Paard met artrose/hoefkatrol naar de top rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:02

Een paard dat pijn heeft moet je niet rijden en die moet je ook niet laten vegeteren in de wei [leuke oude dag ]. Maar als het paard van Bets weer rad is en plezier heeft in het werk dan zou ik niet weten waarom die niet volledig in het werk gezet kan worden.

Volgens Adb onstaat kreupelheid door overbelasting en die wrodt veroorzaakt door een verkeerde manier van rijden. HKO wordt door hem gezien als een rijtechnisch- en geen medisch probleem. Dat is dus een andere benadering.

Ik denk dat hij in 90% van de gevallen ook gelijk heeft, maar niet voor 100%! Bets is in ieder geval een mooi bewijs dat HKO niet automatisch het einde betekend. Als ik naar de foto's kijk dan zie ik een gelukkige combinatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-03 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:08

laat iedereen gewoon goed naar zijn/haar eigen paardje kijken en "luisteren"
ik denk dat iedereen hier het beste voor heeft met zijn/haar paardje!
en in het geval van bets:
haar paardje heeft duidelijk plezier in zijn werk en bewegen!
ik denk dat als hij pijn zou hebben,hij een heel anere uitstraling zou hebben!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:16

een paard zoveel belasten met een zwakke plek lijkt mij een risico. als iets dergelijks met mijn paard zou gebeuren zou ik toch voorzichtiger zijn en wat druk van mijn ambities halen, simpelweg omdat ik wil dat mijn paard een lang, gelukkig en gezond leven heeft. daarom vind ik de reactie van AdB niet zo verstandig omdat dat juist die ambitie een impuls geeft. ik ken zijn achterliggende gedachte niet natuurlijk, misschien probeert hij wel de ruiter juist laten beseffen dat het paard juist bijzonder is en dat de ruiter er op een juiste manier mee om moet gaan.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:52

Laura schreef:
Artrose en hoefkatrol is inderdaad niet hetzelfde maar het gaat om het idee van een lichamelijk gebrek.

Maar Tyrza; als jij een paard zou hebben dat bij wijze van spreke stokkreupel is, maar onder verdoving zuiver loopt en pijnvrij is (het belangrijkste volgens jou) zou jij daar de sport mee in?
Dan kan je toch niet meer spreken van sportief?

Hoefkartol onstaat door overbelasting of verkeerde belasting van het been en je kan door de juiste je paard leren om zich zelf goed te belasten. Dan zal hij ook niet alleen tijdens de training maar ook in de wei weer zuiver lopen (en dus pijn vrij) en dit alles zonder pijn stilling!!!

Het onder verdoving pijn vrij lopen is natuurlijk heel iets anders!!!!

Paarden met atrose zijn gebaat bij veel beweging, maar ook hierbij geld correcte training en gezond verstand gebruiken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:26

Laura schreef:
Artrose en hoefkatrol is inderdaad niet hetzelfde maar het gaat om het idee van een lichamelijk gebrek.

Maar Tyrza; als jij een paard zou hebben dat bij wijze van spreke stokkreupel is, maar onder verdoving zuiver loopt en pijnvrij is (het belangrijkste volgens jou) zou jij daar de sport mee in?
Dan kan je toch niet meer spreken van sportief?



Inderdaad, ik geef je helemaal gelijk.

Maar ik ging er dan ook van uit dat het paard met goede suplementen ondersteund zou worden, niet verdoven. Bovendien mag dit laatste helemaal niet (Dat noemen ze doping....)
. Vind ik net zoiets als de zenuwen doorsnijden. Bah...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:45

Zoals vele mensen wel zullen weten heb ikzelf een merrie met atrose die weer Z1 loopt.

Ze is meerdere keren ingespoten en dit leek te helpen, maar steeds na een jaar en de laatste keer zelfs na een halfjaar begon ze weer te kreupelen.
Niet iedere dag, er waren dagen bij dat je alles kon doen. Harde of zachte bodem, ze liep overal goed. Maar andere dagen liep ze heel beroerd.

Toen we haar de laatste keer hebben laten inspuiten werd ons door de arts aangeraden om haar om de 3 maanden te laten inspuiten. We hebben besloten dit niet meer te gaan doen.

Ondertussen staat ze een aantal maanden op Primeval (voedingssupplement en dus géén verdoving!) hier doet ze het super op! We kunnen weer alles met haar doen en zelfs soms een sprongetje.

Ik zie duidelijk een blij en vrolijk paard te hebben en dit is nu precies wat ik wil!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:04

Fijn is dat he, Antoinette, dat je een blij en gezond paard kunt terugkrijgen. Knipoog

Laten we ook niet onderschatten wat acupunctuur en homeopathie voor je paard kan betekenen....

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:20

Als hij goed loopt, wat is dan het probleem. Natuurlijk is het niet ok om hem onder de pijnstillers/verdoving te zetten om hem maar hard te kunnen trainen en op hoog niveau starten, maar als jij hem zo kunt rijden dat hij zuiver is, waarom dan niet naar de lichte tour? Als hij nergens last van heeft, wat is dan het probleem. Ik snap niet waar jij nou zo tegenaan kijkt eigenlijk?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:43

En dat is nou net zo belangrijk: die vrolijkheid. Als je mijn ruin door de wei ziet gassen en bokken en pirouetten draaien dan geloof je ook niet dat die ook maar 1 probleem heeft.
Zolang je paard niet constant aan de pijnstillers zit maar door middel van een voedingssupplement weer lol heeft in zijn leven en bovendien ook nog eens belast kan worden dan zie ik het probleem niet zo.
Ik ken een paard wat bij Anky op stal heeft gestaan, van een klant, en die had spat in zijn linkersprong. Het paard liep Zware Tour!!! Hij kreeg wileswaar wel homeopatische druppels door zijn voer en werd wekelijks gekraakt en gemasseerd.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:28

Ik hoop niet dat mijn vriendin dit topic onder ogen krijgt, ze heeft vorige week haar paardje (7 jaar oud) af moeten laten maken nadat meer dan 1 jaar geleden in 3 van 4 benen HKO 4+ werd gekonstateerd en in de andere HKO 2. Ze heeft in het afgelopen jaar van alles geprobeert waaronder ADB, accupuntuur, noem maar op, helaas heeft soms maar voor een dag of 1 week geholpen waarna de kreupelheid weer terug kwam.

Mensen, onthoudt ook goed dat sommige paarden zulke bikkels zijn die zeer veel pijn kunnen verdragen voordat ze ook maar kreupel gaan lopen. Het nadeel van paarden is dat ze niet kunnen praten en wij alleen maar kunnen gokken wat in hun koppie omgaat.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:55

Volgens mij kun je deze stelling niet vragen een paard met HK naar de toprijden??????ja of nee..........

Omdat je HK hebt en HK, niet ieder HK paard heeft de zelfde hoeveelheid HK....
Ook ieder paard reageert anders op de genees methodes en trainingen.
Het ene paard heeft baat bij stil staan in de wei en laat hem/haar maar zelf bepalen in hoevere het zich kan belasten, andere paarden daarin tegen moeten juist door getraind worden om tot een bepaalde niveau te komen dat de HK te hanteren is, bij zulke paarden bv is stilstaan funest..(bloedsomloop).......
Dus kom je met een vraag en foto's van de HK en geef je daarbij een cijfer HK in deze stadium, dan pas kan ik een vraag beantwoorden of je met dat paard de lichte toer zou kunnen gaan rijden (behalen)..
Je hebt eerste graats tweede graats enz enz

En een paard met een eerste graats HK kan soms kreupelder lopen dan een paard met derde graats HK..dat is ook nog eens paard gevoelig...

Het ligt ook vaak aan de manier waarom op een paard getraind wordt.
Sommige paarden worden op een verkeerde manier gereden waardoor de HK kan verergeren en dat heeft niks met dressuur te maken, dat kan ook een recreatie ruiter gebeuren.
Maar een Training of de rijstechnische manier zoeken per HK paard is verschillend.

Maar voor mij geld dat of een paard nu HK heeft of niet dat het nooit goed is je paard te over vragen en of te overbelasten.

Sommige HK paarden die speciaal beslag hebben en medicatie of dergelijke lopen soms wel eens een mooiere volte en gangen op de stenen dan een paard wat het niet heeft.
Sommige tonen niks in de rijhal maar wel op de stenen.

Ik denk dat een ruiter die een HK paard rijd zeer alert moet zijn op pijn signalen, en dat het heel moeilijk is dat als een paard bepaalde oefeningen moet gaan doen steeds hoger in de sport dat het steeds moeilijke is te bepalen of het nu uit luiigheid is dwarsheid of dat het een grens is van het paard door de pijn om hem dat te laten lopen wat de ruiter zou willen. En dat het dus niet eerlijk is naar het paard toe iets te verlangen van het paard waaraan het paard de ruiter niet kan voldoen door zijn handicap..

maar wat ik dus wil zeggen eigenlijk dat net zo als bij brandwonden je eerste graats en tweede graats enz heb en bij hoefkatrol ook, en dat er al veel paarden hoog in de sport lopen die nog nooit bv op de foto zijn omdat daar nooit geen aanleiding toe is geweest die toevallig wel HK hebben...
Maar HK is vaak al bij een jong paard te zien of hij/zij er aanleg voor heeft.
vaak zijn dit dus idd paarden ook van zeer goede afstammelingen, paard met dikke vette papieren, daar worden vaak de papieren van af gehaald en het jonge paard wordt door de achter deur verkocht..
het paard wordt ingereden (niks aan de hand) braaf en je zit te kijken dat zo'n goedkoop paardje toch zulke mooie gangen kan hebben???
Later bij de leeftijd van ongeveer 5/6 jarige leeftijd gaat het dier kreupel lopen, resultaat kreupelheids onderzoek HK.........

Dus een paard met lichte HK kan eventueel best door gereden worden tot ZZ of wel niveau ook, zolang hij/zij er geen last van heeft..

paard stil zetten op stal met HK is volgens mij het slechtste wat je kunt doen ivm de bloedsomloop..

Maar dat is zo als ik er over denk en zo als ik de info heb onderzocht en weet, kan goed zijn dat ik het bij het verkeerde eind heb maakt niks uit..
ik zeg ook allemaal niet dat het zo is, ik zeg dat ik het zo denk te weten.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:49

Tsja, zo'n paard heb ik ook staan Knipoog

Mijn paard heeft 3tjes en 4tjes in de kogels van de voorbenen. Is lang kreupel geweest maar loopt inmiddels zo'n 5 jaar goed op aangepast beslag. Ik rijd M1 met haar en zolang het goed gaat, ga ik door met fanatiek rijden. Ik ken het paard goed genoeg om te merken dat ze ook maar iets mankeert.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:13

tinkernikky schreef:
een heleboel Knipoog


Ik kan er geen chocolade van maken, Tinkernikky Scheve mond Kan je misschien iets meer leestekens gebruiken?

Wat ik mij nu afvraag.. een HKO paard wat duidelijk kreupel loopt, die gaat dus volgens de AdB methode op den duur niet meer kreupel lopen.
Hoelang moet je je paard daarmee plagen? Hoelang duurt het voor hij weer rad is?

Ik heb lang geleden zelf een paard met spat en HKO weg gedaan. In die tijd bestond er nog geen AdB (nou ja, hij bestond wel Haha! , maar was niet bekend in mijn omgeving) en ik heb veel geprobeerd, ook speciaal beslag, supplementen, goede instructie.. het hielp allemaal niets. Hoelang moet je blijven proberen?

Verder ben ik het ergens wel eens met de stelling van Laura. Ook een kwestie van gevoel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:09

(Even helemaal los gezien van AdB en zijn methode)

Het ene paard loopt stokkreupel op 2tjes, terwijl de ander met 4tjes perfecte galopwissels om de pas maakt en er een vrolijke passag en piaffe uittovert.
Je moet het toch altijd per paard/individu bekijken.

Dan nog even wb AdB,
ik vind het erg apart dat èlk paard dat bij hem komt lessen, nationale kwaliteiten zou hebben.
Ikzelf en mijn eigen paard zouden volgens AdB GP potentie hebben, mijn vorige paard welke ik heb verkocht omdat hij in het Z echt moeilijkheden zou gaan tegenkomen en er ook geen lol meer in had, had onder de nieuwe eigenaar potentie voor de LT. Vreemd, want mijn instructrice die meerdere paarden naar dit nivo gereden heeft zag die kwaliteiten niet.
Overigens zijn dit paarden die klin. en röntgenologisch perfect zijn.
Ik heb nu een dag van hem meegemaakt en ik ben geen één combi tegengekomen die inderdaad de potentie, inzicht, feeling en kwaliteiten hadden om op dat niveau mee te draaien. (incl. mijzelf)

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:09

Dat ligt ook aan de ruiter, die moet ook aan kunnen voelen en feeling hebben voor de techniek van Antoine, dat is net als bij gewoon rijden, de ene heeft het eerder onder de knie als de andere. Ik heb zelf sinds maart 2003 les 1x in de maand, sinds aug 2003 2x in de maand omdat ik zelf daar bewust voor gekozen heb om zeer regelmatig onder zicht te blijven en niet in de war te komen met mijn oude rijstijl en mijn paard is zuiver en loopt in rad. Maar dat is per paard en ruiter verschillend.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:02

Laura"]
Maar bij die vos van ons bijvoorbeeld, Hoe kan ik niet over zijn grenzen gaan als hij verdoofd word door de spuiten?

Overigens bedoel ik niet dat de mensen die wel hiernaar streven per definitie hun paarden mishandelen ofzo. Ik ben het eens met Desiree dat je beter beweging kan geven dan stil laten staan. Maar zal je door zulke hoge oefeningen niet je paard nog harder laten slijten als hij al zo op de benen staat?
[/quote]
als je moet werken met verdovingen dan ben je verkeerd bezig denk ik. Je moet een methode zien te vinden dat je het dier zo kunt rijden dat het geen pijn heeft en ook nog goed zijn lichaam gebruikt. Niet voor ieder paard bestaat natuurlijk zo'n methode, er zijn grenzen. Maar door hogere oefeningen ga je een paard denk ik niet meer overbelasten. wel meer belasten, maar het paard gaat daar in meegroeien. De spieren gaan toenemen > compensatie! Spiermassa kan een hoop gebreken opvangen.
[quote="SuperPepeijn"]
een paard zoveel belasten met een zwakke plek lijkt mij een risico. als iets dergelijks met mijn paard zou gebeuren zou ik toch voorzichtiger zijn en wat druk van mijn ambities halen, simpelweg omdat ik wil dat mijn paard een lang, gelukkig en gezond leven heeft. .
[/quote]
DAar ben ik het helemaal niet mee eens!
neem iones. Hij heeft OC in de knieen, daar is hij aan geopereerd. Het kraakbeen is weg. Ik moet hem blijven trainen. Zowel de fysio als de dierenartsen hebben gezegd dat niet trainen funest is voor hem. En ik train hem zo goed mogelijk en ja, ik belast hem daarmee. En daardoor krijgt hij bespiering en die maken het bewegen nu juist weer gemakkelijker voor hem.

Uiteindelijk kun je met een paard met artrose mogelijk tegen een grens aan lopen, Laura. MAar stel dat dit niet in het L2 is maar in het M2. NOu, dat is dan toch prachtig meegenomen?

[quote="jess2130"]
Voor we de discussie verderzetten, het gaat om hoefkatrol en niet om een artrosegeval! Artrose is heel anders dan hoefkatrol en dan ook niet te vergelijken! Verward
[/quote]
in sommige punten is het WEL te vergelijken. Door het paard goed in beweging te houden, hou je het aftakelingsproces ten eerste tegen, en ten tweede kun je het paard in die zin verbeteren dat het gemakkelijker gaat bewegen. en dat is natuurlijk voor het paard heel fijn.

[quote="crystalstar schreef:
Paard met artrose/hoefkatrol naar de top rijden?

Kunnen jullie in Belgie niet lezen ?

ehm, een paard met een 3tje heeft toch HKO he, officieel dan? En JA! die lopen er zat in de INTERNATIONALE TOP! maar die lopen gewoon goed omdat ze een goede ruiter op de rug hebben.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 23-10-03 10:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:03

Horselover, als ze de pijn gewoon verdragen maar er niet kreupel door worden, dan merk je dat als het goed is als ruiter toch echt wel aan je paard hoor, helemaal als je het paard goed kent!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:10

desiree er is een verschil tussen trainen om je paard fit en gezond te houden en fanatiek lichte tour/GP trainen. volgens mij begrijp ook jij best welke ik hier bedoel, omdat ik refereer naar de uitspraak van AdB.

om een voorbeeld te geven kan je na een enkelblessure best nog wel lekker rennen, maar het is nou eenmaal risico om dan op topniveau de marathon te lopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:15

En wat doen voetballers dan SP? Als je een paard traint, dan verleg je op den duur grenzen, door steeds tegen de grens aan te werken. Het paard wordt hierdoor beter en zo kun je mogeljk toch naar het GP/lichte tour. Het is echt niet uitgesloten. het valt allicht te proberen. Grenzen zijn er altijd, ook bij de meeste gezonde paarden. Er zijn immers niet zoveel paarden die dat hoge niveau aankunnen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 12:57

Dus als er van de 'gezonde' paarden al niet veel zijn die dat niveau aankunnen... ?
De vergelijking met een voetballer of tennisser vind ik niet opgaan omdat die mensen er zelf voor kiezen topsport te beoefenen en hun lichaam in de gaten houden. Wij kiezen ervoor om een paard te trainen, dat dier heeft daar geen inspraak in. Bovendien kan hij niet zeggen als hij het niet aankan. Okee, er zijn lichamelijke signalen waar te nemen, maar imo be je dan al te laat. En dan heb je ook nog eens van die karakterpaarden die, ondanks het feit dat ze zware artrose oid hebben, niks láten merken en gewoon doorgaan.

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:05

Het paard heeft geen inspraak, maar als hij zich lichamelijk niet in orde voelt, zal hij ook niet aan de top presteren!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:16

jess2130"]
Het paard heeft geen inspraak, maar als hij zich lichamelijk niet in orde voelt, zal hij ook niet aan de top presteren!
[/quote]
precies. Daarbij ga ik even uit van paardvriendelijke ruiters die het signaleren als hun paard last krijgt en daar rekening mee zullen houden!

[quote="Laura"]
Dus als er van de 'gezonde' paarden al niet veel zijn die dat niveau aankunnen... ? .
[/quote]
dat staat los van artrose of HKO. Ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat het waarschijnlijk meer aan onvermogen ligt dan aan dergelijke gebreken indien een paard een dergelijk niveau niet haalt. Zoals ik al zei, hoog sportniveau belast NIET de hoefkatrol, het belast de SPIEREN. Die moeten namelijk sterker en/of soepeler worden.
[quote="Laura"]
De vergelijking met een voetballer of tennisser vind ik niet opgaan omdat die mensen er zelf voor kiezen topsport te beoefenen en hun lichaam in de gaten houden.
.
[/quote]
en toch komen die OOK hun beperkingen uiteindelijk tegen en zullen moeten luisteren naar hun lichaam. Als ze er al voor kiezen om te negeren, zullen ze uiteindelijk zichzelf tegenkomen.
[quote="Laura schreef:
Wij kiezen ervoor om een paard te trainen, dat dier heeft daar geen inspraak in. Bovendien kan hij niet zeggen als hij het niet aankan. Okee, er zijn lichamelijke signalen waar te nemen, maar imo be je dan al te laat. En dan heb je ook nog eens van die karakterpaarden die, ondanks het feit dat ze zware artrose oid hebben, niks láten merken en gewoon doorgaan.

ook die paarden kunnen dat slechts tot bepaalde hoogte. En je kunt eigenlijk zeggen dat iedereen te laat is met onderkennen van problemen tegen de tijd dat ze zich manifesteren. MAar ja, dan durf je onderhand niet meer te sporten voor het geval dat je niet gezond mocht zijn. Iedereen gaat tot aan zijn grens. Dat is evident.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 23-10-03 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:36

Ik denk dat als je je paard kent, je dondersgoed weet wat zijn limiet is hoor.... Ik ben het er ook mee eens dat je paard echt wel protesteerd cq. aangeeft, tot hier en niet verder, want dit is mijn top.

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:57

SunnyBoy schreef:
Ik denk dat als je je paard kent, je dondersgoed weet wat zijn limiet is hoor.... Ik ben het er ook mee eens dat je paard echt wel protesteerd cq. aangeeft, tot hier en niet verder, want dit is mijn top.


Helemaal mee akkoord *LOL*

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:21

SunnyBoy schreef:
Ik denk dat als je je paard kent, je dondersgoed weet wat zijn limiet is hoor.... Ik ben het er ook mee eens dat je paard echt wel protesteerd cq. aangeeft, tot hier en niet verder, want dit is mijn top.


Ben ik het ook mee eens,
je kent je paard zelf vast geod genoeg om te kunnen zeggen of hij het zwaardere werk aankan,
als het niet aan de benen ligt kan het net zo goed aan zijn bv nekwervels liggen. maar die paarden krijgen toch ook niet gelijk de oprotpremie.
en word hij toch niet gelijk afgeschreven.
Kijk naar je paard en voel wat hij aankan, welk niveau je dan beland is mooi meegenomen.