paard gaat te snel na hindernis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

paard gaat te snel na hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 14:27

hoi zoals julie maybe al hebben gelezen in mijn topic op verslag v/d dag , springwedstrijd middenmeer mega slecht, ga ik erg achteruit met nino.
hier dus even een herhaling wat ik heb getypt want dan hoef ik het niet meer te herhalen: Schijnheilig

Geplaatst: 05-10-03 17:59

--------------------------------------------------------------------------------

hey.
nou vandaag had ik een springwedstrijd in middenmeer (wieringenmeerruiters) om half 1 ong mocht ik men eerste parcourtje afleggen, het ging opzich wel maar even goed weer 5 balken dus totslot 16 straf punten.
2e parcour ging echt voor geen meter.
hij liep weer veelste veel op de voorhand en hij sleurde me overal heen
totslot: 2 weigeringen en 2 balken en bij hindernis 7 gaf ik het op.... het gaat gewoon niet meer, hij word te sterk en ik kan ook niet veel er aan doen.
hij loopt allen op de voorhand in galop.
in draf is het een scheet maar zodra hij in de galop zit dan is het aleen maar racen over de hindernissen wie weet nog 1 oplossing die ik kan proberen om hem rustiger te laten galoperen ????
want ik kan niet alle hindernissen uit draf nemen
ik ben bang dat als dit nog langer doorgaay dat ik weer naar de B mag en dat gaat een sstuk beter.
_________________
MENSU, ik kan niet meer op MRNINO komen want ik kan al men wachtwoorden niet meer achterhalen omdat de computer leegehaald is
duz ik ben gewoon de enige echte daphne (mrnino)

Ilkkah



Berichten: 562
Woonplaats: Monster (onder den haag)
Geplaatst: 05-10-03 19:08

--------------------------------------------------------------------------------

Het kan toch niet altijd goed gaan...
Volgende keer gewoon beter hoor!!!
Blijven oefenen!!
Suck6!
_________________
[BM] Meeting Den Haag of Monster (22 dec) Wie gaat er mee?!
Ik bijt niet hoor, teminste, ik bijt niet "door"
500 berichtjes!!!!

xXdaphneXx



Berichten: 45

Geplaatst: 05-10-03 20:20

--------------------------------------------------------------------------------

ja dat weet ik maar het gaat al en jaar zow het gaat gewoon niet.
met inspringen gaat het perfect maar met het parcour helemaal niet
_________________
MENSU, ik kan niet meer op MRNINO komen want ik kan al men wachtwoorden niet meer achterhalen omdat de computer leegehaald is
duz ik ben gewoon de enige echte daphne (mrnino)

isabelle



Berichten: 353
Woonplaats: alphen aan de rijn
Geplaatst: 05-10-03 20:46

--------------------------------------------------------------------------------

ik had dit met mijn eerste paardje ook, endo heette ie!!
oefenparcour ging altijd heel goed, rustig zijn galopje nemen en zo van, ff een hindernisje pakken, no problems, tot ie het parcour inmoest, tjezus, nou het was gewoon sturen en zorgen dat je blijft zittem, gewoon racen was het!!
Thuis heb ik er echt onwijs veel op geoefend maar op parcour kreeg ik het maar niet voor elkaar, ik begon zelfs al aan mijn eigen springkunsten te twijfelen maar gelukkig zaten die ngo redelijk goed.
Het oefenen bleef maar doorgaan maar het bleek gewoon dta endo niet tegen de stress kon van het parcour, ik weet niet wat ik moet geloven, is ook maar iets wat ik me heb laten aapraten en we zullen het ook nooit weten want endo is inmiddels helaas overleden aan een hartsaanval
_________________
I love paomie - donkel de prestige en hiihhihi euh mijn verzorgpaardje
het zijn zo een schatjes

xXdaphneXx



Berichten: 45

Geplaatst: 06-10-03 07:48

--------------------------------------------------------------------------------

jeej gecondoleert nog ....... neej nino heeft het niet door strees want thuis doet hij het ook en op de rijverenigging springen we ook parcourtjes (ook parcouren van de wedstrijden) en daar doet hij het ook......... ik weet het niet meer.
_________________
MENSU, ik kan niet meer op MRNINO komen want ik kan al men wachtwoorden niet meer achterhalen omdat de computer leegehaald is
duz ik ben gewoon de enige echte daphne (mrnino)

Jennygirl



Berichten: 603
Woonplaats: Amsterdam
Geplaatst: 06-10-03 08:43

--------------------------------------------------------------------------------

Daphne, gaat het tijdens het dressuren wel goed? Mijn vroegere paardje was een enorme race knol, zeker als het om springen ging. Ik oefende het terugkomen door te springen en dressuur te combineren. Dus een stukje wijken tot vlak voor de hindernis en dan hoppa. Kleine volte in galop en dan hoppa, over een dubbelsprong. Op deze manier moest ze heel erg op mij letten en had ze geen tijd om haar race trucken doos open te trekken.
_________________
Franca heeft voor het eerst met Cheyenne gedraafd. En het ging super!!!

Ilkkah



Berichten: 562
Woonplaats: Monster (onder den haag)
Geplaatst: 06-10-03 08:48

--------------------------------------------------------------------------------

Gewoon goed blijven oefenen.
Stop desnoods even met springen...
Ga dressuren of lekker naar buiten met je paardje!
Is ook heel goed voor de afwisseling...
_________________
[BM] Meeting Den Haag of Monster (22 dec) Wie gaat er mee?!
Ik bijt niet hoor, teminste, ik bijt niet "door"
500 berichtjes!!!!

xXdaphneXx



Berichten: 45

Geplaatst: 07-10-03 18:25

--------------------------------------------------------------------------------

naar de hindernis toe gaat mega goec maar na de hindernis word hij zow heet
_________________
MENSU, ik kan niet meer op MRNINO komen want ik kan al men wachtwoorden niet meer achterhalen omdat de computer leegehaald is
duz ik ben gewoon de enige echte daphne (mrnino)

Ilkkah



Berichten: 562
Woonplaats: Monster (onder den haag)
Geplaatst: 07-10-03 19:35

--------------------------------------------------------------------------------

Dan moet je eigenlijk gewoon daar goed op oefenen, vraag ook je instrukteur om hulp... Die kan je altijd wel advies geven!
_________________
[BM] Meeting Den Haag of Monster (22 dec) Wie gaat er mee?!
Ik bijt niet hoor, teminste, ik bijt niet "door"
500 berichtjes!!!!

tam20



Berichten: 10
Woonplaats: Naarden
Geplaatst: 07-10-03 22:05

--------------------------------------------------------------------------------

Met wat voor een bitje rij je?
Mijn paard was ook zo en hebben het na een tijd proberen met gewoon bit eens geprobeerd met een passoa bitje, nou dat werkte super!!
Met les zijn we er ook continue mee bezig om erop te trainen, gewoon elke keer na een hindernis halthouden, zodat het paard gaat reageren op jou hulpen.
Mischien dat het even duurt, maar bij ons heeft het in ieder geval super geholpen!!
succes
_________________
kuzz ikke

xXdaphneXx



Berichten: 45

Geplaatst: 09-10-03 07:51

--------------------------------------------------------------------------------

tam20 , ik heb ook een pasoa bit maar dat werkt absoluut niet, in het begin wel maar na een half jaar word hij weer heel sterk.
bij federatie kamp in ermelo hebben ze ook geholpen en die hebben ook gezegt dat ik nog een mexicaanse neusriem moest kopen.
heb ik gedaan dat ging uitiendenlijk ook perfecht maar nu gaat hij ook weer achterruit.
nino loopt veel ste veel op de voorhand en dat krijg ik niet voor elkaar om hem weer een beetje op de achterhand te krijgen.
met de cross doet hij zijn kop wel omhoog maar in een parcour of met dresuur dan huplaa weer dat hoofd tussen zijn benen en racen maar.
ik ben het echt zat en ik weet niet wat ik fout doe.
mijn instruktriece (sandra bakker) geeft me ook privee dresuur les al een anderhalf jaar.
ik ga wel vooruit maar ook niet echt dat het lekker gaat.
ik rij ook met martingaal maar dat help ook niet want daar doet hij zijn kop aleen maar van naar beneden.
ik rij nu weer gewoon met dresuur bit en zonder martingaal.
hij heeft ook niet iets aan zijn mond want dat hebben we nagekeken en ook zijn rug is perfect.
ik weet het echt niet meer.
ik vind het rijden ect niet zo leuk meer als vooreen.
terwijl het niet zijn scheuld is......kon nino maar nederlands dan wist ik wat er nou was........
wij hebben ook overgangen gemaakt maar hij pakt het bit vast en de rechterhand nog eens erbij.
ronald beukers kan hem wel aan maar ik ben niet zo sterk als hij.
hij gaat echt steeds meer achteruit en ik rij ook vaak buiten voor afwisselingen.
ik rij ook elke dag anders (dus geen dresuur en dan de dagen erop ook dresuur)
op het gras is hij braver als in een buiten of binnenbak.
hij heeft nu ook zijn voor hoef opengehaald (kogel) en het gaat niet dicht.
ik rij daarom ook nu met springschoenen om dat nog een x te voorkomen.
maar het ligt iedere x weer open doordat hij zow hard gaat.
longeren hebben we ook een half jaar volgehouden maar daar werd hij aleen maar drukker van.
iuk rij 6 dagen per week en 1 x een rust of longeerdag.
ik weet het echt niet meer wat ik moet doen.

groetjes daphne en mr.niƱo.
_________________
MENSU, ik kan niet meer op MRNINO komen want ik kan al men wachtwoorden niet meer achterhalen omdat de computer leegehaald is
duz ik ben gewoon de enige echte daphne (mrnino)

MoNzA



Berichten: 82
Woonplaats: maassluis
Geplaatst: 09-10-03 08:07

--------------------------------------------------------------------------------

volgende keer beter...
_________________
ken weer bokke



tam20



Berichten: 10
Woonplaats: Naarden
Geplaatst: 09-10-03 12:43

--------------------------------------------------------------------------------

Dat is inderdaad niet echt relaxt,
ik herken wel een beetje het probleem, want mijn paardje ( ik spring haar helaas niet zelf meer ) doet voor mij alles, maar bij dat andere meisje is ze zo ontzettend sterk ( terwijl ze echt heel leuk rijdt )
Passoabitje werkt tot nu toe super, dus zou verder ook niet weten hoe je het kan oplossen, je geeft al aan dat je met trainen veel tempowisselingen rijdt dus daar kan het niet aan liggen, heb je ook springles? zo ja wat zegt je trainer dan daarover? vraag hem of haar een keer mee te gaan op concours, zo kan hij beoordelen waar het fout gaat.
Ik hoop voor je dat het snel beter gaat, want een heet paardje in de springring is lekker, maar TE is nooit goed
groetjes Tamara
_________________
kuzz ikke

xXdaphneXx



Berichten: 45

Geplaatst: 10-10-03 14:16

--------------------------------------------------------------------------------

ja ik heb elke vrijdag avond springles tam20.
ronald beukers (springlesgever) en jan bakker zeggen ook dat hij achteruit gaat.
zelfs lesgenoten zien het dat het achteruit gaat.
ronald heeft er zelf ook al op gesprongen en gereden een half uur en hij zij ook al dat ik voor een coqeu moet kijken.
maarja het is levensgevaarlijk om daar mee te gaan springen.
ik vind het echt heel jammer dat het zo moet.
waarom heb ik nou gewoon niet een rustige nino
_________________
MENSU, ik kan niet meer op MRNINO komen want ik kan al men wachtwoorden niet meer achterhalen omdat de computer leegehaald is
duz ik ben gewoon de enige echte daphne (mrnino)



