Halsstrekken, zo goed? Of nog dieper? (foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Halsstrekken, zo goed? Of nog dieper? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 14:16

Deze foto's zijn aan het einde van een les genomen. We zijn aan het halsstrekken in draf. Kasmeria heeft hier best moeite mee en laat haar hoofd niet zo zakken.
Volgens m'n gevoel ging het best netjes en zeker al een stuk beter dan dat het geweest is.
Maar hoe kijken jullie hier tegen aan???

Afbeelding

Afbeelding

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:25

Persoonlijk vind ik dat het wel wat dieper kan Haha! , eigenlijk moet ze bijna met haar neus de grond raken, maar misschien heeft ze daar moeite mee.
Veel succes in ieder geval Haha! , het valt idd niet mee om je paard de hals te laten strekken, maar goed oefening baart kunst.....

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:27

Ik vind ook dat het wat dieper kan, er mag nog meer lengte in zijn hals komen. Gewoon blijven oefenen. Veel success Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:29

Volgens mij moet het idd nog wat dieper. Je hebt haar al wel mooi rond, maar probeer nog meer ruimte te geven, zodat ze nog verder naar beneden kan. En probeer het dan ook een keer met je handen wat dichter bij elkaar, ziet er wat netter uit. Haha! (maar je had het over de hoofd/halshouding, dus ik denk dat je daar zelf ook al wel aan gedacht had Knipoog )

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:31

De neus moet op knie hoogte, ik denk dat het dus niet dieper, maar wel veel lager moet!
En idd wat Agnes ook al zei, je handen, maar daar ging het nu dus niet om.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:02

paardje moet lager komen te lopen met de neus, ze moet je hand volgen, als jij haar wat ruimte geeft voor moet ze niet haar hoofd de lucht in steken maar moet ze netjes en ontspannen met haar hoofdje omlaag gaan, misschien ook een tip voor jou : je handen niet zo breed zetten, maar dat is ook al een paar keer gezegd, je houding doet namelijk al erg veel.

jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:33

Ik zou idd je handen meer bij elkaar houden. Verder moet je, denk ik, proberen van achter naar voren meer naar de hand toe te rijden, zodat je paard nog meer gaat zakken.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:40

Halsstrekken is als het ware een voorwaarts/neerwaartse beweging van de hals, je schuift de hals naar voren en beneden uit. Jouw paard blijft te rond en te hoog ingesteld. Probeer je hand is meer naar voren te brengen zodat het paard zijn neus uitsteekt, en dan het neusje richting de grond proberen te rijden. Als je instructeur zegt dat op deze manier je halsstrekken goed is, ben ik het niet met hem/haar eens, maar misschien dat dit ten op zichte van een tijdje geleden al een hele verbetering is, dan gewoon steeds een stapje verder natuurlijk! Succes en groetjes.....

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:15

Ik kan dit niet echt halsstrekken noemen. Het paard moet langer worden in zijn hals, neus er meer uit en ook meer zakken. Dus zowel naar voren en omlaag.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:22

Het paard hoeft niet dieper, maar moet lager! Zijn neus moet minstens op de hoogte van zijn knie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:26

Hij moet tot knie hoogte zakken.
Maar op deze manier kan hij dat niet, omdat je dat niet toestaat met je handen.
Breng je handen meer bij elkaar.
Rij hem daar van achter naar voor tegen aan, wat je altijd al moet doen.
Je paard zoekt dan jou hand op.
Als je dan je handen naar voren en beneden toestaat zal je paard dit volgen.
Zelfs tot aan de grond, maar voor halstrekken is dat te ver, kniehoogte word gevraagt in de proef Lachen

Wat ik me ook afvraag of hij dat diepe door jou rijden heeft, of door de elastiek Lachen
Door de elastiek heeft het geen rijtechnischse waarde.

Probeer hem ook meer voorwaarts te krijgen, want daar ziet het niet naar uit op de foto. Wat ik uiteraard fout kan zien. Lachen
Een paard moet alles doen vanuit het voorwaartse.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:06

Dit is geen halsstrekken voor zover ik dat op de foto's kan zien. Neusje moet veel meer naar de grond en naar voren zakken.

Voor hoe je dat voor elkaar krijgt sluit ik me volledig bij de uitleg van Kawa aan. Scheelt mij typwerk. Knipoog

Als je je hand naar voren steekt, durf dan ook eens in de fout te gaan. Liever een keer dat je haar helemaal kwijt raakt dan dat ze op dit punt blijft hangen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:10

Dieper.. veel dieper.. je moet je paard bijwijze van spreken uitschuiven naar beneden en het moet lijken alsof hij met de punt van zijn neus de grond wil raken. Dat zegt mijn instructeur altijd Knipoog Als ik denk dat Omar niet nog verder kan zegt hij.. nog meer.. Verward

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:11

met hals strekken moeten de oren van je paard toch op jouw handhoogte komen ofzowiets? en daar moetie toch iets lager met de neus en wat langer in de hals worden? zonder dat de aanleuning compleet weg is ofiets :d

zoveel verstand heb ik er nie van, maar dat heb ik wel ens gehoord als commentaar met wedstrijden..

ik en mijn paard hebben zelf ook wel moeite met halsstrekken. doetie welhoor.. maar dan letterlijk met het neusje over de vloer.. kannooit de bedoeling zijn in een proefje Haha!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:30

Anne schreef:
De neus moet op knie hoogte, ik denk dat het dus niet dieper, maar wel veel lager moet!


