Op de volte naar binnen vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 22:53

Bolivia valt linksom op de volte echt naar binnen. In galop is het zo erg dat ik binnen 1 rondje bijna om mijn eigen as heen draai.

Ik weet dat ik de buitenteugel er aan moet houden en dat ik met mijn binnenbeen moet drijven. Ik rijd nu met spoortjes en ik weet van mezelf dat ik niet 'hard' genoeg ben. Want eigenlijk moet ik een keer goed mijn spoor er in zetten denk ik.

Ik rijd ook met zweep maar dat helpt niet echt. Ik ga nu oefenen met 3 stappen links, 3 stappen rechts op de AClijn.

Hebben jullie nog tips of ben ik gewoon te soft?

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:58

Zit je pony niet vreselijk vast op de andere hand? Zo ja, zie hem weer los te krijgen! Veel voltes op de ANDERE hand, en stelling vragen. Verder vooral het rechtstellen niet vergeten, en het duurt wel een poosje, en ga het niet forceren, ( voor de niet zo lenigen onder ons, ga nu maar eens in spagaat liggen Haha! ) maar met geduld kom je er wel.

Is het nou geklier, dan moet je hem inderdaad flink rechtzetten. Ik ken een pony die deed dat bij de ene persoon wel goed, en bij een meisje die alles nog niet zo goed kon, deed ie het niet........ Frusty was wel sneu.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 23:24

Ik ben afgelopen zaterdag bij de veearts geweest en haar rug was los en ook haar hals is goed 'mobiel' (zoals hij het noemde).

Maar het kan best hoor dat ze nog vast zit. De kans is echter wel groot dat het aan mijn rijden ligt. De instructrice bij de veearts (die super kan rijden), reed er zo mee weg (ze zei wel dat ze moeilijk was, maar niet dat ze vast zat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:25

Is altijd zo moeilijk te oordelen vanachter de computer. Heb je je binnenhand niet te laag, waardoor de binnenschouder van je paard meezakt, waardoor het paard naar binnen omvalt?

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:27

Zit je voor je gevoel naar rechts? Dus dat je door het paard jezelf wat naar buiten geduwd voelt? In dat geval moet je jezelf dwingen het gewicht op je binnenbeen te houden (en dus ook op je binnenzitbeen). In het begin zal die misschien nog wat meer naar binnen vallen, maar dan goed je binnenbeen eraan houden. Je paard moet de balans vinden, maar dat kan alleen als jij er goed op zit.

Ga je ook naar de clinic van de Bodt? Ik denk dat dat voor je heel interessant kan zijn. Het gaat over het rechtstellen van paarden (met hoefkatrolontsteking) en hoe je dat moet doen.

Succes, Mirjam.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 00:41

Ik weet dat het moeilijk oordelen is vanachter de computer en gelukkig is volgende week mij instructeur terug van vakantie, Maar ik ga tch kijken hoe ik mijn binnenhand houd en of ik scheef hang.

Thanx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 00:58

Een ding kan ik je wel vanachter het scherm vertellen, hárder been geven helpt niet, je moet zorgen dat ze beter reageert, dat is iets anders namelijk.

Geef duidelijk een beenhulp en laat je been weer "los" afhangen. Zij moet daar op reageren anders kom je er direct een keer kort en fel achteraan. Niet gaan zitten "douwen" ga je zelf alleen maar zitten wringen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 01:08

En terwijl je dat doet, let er dan goed op dat je het paard ook de kans geeft om de volte netjes te lopen, zorg ervoor dat je recht boven je paard zit en dat je allebei je zitbeenknobbels voelt.
Omdat je paard zo door de volte duikt kan het zijn dat ze jou ook scheef neerzet waardoor je jezelf weer tegenwerkt en je binnenbeen niet doorkomt.
Dus: lekker rechtop zitten achter de hals van je paard en strenger zijn met je binnenbeen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:56

Ik weet een leuke oefening voor je. Maar ook een lastige. Je gaat op de RECHTERhand zitten en buigt het paard naar buiten (naar links dus). Dit is makkelijker in de draf dan in de stap. je neemt hiervoor dus de hulpen voor links aan, binnenbeen moet nu dus iets achter liggen t.o.v. het buitenbeen. Op deze manier leer jij het paard alerter te worden voro het been waarom hij moet buiten, en op de buitenteugel. Je moet niet steeds ritmisch met je spoor prikken. Drijf een keer met je kuit als hij naar de kant valt, geen reactie, dan een keer echt hard prikken. zo hard dat hij net niet over de zeik raakt, maar wel reageert. en ho zeggen, dat hij voor die prik niet naar voren gaat, maar naar opzij.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 10:39

"Gemeen" trucje, wat je alleen mag toepassen bij een paard waarvan je zeker weet dat hij gezond is in de benen...
De binnenhand hoger plaatsen. Dus jouw hand hoger houden, met kleine korte 'rukjes', zodat je het paard als het ware naar binnen omhoog trekt... Geef het paard met de buitenteugel de ruimte om naar buiten te 'vallen'... niet slap laten hangen, wel contact houden met de buitenteugel, maar niet begrenzen. Je geeft nu een soort contrahulp en je paard kan gewoon niet op de kleine volte blijven. Met je zit blijf je gewoon recht op je paard zitten en je blijft de beenhulpen gewoon doorvoeren.

Het is een noodgreep, je mag niet jezelf aanleren zo elke keer de volte door te komen.... maar een enkele keer kan de 'truc' je wel helpen....
voorzichtig aan hoor!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 11:20

Citaat:
Op 2001-10-11 22:53, schreef Manon 2:
Bolivia valt linksom op de volte echt naar binnen. In galop is het zo erg dat ik binnen 1 rondje bijna om mijn eigen as heen draai.

Ik weet dat ik de buitenteugel er aan moet houden en dat ik met mijn binnenbeen moet drijven. Ik rijd nu met spoortjes en ik weet van mezelf dat ik niet 'hard' genoeg ben. Want eigenlijk moet ik een keer goed mijn spoor er in zetten denk ik.

Ik rijd ook met zweep maar dat helpt niet echt. Ik ga nu oefenen met 3 stappen links, 3 stappen rechts op de AClijn.

Hebben jullie nog tips of ben ik gewoon te soft?


Je gaat juist rechtsom rijden, eerst op de hoefslag, en dan neem je contrastelling en doordat je een bakrand hebt moet hij wel iets om als jij buitenstelling vraagt en buigt dus in, en je geeft gelijk de goede hulpen. Als hij dit snapt doe je dit op een volte rechtsom, dus contrastelling in draf/stap . Als hij het op de rechterhand doet ga je linksom draven en stappen en dan probeer je schoudervoor te rijden (binnenstelling) als dit goed gaat, galopeer je linksom en kijk je of het lukt. lukt het nog niet dan ga je weer rechtsom en dan probeer je in de rechtergalop contrastelling te vragen. Dit is niet in een adg gelukt hoor.
Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 11:24

Dat was dus ook mijn voorstel mytens, alleen in andere bewoording.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:25

Jep daarom zet ik het even zo neer want het is toch iets anders zoals jij het neer hebt gezet hoor Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 12:34

Yep, misschien snapt ze het ene beter dan het andere he, grinnik.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 14:27

Tis duidelijk!

Ik heb inderdaad de neiging om mijn been er aan te houden. Douwen dus, zoals Zep (geloof ik) zo mooi zegt.

Ik ga het proberen (rechtsom stelling naar buiten). Dees, jouw truc laat ik buiten beschouwing want de kans dat de fout bij mij ligt is namelijk groter dan dat de fout bij Bolivia ligt.

Dat ze niet goed aan het been is, is ook mijn fout tenslotte.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 16:49

Ik zal je eens mijn Centered Riding oefeningen van mijn lessen toe sturen...misschien heb je er wat aan Lachen

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:45

als ie naar binnen valt, kan het ook zijn dat je te veel naar binnen hangt.

Dus ga altijd een klein beetje meer op je "andere kant " zitten op een volte zodra hje de hoefslag volgen moet ga je er rcht boven zitten door tussen de oren door te kijken, en dan het liefste ook een klein beetje naar de lucht *LOL*

dan wordt je zelf lichter, en kan je paard beter ontspannen en daardoor makkelijkere buigen.

Onzettend veel suc6