Met elastiek rijden (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:46

Ik vind het een mooi middel om mee te longeren, voordat je het paard een pessoateugel om kan doen, het paard moet eerst leren dat er druk komt.
Maar zoals al werd gezegd, een paard kan er alsnog op gaan hangen.
Ik zou dan eerder gaan voor longeren met de pessoateugel.

Rijden zou ik er zelf helemaal niet mee doen. Je bent vaak het gevoel met de mond kwijt en het paard loopt in een houding. Het van achteren naar voren is er niet.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!



Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:08

Ik zou goede instructie gebruiken. Dan zegt de instructie wel wat je moet doen en wat je eventueel nodig hebt.
Ik kan vanaf hier niet zeggen wat jij nodig hebt, ken jouw rijstijl niet, ken je paardje niet en jullie probleem niet.
En ieder probleem heeft zijn eigen oplossingen en iedere ruiter rijdt weer op een andere manier.

Als je met een slof KAN rijden dan kan dit een uitkomst zijn, maar helaas rijden de meeste mensen met teveel slof, te weinig been en te weinig de eigen teugels.

Dus ik zou het in de lessen oplossen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:15

Taruta schreef:
O:) dr is helemaal niks fout aan het elastiek!!!!!!!! het helpyt juist om je paard soepeler te maken en om je aard te leren aan de teugel te lopen
EN HET IS EGT BULLSHIT DAT ZE ER IN GAAN HANGEN Boos! WANT DAT KAN NIET WANT HET REKT MEE PUH!!! Boos! DUSSZZ HOU ALLEMAAL FF OP MET DAT GEZEIK OVER DAT ELASTIEK RIJDEN ZIELIG IS!! WANT DAT IS HET NIET!!!!!

Leer jij eens lezen. Ik schrijf nergens dat het ZIELIG is. Ik zeg dat het geen nut heeft. Je paard moet vaak niet leren om aan de teugel te lopen, je moet zelf leren hoe je dat gevoel ontwikkelt om aan de teugel te gaan rijden, van achteren naar voren.

Het elastiek rekt mee, maar heb je weleens nagedacht over de rekbaarheid? Het kan echt geen 600 kg, op zijn plaats hangen, dus het moet wel strak, anders heeft het geen nut. DUS... je dwingt het paard in een houding en daar is niets rijtechnisch aan.

Je paard soepeler maken doe je niet door middel van elastiek, daar gaat maanden soms wel jarenlange training aan vooraf.

Dus vooral voor jou, leer eerst rijden en de echte werking van hulpteugels, pas als je een keer echt het gevoel van een paard hebt leren ervaren, van goed naar voren, door het lichaam heen en aan de teugel, dan weet je dat je dit niet zomaar bereikt met elastiek en met rukken en plukken!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:46

Taruta... bedankt voor je vriendelijke pb.
Volgens mij had je die reactie ook best in dit topic kunnen zetten.

Ja, ik schreef idd. dat je moet kunnen rijden wil je dat gevoel ervaren.
En ja, ik blijf bij mijn standpunt. Dan kan je best Z2 dressuur zijn geweest, maar dat wil niet altijd gelijk zeggen dat je op ieder paard kan rijden en dat je verstand van hulpteugels hebt! Juist dan verwacht ik van iemand dat zo'n iemand weet dat er meer is als hulpteugels. Dat het altijd beter is om het zonder te doen en om het anders als hulp te gebruiken in plaats van als uitgangspunt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:21

Pearl_tje, misschien zie ik het verkeerd, maar een paard wat hangt gebruikt zijn rug niet goed. Want als het hangt, dan loopt het dus niet echt op de achterhand, dan hangt het op de voorhand. Dus is er niet het juiste ruggebruik, van achteren naar voren en op de achterbenen.

En zoals hierboven al werd beschreven, een paard hoeft niet te leren om aan de teugel te komen, een ruiter moet leren om aan de teugel te rijden. Als je paard leert dat als het op de juiste houding loopt dat het dan niet wordt gehinderd in zijn mond, dat het dan graag op die plek loopt en dat het dan voor zichzelf al veel makkelijker gaat.
De fout zit dus vaak bij de ruiter of bij verkeerd gereden paarden.
En als de ruiter goed rijdt dan leert het verkeerd gereden paard dit vanzelf en kiest het al snel deze makkelijke manier!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:58

Sja, het is maar hoe je het ziet. Ik zie het niet als leren, ik zie het als oplossen. Een kwestie van geduld en het beestje weet dan vaak opeens niet beter meer. En dat leren doe je dus naar mijn mening niet door er gelijk van alles aan te hangen.

In principe zijn er maar weinig paarden die niet aan de teugel kunnen. Het is een kwestie van doorkrijgen. Ik bedoel, bijna ieder paard is in staat om zijn hoofd/hals in die houding te zetten. Dus het is eerder een kwestie van niet willen omdat er misschien teveel aan gerukt en geplukt werd.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:17

runningkawa schreef:
Maar bij goed gebruik en een keer 15 min. is niks mis.
Maar een paard wat al diep loopt met een strakke slof is not done. (profiel Bloos )
Heeft ook totaal geen nut qua africhting.

Mag ik me hier nog even mee bemoeien.
Op die foto's zie ik ook een ruiter die niet goed zit.
Ik zie een stoelzit, de benen liggen niet op zijn plaats.
Dus het lijkt mij bijna onmogelijk om op die manier een paard van achteren naar voren te rijden.
Dus ja, dan kom je al snel met hulpteugels aanzetten.
Er is zo'n zinnetje *daar waar de rijkunst ophoudt beginnen de hulpteugels*
Ik ben bang dat je dan juist nog meer impuls, drang naar voren etc. kwijtraakt.
Of ben ik nu helemaal gek???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:25

Maar dan kom ik weer met iets... nergens in de proevenboekjes zie je een cijfer staan voor nagevelijkheid.
Ja, tuurlijk is het vereist in de zwaardere klassen.
Maar... het is in feite alleen maar een hulpmiddel om je paard door het lijf te laten lopen, om het paard goed onder controle te hebben en om er meer uit te halen.
Te veel mensen zien het krulletje als hun doel. Als de krul er is gaan ze B starten en dan verwachten ze er gelijk alles van.
Ik denk dat juist de manier waarop de krul behaald wordt en hoe ermee wordt omgegaan veel belangrijker is.

Hoe moeilijk moet het zijn om dat door te krijgen???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 42 bezoekers