Happymouth bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Happymouth bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 20:35

Er zijn van die bitten met appelsmaak vinden ze dat echt fijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:38

Ik heb het eens gevraagd, maar ze gaven geen antwoord Tong uitsteken

Het zijn idd bitten die door een paard graag aangenomen worden.
Maar als je nu een grove hand hebt (zeg niet dat jij dat hebt) is zo'n bit natuurlijk nog niet fijn.

Je moet wel oppassen met die bitten dat een paard er niet op bijt, want dan komen er vlijmscherpe stukjes aan.
Dus elke keer goed controleren.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 20:40

Ja ik hoef er geen ofzo maar ik zie ze altijd in de winkel hangen ik dacht zal het helpen?Volgens mij niet ik denk 1 keer dat het smaakt ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:41

Het is niet alleen de smaak, want mij lijkt ook dat die er na een tijd wel af is.
Maar het materiaal.
Het voelt natuurlijk anders en ook niet koud aan.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 20:47

Jah maar er zitten twee stukjes rubber en dan ijzer dat lijkt mij dat ie vast komt te zitten met zijn tong.
Je hebt soms echt zielige bitten +sporen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:56

Je hebt ook happymouth bitten uit 1 stuk.
En ik geef toe dat ik de gebroken of dubbel gebroken ook wel eens in mijn hand heb gehad met de gedachte, die overgang is zo plots, zonder mooie afwerking.
Naar een dun stukje metaal.
Dus of dat prettig is.?
Heb daar dus ook mijn bedenkingen bij. Net als jij.

En idd je hebt echt martel ijzerwerk bij.
Als dat dan ook nog in onkundige handen valt, brrr.

En mede bokkers, hoe denken jullie over de happymouthbitten, met de plotselinge overgang in het midden?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:01

Ik vind vooral bij happymouth bitten dat de mondhoeken kapot gaan, omdat er steeds een velletje tussen de ring en het plastick komt. dat is bij het ongebroken bit niet zo, omdat het plastick aan de zijkant wat breder uitloopt, maar vooral bij da watertrensen is het een ramp.
dan heb je verder idd nog het probleem met het kapot bijten.
Ik geloof zelf niet dat ze er zo'n happy mouth van krijgen...

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 21:03

Aaah nou bedankt schoentje dan weet ik dat ook alvast.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 00:26

Heb ooit een bittenverzameling van iemand overgenomen die er mee stopte. Daar zit ook zo'n appelbitje bij. Rijd Stiek er al jaren mee en nooit problemen mee gehad. Maarja, da's ook een paard met een makkelijke mond. Kan er alles wel inhangen tot een leren bitje aan toe want hij loopt altijd met een lichte verbinding (rijd met het gewicht van 2 blikjes cola). Het bevalt mij dus wel maar merk geen verschil met een gewoon bit.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:03

Ik heb hier altijd mee gereden......en werkelijk die pony die ik toen reed ging er bijna van bellen blazen....*lol* *LOL*

Maar ik moet wel zeggen dat als je dit bit langer gebruikt dat de functie er een beetje van af is....(meestal wel vaker met van dit soort bitjes)

Ik gebruikte hem meestal 2x in de week en de rest van de week reed ik met een bus of een watertrensje

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:18

Ik heb een happymouth bit in een gewone stang vorm. Mn pony trekt zich er nix van aan en het lijkt of ik alleen maar harder moet 'trekken' om reactie te krijgen van die pony omdat dat bit zo 'zacht' is dus ik rij gewoon met dubbelgebroken 'zilver' bitje Haha!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:20

Heb een paard gehad wat op een RVS bit niet te rijden was, eenenal verzet. Met het happy mouth bit was het een heel stuk minder (klinkt als reclame erg he)

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:39

Ik heb ook een happy mouth bit gebruikt voor Rosie, en idd ze nam het bit goed aan. Ze vond hem zo lekker..kauw kauw en ja hoor daar waren de scherpe haken. Ik heb hem na 2 maanden weg gedaan. ( dit was wel een mooi afgewerkte trouwens)

En ja over die overgang in het bit.....lijkt mij niet prettig

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:57

Ik rijd Ponto normaal met een westernbitje van sweet iron. Nou dacht ik hem een plezier te doen om een lekker zacht bitje. Dus ik heb zo'n happy mouth bitje gekocht. Nou na 3 dragen moest ik zijn mond open wrikken als ik met dat bit aankwam. Dat was heel vreemd want normaal doet hij zelf zijn mond open als ik met het bit aankwam. Ik heb het nog een paar keer geprobeerd maar hij vond het 3 x nix. Ik weet alleen niet waarom.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:07

schoentje schreef:
Ik vind vooral bij happymouth bitten dat de mondhoeken kapot gaan, omdat er steeds een velletje tussen de ring en het plastick komt. dat is bij het ongebroken bit niet zo, omdat het plastick aan de zijkant wat breder uitloopt, maar vooral bij da watertrensen is het een ramp.
dan heb je verder idd nog het probleem met het kapot bijten.
Ik geloof zelf niet dat ze er zo'n happy mouth van krijgen...


precies! Lucky had er ook 1 en had altijd helemaal rode mondhoeken.
ik dacht eerst altijd dat ik teveel trok ofzo maar het komt dus door het bit.
als je veel trekt is het natuurlijk wel erger maar toch..
en makkelijker indoen? bij luck niet echt Scheve mond (dit is trouwens bij elk bit) hij kwijlt eerst mn hele hand onder en doet dan pas zn mond open. ik heb weleens 5 min met mn vinger in zn mond staan duwen! Tong uitsteken

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:44

als ie aan de staldeur hangt en baloe staat er naast staat ie zn snuit soms al af te likken Haha! Hij gaat er echter niet meer door knabbelen of schuimen. Maarja, dat heeft hij ook nooit echt gedaan. Wat wel weer tot voordeel heeft dat hij hem niet stuk knabbelt. (ook gewoon altijd goed controleren en als er ruwe plekjes zijn: wegvijlen met fijn schuurpapier) ik vind hem er echter wel beter op lopen. Vooral in de winter vind ik het grote voordeel van dit bit dat je je paard geen koud stuk ijzer in zn mond hangt. Dat is ook een van de redenen dat ze er minder tegenaan zien om het bit aan te nemen. Het nadeel is gewoon dat zo´n bit een kortere levensduur heeft dan een metalen als je paard heel veel op het bit kauwt.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 23:35

Ik begrijp het dus bij de een is het fijn bij de ander niet.
Maar de meeste zeggen toch dat de smaak eraf gaat en dat het gaat schuren dus kapotte plekjes precies wat ik dacht.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:57

De arabier van mijn zus liep er heel fijn op. Zij heeft de ongebroken versie gebruikt omdat haar paardje last kreeg van de gebroken trens. Het ging prima, tot ze op een dag in een keer het bit kapot beet. Het is als met ieder bit, wat het ene paard prettig vind hoeft het andere paard niks te vinden.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 09:11

Ja volgens mij gaat dat ding zo los nou ik hoor allemaal dingen bijv kapotte plekjes.
Ik rijd nou ook met een heel fijn bit een dubbelgebroken d trens

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:04

En hoe zit dat dan met de dubbelgebroken bitjes van metalab (pinchless/Robart)? Die lijken mij juist nog veel scherper in het midden dan een Happymouth. Juist omdat alles daar ook nog kan draaien.
Met happymouth is het net als met andere bitten, je paard vindt het prettig, of juist niet.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:16

Toen ik mijn pony kreeg, wilde hij het bit nooit in.
Toen heb ik hem altijd iets lekkers gegeven terwijl hij het bit in nam (stukje appel, stukje wortel, brokjes). Dan heeft het bit ook een soort smaakje.
Ik heb een dubbelgebroken Aurigan-bit (of hoe noem je dat?) en hij neemt het nu graag in.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:52

Ik heb dus een enkelgebroken bitje van happy mouth en daar vind ik de overgang niet erg scherp of abrupt van. Ik controleer wel regelmatig of er geen scherpe stukjes zijn ontstaan. Heb het nog nooit gehad, maar je kan er beter wel rekening mee houden. Sommig metalen bitten kunnen in de loop van de tijd OOK scherp worden. Zo werden hier een aantal pony´s gereden met hetzelfde bit en die hadden steeds kapotte mondhoeken en dat bleek dan later te komen doordat het bit helemaal was afgesleten bij de bitringen. Dus als je voorkomt dat je happy mouth bit scherpe stukjes krijgt vind ik het een diervriendelijker bit dan een metalen, vooral in de koude wintermaanden. Maar natuurlijk is het waar dat niet elke paard hetzelfde bit fijn vind. Mijne loopt er in ieder geval lekker op!