Bit vasthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Bit vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 09:42

Nee, ik heb er geen probleem mee. Maar je hoort het zo vaak.
En ook dat mensen trucjes hebben om ze los te krijgen.

De een doet het paardvriendelijk, de ander op een 'wat' hardere manier.

Ben dus benieuwd hoe jij zorgt dat je weer lekker druk op 2 teugels hebt en dat niet 1 teugel 10 kilo zwaar is en de ander amper 1 kilo.

Zelf ga ik volte's openen en sluiten. Dus zorgen dat het paard lekker de buitenteugel aanneemt, binnenteugel licht stelling, dan met het binnenbeen goed naar de buitenteugel rijden. Nu moet je altijd met je binnenbeen naar de buitenteugel rijden, maar gezien een paard wat vast zit nooit zomaar vast zit, is het altijd je eigen schuld. En op deze manier kan je controleren of je wel van binnen naar buiten rijdt, anders opent en sluit het paard niet netjes de volte.

Als het paard wat verder in africhting is, dan ga ik een stapje verder, dan sluit ik de volte met contrastelling en open in de volte met gewone binnenstelling. Maar dit snapt Treasure nog niet, dus dit pas ik nog niet toe. Maar meestal zijn de paarden na 4 van die volte's weer lekker los, heb ik de spiertjes weer lekker waar ze moeten zijn en niet meer in een knoopje.

Dus... hoe doen jullie het? Wat zijn jullie geheimen? Schouder voor? Kleine volte's? Ruk en pluk werk? Longeren...

Vertel het eens, ik denk dat we hier best wel wat van kunnen leren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:45

paarden pakken ook vaak 1 kant van het bit vast . En dan laat ik aan diezelfde kant juist los en pak ik hem aan de andere kant. En dat is nu net niet de bedoeling van het paard: hij wil juist geen druk aan de andere kant en daarom pakt ie op de ene kant. Maar zo kun je het wel oplossen. paarden houden bij mij nooit lang vast.

In geval op 2 kanten vast zitten:
Ik drijf hem gewoon van de hand af en probeer snel te sluiten en nog sneller te ontspannen daarna. Juist dat ontspannen daarna is zo belangrijk, daar zijn veel mensen te traag mee, te laat. En dan kan het paard zich weer vast zetten. Zaak is hier wel dat het paadr goed voor het been is. Een paard dat niet voor het been is krijg je ONMOGELIJK van je hand af. Dus daar moet je wel voor zorgen. Desnoods door goed hard te prikken met sporen of zo.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 13:11

Yeps, dat vind ik ook altijd een goede, zelf niet gaan vasthouden. Je ziet dat de meeste daar de fout in gaan.

Overgangen is altijd een goede oplossing, maar dan wel op de goede manier gereden. Ook hier zie je vaak het trekspelletje.

Zijn er verder geen mensen die hun paard op 'een' manier loswerken???

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:17

Krijg les en dus ook wat hele goed werkende oplossingen van mijn instructrice Haha!
Par wil aan de rechterkant nog weleens niet los laten.
Sowieso moet ik dan rechts loslaten zodat ze niets meer heeft om aan te trekken.

Voltes kleiner en groter maken met mijn beenhulpen.

En de laatste keer schouderbinnenwaarts met behulp van de buiten *is dus linker* teugel en mijn binnenbeen.

Hierdoor moest ze de rechterkant dus wel loslaten.

Was helemaal niet dressuurmatig bedoeld, enkel en alleen om die linkerkant los te laten.
Wat ze dus ook achteraf deedt, en toen liep ze heerlijk.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:25

Negeren ! Ik rijd ieder paard op ongeveer dezelfde manier los, dus veel overgangen, voltes openen en sluiten, stelling op de volte naar binnen en naar buiten, lekker door galopperen, en op beide kanten even lang. Als een paard goed voor het been is en goed los gereden, laat hij vaak vanzelf los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:57

Bij het vastpakken aan 1 kant zit het probleem eigenlijk aan de andere kant.
Die kant neemt hij niet aan.
De vaste kant probeer ik dan los te houden, terwijl ik druk probeer te krijgen op de losse kant.
Veel achten slangen voltes en dat soort figuren.
Zodat hij overal in zijn lijf los moet zijn.
ook veel overgangen omdat hij dan vaak ook niet genoeg aan het been is.
Ik probeer dan ook van het been aan de vaste kant, te drijven en zodoende druk op de losse kant te krijgen.

Maar waar ik vooral op let is zelf niet strakt te worden in de arm waar hij zwaarder is.
Regelmatig ff zelf diep ademhalen en ontspannen.
Armer en schouders los maken, zodat je je niet perongeluk vastzet.