slof of juist niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 21:11

Mijn verzorgpaard, is vrij lomp en hij heeft nu 5 weken stilgestaan ivm met botsplinters, deze waren te genezen dmv rust. Goed hij heeft dus 5 weken keurig netjes 2x per dag 30 min. gelopen, de eerste 3 weken heeft hij op vol voer gestaan, en dusook een flinke schep haver en granenmix enz. Maar sinds hij op hol is geslagen staat hij op half voer.

Nu heeft de eigenaresse gevraagd of ik wil beginnen met stappen enopbouwen ik heb haar vriendelijk bedankt en gezegd dat ik dat risico niet wil nemen. Een paar dagen later is de paardentandarts geweest en hij is getrokken.... de eigenaresse heeft hem toen een kaptoom omgedaan en is met hem wezen stappen in de binnenbak niets ergs zou je zeggen maar nu is hij vierkant de lucht in gegaan en hij werd zo gek als een deur omdat hij enegie over heeft (die meid zat erop). S'avonds heeft ze hem weer met kaptoom gestapt, er naast en toen moesten ze met z'n 2-en dat paard rustig houden..... ze hadden zijn hoofd echt met alles wat er was vastgebonden om hem in toom te houden (wel paardvriendelijk hoor)! Nou das redeljik gelukt.

Nu heeft zij hem aafgelopen weekend gereden, nou ja opbouwen, en hem met slof gereden.... mijn instrktrice zei toen hij gek deed je moet je handen omhoog doen. Dus die eigenaresse zei dat ook tegen mij, als hij 'vervelend' is handen omhoog doen!!! En slof mag strakker!

maar nu heb ik nog nooit met slof gereden en aangezien er nooit iemand is, die ik volledig vertrouw met de omgang van paarden, als ik kom heb ik hem niet gereden. Ik wil ook niet zonder begeleiding rijden, omdat ik niet het risico wil nemen dat hij door mijn schuld weer iets heeft!!!

Maar is de slof nu de juiste oplossing????
26 oktober komt de DA weer maar ze heeft tot nu toe nog niets gedaan om iets op tebouwen.... maar ik doe het niet het risico dat er iets gebeurt vind ik veel te groot. Wat vinden jullie en wat zouden jullie doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:14

Ik zou dit paard sederen voor je erop gaat. Dat is veiliger voor jezelf, en voor het paard. Hij forceert op deze manier ook alleen maar onnodig dingen.

Die slof mag in zo'n geval best strak als hij door het lint gaat ja. Doel heiligt de middelen in dit geval

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:16

ja je kunt best niet direct naar een slof grijpen en zeker niet als je er niet mee kan rijden want dan maak je meer kappot als goed. Longeer anders eventjes voordat je rijd en doe een martingaal om als je gaat rijden dan heb je toch al iets meer controle over je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:19

Dat kan dus niet in dit geval. Paard is herstellende van een blessure, en na zo'n chip-operatie lijkt me een paard aan de longe laten springen nou niet echt bevorderlijk... Het is in zijn eigen belang dat hij zich gedraagt.

Voer nog verder afbouwen en sederen, is imo het enige dat je kunt doen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:21

hoi,

Gebruik niet meteen een slof alsjeblieft! Het enige wat je er meestal mee berijkt is verpesten. Tenzij je er heel goed mee om kunt gaan en alleen af en toe een slof gebruikt en precies op de goede manier kan het geen kwaad. denk dan liever aan longeren van te voren en met martingaal rijden.

-x- Daphne

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 21:30

daarom gebruik ik de slof ook niet omdat ik er nog noooit meegereden heb, ik wil er pas mee rijden als mijn instruktrice erbij is!!!! En als die vind dat ik er mee kan rijden.

Maar Zep: Wat is sederen?????? Verward
En ik mag hem niet longeren, hij mag geen voltes lopen alleen op de hoefslag ivm met die blessure

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:31

Anne, lees Zep's reacties eens. Je eigen veiligheid eerst, voor die van het paard!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:34

Mensen LEES die vberichten toch eerst eer je reageert Haha! Ze KAN niet longeren want het paard is herstellende van een blessure

Ik heb iets dergelijks gehad met Iwaldo. Die had een peesblessure gehad en mocht alleen rechtuit stappen. Aan de hand sprong ie bovenop me en onder het zadel ontplofte ie bijna.
Ik heb toen ook met slof gereden en dat heeft mn leven gered Haha!

