niet in galop willen: hoofd omhoog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

niet in galop willen: hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 19:52

een merrie die ik rijd, is heel fijn in stap en draf. de overgang galop is heel moeilijk. ze kantelt haar hoofd en drukt zich helemaal weg. dus dan geef ik de teugels los. dan gaat het beter. hoewel ik eerst helemaal niet zoveel druk in haar mond legde. gewoon een 50gr contactdruk zeg maar.
en ze blijft ook helemaal niet galoperen. je moet constant drijven drijven, anders valt ze stil. het zou kunnen dat ze wat moe is, maar in draf loopt ze leuk door. en als we buiten wat coursen, dan doet ze dat ook maar al te graag. en goed vooruit (de overgang geeft dezelfde problemen, maar daarna galopeert ze wel door).
waaraan kan het liggen dat ze 1. haar hoofd kantelt en wegdrukt, en iets beter gaan als ik geen contact houd, en 2. ze niet in galop wil zitten.
haar galop is vaak helemaal gebroken, voelt als een trage viertakt, een soort drafgalop. en doet pijn aan mijn rug en zo te voelen ook aan de hare. eenmaal ze zo begint te doen kan ik het wel vergeten, dan zet ik haar beter terug in draf... hoe kan ik haar beter laten galoperen? ik kan dus bijna niet aan de teugels komen of ze valt stil, en ik moet constant drijven.

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 17:07

dat is idd het probleem. tijdens het draven bolt ze wel, tijdens het galoperen, ik weet niet, op de hulpen versnelt ze gewoon en gaat alles wegdrukken. ik moet haar bol houden, maar dat lukt zo slecht.

en blando, ik ga ze echt niet met sporen rijden daar ligt het niet aan.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 19:34

ze gaat helemaal niet hard. ze versnelt in draf omdat ze niet in galop wil. eenmaal in galop, is die gebroken. moet ik dan toch maar een paar passen galoperen? wordt het daar niet slechter van?

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 20:57

mja, loslopen en longeren gaat niet, maar ik vermoed wel dat ze problemen heeft in haar rug. maar ik rijd haar alleen, de eigenaar zal geen fysio ofzo erbij gaan halen.
ik denk dat haar vooruit laten galoperen, idd hier het beste is. compact rijden is haast onmogelijk. van de minste teugeldruk óf afwezigheid van benen valt ze terug. echt lastig.
nog niet de kracht hebben is veel gezegd, ze zal rond de 10-12 jaar zijn. maar idd, de kracht heeft ze niet meer.
ik zal haar gecontroleerd laten doorgaloperen, geloof ik.
en josien, dus nog op de eerste alinea, is ze in draf wel aan het been enzo, maar dat geldt niet meer in galop...

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 11:25

ik wrijf zo mijn handen van achter haar buik naar voor, dan bolt ze ook, die tip kreeg ik eerder.
het zit wel een beetje in haar rug hoor, dus tegelijk zweep en handen zal niet echt werken. het is alsof ze zegt ja je gebruikt je handen, dus ik in draf, en de rest negeert.
ik ga wat meer verlicht galoperen, inderdaad, en proberen of ze zonder het gewicht omhoog durft te komen.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 16:02

kim20, ze kan wel galoperen, alleen de laatste tijd niet meer. hieronder waarom.
josien, ik geloof niet dat er een foto van haar staat staand in mijn profiel, dat is radja, een andere ponydie wel goed loopt Knipoog. ik weet het, het staat een beetje door elkaar.
foto wil niemand nemen. en ik kan haar niet longeren en ook niet in de weide gooien omdat ze niet van mij is. ik heb haar al wel een paar keer vrij zien lopen:

het is een tuiger met een heel lange rug, en ze heeft veel knieactie waardoor ze haar hoofd omhoog brengt. nu, als je niet weet hoe je dat hoofd naar beneden krijgt, zit je enorm te bonken (ze wordt ook door anderen, beginners, gereden) ze heeft immers een heel opgooiende draf. ze heeft pijn aan haar rug gekregen daardoor, waardoor ze ook niet meer normaal kan lopen. iets vergelijkbaar met een hernia. ik ben dus ondertussen wat meer aan de weet kunnen komen over haar.
dus zou de vraag een beetje veranderen. hoe kan je een paardje met rugpijn het meest verlichten. maar aangezien het correcte antwoord is laten behandelen en de eigenaar dit niet wil, zal ik deze discussie maar als gesloten zien.
ik ga gewoon proberen ze goed rond te rijden, zoals altijd, zodat ze in ieder geval als ik haar rijd geen last meer heeft van haar rug, en de pijn zoveel mogelijk verlichten.
ik merkte wel dat telkens zij pijn kreeg aan haar rug (achteraf gezien) ik dat ook heb. goed herkenningspunt Knipoog.
bedankt voor alle antwoorden!!!

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 16:22

zo'n paarden zou ik ook weigeren. ja, het is een manegepaard. maar dat zet ik er in veel topics niet bij, omdat ik graag alle mogelijkheden wil horen. veel mensen reageren immers niet wanneer het 'toch' maar om een manegepaard gaat.
ik moet zeggen, ik heb haar al wel vooruit gekregen, met veel complimentjes van de instructrices Lachen vroeger kon ze alleen met haar koppie in de lucht lopen en die achterhand aanslepen. nu is het in draf al heel goed, helemaal rond, ik kan haar al een beetje instellen. dus een keer iets dieper, dan iets minder diep. ik krijg haar achterbenen beter mee. maar die galop, er moet daar serieus wat aan schelen.
ik ben het gewoon beu er te rijden, terwijl ik tot in de puntjes, via bokt ook, alle theorie ken tot lrd, tot... plus meningen, onderbouwingen, uitleg over praktijk, en de enkele keren dat ik een eigenaarspaard heb mogen rijden blijkt dat ik het ook in praktijk kan. maar op manegepaarden
toch bedankt voor jullie antwoorden en advies, ik ga er gewoon het beste van maken Lachen

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 16:52

ik mag met een wat gerust hartje zeggen dat alleszins de hoofdhouding beter is dan op je eerste foto. de achterbenen kan ik op jouw foto niet zo meteen beoordelen. maar niet zoals op de laatste nee, zover ben ik nog niet. ik rijd ook veel verschillende paarden. of het effect heeft??? ik ken je verhaal en heb het gevolgd, omdat het me zo aantrok dat jij ook zo probeerde te werken. ik was even de draad kwijt tot je je bijrijpaard had.
bedankt voor je motivatie. zo te zien, moet het inderdaad kunnen!!

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 16:57

Shiloh schreef:
Belangrijk is voorlopig dat je gaat werken op die overgang! Jij gaat zitten geeft been, moet ook tot gevolg hebben een overgang, en dus niet net zo lang harder gaan tot ze overspringt in de galop. Het is een kwestie van geduld.

Je draaft (liefst op een volte) gaat zitten, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter. Je drijft en ze moet overspringen! Gaat ze harder terug nemen en overnieuw proberen. Doet ze haar hoofd omhoog? terug nemen en overnieuw proberen! ik denk echt dat de link hem daarin zit, dat ze niet overspringt maar harder gaat...

veel suc6


in omgekeerde volgorde gereageerd Lachen
ja, dat probeer ik, ik neem haar ook terug, uiteindelijk leidt de versnelling immers tot niets dat op wat trekt. maar ze reageert er niet echt op. alsof ze gewoon niet kán gewoon galoperen. ze kan het alleen maar als ze versnelt, in galop valt, omdat dat minder pijnlijk is. daar ligt het probleem, heb ik ontdekt, ook met hulp van jullie. dus ik moet er waarschijnlijk een middenweg in zoeken bij haar (niet bij andere paarden natuurlijk, maar ik vermoed dat het hier nodig is). en vanuit die middenweg naar de verzameling werken. ik denk niet dat het nu in een keer zal gaan.
bedankt Knipoog

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers