Springprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 15:05

1 van mijn verzorgfjorden die kan niet springen...
Tenminste, ze kan het wel, alleen als het moet...
Over een greppel springen doet ze wel, maar als we een hindernisje opzetten doet ze het niet....
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat je moet doen om haar wel te laten springen?!
Alvast bedankt!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:10

sommige paarden vinden het gewoon niet leuk!
natuurlijke hindernissen zoals greppels enzo, die springen paarden vaak zowiezo al liever als de hindernissen in de bak
heb je haar wel eens los laten springen?
en anders, als een paard echt niet wil,wat is het jou dan waard om ze dan toch te laten springen?
loopt hij wel balkjes?

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:49

Ik heb zo'n p[robleem ook gehad , mijn oude pony die ik helaas heb moeten laten inslapen die kon ook niet springen.Toen heb ik een stuk of 10 balkjes neergelegden hem daar over heen laten lopen zoheb ik het g4eleerd, en steeds overnieuw en overnieuw.........................suc6

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:26

gewoon doorzetten!!!! suc7

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:21

Waarom zou je een Fjord willen laten springen, echte springers zijn ze niet. Begrijp me niet verkeerd, het zijn echt geweldige beestjes en ze zijn oersterk, maar ze hebben gewoon geen aanleg voor het springen(ik heb er zelf ook op een gereden, hoger dan 60 cm. kwamen we meestal niet Tong uitsteken ). Ik denk dat je voor echte springkwaliteiten toch bij andere rassen moet zijn, maar er zitten natuurlijk wel eens van die uitzonderingen tussen. Zo heeft een vriendin van mij een Haflinger uitgebracht in M-dressuur en M-springen. Wonderbaarlijk knap, maar dit beestje kon het gewoon. Ik denk dat dit soort gevallen echter bijna niet voorkomen...Een kruisje kan natuurlijk elk paard. dit is gewoon een kwestie van oefenen. Beginnen met vrijspringen natuurlijk, mooi opbouwen en dan komt vast alles goed! OK dan!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 13:50

Ja loopt heel vaak balkjes, en daar neemt ze altijd reuze sprongen over...
En ze vind het wel heel leuk om te doen, ze loopt altijd met haar oortjes naar voren.
Enne almostblack, 1 fjord springt niet, dus alle andere fjorden springen ook niet?! Iris kan het echt zo super goed, en vind het ook echt leuk, en odessa ook... ze kan het gewoon niet...
Ik hoef ook neit te springen, maar ik kan toch op zijn minst proberen of ze springt, had het nog nooit geprobeerd, en dacht dat jullie misschien wel oplossing zouden hebben hiervoor...
Lijkt me namelijk leuk dat we veel kunnen afwisselen, dan weer dressuur, dan weer springen dan weer lekker buitenritje....

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:03

eeuhm hoe je je paard laat springen?

Kijk paarden die net leren springen, hebben nog geen enorme sprongen, want de achterhand moet sterker worden. Je kan niet van je paard verlangen dat ie direct met een enorme afzet springt.

Maar als je paard eenmaal weet dat een hindernis niks engs is, kan je b.v. een laag steiltje neer zetten en dan 2 van die / \ balken erop leggen. Die bovenste punten schuif je dan steeds meer naar elkaar toe, en zo gaat je paard boller en beter zijn rug gebruiken over de sprong.

Deze oefening is ontzettend leuk (vooral met mijn oude pony, mijn paard heeft dit onderdeel nog niet gehad), tikt misschien wel weer wat balken eraf, maar dat maakt niks uit. Het heeft tijd nodig, en dit is misschien een leuke tip!

Voor de rest het was een haflinger? Heb er wel eens gereden, maar ik geloof toch best dat er een paar haflingers zijn die best kunnen springen. Kijk maar is HAW!

Veel succes verder, en overvraag je pony niet en sla hem ook niet als ie er een balk vanaf gooit! Want dat is ook onterecht. En bovendien, toen mijn pony echt alles wel sprong, deed ik eens een deken over het lage steiltje, haha een sprong:D Maja eng he:D Duseh begin daar maar niet mee dan:D


succes!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 15:24

Is idd heel leuk idee BounceBabe! Gaat het ook proberen.
Enne, zou nooit mijn pony slaan omdat ie een blak eraf gooit....

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 15:34

dat is goed om te horen dat je je pony dan niet slaat ! Top meid! OK dan!

Heel veel plezier, en doe het als er iemand bij is, want steeds op en af stijgen he? haha!

Hou wel afwisseling he, niet alleen maar springen elke dag Knipoog Nou succes en veel plezier! Laat me ff weten hoe het is gegaan na een paar daagies Haha! Doegg

Kussjes BounceBabe

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 15:46

Nee zeker niet springen elke dag hoor (elke dag spierpijn dan pfffffff Tong uitsteken)

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:01

ja ahha en anders je paard wel! Ik heb wel eens tijden dat het springen zo lekker gaat met mijn pony, dat ze daarna muurvast zit haha:S Ik rij haar altijd wel goed warm, en stap haar goed uit, maar echt in de krul enzo ondertussen? Nee dat nie Haha!

Have fun! doeg Haha!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:07

Fjorden kunnen best redelijk goed springen. Ik spring met mijn bijrijd fjord 1 x per week. 90 cm hoog haalt hij wel, zolang het geen oxer is.
Als ze het leuk vinden om te doen, kan je er best nog redelijk hoog mee springen.
Probeer het verhaal van BounceBabe en kijk of ze het na een tijdje leuk gaat vinden. Succes

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:09

hmm wat ik me dan afvraag he! Kunnen ijslanders nou ook goed springen? Hoor nooit zoiets!

Maja doeg Lachen