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
nou dit stond er duzz maar ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen.
help me alsjeblieft.

groetjes daphne en mr.nino

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:09

Wat mij opvalt op de foto's dat je hem nogal strak heb. Een paard dat zwaar om het bit leunt. Loopt inderdaat op de voorhand. Ga hem wat losser rijden en leer hem op lichaams of stem hulpen te stoppen. Gebruik hiervoor weinig teugel gebruik.
Het zou zonder zijn als je dit paard moet verkopen. Het is een leuk beest.

Ik wil je wel helpen. Maar weet niet waar je woont. Ik woon ongeveer 5 km van de federatie vandaan. Ik help je dan hoofdzakelijk om je paard onder controle te houden. Echt spring les kan ik niet geven.
Kijk maar even op mijn site. Dan weet je wat ik doe.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:54

Neem thuis als het kan series in-uitjes mee (4 of 5 achter elkaar). Meteen na de sprong en kleine volte rijden of halthouden, daar komt je paard wel van terug. Maar vooral die in-uitjes zullen helpen. Elke keer als je rijdt, neem de in-uitjes mee. Hoeft niet hoog.
Hierdoor wordt het gewoonte voor je paard en krijg je sneller ontspanning.

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 17:20

josien ik heb alles echt al geprobeerd.
zelfs alice naber weet zij het al dat het lastig is.
maar toch bedankt rom kabouter en josien

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:25

Lastig is het zeker! Ik weet niet of je het al geprobeert hebt zoals ik aangaf en die manier is ook een kwestie van maanden, niet van een paar weken Lachen

Ik wens je in ieder geval veel suc6!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:29

Misschien is ook nog een optie om te gaan oefenen met een balk achter de sprong? Weet niet of je dat wel eens geprobeert hebt? Dat van die in-uitjes is zowiezo een aanrader. Gewoon op 3 meter zetten en dan een flinke serie. Ook eventueel weer met een balk erachter.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:50

Ik vind het nogal link zelf om een balk achter de sprong te leggen. Het paard heeft even tijd nodig om weer in evenwicht te raken na de sprong. En dan is z'n balkje nogal link. Vind ik hoor.
en xxdaphneXx ik denk wel dat ik je kan helpen hoor. Ik heb al veel paarden geholpen met hun ruiters die opgegeven waren. Ik kan heel moeilijk zo schrijven wat ik denk. Heel onhandig.

De eerste twee proef lessen zijn gratis. Maar zoals je weet werk ik heel anders dan anderen. Het is te proberen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:57

hoe galoppeert het paard als je niet springt? Als dat enigszins normaal is kun je eens op een grote volte galopperen en steeds over een grondbalk springen, doe maar 10 minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:58

Met dressuren moet je al veel gaan schakelen in de galop.
Verruimen, op de achterhand wanneer jij dat wilt.
terug op je zit en ook dan moet hij op de achterhand blijven.

Dit moet ten eerste al helemaal onder de knie zijn, anders gaat het met springen als hij vlotter word zeker mis.

Na de sprong zet je hem op de volte, gewoon dresuurmatig, dus op je kont zitten, niet proberen te trekken en maak de volte maar kleiner.
Dan moet hij langzamer.
is hij braaf maak je de volte groter en vandaar uit ga je verder waar je was gebleven.

In-uitjes zoals Rom aangeeft zijn ook goede oefeningen.
Dubbelsprong met 1 of 2 galop passen en een balk er tussen.

En wat zeker help, maar dat is niet doe het zelven, maar met les erbij, omdat ik hier je paard niet kan zien en je instructeur wel.
Dat is een in-uitje dan 1 of 2 gallopsprongen, ook daar een balk tussen en dan weer een in-uitje, met daar achter weer een balk.
Als hij dan niet terug komt weet ik het niet meer Lachen

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:59

ik heb ook in de springles vaak een balk achter in de hindernis gehad omdat mijn pony ook te hard ging. Moet hij gewoon goed opletten en zijn aandacht erbij houden en kan het dus niet meteen op een lopen zetten.
Dit deden we ook met een hele rij in uitjes. en dan continu wisselen van kant.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:15

wat je ook nog kan doen is een "molentje" oefenen met springen. Dit heeft bij die van mij heel goed geholpen en ik zweer erbij. Alleen de uitleg over de pc is een beetje moeilijk. Zal toch een poging doen:

Je zet 3 steilsprongetjes/kruisjes in de vorm van een molentje met 3 wieken neer. Tussen de staanders zit dan een paar meter zodat je lekker door kunt. Je springt de eerste, rijdt om nr. twee heen en pakt nr. 3, rijdt weer om nr.1 heen en pakt nr. 2 enz. enz. Lekker doorwenden en niet gaan trekken aan je paard. Hij komt vanzelf terug omdat het op tempo veel moeilijker is als in een lager tempo. Zelf rustig blijven en je paard vanzelf terug laten komen. Op beide kanten een aantal keren herhalen. Paard leert vanzelf terug te komen zonder gesjor of getrek.

Als je dit een aantal weken 1x per week doet ken je je paard niet meer terug. (tenminste, dat was bij die racekikker van mij het geval) De mijne werd nl. van al dat kruisjes en in-uitjes werk niet minder gek en presteerde het ook om in-uitjes in bijna stap te beginnen en er na 6 in-uitjes in bijna rengalop weer uit te komen. Oja, sla na een serie in-uitjes eens de andere kant op af. Wordt ie ook super handig en allert van en leert hij op jouw te wachten. Bijkomend voordeel is dat hij weer snel op het achterbeen is en makkelijker bij elkaar te rijden is naar de volgende sprong.

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 09:34

hiij reageerd niet op balkjes of inuitjes het is levensgevaarlijk om dat met hem te gaan doen
we hebben dat al heel vaak geprobeerd maar hij raced er gewoon overheen en reageerd totaal niet op de volgende hiundernissen.
hij dpringt ze allemaal op de manier die hij wil.
duz ik kan ook nog een x over de kop gaat al stopt hij er niet mee.
ik laat hem nu ook na de sprong stil staan maar dat lukt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:40

Op wat voor manier gaat hij dan over de in-uitjes?
Vlak?
Want dan liggen ze te laag. Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:21

Wat ik zelf zou doen. Is van de grond af werken. Dat hij teneerste goed leert stoppen op commando van jouw. Vandaar uit een sprongetje met direct er voor of erna een stop.

Mijn pony was vroeg ook niet te houden voor een sprong. Als je een balkje in de bak legde en je had hem los. Dan ging hij er net zolang overheen scheuren totdat je weg was. Het maakte dan niet uit of er iemand opzat. Hij ging er gewoon vandoor. Geen houden meer aan.

Deze pony heb ik dus ook eerst geleerd op lichaamstaal te stoppen. En toen heb ik gewoon een sprongetje neer gezet. Hij moch er pas over als ik dat zij. Nu kan ik hem dus gecontroleerd draaien stoppen voor de hindernis. En als ik het aangeef er over heen te laten spring. Ik heb hem zo voor op en achter de sprong volkome onder controle.

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 19:14

met een simpel sprongetje werkt het wel maar al word het 50 a 60 en hoger dan gaat hij vliegen

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:40

runningkawa schreef:
Op wat voor manier gaat hij dan over de in-uitjes?
Vlak?
Want dan liggen ze te laag. Lachen


hellemaal mee eens.

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 13:40

tja julie vinden het duzz ook al raar en een moelijke situatie .
ik ook hoor .

jessica86
Berichten: 89
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:34

Misschien kun je dit eens proberen.. Een laag sprongetje neerzetten met daarvoor balkjes, in stap ernaartoe, in draf over de balken en in galop aanspringen net voor de sprong, dan heb jij de controle over het tempo, en eventueel (omdat hij na de hindernis geloof ik vooral wegracet) een stukje verderop net zo'n hindernis (weer met stap, draf galop). Misschien kun je een paar keer hem stil zetten voor de sprong, of er na? Verder weet ik het ook niet! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:48

Nee hoor helemaal niet raar.
want dat doen zoveel paarden.
Zoek goede! instructie en die ziet je paard en weet precies hoe hij daarbij moet handelen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:58

De vos die ik rijd (Handy Boy in mijn profiel) is ook zo'n typje.
Het gaat nu al stukken beter.

Hij had eerst ook dat hij zn bit vastpakte, en onder mij vandaan naar de sprong rende, en dan daardoor ook nog eens vaak niet uitkwam. en ook vlak ging springen.

Het gaat nu al stukken beter. Eerst heb ik het dressuurgedeelte aan gepakt. Meer controle gekregen. Meer en beter kunnen en laten schakelen. Vooral in galop. Heb er eigenlijk meer versnellingen in zn galop "gezet".

Daarna ben ik weer verder gegaan met het springen. Hindernissen met balken ervoor en erachter. Zodra die ging trekken weg draaien of stilzetten.

Paard weer laten ontspannen, niet eerder op af rijden totdat je paard weer totaal onder controle hebt en naar jouw hand staat. Daarna weer opnieuw aanrijden.

Dit heb ik uitgebouwd. Toen dat braaf ging, beetje gespeeld met de afstanden (keer meer laten rekken boven de sprong, een keer terug laten komen).

Het gaat nu iedere keer weer een stukje beter.
Neem de tijd, ontspan en probeer geduld op te brengen.

En heb geen boodschap aan hoogte. Het is een feit dat paarden meestal
(niet alle) terugkomen zodra het hoger word.

Maar als jij je paard gecontroleerd over een kruisje van 30 cm kan rijden kan je dat ook over een meter.

Suc-6 en probeer idd hulp te zoeken in de vorm van goede instructrie Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:20

Waarom een paard sterk/snel na de sprong wordt kan verschillende redenen hebben:

- Enthousiastme van het paard
- rare sprong en daardoor last/klap in zijn rug
- ruiter die hem niet de ruimte geeft en niet lekker meegaat (paard vlucht dan)

Oplossingen zijn verschillend ligt helemaal aan het type paard. De ene moet je erna stilzetten en hem leren wachten de andere wordt dan boos en is niet meer te rijden. Je moet diverse mogelijkheden naast elkaar zetten en gaan proberen.

In je dressuurtraining je tempo gaan controleren is zeker belangrijk. Maar ook de ruiter die het paard goed over de sprong helpt is belangrijk. Veel paarden hebben de neiging na de sprong zich lang te maken en je uit het zadel te houden. Dus is het belangrijk dat je na de sprong snel en rustig gaat zitten en hem aan je zit maakt. Oefen je namelijk in de dressuur hem terug te rijden en je doet dit niet met springen zal je nooit het goede resultaat krijgen. Het werkelijk toepassen van wat je leert/oefent in de dressuur wordt vaak niet toegepast met het springen.

Mijn paard had dit probleem dus ook maar met een stukje negeren en zitten was het snel over (dresuurmatig oppakken). Stilzetten na de sprong en dan weer wegrijden werd het iedere keer beter. Het is maar net hoe consequent je zelf bent laat je het een keer toe is het niet gek dat hij het de volgende keer weer doet. De eerste paar sprongen die je maakt in een les mag hij nog wel wat lang. Daarna ga ik zitten en moet hij bij me blijven.

Het rijden van inuitjes en leggen van balken gaf voor mij niet het juiste resultaat gevolg dat hij bij een normale hindernis het bleef doen. Van dit soort dingen wordt hij vaak toch weer heter en meer spanning. Het puur blijven oefenen en mezelf in de gaten dat ik consequent blijf gaat het nu goed.