Houding ruiter in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anon
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-10-03

Houding ruiter in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 14:56

Wat is de precieze houding van de ruiter als je galoppeert.
Hierbij bedoel ik: in draf zit jezelf altijd met je schouders gelijk aan de schouders van je paard, dus met wijken/appyeren/travers.. je schouders zijn gelijk met die van je paard.
Maar hoe zit dat in de galop? Dus als je linksom galoppeert, welke schouder van jezelf is dan naar voren, de linker of de rechter?
Ik heb instructie, maar club- en priveles, dus van 2 verschillende en die praten mekaar eigenlijk tegen. Zelf ga ik mee met mijn priveles, maar wilde toch jullie mening weten.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:12

In de linkergalop is je linkerschouder naar voren, de binnenschouder van je paard is immers ook naar voren. In de contragalop (op de rechterhand in de linkergalop) blijft je linkerschouder naar voren.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:38

paardje schreef:
In de linkergalop is je linkerschouder naar voren, de binnenschouder van je paard is immers ook naar voren. In de contragalop (op de rechterhand in de linkergalop) blijft je linkerschouder naar voren.


Je gewicht hoort in galop iets naar binnen te zijn. Maar als je je linkerschouder naar voren doet in de linkergalop, dan kan dat nooit.
Hoe rijd jij dan je volte in??

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:29

easter schreef:
Je gewicht hoort in galop iets naar binnen te zijn. Maar als je je linkerschouder naar voren doet in de linkergalop, dan kan dat nooit.
Hoe rijd jij dan je volte in??


ik zit in een volte altijd met linkerschouder naar voren in de rechtergalop, dan kan me paard minder naar binnen vallen zodat het een mooie ronde volte blijft

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:31

Ik zit altijd met beide schouders naar voren Haha!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:36

Sjuimpje schreef:
Ik zit altijd met beide schouders naar voren Haha!

Whaha, dat kan ook nog Haha!

Ik heb het geleerd zoals ik zei. In de volte draai je iets mee, je komt dus recht te zitten.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:46

Schouders naar voren, ik moet me schouders net naar achteren doen (schouderbladen naar mekaar toe).. Haha! !

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:53

Je 'zit mee' in de richting waarin je paard gaat. Als jij dus op de linkerhand zit, is je rechter(buiten)schouder dus iets naar voren gedraaid. Anders zit je eigenlijk in een rare hoek met de lijn van de volte. Als je rechtuit gaat zit ik volgens mij gewoon recht. Je zit dus niet met de benen van het paard mee (binnenbeen gaat naar voren --> je binnenschouder gaat naar voren) maar met de buiging van je paard. Het is niet echt zo dat je ver draait, maar gewoon recht blijft ten opzichte van het paard inplaats van dat je rare hoeken krijgt. Volgens mij is het dus wel hetzelfde als in draf.

Anon
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 12:16

Aha.. dank jullie wel voor de tips. Mijn instructrice (prive-les) zei dit dus ook. Mij leek het ook logisch, maar op de clubles zei de instructeur dat ik in de linkergalop de linkerschouder naar voren moest doen.. ook in de contra-galop. Dit gaf me zo'n gek gevoel.. heb ook overlegd met hem, maar hij bleef stelllig volhouden dat dat zo moest.
Idd.. als je een volte inzet.. of bv. een pirouette (ben ik nog niet mee bezig hoor), dan draai/zit je toch mee met je paard!
Dankje, dit heldert op!!