Niet voor het been, maar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Niet voor het been, maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 12:40

ik heb een beetje een probleem, ik heb een jonge pony, en als ik aan het rijden ben is hij niet voor het been, eerder lui, overgangen gaan heel goed daar reageert hij goed op, maar als hij eventjes in een gang zit (meestal bij draf en galop) dan gaat hij in een sloom tempo lopen, ik rijd het liefst zonder sporen, omdat hij nog zo jong is en ik wil hem het liefst zonder sporen ook door kunnen laten lopen, maar als ik dan een tikje geef daar reageert hij niet op, hij reageert alleen als ik een mep geef maar dan valt hij na een tijdje weer terug, als ik de hele tijd heel erg veel been geef dan loopt hij wel door (dan eigenlijk weer te snel) maar dan ben ik echt heel hard aan het drijven en dat hou ik niet langer als 3 rondjes vol, dan ben ik echt kapot en dat is ook geen werk om zo bezig te blijven de hele tijd. Als ik met sporen rijd heb ik er meestal geen problemen mee, dan loopt hij gewoon door, maar ik weet niet of het wel goed is om nu al met sporen te rijden (hij is 4 jaar en paar maanden) omdat hij nog zo jong is...
wie kan mij helpen?

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:56

Dat je geen sporen wilt gebruiken is een goed punt.
Vooral bij jonge paarden is het belangrijk dat ze eerst leren wát een beenhulp is.
Als ik het dus goed begrijp heb je moeite om het tempo constant te houden?
Zorg er in ieder geval voor dat je de pony niet in de weg zit in zijn bewegingen,
geef hem van voren genoeg ruimte zodat hij ook daadwerkelijk naar voren kan.
En het allerbelangrijkste: INSTRUCTIE!!
Want als je dit zo leest is het veel moeilijker te beoordelen dan dat je het ziet.
En al helemaal bij een jonge pony is het belangrijk om er een correcte basis in te hebben!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 13:01

Ik heb 2 keer in de week dressuurles op de ponyclub en 1 keer in de twee weken priveles, en ik heb eergister die priveles gehad en toen gingen we daar ook aan werken, en toen had ik hem ook voor losgelaten omdat hij voor toch zelf moet gaan ontspannen. Gister heb ik niet ermee kunnen werken omdat ik springles had binnen (ik rijd altijd buiten) en toen liep hij wel door (doe thij meestal als hij het terrein niet kent)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:02

Ik krijg het gevoel dat het een evenwichts probleem is. Hij is nog jong en heeft mischien nog niet zijn evenwicht gevonden. Als het paard geen evenwicht heeft zou hij of juist hard of juist heel sloom gaan lopen.

Op het moment dat hij op vreemt terein komt is dat natuurlijk spannend en gaat hij harder lopen en denkt niet meer aan zijn evenwicht. Op het moment dat hij weer op bekent terein is hoeft hij niet zo op te letten waar hij loopt en of er geen vreemde dingen zijn. En gaat hij dus weer rustig lopen.
Ga is op de binnen hoefslag rijden. Wijkt hij terug naar het hek.
Is dit niet zo dan is consequent zijn heel belangrijk. Maar dan moet hij de hulp wel goed kennen anders word hij onzeker en zal minder of juist over actief reageren.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 15:24

Het zou idd een evenwichtsprobleem kunnen zijn, daar heeft hij nog veel moeite mee hij staat in de trailer ook echt wijdbeens achter haha. Na een tijdje op onbekend terrein gaat ze ook ontspannen en idd slomer lopen. Als ik hem op de binnenhoefslag rijd, draf galop of stap doet hij wel goed alleen met afwenden reageert hij niet op mijn begrenzing, moet ik misschien zelf duidelijker mee zijn...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:53

Dat wat je noemt het niet willen afwenden van de tweede hoefslag is het evenwichts probleem. Probeer hem iets te helpen door zelf ook die kant op te draaien met je boven lichaam en ligt op de binnenkant te zitten.
Omdat hij zo gevoelig is op evenwicht zou dit waarscheinlijk makkelijk gaan.
Als je voelt dat ze makkelijker te sturen is kan je het tempo wat opbouwen.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:19

ik vind dat niet verstandig om nu al met sporen te beginnen.wat heb je dan wel niet nodig als je verder in de sport wilt....

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 10:57

ja daarom rij ik liever niet met sporen
maar als ik toch gewoon met mijn kuiten rijd en alleen het spoortje gebruik als hij niet reageert op mijn hulpen (en hij loopt verder wel een stuk fijner met sporen) dan kan het toch niet kwaad voor af en toe?

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:36

sporen kunnen geen kwaad ,als je hem maar niet de hele tijd zit te prikken. Aangeven en weg, gebruik je kuiten en ondersteunen met sporen is goed als je hem daarmee in evenwicht en balans kunt krijgen Als hij constanter blijft lopen met sporen , dan rij gewoon met de spoortjes, maar gebruik ze alleen als de inwerking van de kuit niet voldoende door komt.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:04

hmm, sporen-topics en discussies zijn er al genoeg geweest.... Scheve mond

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 19:16

Ik ben hem nu zelf een stuk actiever aan het rijden, veel mensen hebben al tegen mij gezegd dat ik rustig moet rijden, maar dan merk ik veel minder van zijn gangen, achterhand en is hij gewoon lui, als ik gewoon wat meer gas erop geef dan loopt hij veel lekkerder, komt hij ook lekkerder los, en blijft hij ook constanter, ik rijd dus zo de laatste twee dagen, en het voelt al een stuk prettiger Lachen