Binnenteugel compleet los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:00

Hey,
zo heb ik ook een half jaar gereden. Het is een perfecte manier om voor jezelf aan te leren dat je van je binnenteugel afblijft. En als je later dan met 2 teugels op maat gaat rijden, voel je duidelijk verschil wanneer je de binnenteugel opneemt, zodat je jezelf mooi kan afstraffen =) Bij een jong paard is deze techniek zeker de moeite waard omdat ze snel leren en vaak gevoelig zijn en daardoor bij de kleinste druk op de binnenteugel helemaal verkeerd kunnen gaan lopen. Toppie om te horen dat andere mensen ook zo rijden. En als ut niet meer gaat met je paard, gewoon weer bodemwerk doen. Dit "overdreven" systeem moet je eigenlijk altijd gebruiken bij het losrijden. Hierdoor komt het paard ook losser, omdat ie zelf moet rondkomen en niet wordt "geholpen"(Getrokken) door verkeerde teugelvoering.
Nogmaals toppie


Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:10

als het goed is hoef je alleen maar je binnenteugel van de hals af te doen en dan komt de stelling vanzelf en als ze niet reageert gewoon doen alsof je een volte oprijd, maar dan heel licht met je been, dan komt die stelling ook wel.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:26

Jenny10 schreef:
Ik geloof niet dat dit iets is dat ik zonder les uit zou gaan proberen. het principe begrjip ik wel, maar ik zou het alleen gebruiken om een te straffe binnenhand af te leren. Als je hier nu zelf mee gaan stoeien, heb je waasrchijnlijk over een maand een heel straffe buitenhand en een even groot probleem!
Een paard hoort op 2 teugels te zijn en geeft na op gelijke druk! Het meest belangrijke van nageven is dat je zelf ook nageeft op beide teugels!

neeh noor,
want teveel buitenteugel, gaat ie protesteren dus dan weet je ook meteen dat je dat niet goed doet. En zeer waatschijnlijk zal ie dan naar buiten gaan lopen. Je hebt gelijk dat een paard over 2 teugels hoort te lopen, maar als de ruiter dat niet of moeilijk kan houd het op. En zoals ik al zei een paard leert snel en kan bij kleine dingetjes al compleet omslaan en vast gaan zitten op de binnenkant.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:30

Citaat:
Ne zonder flauwe kul, linksom gaat het goed (meestal dan), kan mijn linkerteugel redelijk loslaten en pak dan zelf ook niet vast. Maar zodra ik rechtsom ga rijden, dan neemt hij de linkerteugel brengt zijn hoofd naar rechts, buigt alleen het hoofd en niet zijn hals, laat staan zijn lijf, ik moet dan inkomen links, echt balen want ben dan zo het werk op de linkerhand kwijt. Krijg het wel weer terug hoor maar moet dan toch even flink doorzetten.

als ik het goed begrijp dan draait ie zijn hoofd naar binnen, dus niet kantelen, wat je dan kan proberen is om gewoon een keer een beetje inwerken op de buitenteugel en dan lucht te geven. dit proberen te doen zodat ie jou hand gaat zoeken. Gewoon een keertje er doorheen kneden. Maar nooit trekken. Mocht het niet lukken, kan je eens proberen of ie lager wel jou teugelvoering wil aannemen.
veel suc6.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:57

Hoi,
de rede om over de buitenteugel te rijden is, dat je paard recht loopt. op het moment dat je je paard over de binnenteugel naar binnen trekt draait de kont naar buiten, valt door je buitenbeen heen, buigt de hals veel te veel in en je doet je paard zeer in de mond. Stel je voor dat iemand links naast je loopt en die trekt je aan je arm de bocht om naar links. Wat gebeurt er, je wankelt en staat niet meer stabiel. Nu gaat diezelfde persoon met een arm achter jou langs en pakt je rechter schouder. en duuwd jou hiertegen de bocht door. Wat gebeurt er, je maakt je eigen draai en blijft dus stabiel.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:14

Ragne schreef:
Heej, bij ons is het al jarenlang 'binnenbeen-buitenteugel'!! Dat systeem werkt perfect. Maar dan moet je niet zoals ik een linkerhand welke graag de binnenteugel even vastpakt. Of op een ex-manegepaard rijden die heeel graag met de binnenteugel gestuurd wil worden! De gevolgen zijn vaak duidelijk: teveel druk op links, niet voor het linkerbeen, naar binnen vallen etc.Uiteraard probeer ik dit te voorkomen door mijn linkerhand steeds naar voren te doen en d´r met m´n binnenbeen tegen die buitenteugel aan te drijven (zo heb ik het geleerd). Maar dan gaat ze in protest, tot steigeren aan toe. Of ze stelt naar rechts en loopt naar buiten weg. Hoe los je dat dan op? Verward


Wanneer ze zo door je binnenbeen heenvalt, direct sterk contact op je buitenteugel nemen en evt een beetje inwerken en binnenbeen erbij, die je begrenst met je buitenbeen. Naar voren drijven en tegelijkertijd inhouden op je knieen. Het is eff een doorrij proces waar je als je consequent ben het er zo doorheen heb. Mocht ze nou echt zwaar irritant zijn even een kleine ophouding op de binneteugel geven waarbij je meteen weer lucht geeft.
Veel sucses


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers