Ongelijke rugbespiering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Ongelijke rugbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 23:42

Ik heb met mijn zadels altijd het probleem gehad dat ze naar rechts gaan hangen, vandaag was Elke aan het rijden met een nieuw VZH zadel en bij haar bleek het volgens mijn instructrice ook naar rechts te hangen.

Nou heeft Marko volgens mijn instructrice waarschijnlijk links meer bespiering..... Wat kan ik eraan gaan doen?
Laatst bijgewerkt door smiley op 27-10-03 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 00:35

Euh, je meer op de opbouw van de bespiering rechts concentreren?
Stom antwoord misschien, maar ik zou het werkelijk niet weten verder.... Haha!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 00:40

Zover was ik ook al Schijnheilig Knipoog

Ik rijd op iedere hand toch wel evenveel en ook dezelfde oefeningen, longeren ook altijd allebei de handen hetzelfde. Het valt vanaf de 'buitenkant' ook helemaal niet te zien...?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:34

Je moet in ieder geval zorgen dat je zadel recht komt te liggen door het goed op te laten vullen (kan dat eigenlijk met een Wintec?) Als het zadel naar de minst bespierde kant ligt dan krijgt deze minder kans om te ontwikkelen en dan wordt het verhaal alleen nog maar erger.
Verder zal hij toch niet op allebei de handen even fijn lopen. Dat is niet zo vreemd want elk paard is in aanleg scheef probeer je met je instructrice daar op te richten en dan zou het zich moeten verbeteren. Anders is het misschien de moeite waard om je paard een keer door een manueel therapeut na te laten kijken.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:41

Jep, op laten vullen. En dan veel links om werken. En dan vooral links om laag werken. Zo gaat ze die rug spier beter gebruiken en dus beter ontwikkelen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:35

Had een paard bij ons op stal ook. Bleek aan een oude elleboogblessure te liggen. Zij had haar zadel ook scheef laten opvullen. Maar een ander probleem dat hij had, was dat hij zijn ene been minder ver naar voren zette, waardoor ze in de proef voor middendraf nog al eens een laag cijfer kreeg met de opmerking 'onregelmatig'. Uiteindelijk bij een zeer goede fysiotherapeut terecht gekomen, heeft het paard weer helemaal recht en los gekregen (zadel in stapjes weer terug 'recht' laten worden=vulling er weer uitgehaald) en nu is de bespiering weer gelijk en is zijn gang ook weer helemaal regelmatig.

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:55

Zadel opvullen ja, heeft mijn verzorg paard ook.
hij heeft meer bespiering aan een kant.

meer op rechts trainen is slecht heb ik hier bij gehoort dat mag je absoluut niet doen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:11

Waarom is dat slecht indie.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:34

je kan het zelf ook zien vaak. zet je paard vierkant en ga achter hem staan. zit z'n bespiering zowel links als rechts evenhoog?
( leg een 'waterpas' op z'n kont, in de breedte en kijk of ie recht ligt)

waarschijnlijk wijkt dat af bij jou. ook kan het dat aan de schoft de bespiering niet gelijk is maar da's erg moeilijk te zien. een goede zadelmaker heeft een 'plooiding' dat hij om de schoft plooit en dan kan je zien of de bespiering langs beide kanten gelijk is.

als je je zadel op laat vullen, laat dan eerst een zadelmaker komen zodat ie weet hoeveel hij langs een kant moet opvallen. (hangt af hoe erg het verschil is) en verder goed losmaken op beide kanten, en voldoende ook op z'n 'slechte' kant trainen!!!