TIP voor ruiters die vaak "krom" zitten!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:05

Citaat:
Armen naar achteren en een zweepje achter de rug door je ellebogen haken werkt ook heel goed


zweepje, in mijn tijd (35 jaar geleden) kregen we een bezemsteel!!!

ook moest je een dubbeltje tussen je knie en het zadel klemmen en o wee als je ze kwijt was aan het eind van de les

de instructeur stond in het midden van de bak met een chambrière (hele lange zweep) en als je je handen bewoog, sloeg ie, en raak ook, kon je een week niet schrijven! Die methode van rijden is nu ouderwets overigens, je mag je handen niet meer stil houden tegenwoordig (ik heb nog steeds les, kan je nagaan hoe dom ik ben )

Mijn huidige lesgeefster zegt steeds: "tieten naar voren" en "doe maar net of je de trap oploopt", dan zit je ook rechtop!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:15

Citaat:
Jeetje, dan is paardrijden toch niet leuk meer Smurf


ik spreek van jaren her, 35 jaar geleden!
toen leerde je het niet voor het leuk, maar voor de competitie, wedstrijden rijden! In die tijd hoefde alles niet perse leuk te zijn en je had als kind niet zoveel te vertellen als nu hoor!

Mijn lesgeefster die ik nu heb is jonger dan ik, maar kan ook flink uitvallen als ze b.v. merkt dat ik niet durf te galopperen en stiekem de hulpen niet geeft als ze me het zegt te doen Schijnheilig

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 07:30

wees blij datje nu de keus hebt Dees, vroeger was het lessen of niet paardrijden, een eigen paard had je niet in die tijd....oooo wat voel ik me oud nu Haha!

Die knollen waren eraan gewend dat die man sloeg, hij mikte ook perfect op de handen van de ruiters/amazones (ook bijvolwassenen Knipoog ) en raakte de paarden nooit.

die dubbeltjes raaktje niet kwijt hoor, de bijtende spot van de instructeur, toen mocht zo iemand nog gewoon zeggen dat je stom was het nooit zou leren, tegenwoordig mag dat niet meer, tere kinderzieltjes enzo.

Ik kan je wel zeggen dat de basis goed gelegd is, na 20 jaar aanklooien met jachtpaarden heb ik nu een 4 jarige koudbloed en na 4 maanden lessen (privéles, anders schiet het niet op), blijk ik de basis nog wel ergens te hebben en het paard leert snel!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 07:10

Citaat:
Een van mijn eerste instructeurs was zo'n ouwe, van de cavalerie.
Ben ik niks minder van geworden, hoor.
Het leek wel of we nooit met beugels mochten draven.
Maar piepen was er niet bij. In de les was hij de enige die
mocht spreken. Je kreeg ook echt niet de kans om krom te
zitten of in te zakken. Dubbeltjes zouden we echt nooit vinden,
zo verzekerde hij ons en "kijken in de richting die je gaat.
Maaaaaaaaarèssssss!!! "


was het soms dezelde als ik had??? Herman Kruis (alleen de naam al...) senior???

Junior heeft nu eenmanege in Leusden en is stukken minder streng dan zijn pa ........

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:15

heb je in Kortenhoef les Bravrouwke, want daar zit die beul nu (als ie nog leeft, want ik vond hem 20 jaar geleden als stokoud Haha! )

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:52

de manier van rijden is de afgelopen 30 jaar erg veranderd, zoals ze het toennetjes vonden, mag het nu absoluut niet meer.

Voor mij is het nu moeilijk omdat de basis er toen letterlijk in is geslagen en nu moet ik alles anders doen. Als ik voor mezelf rijd, betrap ik me erop dat ik op de ouderwetse manier rijd, zoals ik het vroeger geleerd heb.

Ik heb nu een boomloos zadel, dus klemmen met de knieeën kan ik niet meer: er zit niets om je knieeën te klemmen!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:41

nee hoor, in die tijd vrij normaal, BV en Irene hebben van dezelfde man lesgehad.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selina en 15 bezoekers