NAV ander topic, wanneer met sporen gaan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

NAV ander topic, wanneer met sporen gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 17:29

Naar aanleiding van een topic bij Horses At Work over een 3 jarig paard dat al met sporen werd gereden wil ik hier graag een discussie erover openen (werd daar niet op prijs gesteld!)

Ik vind dus dat als je een paard net beleerd en het beestje nog alles moet leren je niet gelijk met sporen hoeft te gaan rijden. Eerst je paard leren goed aan het been te zijn, eventueel met behulp van zweepje en als de africhting steeds verder gaat en de hulpen dus fijner gegeven moeten worden dan met sporen gaan rijden.


Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 18:04

Ja ok, maar als je een paard bv net gaat beleren dan is het naar mijn idee belangrijk om het paard eerst goed aan je been te krijgen, eventueel dmv een tikje achter je kuit als hij niet gelijk reageerd. Maar sporen zijn er om de hulpen verfijnd te geven en daar ben je toch nog helemaal niet mee bezig als je een paard inrijdt. Wat als je met dat paard M of Z gaat rijden, dan kan je je hulpen niet meer gaan verfijnen want dat doe je dan al vanaf het begin!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 18:13

stef schreef:
lezen...
Citaat:
Er zijn zat mensen die sporen om kunnen hebben zonder ze ook maar 1x te gebruiken (tja ok, waarom heb je ze dan om..

Sporen omhebben wil niet zeggen dat je ze ook gebruikt

Waarom doe je ze dan om vraag ik me af, en zeker bij een paard inrijden. Dan kan je beter een tikje met je zweep geven indien de hulp niet goed doorkomt, of er niet op gereageerd wordt.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 08:39

Sjuimpje schreef:
Ik heb ze vrij snel om, meestal al vanaf de 3e/4e keer dat ik er op zit. Vaak kennen ze het begrip 'been' dan net.
Ik wil paarden niet gewoon voor het been hebben, maar ik wil ze graag electrisch hebben (zonder dat ze schieterig worden). Op het moment dat het (jonge) paard het een keer in gedachten krijgt om mijn hulp niet te gehoorzamen kan ik onmiddelijk ingrijpen. Je kan ook kiezen voor een beuk met je kuit, ik kies liever voor de minst vermoeiende manier, een klein prikje met het spoortje.
Overigens gebeurt het daarna regelmatig dat ik ze niet meer omdoe, zoals bij het paard in mijn usericon. Die was toen zo'n 20/25 keer onder het zadel geweest en toevallig had ik even geen spoortje bij de hand toen ik erop ging zitten.

Ingrijpen kan dan toch ook als ze niet gelijk reageren op been met tikje met zweep?! Verward Sporen zijn er toch om de hulpen te verfijnen, niet omdat je zelf moe wordt van "een beuk met je kuit".

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 10:09

Sjuimpje schreef:
Ik gebruik de zweep alleen voor zwaardere afstraffingen, niet voor dit soort dingen.
Zowiezo rijd ik zelden met zweep, en als ik wel met zweep rijd gebruik ik die nauwelijks. Àls ik hem wel gebruik zal ik er ook nooit een tikje mee geven, maar een mep.

Lijkt me dat ik bezig ben met verfijnen als ik ze liever een prikje geef ipv een beuk...

Misschien dat het zo allemaal wat streng/straf overkomt, maar het werkt in de praktijk wel.

Sporen zijn er in mijn ogen om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard aan het been te maken. Het paard moet eerst de BASIS leren voordat je gaat verfijnen, want zonder basis valt er niets te verfijnen het paard kent namelijk nog niets! Dus wat als je gelijk met sporen begint en je paard na een tijdje de fijnere oefeningen gaat leren; kun je dan nog wel verfijnen. En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 10:25

Sjuimpje"]
[quote="Sannie1980 schreef:
En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.

Dan gebruik je ze dus verkeerd,
quote]
Ik gebruik mijn benen verkeerd?! Nou, denk het niet, (kijk ik zeg heus niet dat het bij alle paarden zo is, maar wel veel) tenminste ik heb nog nooit van mijn instructrice gehoord dat ik mijn benen niet goed gebruik. Mijn benen zijn niet helemaal 100 % (medisch probleempje, te lang verhaal) maar naar mijn weten kan ik ze wel gebruiken zoals het hoort, afgezien van het feit dat ik mijn voet iets minder kan draaien naar de neus.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 10:57

Opzich gaat het aardig met mijn benen en paardrijden. Wel moet ik heel erg op de ligging letten, heb dan ook vaak pijn in benen na het rijden van het constant "verleggen".

Ik heb sinds kort een hannoveraanse merrie (sinds 1 juni *LOL* , nu de laatste 2 jaar 2 veulens gehad en loopt na de geboorte van de laatste met een overbelaste ophangpees. Beestje heeft geen spier meer, helemaal niets meer gewoon! Als alles volgende maand op de echo goed is mag ik weer beginnen met opbouwen, maar dus ook letterlijk met alles overnieuw beginnen. Ho is ho, en been is dus voorwaarts. Echt de basis, ik beschouw het dan ook als een soort van overnieuw inrijden ook al kent ze heus nog wel wat ze ooit heeft geleerd. Bij mijn merrie moet je nogal consequent zijn want anders gaat ze zo met je aan de haal. (figuurlijk dan) Ik zal zeker de eerste tijd geen sporen gebruiken, pas als ik denk dat we weer wat zwaardere oefeningen kunnen gaan doen ga ik pas de sporen erbij halen.


Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 11:17

essie79"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Sporen zijn er in mijn ogen om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard aan het been te maken. Het paard moet eerst de BASIS leren voordat je gaat verfijnen, want zonder basis valt er niets te verfijnen het paard kent namelijk nog niets! Dus wat als je gelijk met sporen begint en je paard na een tijdje de fijnere oefeningen gaat leren; kun je dan nog wel verfijnen. En vaak is het met die paarden zo dat als ik zonder sporen ga rijden ze slecht op mijn been reageren want er is geen spoor die ik gebruik.


Ben het wel met je eens dat je pas een spoor moet gebruiken als je een onafhankelijke hulp kunt geven.
[/quote]
Dat bedoel ik dus, (ik kan moeilijk uitleggen, sorry) ik denk namelijk dat sporen te snel worden gebruikt. Volgens het dressuurboekje hoort het ook bij je uitrusting als je wedstrijden start. Hoe kunnen ze dat nou zeggen! Vooral B ruiters rijden net en van een echte stabiele beenligging en zit is vaak nog geen sprake. En waarom zou je voor de Basis al sporen moeten hebben. Als je paard nog geen volte kan lopen zonder daarbij een spoor te moeten gebruiken is er naar mijn idee iets mis met de africhting.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 11:35

In de M, das nog zachtjes uitgedrukt. Ik was laatst mee om te jureren en daar kwamen ze in de L al voorbij. ???!!!!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 12:36

essie79"]
[quote="Sannie1980 schreef:
In de M, das nog zachtjes uitgedrukt. Ik was laatst mee om te jureren en daar kwamen ze in de L al voorbij. ???!!!!


Je vergeet dat wielen ook ontzettend stoer zijn, je maakt ook zo'n opvallend geluidje als je langs komt lopen. Cool
[/quote]
Dat zal het wel zijn ja! *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Trieste figuren hoor

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 01:00

germie schreef:
Ik zie het probleem niet zo met die sporen. Bij goed gebruik is er niets zieligs aan of wat dan ook.
En dat een B ruiter niet voldoende vaardig zou zijn om met sporen te rijden is natuurlijk ook onzin. Vaak zijn het onervaren paarden welke in de B gereden worden, of ruiters welke al jaren rijden maar nu eindelijk een keer de kans krijgen om een paard uit te brengen. Tuurlijk zijn er altijd mensen die menen te moeten prikken, maar ga niet meteen alle ruiters over 1 kam scheren.
Ik rij liever met spoor dan met zweep. Ik heb m'n handen zo vrij wat altijd beter is voor het contact met de mond. Sporen gebruik je alleen indien nodig.

Weet niet hoor, maar iets bovenin dit bericht had ik geloof ik ook geschreven dat het niet bij alle ruiters zo is, maar wel bij heel veel. En in de B rijden nu eenmaal meer mensen die nog niet zo lang rijden dan mensen die al ZZ zijn, geef toe. Het gaat mij er echt niet om dat het zielig is ofzo om sporen te gebruiken maar wel wanneer. B ruiter bv, is in mijn ogen nog niet nodig. Paard dat net is ingereden, ook niet nodig eerst de basis er maar eens goed in.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:21

Summertje schreef:
Bij ons op stal wordt ook een 3-jarige beleerd met sporen, helemaal idioot

Das nou precies wat ik bedoel, 3 jaar!! En dan heb je van die mensen die zeggen dat ze alleen maar de sporen om hebben voor ALS ze ze nodig mochten hebben, nou vraag ik je?! Verward Leer dat beestje eerst eens alle hulpen en zelfstandig op eigen benen te lopen enz enz.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:28

Ik vind dat je paard eerst aan de hulpen moet zetten, dus been is voorwaarts zo niet tikje met zweep bij je kuit. In mijn ogen zijn sporen er namelijk voor om je hulpen te verfijnen. Ik zeg absoluut niet dat sporen zielig of wat dan ook zijn maar wel dat er vaak direct naar gegrepen wordt, al dan niet door mensen die veel ervaring hebben of niet. Vaak zie je op wedstrijden ruiters die moeten zich een ongeluk schoppen/prikken met sporen en reactie van het paard ho maar, dan vraag ik me af?? hoe moeten die in hemelsnaam hun paard verder gaan africhten.
Zelf heb ik 2 paarden ingereden.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:37

Het is persoonlijk natuurlijk, maar ik zou een zweep gebruiken. Ik bedoel er ook helemaal niets persoonlijks mee hoor. Maar als ik zo eens om me heen kijk op bv wedstrijden zie je 9 van de 10 ruiters die met sporen rijden volgens mij geen flauw benul hebben waar ze voor zijn. In boekje staat dat het bij de uitrusting hoort, oh nou dan doen we ze toch om! En dan krijg je dus vaak wat essie79 zei, in de L of M al met wieltjes omdat die paarden al helemaal afgestompt zijn.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 12:17

Sjuimpje schreef:
En daarom veroordeel je nu iedereen die op een jong paard met spoortjes rijdt?
Zoals bij het geval van Summertje; je hebt totaal geen achtergrond info, je weet niet wat die mensen al gedaan hebben en je kent het hele paard niet. Dat vind ik zo kortzichtig.
Valt voor mij in dezelfde categorie als 'Met slof rijden is slecht", is ook 'bull' want bij goed gebruik is het een heel effectief hulpmiddel.