OK dan! goed gezegd!!

De foto is een goed begin hoor!! Als ie net iets meer ontspannen is zal hij meer gaan zakken.
Bij het halsstrekken moet het neusje vóór de loodlijn blijven, hij mag dus niet dieper, maar wel lager.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:39

Kijk of je de hals vanuit de schoft kan laten 'vallen'.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 18:11

Lager is dus heel moeilijk. Zodra ik meer toesta (wat ik vlak na de foto deed) ben ik haar kwijt. En dan kan ik weer opnioeuw beginnen. maar als je kijkt hoe het eerst was: handen toestaan -> neus in de lucht. Dus we zijn op de goede weg.
Voorwaarts is ze wel. Zeker met dit weer Knipoog.
Op het elastiek rijden doe ik niet. het elastiek zit er om, omdat ze nogal de neiging heeft om overal van te schrikken. Dan steekt ze haar neus naar voren, hoofd omhoog en gaat ze rennen. Met het elastiek kan ze dit niet. En zoals je kan zien (of misschien niet) zit het alleen maar aan het bit vastgeklikt, dus ze kkan niet eens zo diep lopen op het elastiek.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:11

Citaat:
Lager is dus heel moeilijk. Zodra ik meer toesta (wat ik vlak na de foto deed) ben ik haar kwijt.


Dan is het halsstrekken dus ook niet van jou, ze doet haar hoofd naar beneden omdat zij daar zin in heeft. (--> en omhoog als ze daar zin in heeft)
Niet als zij een beetje vraagt denken: yes en meteen toestemming geven, laat haar erom smeken Extreme duivel Anders geef je en dan zegt ze meteen daarna: oh is toch niet zo leuk, k doe mn hoofd weer omhoog. Alles moet van jou zijn, ook het contact --> een boogje in de teugel is al helemaal fout want ook dan kan ze doen met haar hoofd wat ze wil.
Wat er op de foto staat is trouwens geen halsstrekken te noemen Ach gut Tong uitsteken
Wel heel goed dat je je handen naar je knieën brengt OK dan! Probeer of je ook alleen de binnenhand naar je knie kan brengen, wat bijv. op de volte heel duidelijk/fijn is voor het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:20

Amanda schreef:
Voorwaarts is ze wel. Zeker met dit weer Knipoog.
.

Dat is niet voorwaarts voor het been, dat heet loperig.
Totaal niet met elkaar te vergelijken Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:23

volgens mij komt deze totaal niet vanuit het paard wel, aan je positie van je handen te zien niet in ieder geval, het is de bedoeling dat je je handen mee laat nemen naar beneden en niet jij je paard naar beneden rijdt (he heb geloof ik moeite met de omschrijving) ik geloof dat je aanleuning nog niet helemaal opimaal is, het is maar een moment opname wat ik hier zie maar toch.

je paard mag dus meer zijn hals zelf laten zakken, en jij zou dan ook je handen wat meer op de plaats mogen houden wel wat openen maar let wel op dat je contact houdt.

mooi paard overigens Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:38

runningkawa"]
[quote="Amanda schreef:
Voorwaarts is ze wel. Zeker met dit weer Knipoog.
.

Dat is niet voorwaarts voor het been, dat heet loperig.
Totaal niet met elkaar te vergelijken Haha!
[/quote]
Ze zei ook niet dat hij voorwaarts voor het been was Tong uitsteken

Citaat:
het is de bedoeling dat je je handen mee laat nemen naar beneden en niet jij je paard naar beneden rijdt

nee, hier ben ik het nou absoluut niet mee eens Bloos!
Hij mag je handen niet meesleuren, hij moet toestemming vragen en als hij geluk heeft krijgt hij wat. Daardoor rijd je hem zelf naar beneden en niet omdat hij het wil.

Citaat:
en jij zou dan ook je handen wat meer op de plaats mogen houden

Waarom zouden de handen altijd op dezelfde plaats moeten staan? Om het onduidelijk te houden voor het paard of wat? Verward

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:08

marloezzke schreef:
het is de bedoeling dat je je handen mee laat nemen naar beneden


Hier ben ik het niet mee eens, het paard mag de teugels niet uit je handen halen. Als jij toestaat moet het paard je hand volgen... Jij moet je paad niet volgen...

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:13

t ziet er op zich netjes uit Lachen maar hij moet met halsstrekken toch echt veel lager hij moet zowat met ze neus de grondraken! zodat je er ook een goede beoordeling voor krijgt op wedstrijden maart is zekkkrzzzz niet slecht ! ga zoow door me oevenen! OK dan!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:48

Hij moet absoluur dieper en de neus moet meer naar voren. Hij blijft te rond. Mijnpaard doet precies hetzelfde en ik heb er echt altijd een 5 of een 4 voor. De hals moet langer en de neus op kniehoogte en voor de loodlijn.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:15

Met halsstrekken moet hij ongeveer tot kniehoogte komen.