Welk bit voor buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Welk bit voor buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 19:16

Ik wil vraag een ander bit voor in het bos, mijn paard word te sterk.
Ik zit niet aan zijn mond maar ik voel gewoon dat ik geen controle meer heb over wat er op dat moment gebeurd.
Ik wil dus een bit waarmee ik met een zachte hand iets meer controle heb dan met een dubbelgebroken trensje.. Het hoeft niet perse scherper te zijn als ik maar iets meer te vertellen heb op het moment dat hij te heet word..
Welk bit?

En commentaar dat ik het "rijtechnisch" op moet lossen heb ik niets aan..
Ik ben heel zacht in mijn hand voor mijn paard, het is een engels volbloed dus heet is heet, en rijtechnisch kennen ze dan niet meer Knipoog


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 06:17

josien schreef:
Als jij zegt van mijn paard word te sterk en toch rij je met zachte hand. Dan ben je niet consequnt genoeg. Ik snap dat het met een engels volbloed moeilijker is om dit voor elkaar te krijgen. Maar het is zeer zeker mogelijk.
Stap er dan is af als hij te heet word. Blijf dan voor hem lopen en hij mag niet voorbij jouw. Als hij weer rustig is stap je weer op. Het paard moet weten waar hij aan toe is. Anders word dit erger en erger. Totdat je niet zonder gevaar het bos meer in kan.


Consequent ben ik zeker wel, want hij weet dondersgoed wat hij wel en niet mag, en afstappen heeft geen zin want toevallig ben ik gister een paar keer afgestapt om wat takkenbossen te pakken en dan loopt hij als een hondje achter mij aan.. Het is gewoon dat hij erg sterk word wanneer hij MAG gaan en ik hem weer terug wil nemen.. Vooral wanneer er een ander paard voor hem rijd heb ik helemaal niets meer in mijn handen.. En dat vind ik best vervelend.. Hij stopt wel, maar pas wanneer dat andere paard ook gestopt is of we bij hem zijn..
Het heeft zeker niets met consequent zijn te maken want mijn paard is verder prima opgevoed, het word gewoon een kleine tank Knipoog

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 13:24

Waarom neemt niemand van me aan dat mijn paard prima opgevoed is, hij doet netjes alles wat je vraagt maar in zijn "enthausiasme" word hij buiten gewoon sterk en ik vind het een prettiger gevoel als ik meer te vertellen heb, voordat er echt een keer ongelukken gebeuren.
Want hij wil er niet echt vandoor gaan. Dat doet hij ook niet, maar naar mijn gevoel heb ik gewoon minder te vertellen en wil ik in geval van NOOD aan een NOODrem kunnen trekken.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 15:51

In nood helpt zeker wel wat.. Ik geloof dat wij hier niet op dezelfde lijn zitten.. Maar het valt me op dat met dit soort vragen dezelfde mensen altijd dezelfde antwoorden geven..

Voorbeeld: Ik zag in het profiel van Karin dat Lau in de cross ret rijd met een pessoa en in de dressuurproef met een gewoon bitje..
Lijkt me dat ze die pessoa in de cross heeft om meer te vertellen te hebben.. Dat wil ik dus ook in het bos.. Of martelt Lau ook dr paard tijdens de cross of kan ze niet rijden?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:03

Vast, maar geen een paard is hetzelfde dus je zal zelf ook wel weten dat van die 100 knollen de een makkelijker te rijden was dan de ander..

En je maakt mij niet wijs dat je elk paard op hetzelfde super zachte trensje gereden hebt en dat elk paard voorbeeldig zijn rondjes liep, zo ja, bravo, maar dan is het in ieder geval niet mijn paard Haha!

En op mijn voorbeeld van Lau met Ret zou ik dan graag nog een verklaring horen, hier de foto waarop ik het zag

Afbeelding

btw; ik heb respect voor je mening en je antwoord maar het is niet echt een antwoord waar ik wat mee kan.. Ik wil gewoon een aantal voorbeelden van bitten waarmee ik meer te vertellen heb in het bos zonder mijn paard te martelen of dierenbeulen en die dus alleen hun werking hebben op het moment dat ik het wil..

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:13

Omdat ik er verder geen ervaring mee heb met pessoa's en pelhams.. En dus graag wil weten welke het 'zachts' is.. En van mijn kant krijg je wel een Bravo hoor als jij het altijd zo goed en eerlijk tegenover je paard gedaan hebt.. Want dat is dan wel op zijn plaats..

