losdraven ipv losstappen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

losdraven ipv losstappen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 21:42

Vraagje...

Wat vinden jullie van losdraven (aan een lang teugeltje, geen figuren) ipv losstappen?

Banjer vindt het tegenwoordig geweldig leuk om te lopen... Haha! het liefst draaft/galoppeert ze gelijk weg als ik zit, maar dat mag ze niet... (ik weet het... heel flauw van me... Clown )

Als ik haar dan in stap hou, dan gaat ze zich een beetje op lopen fokken en is het moeilijker om de ontspanning er weer terug in te krijgen....

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:47

Ik denk dat het voor het paardje het beste is om in die gang te lopen waarin hij kan ontspannen. Ik weet niet of je paardje buiten loopt, maar dan kan het zo ie zo al minder kwaad in mijn ogen.

Ik zelf stap wel altijd los, maar mijn paardje komt zo terug op mijn zit en is eigenlijk in alle omstandigheden wel relaxed te rijden dat het voor mij niet zo moeilijk is.

Ik denk wel dat als je hem/haar wel ontspannen kan rijden in stap dat je dan stap moet prefereren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 21:54

Banjer loopt idd nog buiten... helaas niet meer 's nachts, maar wel van 's ochtends tot begin van de avond... Lachen

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:05

Door het buitenlopen is hij al enigsinds 'los'. Hij beweegt de hele dag door, zijn spieren zijn dus wel wat gewent. Natuurlijk gebruikt hij zijn spieren anders op het moment dat jij hem rijd, maar hij komt niet koud van stal. Scheelt een hoop hoor!!!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:23

Stappen, goed actief stappen, is vermoeiender als draven ( tweetactgang)

Zal Banjer misschien ook achter zijn gekomen......

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:38

ik stap eerst een rondje (noury staat namelijk op stal) en ga dan al draven. noury zit anders toch maar te dribbelen en hij draaft graag. lekker aan een lang teugeltje met grote voltes. na een paar rondjes van hand veranderen, daar hetzelfde en dan lang laag. als hij dat goed doet pak ik hem meer op.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:11

Ik denk dat je niet moet meegaan op deze manier in de wens van Banjer om meteen te draven. Je kunt denk ik beter eerst longeren dan te aan draven in het begin, anders kun je op een gegeven moment nooit meer in stap wegrijden. Toch lastig als je bv samen gaat rijden.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:02

Met longeren moet je ook oppassen. Dan kunnen ze vaak als een gek gaan bokken. Dan is de kans op blessures heel groot.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:20

Opzich niets mis mee, Albert Voorn is iemand die zijn paarden (op een renbaan) ook wel los galoppeerd. Om op die manier het paard zich te laten ontspannen (dit las ik tenminste in een interview). Er stond alleen niet bij of hij ze eerst instapt Haha!

Maar ik zou toch in eerste instantie echt even stappen. Op deze manier kunnen de spieren alvast wat warmer worden, maar ook het gewrichtsvloeistof opwarmen. Dit voorkomt een hoop blessures.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:24

ik begin altijd met paar rondjes los stappen, da losdraven, gewoon op hoefslag af en toe van hand veranderen, dan galopje, dan pas teugels op maat pakken
als banjer niet rechtstreeks uit stal komt kan het wegdraven niet echt kwaad, maar beter lijkt me gewoon ff wat stappen

als je haar nu laat wegdraven wil ze over een tijdje meteen galloperen en ook niet meer rustig draven.....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 08:45

Ik doe eerst losstappen met lang teugeltje en dan losdraven met een lang teugeltje, linksom en rechtsom en lekker voorwaarts. Dan proest ze lekker een paar keer, en kan ik lekker ontspannen beginnen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:02

Ik warm altijd de spieren op in stap, maar vraag Fleur pas nagevelijk te lopen na een drafje. Eigenlijk draaf ik dus ook los, maar wil altijd eerst in stap het lichaam even wakker maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:13

Bij een jong paard, wat nog niet weet hoe het allemaal zit en die zich erg opnaait in de stap, ga ik idd ook wel eens paar rondjes draven.

Maar zou bv Kawa dat doen, of zelf Twilight die nu na een paar maanden ook goed weet hoe het zit, dan hebben ze toch pech.
Die blijven stappen totdat ze daarin zich normaal gedragen.
Stap lesje is ook wel eens goed. Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:56

Ik stap niet los, ik rij los, en daar hoort de draf ook bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:58

Hoort bij mij de galop ook bij Haha!
Als ik al die 3 die gangen ontspannen heb gehad, gaan we pas aan het werk.
Maar lang genoeg losstappen en ook weer uitstappen is wel heel belangrijk.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:06

Ik reed eerst een pony van een vriendin van mij, en die moest ik altijd eerst twee rondjes stappen, en daarna meteen een poos galloperen, want anders ging hij vervelen, en dan lag je er bijna langs, en het werkte wel! Maar ik weet niet of dat iets voor jou paard is, ik denk gewoon eerst even draven tot hij iets rustiger is en dan gewoon rustig aan het werk gaan

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:42

Het is wel een beetje afhankelijk van het paard. Maar meestal:Ik stap eerst. Wil een paard draven, dan zullen ze toch echt eerst een paar rondjes moeten stappen. Een beetje discipline moeten ze opbrengen. Ik heb het wel eesn gedaan hoor, gewoon laten lopen zoals ze zelf wilden. En als je dan pech hebt, dan beginnen ze de keer daarop nog erger te lopen.
Jonge paarden die net onder het zadel lopen vind ik toch nog wat anders, als die gaan dribbelen, dan is het vaak beter om even wat te draven. die krijgen hun stap later wel in de training.
Ik rij ook wel eens een paard die ik eerst gewoon een beetje loswerk in stap en draf, en dan laat ik dat paard een paar rondjes met losse teugel in galop. Die heeft dat gewoon nodig om te ontspannen. Doe ik dat niet, dan ben ik gewoon een uur aan het vechten. Na die paar rondjes komt ze vanzelf terug en is het klaar. Dan kunnen we verder aan het werk.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:56

Ik doe het meestal wel even, maar niet altijd, als ik het niet doe merk ik daar weinig van, maar vind het zelf wel prettig, als hij erg druk is doe ik ook gewoon een losgalopje Haha!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:16

Ik doe het zelf niet, maar bij dravers die moeten koersen wordt het wel gedaan. Paar rondjes draven, stilzetten en daarna pieken in de koers. Ik stap zelf wel altijd gewoon in, voor mijn eigen idee.... Zo aangeleerd Schijnheilig

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:38

Ik werk meestal eerst ff los. Beetje stappen, draven, klein galopje. Dan weer eventjes stappen en dan aan het werk, bij Scrabble werkt dat meestal wel het lekkerste

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:41

Ik haat losdraven, heeft totaal geen effect bij em. Ik doe eerst 10 min ofzo losstappen dan 5 min draven en dan 10 min galopperen. (zoiets dan)
Omdat ik al zo vroeg galoppeer hoeft hij dan nog niet perfect te lopen, maar na een tijdje laat hij zn vals vallen omdat ik dan veel schakel zodat zn rug loskomt en hem naar binnen laat hupsen zodat hij zn achterbenen gaat gebruiken.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:40

ik stap maar kort los, nog geen 5 minuten.
Daarna ga ik draven omdat ik Peru is draf veel nageefelijker krijg.
Hij ontspant veel meer. Hij wil best stappen, maar in draf is hij makkelijker los te rijden. Uiteraard stap ik wel goed uit.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:00

Het is wel een beetje afhankelijk van de situatie...
Zoals RK al zegt ,een jong paard (en dan echt nog heel groen) draaf ik ook wel eens de eerste paar rondjes, liever dan alleen maar gevecht in stap.
Maar een paard (zoals Banjer) dat gewoon lwat gewend is, en ook het losstappen dus gewoon gewend is. Die zou ik gewoon laten stappen, die discipline moet echt op te brengen zijn. Hij moet namelijk draven als jij dat wilt, en niet als hij dat liever doet (als je daaraan begint is het einde zoek).

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:35

Een meisje bij ons op de manege draaft altijd los. Het ziet er heel ontspannen en relaxed uit. als ik met de gym moet warm lopen dan ga ik toch ook niet op mijn gemakje rondjes LOPEN.. nee dan moet ik een rondje rennen..

Eigenlijk vind ik het commentaar goed doorstappen is vermoeiender dan draven een beetje raar. Losrijden hoeft toch niet vermoeiend te zijn Verward als de spieren maar lekker los komen en hij een beetje warm word...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:42

Ik denk ook dat met het losdraven op zich niet veel mis is. Waar het mij vooral om gaat, is dat Banjer niet zelf het tempo mag bepalen....