LDR en zwaar ademen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

LDR en zwaar ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 10:46

Mijn paard rijd ik dus met het LDR systeem, zoals velen al weten. Af en toe als ik instap (eerst lange teugel) en hem dus laag, diep en rond instel gaat hij heel zwaar ademen Verward Hij is dan meestal nog niet helemaal nageeflijk. Op het moment dat ik dan aandraaf is het over. Meestal pak ik hem nu dus pas wat lager, dieper en ronder in de draf. Weten jullie wat het is? Oh ja, even voor de duidelijkheid: ik trek hem echt niet in de krul ofzo, hij loopt daar vrij makkelijk.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 15:01

Niemand?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 16:19

Nog een schop dan maar Haha!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:07

Ademt hij ook zwaar als je gewoon aan een lange teugel losstapt en draaft? Staat hij op stal of in de wei? Als hij op stal staat komt hij misschien wat kortademig van stal.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:14

Sommigen zeggen als je laag diep en rond rijd, dat je de luchtpijp afknijpt van het paard.
Als je minder laag en rond rijdt, ademt hij dan ook zwaar?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:08

Saar4 schreef:
Ademt hij ook zwaar als je gewoon aan een lange teugel losstapt en draaft? Staat hij op stal of in de wei? Als hij op stal staat komt hij misschien wat kortademig van stal.

Ik heb geschreven: meestal pak ik hem dus wat lager, dieper en ronder. Dit moet zijn: meestal pak ik hem dus wat LATER wat lager, dieper en ronder.

Hij staat in de wei overdag.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:09

adriana schreef:
Sommigen zeggen als je laag diep en rond rijd, dat je de luchtpijp afknijpt van het paard.
Als je minder laag en rond rijdt, ademt hij dan ook zwaar?

Nee, als ik eerst wat langer lang rijd gaat het goed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:19

Ik denk dat het te wijten is aan de spanning die hij nog heeft.
De hoek tussen hoofd en wervels bij het LDR verschilt weinig in vergelijking met de meer klassiekere systemen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:36

Mijn merrie doet het ook maar ik heb het juist als ik haar bovenin stel. Het lijkt wel of ze dan een bom energie krijgt en een beetje gespannen wordt.. Als ik aandraaf is het over.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:57

Mijn merrie ademt ook best zwaar in draf en met name in galop. Maar zij heeft dit zowel tijdens het losrijden (wat lager en ronder) als bij het oprichten. En zodra ik ga stappen is het gelijk weer weg. Al is het bij haar waarschijnlijk littekenweefsel van een gescheurde kies (waar veel slijm bij vrijgekomen is ooit).

Als ik jou was zou ik me er niet al te veel zorgen om maken, tenzij je het gevoel krijgt dat je paard het ook echt benauwd heeft.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:41

als ie het echt benauwd zou krijgen zal ie wel automatisch een houding opzoeken die voor hem prettiger is. dus dat zal je wel merken!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 11:58

kattebeest schreef:
als ie het echt benauwd zou krijgen zal ie wel automatisch een houding opzoeken die voor hem prettiger is. dus dat zal je wel merken!

Hij is echt zo'n paard die niet laat merken dat hij iets niet prettig vindt. Ja, heel soms dan, maar niet gauw.