Ik kies de kortere weg.. Maar dan mijn laatste vraag: Welke van de twee is zachter/eerlijker om te gebruiken?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:44

Respect voor je mening en je argumenten, maar zoals ik hierboven ook al gemeld had is dat geen antwoord op mijn vraag, ja een paard beschermend antwoord en ik begrijp het als je zoveel elende ziet. Maar ik wilde graag een antwoord wat zowel Ruiter als paard beschermend is Knipoog En in dit geval iets meer ruiter dan paard beschermend, maar zeker niet paard martelend of verpestend..

Inmiddels heb je al een bevredigend antwoord gegeven op mijn vraag, mijn dank daarvoor. Haha!


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 16:54

Inderdaad Karin! Dat is mijn instelling ook.. OK dan!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:37

runningkawa schreef:
Citaat:
Je moet alleen weten hoe je er goed mee om moet gaan...

En een L cross vind ik dan ook nog helemaal geen vergelijk met een buitenrit, maar dat zal ook wel aan mij liggen Verward


Misschien is mijn paard tijdens de buitenrit wel net zo enthausiast als Ret in de L cross???? Verward

Beetje kort door de bocht om die vergelijking te maken. We hebben het hier over 2 totaal verschillende paarden..


(Of misschien lijken mijn buitenritten wel op een L cross zonder hindernissen??? Verward Tong uitsteken )

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 14:34

Karin schreef:
Ik snap je punt ten aanzien van de instructie. Ik ben zelf ook altijd wat huiverig als het gaat om andere bitten e.d., ik probeer een alternatief ook altijd pas wanneer een serieus persoon met meer inzicht en ervaring op dat gebied mij het aanraadt. Om dezelfde reden is Lautje niet eerder met een pessoa gaan rijden, pas toen haar instructrice het voorstelde.

Maar met je uitspraak 'Als je je paard zo slecht onder controle hebt, moet je thuis nog wat oefenen en je niet op de openbare weg vertonen' ben ik het niet eens. Als het om een probleem gaat dat zich thuis in de bak niet voordoet maar op de openbare weg wel, dan zal het echt niet beter worden door thuis nog wat te oefenen. Dan moet je juist die openbare weg op, dan maar met wat extra veiligheidsmaatregelen. En die hoef je echt niet continu te laten inwerken, integendeel: vaak maak je het probleem dan alleen maar erger.

Ik ken ook mensen die hun paard in de bak prima onder controle hebben, maar buiten met een losse slof rijden en die alleen oppakken op het moment dat het nodig is. Dat vind ik alleen maar verstandig, en dan zeg ik ook niet 'oefen thuis nog eerst maar een beetje voordat je je uberhaupt buiten vertoont'. Dan zie ik die mensen liever op zo'n manier naar buiten gaan - ze proberen het tenminste! En op het moment dat ze zo'n slof (of dat andere bit) niet meer nodig hebben, dan hebben ze IMO vooruitgang geboekt met dat paard. Maar dat hebben ze dan wel in die specifieke situatie bereikt. Je kunt je paard in de bak nog zo goed onder controle hebben, maar op de openbare weg is het echt wel een ander verhaal.


Precies mijn gedachte OK dan!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 15:59

runningkawa schreef:
En heb jij als eens gedacht wat de oorzaak is van zijn heet zijn?
Dus denk eens na waarom je hem niet kunt houden?
Waarom word hij heet?


Ik snap niet zo waarom je er zo op door blijft gaan.. Ieder paard is anders, zo ook elk engels volbloed of volbloed verwant.. Maar dat ter zijde dit is een discussie forum, ik had mijn vraag gewoon per pb moeten vragen en niet in het openbaar..

Ik vraag niet waarom mijn paard heet is, ja hij is heet omdat hij jolig is en het onwijs naar zijn zin heeft en graag een wedstrijdje loopt en beter in zijn vel zit dan ooit tevoren (Hij is heel lang best wel 'ziekjes' geweest en de conditie en gezondheid die hij nu heeft, heeft hij nog nooit gehad)..
Hij voelt zich goed en laat dat merken ook.. En ik ben heel blij dat hij zich als een sterk en fit paard heeft ontpopt.. Haha! Alleen het moet wel veilig blijven..

Ik kreeg gister het advies van iemand om met een slof naar buiten te gaan.. No way dat ik dat doe, ik kan niet met slof rijden en vind het nog gevaarlijker dan omdat hij erin kan gaan staan en omdat ik dan nog eerder mijn paard over de kop trek dan stil trek voor mn gevoel..
Als ik hem met dat kleine beetje extra druk achter de oren wel gewoon kan bereiken wat ik wil bereiken is dat toch een mooie oplossing voor beide.. (Daarbij denk ik dat Cielito een slof ook niet zal accepteren)..

Maar jij kan mij vast vertellen waarom mijn paard heet is..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers