27

Ik denk dat het zowieso beter is om even te longeren totdat je allebei je benen weer kunt gebruiken....
Een paard (zeker jonkie)moet goed aan het been leren zijn voordat je gaat vragen en dat lukt niet met een gipspootje Haha!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 18:58

nee het is ook niet echt handig maar je hebt je paardje staan ne je kan e rniet op rijden..... En dan denk je toch elke keer weer van ach het gaat wel Haha!

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:04

Komt heel bekend voor. Mijn paard gooide ook alles op z'n voorhand,liep bijna met z'n hoofd tussen z'n benen. Verward Het is inderdaad wat ze al zeiden hier veel met je benen oplossen ,een flinke por en hopelijk komt ze dan wel omhoog met d'r hoofd. En ook inderdaad je teugels gewoon ineens losgooien,dan valt je paard naar voren en komt dan ook met d'r hoofd omhoog.
In ieder geval succes! Knipoog

Safri_girl

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:08

josien schreef:
Wat ik denk dat het probleem is. Dat je paardje geheel op de voorhand loopt en jouw handen(bit) gebruikt om niet voor over te vallen.

Neem is een lang ligt touw en maakt dat aan het bit vast. Of je moet zelf al lange teugels hebben. Je laat hem geheel vrij. Dus geen contact met het bit. Laat hem eerst maar is zelf uit zoeken hoe hij het beste kan lopen. Gaat stap en de wendingen in stap goed. En kun je ook stoppen uit stap. Dan kun je gaan aandraven. En weer met teugels lekker los. En weer het zelfde. Veel overgangen en wendingen zoals al eerder gezegt is.

Op het moment dat het paard hangt op jouw hand. Kun je doen wat je wilt, Maar het paard krijg je niet zomaar meer los. Daarbij komen de hulpem op het bit zo niet meer aan. Dus vandaar teugels los. Zelf zijn evenwicht laten zoeken. En doordat je de teugels los heb. Komen de teugel hulpen veel sneller en beter aan. En ja veel stem commando's.

Als ze tijdens het terug komen weer gaat leunen. Direct teugels los en vooruit rijden. En natuurlijk heel hard belonen als hij het goed doet.



Hier kan k niets aan toe voegen, precies zo als ik het in gedachten had OK dan!
K rij zoiezo mn paardjes min. een kwartier voorwaarts neerwaarts, voor k echt aan t werk ga.