Verschil galophulp en travershulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Verschil galophulp en travershulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 13:23

Iets wat ik me nu altijd al heb afgevraagd (en nee, ik oefen dit zelf niet, maar vraag me het gewoon af)

maar nu de vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een travershulp en een galophulp

Als je er nl in theorie over nadenkt (en verder kom ik niet, want in praktijk ben ik daar nog LANG niet aan toe), zou je denken:

Buitenbeen naar achteren.
Binnenbeen op de singel.

Hoe weet je paard nu dat je travers wil en GEEN galop?

Misschien stel ik nu een hele domme vraag, maar was gewoon nieuwsgierig

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:38

Dat gaat ook inderdaad vaak fout, maar toch is er een verschil!!!
De galophulp is: Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.
Travershulp: Met het buitenbeen een sterkere hulp, je drukt als het ware de achterhand naar binnen. Ook gebruik je in het begin je handen om de voorhand naar buiten te drukken. Bij mij helpt het dus ook om de voorhand eerst naar buiten te drukken en dan mijn buitenbeen naar achteren en aandrukken. Als ik dat niet deed in het begin galoppeerde hij inderdaad aan.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:15

Als ik een galophulp geef leg ik mijn buitenbeen naar achter, en vervolgens drijf ik met mijn binnenbeen. Daarnaast blijft de rest van je lichaam recht.

Voor travers leg ik mijn buitenbeen naar achter met druk en draai ik mijn heupen (vraag me niet hoe doen wil wel, uitleggen niet Haha!, je moet in elk geval wel recht boven je zadel blijven zitten). En ik neem mijn binnenteugel wat aan.

Enige overeenkomst is dus dat je buitenbeen naar achter ligt

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:24

galop aanspringen moet je idd met jebinnenbeend oen. je buitenbeen gebruik je erbij om te zorgen dat de achterhand niet scheef gaat.. ofzowiets Haha! ooit gehoord van me instructeur Haha!

had ook op een vorig paard waar ik op reed het probleem datie ging galoperen, manege paarden worden toch vaak op 2 benen in de galop 'geramd'

maar het is en blijft eenmoeilijke oefening Haha! zeker als je paard het nogn iet kan

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:58

Galop met het binnenbeen? Of ik begrijp deze geschreven woorden verkeerd, of ze hebben het mij fout aangeleerd... Scheve mond Toch even checken, vind het tenslotte een belangrijk iets

De hulpen dat ik altijd gehoord heb zijn, kort en bondig:
*halve ophouding buitenteugel
*ondersteunen binnenbeen
*losmaken op de binnenteugel (ivm juiste stelling, vooral toen ik net begon met rijden zorgde dat soms wel eens voor probs)
*buitenbeen naar achter leggen en dan aangeven met je buitenbeen(!) dat je wil aangalopperen

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:07

Als je bezig bent om je paard de travers aan te leren, ontstaan er inderdaad snel misverstanden omdat de hulpen op elkaar lijken. Om dit in het begin op te vangen, maak ik verschil in het openen van mijn hand en het naar voren schuiven van mijn binnenheup bij het aanspringen in galop. Voor een travers sluit ik dan mijn buitenhand en druk de achterhand met mijn buitenbeen naar binnen, waarbij mijn binnenheup op de plaats blijft. Naarmate het paard het beter begrijpt, worden de hulpen steeds kleiner. Het aanspringen is dan een kwestie van het licht verplaatsen van het buitenbeen en binnenheup in combinatie met een voorwaartse hulp van het binnenbeen. Het travers rijden is dan een kwestie van kleine ophouding, buitenbeen naar achteren en drijven met het binnenbeen.

Gezien deze subtiele verschillen is het heel goed om je paard al voor je begint met travers, te leren dat aangalopperen met kleine hulpen gaat en zeker niet alleen op je buitenbeen! Dan is het gemakkelijker om travers aan te leren. Succes!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:17

ik heb het altijd geleerd om op mijn binnen been te doen, doe het ook al ruim 9 jaar Haha! en het gaat nog steeds goed... als je hem op je buitenbeen laat aanspringen kom je in de knoop met je travers hulpen.

maar das mijn ervaring.. of hetgoed is is een 2e Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:27

Tanjake schreef:
*buitenbeen naar achter leggen en dan aangeven met je buitenbeen(!) dat je wil aangalopperen

Nee, ik sluit me aan bij de rest: de voorwaartsdrijvende hulp bij mij is het binnenbeen, en niet het buitenbeen. Als mijn buitenbeen namelijk drijvend wordt, dan wordt het paard verondersteld zijn achterhand naar binnen te zetten, of naar binnen te appuyeren (want de hulpen van appuyeren en travers komen nog het sterkste overeen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:28

Corina, je hebt gelijk dat het erg op elkaar lijkt als je het zo opschrijft, maar het voelt in de praktijk in detail nog net even anders. Daarom is het belangrijk om je paard te laten begrijpen wat je van hem wilt, dat is het leerproces. Hij kan best eerst geloven dat er galop bedoelt wordt, maar zolang je hem blijft uitnodigen om de achterhand naar binnen te brengen, zal hij het verschil wel gaan begrijpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 18:59

En je hebt ook nog gewichts hulpen Haha!
Dus niet alleen de beenhulpen waar een paard op reageert.

Btw ben ik ook zo'n ruiter die wel aangelopeert op het buitenbeen, maar toch geen moeite heeft met zijgangen.
Dit ook weer door de gewichtshulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:57

Zo hoort het ook, maar de mijne is al in galop op het moment dat ik het buitenbeen naar achter plaats Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:55

Dat is super fijn
Maar door consequent te zijn, kun je elk paard zo krijgen hoor Lachen

jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:39

Ik heb altijd geleerd dat je een galophulp met 2 benen geeft, daar je paard anders naar binnen of naar buiten valt.
Ik vind dat je, wanneer je zijgangen gaat oefenen, het beste kan beginnen op de volte. Je probeert dan de achterhand naar binnen en buiten te zetten, zo kan je je paard leren begrijpen wat zijwaarts drijvende hulpen zijn.