Cursus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 21:53

Hallo.. wie kan mij vertellen waar je een cursus kan volgen waarmee je bevoegd bent om les te geven.. of dat zoiezo wel bestaat..

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:36

ORUN heeft een basisinstructeursopleiding. Dit is een part-time curus die bestaat uit 20 lesavonden van 3 uur. Je kunt daarna lesgeven op B/L-niveau.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:38

Even ermee bemoeien Haha!

Hebben die ook een website?

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:07


Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:26

Alleen ben je nu te laat om de cursus van het seizoen 2003/2004 te volgen. De inschrijving is gesloten (cursus begint half november en loopt tot maart). De cursus wordt maar 1 keer per jaar gegeven, dus zul je moeten wachten tot volgend jaar november.
Gelukkig kan ik wel beginnen volgende maand (heb bevestiging al binnen) want ik was vorig jaar ook te laat met inschrijven en moest toen ook een jaar wachten.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:49

Hoeft niet perse te laat te zijn. Als de cursus niet vol zit kun je meestal gewoon terecht. Bij mij in de cursus kwamen er zelf nog mensen bij toen we al 1 lesavond gehad hadden. Mss heb je dus nog geluk.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:33

Waar wordt die opleiding dan precies gegeven, lijkt mij ook wel wat maar om nou steeds naar ermelo te gaan. En wat eisen ze van je, moet je zelf op een bepaald niveau zijn?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:11

Sannie1980 schreef:
Waar wordt die opleiding dan precies gegeven, lijkt mij ook wel wat maar om nou steeds naar ermelo te gaan. En wat eisen ze van je, moet je zelf op een bepaald niveau zijn?



De cursus die ik ga volgen wordt gegeven in Bunschoten bij manege het adelaarsnest en start op 11 november a.s. om 19.30 uur.

Je hoeft voor deze basiscursus geen bepaald niveau te hebben. Maw elke gek kan deze cursus volgen. Wel moet je zo nu en dan een paard met ruiter meenemen om les aan te geven. Kijk op de site van de knhs, daar staat alle info die je nodig hebt.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:13

Simmie"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Waar wordt die opleiding dan precies gegeven, lijkt mij ook wel wat maar om nou steeds naar ermelo te gaan. En wat eisen ze van je, moet je zelf op een bepaald niveau zijn?



De cursus die ik ga volgen wordt gegeven in Bunschoten bij manege het adelaarsnest en start op 11 november a.s. om 19.30 uur.

Je hoeft voor deze basiscursus geen bepaald niveau te hebben. Maw elke gek kan deze cursus volgen. Wel moet je zo nu en dan een paard met ruiter meenemen om les aan te geven. Kijk op de site van de knhs, daar staat alle info die je nodig hebt.
[/quote]
Ik kan het niet echt vinden, alleen wat algemene info

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:35

Heb je gekeken onder "opleidingen" en dan "basisinstructeur"? Daar staat de info. Het is weliswaar wat kort, maar wel de info die je nodig hebt.
Stuur anders een mailtje met je specifieke vragen naar de knhs.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:06

staat niet bij waar hoe en wat, alleen wat alg info over cursus. Ik wil me eigenlijk wel opgeven. Wat de kosten zijn staat er ook niet bij!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:47

Heb even voor je gezocht en ik heb hier de cursus informatiemap liggen. Ik zal de tekst even voor je overtypen:

Cursus Basisinstructeur

Voor wie bestemd?
De Basisinstructeursopleiding is bestemd voor iedereen die ruiters/amazones binnen een vereniging of ponyclub wil begeleiden bij het paardrijden. Het aspect van het instructie geven speelt in deze opleiding een centrale rol. Het opdoen van vaardigheid daarin moet de cursisten op den duur in staat stellen hun leerlingen op B/L niveau les te geven. De nadruk van de opleiding ligt op de verenigingsactiviteiten.

De cursus is een op zichzelf staande opleiding en is dus niet bedoeld als vooropleiding voor één van de instructeursopleidingen. Wij attenderen u er op dat enige ervaring in het lesgeven sterk wordt aanbevolen, terwijl ook eigen rij-ervaring als een pre wordt beschouwd om de opleiding succesvol te kunnen afronden.

Cursus Basisinstructeur:
De opleiding bestaat uit 20 lesavonden van 3 uur (1 avond per week). Elke cursusavond bestaat uit een deel theorie en een deel praktijk (lesgeven). De volgende onderwerpen zullen ondermeer aan de orde komen:
Exterieur van het paard
Harnachement'
Bewegingsmechanisme van het paard
Rijtechniek
didactiek en pedagogiek
Eerste beginselen van het springen

Van de cursisten wordt verwacht dat zij regelmatig zorgen voor de aanwezigheid van een ruiter en paard of pony categorie D/E om tijdens de lessen van de cursus instructie aan te geven.

Toelatingseisen:
Om aan deze cursus deel te mogen nemen dient u lid te zijn van een rijvereniging of ponyclub, aangesloten bij de KNHS.
Er geldt een minimum leeftijdseis van 17 jaar, die u per 1 april 2004 moet h ebben bereikt.

Cursusgeld bedraagt 425 euro incl. lesmateriaal. Voor deelname aan het examen zal een bedrag van 40 euro in rekening worden gebracht.

De cursus wordt afgerond met een schriftelijk theorie-examen en een praktijk-examen in het vak lesgeven (dressuur en springen). Het schriftelijk examen zal naar verwachting plaatsvinden op een maandagavond in de maand maart 2003. Deze datum zal in overleg met de cursusleider worden vastgesteld.

Cursusplaatsen

MAANDAG
Bolsward, Rossum (OV), Twello, Maarssen, Hazerswoude, Wateringen, Bruinisse, Wanroij, Oirsbeek
DINSDAGAVOND
Glimmen, Rijssen, Kapel Avezaath, Bunschoten, Beinsdorp, Diessen
WOENSDAGAVOND
Winsum, Waarland
DONDERDAGAVOND
Oenkerk, Almere, Nederweert

Zo, dit is alle info die in het cursusboekje van de KNHS staat. Nu weet je dus alles over de cursus BASISINSTRUCTEUR.
Inschrijven kan via de site van de knhs. Ik hoop dat je hier wel iets aan hebt, want meer info heb ik echt niet.

Groetjes, Simmie

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:55

heel erg bedankt, en ik denk zeker dat i khet ga doen!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 23:09

dus je moet lid zijn van een rijvereneging

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:57

ik ga in Heeten de cursus volgen. Op 10 november zal de eerste lesavond zijn.

Groetjes Michelle

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:54

Simmie schreef:
Je hoeft voor deze basiscursus geen bepaald niveau te hebben. Maw elke gek kan deze cursus volgen. Wel moet je zo nu en dan een paard met ruiter meenemen om les aan te geven. Kijk op de site van de knhs, daar staat alle info die je nodig hebt.


Toch een aanvulling. Elke 'gek' kan deze opleiding idd volgen, maar het is de vraag of elke gek dan zal slagen. Tijdens het examen wordt er wel degelijk van je verwacht dat je minimaal op L nivau les kunt geven. Dus niet dat je iemand de opdracht geeft om maar een paar pasjes te gaan wijken, maar dat je ook rijtechnisch inzicht hebt en een combinatie wel degelijk kunt verbeteren. Dit wordt al veel moeilijker als je zelf niet op dat niveau gereden hebt. Bovendien is de cursus allround, en het geven van een springles gaat verder dan iemand vertellen dat hij/zij op de hindernis mag aanrijden en zorgen dat de afstanden kloppen. Ook hier geld dat je rijtechnisch inzicht moet hebben en de combinatie moet kunnen verbeteren.

Er wordt streng gekeken bij het examen. Ik ken mensen die zelf ook op L reden en redelijk les konden geven en toch nog zijn gezakt.