Niet zo overdreven over die slof hoor.. als zij alleen met de slof stapt, denk ik dat dat beter is dan dat dat paard dagen stilstaat. Laat iemand eens helpen met het omdoen van de slof, en dan gewoon erop. Slof helpt zeker qua controle, je hebt veel meer te vertellen. Idd, handen omhoog. Dan kan ie zn hoofd niet naar beneden gooien en bokken.
Ik zou gewoon de slof eraan doen en rustig aan gaan stappen. Luisteren naar je gevoel. Als ie rustiger wordt kan je de slof wat meer ontspannen, je kan zelf zien wanneer ie te strak is en wanneer niet. Als ie dan een beetje energie kwijt is, kan je zonder gaan rijden.Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:34

Ga naar de paardenwinkel en koop een tube SEDALIN. Dat is een verdovingspasta [verdoven = sederen] die je paard wat suffig maakt. Wees niet te zuinig met de hoeveelheid die je gebruikt. Liever iets te veel dan te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:38

Sederen is licht verdoven. Geef hem 2 streepjes "sedalin" verdovingspasta voor je erop gaat. Dat zit in een soort spuit als van een wormspuit. Sommige mensen spuiten het op een appel oid en voeren het dan.

Het is voor zowel jouzelf als voor het paard absoluut belangrijk dat hij rustig blijft. Dat heiligt alle middelen op dit moment. Wees niet te bang dat je er te veel aan verknalt, je bent verder van huis als hij zijn gewricht beschadigt, of een andere blessure oploopt door dat achterlijke gespring van hem.

Ik neem aan dat hij er vaker uit komt dan één keer. Ik zou proberen of het lukt hem 1 of 2 keer aan de hand te stappen en dan nog een keer onder het zadel. Ik weet alleen niet precies hoe dat zit bij een chip-operatie (ik heb alleen -veel Frusty - ervaring met peesblessures) dus overleg met de veearts.

Die sedalin kun je zo lang gebruiken als noodzakelijk is. Na een poosje zal hij zich minder vervelen en zal het beter gaan. Ik heb het bij mijn paard vrij lange tijd achtereen gebruikt, zonder problemen. De dosering is zo laag dat hij dat makkelijk kan verwerken.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 21:42

weet je wat ook meespeelt, hij is al eenkeer met mij aan de haal gegaan en als ik hem uit stal haal staat hij al te dansen op mijn voeten, au au, maar goed hij is veeeeelste soepel opgevoed hij mag alles behalve zijn dekens opeten...... maar oke..... ik heb dus nog nooit met slof gereden, maar als ik nou die slof te ver doortrek dan breek ik z'n rug misschien wel (dat kan toch??????), of loopt tie zo te klooien dat hij weer zijn eigen benen beschadigd!!!! En dan begin je weer van voor af aan en daar komt nog bij dat hij ongeloofelijk lomp is dus ook niet uit kijkt bij wat hij doet!!!!!

Maar ik kreeg het advies van mjin instruktrice om eerst de eigenaresse erop te laten, het is HAAR paard en zij moet er zorg voor dragen!! En ik denk dat ik dat maar doe..... maar evengoed wil ik jullie reacties horen!!!!!!

(Ik doe dit paard pas 4 weken of zo hoor en heb slechts 1 keer gereden toen hij goed liep) Dus ik ken dit paard ook niet echt goed met rijden!!!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 21:44

Zep hij is niet geopereerd... dat was niet nodig!!! Met rust kon het wel genezen zij de DA, en een peodertje. maar het is mijn paard niet dus ik kan daar niet over beslissen maar ik hoop dat ze hem idd wat sedalin geeft!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:47

Nou, je moet wel verschrikkelijk raar uit de hoek komen voor je zijn rug breekt, daar zou ik me maar niet te veel zorgen over maken.

Als de situatie zo ligt, vind ik eigenlijk ook dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaresse ligt. Waarom gaat ze er zelf niet eerst op, (met sedalin en slof) om te kijken hoe dat gaat.

Het is best lastig om van een paard dat je niet kent aan te voelen wat hij zal gaan doen. Beetje vreemd dat ze dat jou meteen laat doen. Waarschijnlijk knijpt ze hem zelf ook een beetje, zou ik me kunnen voorstellen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 07:44

ja dat doet ze dnek ik ook, hij is dus nogal soepel opgevoed als je niet uitkijkt vreet hij je op!!!! Haha! echt waar maar goed, ze riojd hem dus met slof dat weet ik maar of ze ook sedlin gebruitk weet ik niet waarschijnlijk niet!!! Ik volg haar niet altijd...... ze is wel aardig maar houd geen rekeing met me, als ik onder het zadel wil gaan stappeen (een paar weken geleden), zijn de bandages er niet, ht zadel is er niet.... gisteren was ik er ook..... en toen wist ik al dat ze op vakantie was had ik woensdagavond gehoord maar ze zou woensdagavond terug komen dus ik gisteren naar stal, ik mocht proberen te rijden...... paard weg...... stal leeg, kast leeg enz..... is niet leuk kan je weer heel dat eind terug rijden!!!! daar baal ik dan van maar ja..... ze zoekt het maar uit, zij gaat er maar als eerste op het is haar paard, ik wil het gerust proberen maar dan moet ik alleen in de bak zijn en MET mijn instruktrice erbij anders doe ik het niet.....!!!! Maar ik zie wel hoe het gaat als ik woensdag weer kom!!! maar ik wordt er een beetje Verdrietig van omdat er niet echt rekening met mij gehouden wordt!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:45

Je kunt het paard niet al die weken dat hij moet stappen sederen. Degene die voert zal het paard anders moeten gaan voeren. Ik denk wel dat een slof nu een goed idee is. Beter voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van het paard! Als hij moet stappen en niet meer mag, dan lijkt het mij funest als hij gek gaat doen. STraks vernielt hij zichzelf en ben je weer maanden achter. Kun je weer overnieuw beginnen. Je gaat hem toch neit dressuurmatig rijden, dus je kunt hem ook niet verknallen. Hang er maar gerust die slof aan.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:33

Ehm, kun je er niet beter naast stappen en hem een hengstenketting ombinden?
Zweepje erbij en rustig wandelen. Als je zo onzeker bent zou ik er niet op gaan zitten, laat de eigenaresse dat in dit stadium zelf maar doen.

Als ie echt heel gek is, dan kunje het kettinkje onder z'n bovenlip (boven z'n voortanden) vast doen. Dus clipje aan rechterkant van het halster en door de ring aan de linkerkant.

Jaja bokkers, zelf ik heb paardonvriendelijke trucs voor dit soort noodsituaties. Maar geloof me, ik heb nog nooit een paard daardoorheen zien gaan, en als ze dat eenmaal weten zijn ze zo mak als een lammetje.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:40

dat vind ik een goed idee marja. HEb ik namelijk zelf ook gedaan met iones. Dat zelfde kettinkje deed ik overigens onder zijn kin door. Deed hij gek, kon ik aan zijn kinnetje rammelen. Is misschien paardonvriendelijk, maar hij was wel net geopereerd! Ik wilde wel dat hij beter werd en niet rijp voor de slacht. Dus wat moet je dan?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:58

Vind het allemaal wel een vreemd verhaal hoor... maar ik lees over een paard dat te veel energie heeft en een matige opvoedine, en een eigenaar en ruiter die ermee weer willen gaan rijden. Paard gaat helemaal loco, eigenaar grijpt naar strakke slof...
Vicieuze cirkel lijkt mij zo.

Ik zelf zal nooit op een gesedeerd paard stappen. Wil er heus wel naast lopen, maar zo'n beest zal maar omvallen als jij er op zit. Levensgevaarlijk. Ik heb een ruin gehad die bij twee streepjes Sedalin echt praktisch het loodje legde... Kijk ermee uit....

Slof lijkt me echt niet werken.. daar wordt dat kirewiete beest alleen maar gefrustreerder van. Respect bijbrengen aan het halstertouw met de ketting, Ja, goed idee! aanpakken dat wangedrag. hij moet wel luisteren, hij mag niet over je heen willen lopen of met je aan de haal gaan! Aanpakken.

Ik zou ook zeker anders gaan voeren. Lekker karig op onderhoudsbrok, wat oud hooi erbij.. gewoon in leven houden, niet op werk voeren. Een wat matig gehouden paard is minder ijverig... je kan hem makkelijker aan. Het kan best zijn overigens dat het paard zijn eten na het bezoek van de tandaarts beter benut... en dat al die haver en granenmix nooit echt gevoerd zijn, maar er gewoon doorheen gegaan zijn en onverteert weer uitgemest zijn. Een goed gebit maakt een heleboel verschil wat dat aangaat.... dus het kan heel wel zijn dat dat paard met een halve portie twee keer zo veel energie heeft dan voorheen! Niet vergeten...dat kan....

Verder, doe gehoorzaamheidsoefeningen eerst, en na een halfuur staparbeid ernaast, kan je beginnen er weer even op te klimmen. met begeleiding. hij moet afleren maf te doen als er een ruiter op zit. Dat lijkt me nu even belangrijker dat de sportconditie weer opbouwen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:59

Nou Desiree, daar is absoluut niets paardonvriendelijks aan hoor. Paarden die herstellende zijn van een blessure zijn soms extreem fris en die moet je echt in bescherming nemen tegen zichzelf. Het is pas paardonvriendelijk wanneer mensen iedere keer maar blijven straffen terwijl dat geen indruk maakt op het paard en waarbij het paard zichzelf aan het einde van de rit ook nog blesseerd Boos!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 11:16

Je kunt beter geen slof omdoen want als dit paard gek doet heb je kans dat je hem met slof achterover trekt. Dus niet je handen hoger doen en slof strakker. gewoon zonder slof en als hij dan gek doet moet je wel je handen omhoog doen zodat hij niet zijn hoofd tussen zijn voorbenen doet want als hij dan gaat bokken dan lig je er zo af als je niks voor je hebt doordat hij het hoofd tussen de voorbenen heeft. Als je dit doet met slof trek je zijn hoofd nog verder tussen zijn benen als je je handen hoger doet dus niet echt slim. je kunt hem beter eerst longeren met bijzetteugels.
En sederen is helemaal gevaarlijk, dit kun je doen als je hem longeert ofzo (niet dat ik hier voor ben maarja) maar als je er op zit zou ik het niet doen. dit paard reageert door de verdoving anders en kan dan rare kapriolen uithalen. Heb je weleens een paard gezien dat een kalmeringsspuitje heeft gehad en met ruiter en al opviel omdat hij zich verstapte en zich niet kon corrigeren?!! ik wel ,en geloof me dit paard was zo rustig dat hij ook niet zo snel opstond met het gevolg dat de ruiter er een hele tijd onder lag.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:46

Iemand die ik ken heeft een hele jacht gereden op een paard dat gesedeerd was. Hij vond dat het beestje zo lauw raegeerde. Ik erop... ik was aan het stappen, en meneer liep zo tegen een paal aan, lette totaal niet op waar ie liep. Moet je nagaan, een hele jacht!!! Frusty Frusty

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:17

het is wel te zien dat je hier net bent !!!!! Boos! Niet zo leuk al die hoofdletters dus.
En als je normaal kunt rijden kan een slof geen kwaad hoor daar hoef je geen anky of jeroen voor te zijn.
En tja als paarden altijd met slof worden gereden en jij stapt er dan zonder slof op, ja dat is de bedoeling op handelstallen dat een paard goed aan de teugel loopt en makkelijk bij iedereen en dus ook als jij er zonder slof op gaat zitten. Slechte beargumentering.
_________________
Mensen met paarden hebben de hemel op aarde,
maar als ze komen te sterven valt er niks te erven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-10-12 13:20 ]</font>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:26

Mmm, ik denk dat je het bovenstaande niet goed gelezen hebt,
ik vind daar namelijk niets terug wat geweldadige acties betreft!

Dat je niet goed gelezen hebt blijkt wel uit het feit dat je met Mytens' d'r subtiele 'capslock' niets gedaan hebt!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:26

Citaat:
Op 2001-10-12 13:26, schreef Sjuimpje:
Mmm, ik denk dat je het bovenstaande niet goed gelezen hebt,
ik vind daar namelijk niets terug wat geweldadige acties betreft!

Dat je niet goed gelezen hebt blijkt wel uit het feit dat je met Mytens' d'r subtiele 'capslock'-hint niets gedaan hebt!!!


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:35

owkeej zow beter,phuuh, dan lees jij nooit bladen waar uitgelegt wort dat dat heel slegt is om met een slof te rijden.!!!!!!!!!!!!!!!c heeel slecht. alles wat je met dat poaard had berijkt maar je er weer door kapot. ok als je af en toe (echt af en toe en niet om de andere dag) met een slof rijdt zal geen kwaad kunne, maar echtwel als je hem lekker kort doet en alleen nog maar aan de slof zit ipv die teugels vasthoudt. Lips are sealed Gaaaap Scheve mond\ Boos! Boos!