4 jarige B-pony wil alleen zonder zadel springen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

4 jarige B-pony wil alleen zonder zadel springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 20:09

Wij hebben een 4-jarige dartmoorepony die we een half jaar geleden gekocht hebben. Hij was toen net een paar weken onder het zadel. Nu willen mijn dochters graag met hem springen, maar vanaf het begin snapte of wilde hij dit eigenlijk niet. Hij draafde gewoon over het kruisje heen en als we het iets hoger zette had je twee opties: of hij ging ervoor stil staan of hij liep erdoorheen (zowel in draf als vanuit galop geprobeerd). Nu hebben mijn dochters het laatst zonder zadel geprobeerd (vanuit de galop) en toen sprong hij wel ? Verward *LOL* Verward

Heeft iemand hier een verklaring voor ?
En weet iemand misschien of Dartmooreponys goed kunnen springen *LOL* of niet ?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:53

ZADEL PAST NIET!
denk ik Haha!
nee, maar het is toevallig dat hij zonder zadel wel springt en met zadel niet, misschien dat het zadel hem pijn doet en hij bang is om als hij meer beweegt hem meer pijn te doen ofzo?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:00

hoogst waarschijnlijk past het zadel niet
zonder zadel zou ik jonge onervaren kinderen ook niet laten springen!!
verder kan ik aanraden om een goede instructeur/trice te nemen, die kan het probleem beter oplossen , is moeilijk te zeggen zo van internet.dartmoore pony's kunnen meestal niet super springen, maar een l parcoursje kunnen de meesten wel aan..

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 21:19

dutske schreef:
ZADEL PAST NIET!
denk ik Haha!
nee, maar het is toevallig dat hij zonder zadel wel springt en met zadel niet, misschien dat het zadel hem pijn doet en hij bang is om als hij meer beweegt hem meer pijn te doen ofzo?


Voor wat betreft het zadel, toen we hem kochten hebben we een kunststof zadeltje met een medium boom voor hem gekocht. Hij is daarna alleen sterk gegroeid (veel steviger geworden) dus hebben we vorige week een zadeltje met een extra wijde boom voor hem gekocht (dit zal al veel beter). Maar het heeft nog wel een beetje de neiging om naar voren te schuiven (hij heeft een heel ronde en platte schoft). Misschien dat een staartriempje het zadel meer op zijn plaats houd ?
Met het nieuwe zadel hebben ze nog niet op hem gesprongen, dus nog maar een keer proberen OK dan! .

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:22

Het vorige zadel zal heel waarschijnlijk het probleem zijn geweest. Wat al eerder in dit topic stond, neem eens een goede instructeur/trice en ga niet zelf lopen rotzooien (niet banketstaaf bedoeld)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:30

Georgette schreef:
. Wat al eerder in dit topic stond, neem eens een goede instructeur/trice en ga niet zelf lopen rotzooien (niet banketstaaflig bedoeld)



dat is idd zo, vooral bij kinderen, verkeerd aangeleerde dingen zijn heel erg moeilijk af te leren !!!
en je leert er als ouder ook veel van, dus goed opletten tijdens de les, dan kun je de kinderen meehelpen met het "huiswerk" dat ze krijgen van de instructeur/trice!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:13

misschien als het nog niet helpt dat nieuwe zadeltje een zadelmaker laten kijken en ev een op maat geaakt zadel laten maken, beter dan zelf te beginne met staartriemen en diverse (lijkt me niet echt prettig te zitten, met zon staartriem krijgen ze bij iedere stap een ruk aan de staart heb ik gezien)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:17

nou dat met die staartriem dat valt best wel mee hoor!
beter een staartriem (die goed bevestigd is!) dan een zadel wat schuift! en sommige pony's hebben nou eenmaal heel erg weinig schoft waardoor geen enkel zadel goed blijft liggen zonder hulpmiddelen

ik geef nog steeds als advies : een goede instructeur/trice erbij halen en dan zo het probleem opzoeken! niet als leek zelf in de weer gaan met problemen !

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:40

dat van die staartriem zie ik bij een kleine redelijke ronde pony die in de manege staat (prive pony wel) en bij iedere draf pas die hij zet zie ik dat de saart een kleine ruk krijgt en per galop pas een redelijke ruk dus ik zou dat niet zo vlug gaan gebruiken, maja misscien dat dat bij deze pony niet het geval is he
grtz kim

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:13

nou geloof me, dat valt allemaal best wel mee, mits je het goed bevestigd, en een pony met weinig tot geen schoft, daar blijft geen zadel goed op liggen, beter een staartriem als dalijk een zadel wat (met kind) op de hals ligt, of erger nog, onder de buik hangt!!!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:14

Toen ik vroeger op de manege reedt hadden de meeste zadels ook een staartriem, nou die kregen geen rukken hoor.
Wij moesten altijd een vuist er tussen kunnen doen, weet niet of dit hoort :S?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:39

Ik zou het zadel wat je nu hebt gekocht even laten bekijken door een zadelmaker, misschien moet het iets opgevult worden etc. omdat het naar voren schuift.

Het kan best zijn dat de pony met zadel niet wil springen omdat het helemaal niet fijn ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:36

Waar ik nu wel even benieuwd naar ben is hoe het paard zonder ruiter (dus los of aan de lijn) springt. Zowel met als zonder zadel.
Vertel eens?

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 17:22

Ik zal het morgen proberen ! *LOL*
Kijken hoe dat gaat (ik ben zelf ook wel benieuwd Knipoog

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:29

oke crossmonster ik geloof je, alleen bij het zien( het zijn geen gigantische rukken hoor dat niet) maar dat zag er niet echt prettig uit maja, hij loot ook niet om te bokken en galoperen hoor dusseuh tvalt waarschijnlijk wel mee:D

nicolientje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:17

de dartmoor waar ik wel eens op reed (3 jaar was die) sprong wel gewoon goed dus daar ligt het niet aan!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:37

wat een vaag beest!!!????

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:49

waar slaat die opmerking nu weer op joortje,
je kent die hele pony niet, ik denk dat hij er een goede reden voor heeft,
wees blij dat hij het op deze manier laat merken dat het zadel waarschijnlijk niet goed ligt,
ken ook pony's die in een keer beginnen te steigeren en te bokken, dus is alleen maar goed dat hij het op deze manier laat weten en dus heel voorzichtig met je kinderen omgaat,

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 17:57

joortje schreef:
wat een vaag beest!!!????


Naja, dit slaat echt werkelijk nergens op. Zoals SuperRoos al zei ken je die pony helemaal niet, dus de opmerking over dat ie vaag is slaat nergens op.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:15

We zijn vandaag nog niet aan het losspringen toegekomen maar we hebben wel (samen met iemand die er verstand van heeft) naar het nieuwe zadeltje gekeken. Hij ligt in principe prima, maar schuift inderdaad tijdens het rijden naar voren !
De oplossing is dus toch maar een staartriempje.

Voor wat betreft het springen gaan we van de week weer kijken .

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:24

ja volgens mij maakt joortje er een gewoonte van om onzinnige opmerkingen te plaatsen.

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:01

Hallo familie,

Prince komt bij mij weg en ik adviseer alle klanten een 16 inch Kadett zadel. Dit ligt perfect op elke Dartmoor. Een staartriem is eigenlijk niet zo'n fijn iets voor een pony. Doordat het zadel naar voren schuift komt alle druk op de staartwortel. En hij heeft juist zijn staart nodig voor het evenwicht vooral dus met springen!!!!
En wat inderdaad nodig is is goede begeleiding. Heeft Prince bij Franka wel eens onder het zadel gesprongen? Informeer eens bij haar.
Dartmoors zijn inderdaad ponys die vaak weinig schoft hebben. Maar wat ook iedereen beweert, de meeste kunnen super springen.
En Prince is een jonge Kilbees x Amanda en die willen wel eens eigenwijs zijn.
Leer de pony rustig wat springen is. Begin met cavalettis, dan een kruisje en pas later een sprongetje.

ps. Prince liep al langer dan enkele weken onder het zadel. Hij heeft meerdere maanden bij Franka gestaan.
Veel succes

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:02

ps. De wintervacht draagt vaak ook bij aan het schuiven. Zorg dus ook voor een goede sjabrak.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:10

hoe gaat het nu verder met het springen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:34

Ik wil even een opmerking plaatsen over en staartriem. Bij mennen heb je juist een staartriem nodig en zolang je een vuist tussen rug en riem kunt houden en je de staartriem (culeron) goed op maat bevestigd hebben ze er absoluut geen last van. Je moet alleen zorgen voor een goed passende maat die netjes om de staartwortel valt.

Mijn eerste pony moest trouwens ook met staartriem gereden worden, die was iets overbouwd en had geen schoft en was rond, zelf het best passende zadel bleef naar voren schuiven, met een staartriem was het probleem over en bij de nieuwe eigenaar is hij met staartriem tot Z springen gekomen zonder ooit maar een klein plekje op zijn staartwortel te hebben gehad.

Je moet alleen zorgen dat je de goede maat hebt en dat hij goed bevestigd is.