Met de ervaring die jij hebt kom je ook net pas kijken dus kan je eigenlijk nog niet als ervaringsdeskundige mensen of methodes veroordelen.

Dat is niet kortzichtig, maar ik neem het over het algemeen. En zoals bij alles: Op elke regel is een uitzondering en dus ook hier. En ik meld me hier niet als ervaringsdeskundige! Dat maak jij ervan, dit is een forum en ik dacht dat ik hier mijn MENING kon laten horen. Blijkbaar als iemand ergens anders over denkt dan pas je hier niet meer. Ik geef alleen mijn mening en wil ook graag die van andere horen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:43

laurae schreef:
Je vindt met sporen rijden zielig, met zweep rijden is geen probleem. Maar zogau ze op je kuit reargeren mag je met een spoor gaan drijven??

En je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag wat jij nu het verschil vindt tussen een prik met je spoor als reactie op niet luisteren, of een tik met de zweep.

Brilletje nodig?? Ik heb nooit gezegd dat ik sporen Zielig vind! En ik geloof dat je de essentie hier even niet vat. Mij gaat het erom dat veel mensen (dus niet alle) niet weten waarvoor de spoor dient, in mijn ogen is dat om de hulpen te verfijnen en dat doe je naar mijn mening pas als je paard goed aan de Basis hulpen staat.
Antwoord op je vraag: Ik denk dat een tik met de zweep bij het niet direct reageren gewoon beter is omdat als hij dan later met spoor gereden wordt en geprikt wordt niet iets heeft van O. O ik doe iets niet goed ik moet harder of wat dan ook. Ik krijg het idee dat ik een beetje aangevallen wordt hier, ik dacht dat je op een forum je meningen met andere kon delen en discussies kon voeren?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:50

Fouten maak je om van te leren toch? En uitgeleerd zijn we nooit. En idd, als je je paard om de 3 passen moet bijtikken is er toch ook niet iets goed. Alles met mate... en beleid.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 15:08

Das waar, maar ik denk dat je sporen vooral kunt gebruiken om preciese hulpen te geven. Als bij de M aanbelandt dan krijg je travers en weet ik het niet allemaal dus dan moet je je hulpen fijner gaan geven, ik doe dat dan dus dmv spoor oppervlak is kleiner en zo kan ik de hulp makkelijker geven dan met mijn hele kuit. En ik ben het zeker met je eens dat een spoor niet is om mee te drijven, en dat denken toch de meeste als ik zo eens rond kijk.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 15:11

runningkawa schreef:
Ik zie het nut van sporen in de B en L niet helemaal.

Ik zie het zelfs helemaal niet! Haha! DWZ, L kan ik me al wel weer met wijken voorstellen dat het wel nodig kan zijn.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 15:27

Hmm, ja dat denk ik ook! Maar dat maakt niet uit, ieder rijdt op zijn of haar manier!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 18:28

ja, ik rij ook zonder sporen, maar ik moet bekennen dat ik wel een zweep heb maar die gebruik ik zelden. Soms wel als ze haar aandacht een beetje verliest dan wil ik nog weleens een tikje geven zo van; Even bij de les blijven.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 20:02

paardje"]
[quote="Sannie1980 schreef:
Maar sporen zijn er om de hulpen verfijnd te geven en daar ben je toch nog helemaal niet mee bezig als je een paard inrijdt. Wat als je met dat paard M of Z gaat rijden, dan kan je je hulpen niet meer gaan verfijnen want dat doe je dan al vanaf het begin!

Sporen hoort normaal gesproken bij de uitrusting van de ruiter/amazone. Omdat B en L ruiters (soms daarna ook nog) vaak niet met sporen om kunnen gaan, zijn ze in die klassen niet verplicht.
[/quote]
Ze zijn weldegelijk verplicht! Alleen wordt er nooit iets van gezegd, maar volgens het dressuurboekje hoor je ze om te hebben

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 20:08

runningkawa schreef:
In de B en L zijn ze niet verplicht.
In de hogere klasses wel.

Zekers weten? Verward Ik dacht namelijk onlangs in het dressuurboekje gelezen te hebben dat het verplicht is. (zou ook beter zijn van niet hoor...daar niet van) Toch thuis ff nakijken!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 20:14

Goh, en ik maar denken dat ze het verplichtte!! Nou ja... beter dus zo!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers